Från 10 till Ä (Ljudbäverns CD-resa)

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-23 22:15

Två rätt Conny. Jag har en Vinegar Joe som ligger nästan sist. Jag vet inget om Vinegar Joe, så jag kan inget om deras stora hits. Och Robert Palmer är med. Jag har sett hans ´namn senare också. Blev han soloartist??
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Conny

Inläggav Conny » 2008-01-23 22:42

Ja det blev han. Tyvärr dog han 2003.
Några hits som soloartist:Johnny and Mary , Looking for Clues, Some Guys Have All the Luck. Addicted To Love.

Mycket duktig låtskrivare tycker jag.
Han har även figurerat i ett flertal andra grupper.

Conny

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-23 23:24

Conny skrev:Some Guys Have All the Luck

Den minns jag!

Jag har redan bullat upp morgondagens plattor, av vilka en är ordentligt inrök, en halvtask .. halklassig och en slemproppig (slemmigare än Tito B).
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-24 11:44

Bild

Curved Air - Phantasmagoria. Gruppen som lånade namnet från Terry Rileys musikstycke Rainbow in Curved Air och på denna platta gjorde musik av Lewis Carrolls nonsensdikt. Djäkligt intressant platta - passar i Phloams psychedeliatråd också. Over And Above är häftig och man sitter som på nålar och undrar när de ska lyfta ....
de Burgh, Chris - Spanish Train and other stories de Burgh sjunger massa vackra låtar. Läste ofta när vi bodde i Ryssland om den slemmige sångarens besök på lyxbordellerna i Moskva ... Tito, släng dig i väggen!!
Deep Purple - Concert for Group and Orchestra Kul idé gone wrong. Först spelar symfoniorkestern 5 minuter sedan ylar gruppen på orgel och gitarr ... roligast är de 7 sekunder under vilka orkestern och gruppen faktiskt spelar tillsammans.

Edit. Det finns två "bonusspår" på Dripp Dröppel-skivan De kunda man varit utan - ändlösa filande på orgel och gitarr. FY fan så astråkigt.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-24 14:49

de André, Fabrizio - In Concerto Vol 1 & Vol 2 Fabrizio i en kanonkoncert med PFM, kan man ha ett bättre band som kompar???? Fabrizio dog i cancer i Milano 1999. Han var trogen vänstern och ateist. Fast ett par av hans sånger kom att användas av kyrkan, dock inte Il Testamento Di Tito ...
Dire Straits - Love Over Gold Jag säger bara Private Investigations ...

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-24 17:39

Jag glömde bort att nämna vad det är/var som är så bra med Curved Air. De spelar på kul instrument - syntar och elektriska violiner. Många band spelade 3 sorters gitarrer (bas-, solo- och komp), eventuellt på en misstämd Hammondorgel i bästa fall. Då var det så extra kul när ett band spelade på något annorlunda som violin, oboe, synt, cello, sitar eller nåt sånt. Nu verkar man vara tillbaka till de där trista instrumentsättningarna. Tristast är skivor där man hittar en snubbe som spelar på "Programming", va fan det nu är ....

Doors - Soft parade
Doors - LA Woman
Uppskattar Doors första två plattor men här bevisar Jim Morrison vilken uppblåst skit han är .... Det finns någon lång svit Doors gjort Not To Touch The Earth som är ruggigt bra liksom When The Music Is Over.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2008-01-24 19:17

soundbrigade skrev:Jag kan svara för mig. Jag köper med ytterst få undantag enbart musik jag verkligen vill ha.
Undantag är ett fåtal felköp och något köp av artist som jag redan har "nästan alla" plattor av.
Jag har fruktansvärt smal musiksmak, eller ska snarare sägar att det ser ut som ett omvänt kamfilter: inom genren hårdrock gillar jag den här och den här gruppen, inom genren minimalistmusik gillar jag de här artisterna osv.
Somligt kommer aldrig att komma in i min skivsamling (diskotek på utrikiska). Somligt är t ex dansbandsmusik, schlagermusik och det mesta av svenskproducerad musik. Jag ska ta fram lite fakta hur min musik fördelar sig geografiskt, men jag törs tro att England, Ryssland följt av Italien är mest representerade.

För egen del har jag svårt att veta vad jag verkligen vill ha innan jag har lyssnat igenom ordentligt, flera gånger, och då krävs det ju nästan att man har köpt plattan först. Är du säker på att du inte missar något med din "policy"?

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-24 19:28

JTarnstrom skrev:För egen del har jag svårt att veta vad jag verkligen vill ha innan jag har lyssnat igenom ordentligt, flera gånger, och då krävs det ju nästan att man har köpt plattan först. Är du säker på att du inte missar något med din "policy"?

Tärnström

Självklart är jag säker på att jag missar massor. Nu gör jag det lätt för mig genom att bestämma favoritgenre och sedan kombinara "annat land än England" med genren "favoritgenre". När jag fått hem all art-rockmusik från alla länder kan jag ju fundera på att byta genre ....
Jag raljerar nu inte. En artist jag inte har representerad, mer än som MP3-fil, är Rammstein - jag gillade nu inte hårdrock. Det jag hört är ju riktigt bra.
Jag har också följt upp lite tips jag fått här utan att bli direkt imponerad - men min smak är mycket differentierad och, som sagt, ser ut som ett upp-och-ner-vänt kamfilter.

Har du förslag? Jag har kommit ca 1/4 genom bingen - ser du någon logik??

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-25 16:32

The Doors - Morrison Hotel Går faktiskt att lyssna på. Såg fram emot den eftersom brorsans två första Doors-album vra riktigt bra. Blev lite besviken sedan när den dök upp. Lite Elvis-aktig .... (trist rock'n'roll).
Roger Eno & Kate StJohn - the familiar En jättebra skiva. Lite minimalistiskt och drömaktigt. Jag blir lika road varje gång jag lyssnar på Our Man From Havanna med piano som ackompanjeras av skrivmaskin och så en en röst som bryter in ..."Do you want to have a cup of coffee Mr Smith ...?".

Bild

Tillägg:
Roger Eno - the nightgarden Inte som familiar utan mera spejsat. Minimalistisk musik som kännetecknar gruppen kring Fripp & Eno. Vackert!

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2008-01-27 11:03

soundbrigade skrev:
JTarnstrom skrev:För egen del har jag svårt att veta vad jag verkligen vill ha innan jag har lyssnat igenom ordentligt, flera gånger, och då krävs det ju nästan att man har köpt plattan först. Är du säker på att du inte missar något med din "policy"?

Tärnström

Självklart är jag säker på att jag missar massor. Nu gör jag det lätt för mig genom att bestämma favoritgenre och sedan kombinara "annat land än England" med genren "favoritgenre". När jag fått hem all art-rockmusik från alla länder kan jag ju fundera på att byta genre ....
Jag raljerar nu inte. En artist jag inte har representerad, mer än som MP3-fil, är Rammstein - jag gillade nu inte hårdrock. Det jag hört är ju riktigt bra.
Jag har också följt upp lite tips jag fått här utan att bli direkt imponerad - men min smak är mycket differentierad och, som sagt, ser ut som ett upp-och-ner-vänt kamfilter.

Har du förslag? Jag har kommit ca 1/4 genom bingen - ser du någon logik??

Nu vet jag ju inte vad som står under "W" i din samling men Robert Wyatt är ett tips.

Själv vet jag inte riktigt hur jag fungerar. Jag gillar att byta genre, även om det inte sker speciellt ofta. Har haft en jazzperiod som har varat ett tiotal år. Nu har jag påbörjat en klassisk era som säkert kommer att vara minst lika länge. Under tiden löper alla andra genrer parallellt, så att säga. Jag lyssnar på det jag gillar men sällan görs några nya upptäckter inom genren.

En sak som jag undrar över är om den kick jag upplevde som yngre av att upptäcka ny musik inte längre kan upplevas. Jag undrar också om jag inte ibland blir lite förblindad av jakten på den kicken, en kick som kanske inte längre kan uppnås, och missar att uppleva nya aspekter av den musik jag redan har i samlingen. Där blir jag lite nyfiken på någon som har det förhållningssätt som du har, ett mer tidlöst förhållningssätt, så att säga. Tänker också lite på Allman Brothers som fortfarande spelar samma låtar som de gjorde för snart 40 år sedan. Tråkigt, kanske en del tycker, men samtidigt så blir inte musiken en förbrukningsvara och de hittar nya vinklar och vrår i de gamla låtarna och de utvecklas ständigt. Ganska fascinerande tycker jag och många gånger föredrar jag att lyssna på de senare versionerna där musiken låter mycket mer mogen.

Ser fram emot vad som gömmer sig under "W" i din samling.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-27 11:28

Det du skriver om Allmond Brothers gäller i hög grad mitt förhållande till ryska DDT. Samma sorts musik på platta efter platta men där sker ändå en sorts utveckling. Det är inte som att köpa Per Gessle-skivor och upptäcka att han kör med karbonpapper under notbladen för att få material till nästa. Det HÄNDER något även om musikstilen är densamma.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-28 13:01

Gloria Estefan - Into The Light. Köpte nog den här skivan från en skivklubb tillsammans med Peter Gabriel och Stevie Nicks ( :x ). Inte min sorts musik, lite jobbigt att lyssna på 14 låtar som alla låter ganska lika. Inser också att Gloria inte har någon speciellt fet röst. Sjunger hon falskt??

Mer har jag inte hunnit med denna måndagmorgon.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-01-28 13:46

soundbrigade skrev:Doors - LA Woman
Uppskattar Doors första två plattor men här bevisar Jim Morrison vilken uppblåst skit han är .... Det finns någon lång svit Doors gjort Not To Touch The Earth som är ruggigt bra liksom When The Music Is Over.

The Soft Parade är i det närmaste olyssningsbar, men jag älskar verkligen LA Woman.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-28 14:53

shifts: jag bara säger "se där". Vad olika vi tycker ... det är väl förbannat kul att det är så.

När det gäller musiksmak finns det ingen sanning, varför jag tänker pansarskott, bränd kalk och stegel när raspig reklamröst på TV raspar om "årets bästa skiva" ... Det finns ingen "absolute bästa skiva".
Du tycker en sak jag tycker en annan - så är det och bra är det.

Oann mår ting: det jag skriver HÄR är bara mina tankar om min musik, inget raljerande över inläggares åsikter - 700% respekt. Tvärtom är det kul att läsa att musik jag sågar faller andra på läppen - "se där!".

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-28 16:59

Family - A song For Me. Härligt, äntligen RIKTIG musik. Älskar Roger Chapmans brääääkiga röst.

Bild

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-01-28 18:40

soundbrigade skrev:shifts: jag bara säger "se där". Vad olika vi tycker ... det är väl förbannat kul att det är så.
...
Oann mår ting: det jag skriver HÄR är bara mina tankar om min musik, inget raljerande över inläggares åsikter - 700% respekt. Tvärtom är det kul att läsa att musik jag sågar faller andra på läppen - "se där!".

Jaja, jag håller med till fullo!

PS. Har fortfarande inte "hunnit" lyssna på Alesini & Andreoni - Marco Polo, men det kommer det kommer. Jag står fast vid mitt löfte om lyssingsrapport!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-28 19:11

shifts skrev:Jaja, jag håller med till fullo!

Hur hade det varit om jag lyssnat igenom mina 400 olika högtalarsladdar ... skulle jag fått medhåll att olika sladdar låter olika då??

Snabbt snabbt byter jag ämne ... lyssnar på Mylene Farmer. Det är en 2CD så rapport kommer imorgon när jag lyssnat klart då.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-29 10:36

Mylene Farmer - LIVE à Bercy. Köpte den för en tjuga i Ryssland medan kompisarna köpte den för 2-300 i Frankrike ... Riktigt härlig platta med gott ös och tryck.
Fever Tree - For Sale/Creation Det här faller under Phloams psykedelia-etikett. Fast det är välstädat amerikansk men himla kul och intressant musik. Här finns en hel del fina covers som I Put A Spell On You, She Comes In Colors.
Har speciella minnen - en kompis i USA skickade två Fever Tree-album till mig någon månad innan han i fyllan och villan tog livet av sig ...

Bild

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-29 13:26

Fever Tree - Fever Tree/Another Place Another Time. Den andra 2-på-1 CDn Dusty Laine skickade innan han stoppade i sig cyanid. Här finns så mycket besynnerlig men vacker musik. Somligt ger osökt associationer till Klaatu - en annan "knasgrupp".

Brian Ferry - TAXI/Boys and Girls 2-i-1. Tja ...
Brian Ferry - Bête Noir Bättre.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-01 12:27

Efter två dagars frånvaro (träffade Snubber-mannen, första gången på VÄÄÄÄÄLDIGT länge - KUL!!! :D :D :D ).

Men nu spelar ...
Brian Ferry - Mamouna. Köpte Bête Noir och Mamouna efter lyssnat på stickprov på HighFiddelittys CD-skivor. Lagom läcker deco-rock.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-03 16:03

Fläskkvartetten - Vita Droppar Kanonmusik! Kan inte säga mer. Det här är huggbäver-galet och ..... kanonmusik.
Hann med det konstigaste man kan lyssna på - Fripp & Eno.
Fripp & Eno - No Pussyfooting. Ingen kommentarer - det här är bara för häftigt.

Bild

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-02-03 19:33

soundbrigade skrev:Fläskkvartetten - Vita Droppar Kanonmusik! Kan inte säga mer. Det här är huggbäver-galet och ..... kanonmusik.
Hann med det konstigaste man kan lyssna på - Fripp & Eno.
Fripp & Eno - No Pussyfooting. Ingen kommentarer - det här är bara för häftigt.

Två underbara grupper/musiker. Fläskkvartetten har varit min favvo i många år och att se deras konsert förra året med en massa kända gästartister var en enorm höjdare!

Fripp & Eno dom är, ja.... Fripp & Eno. Som enskilda artister lutar jag mer åt Eno, bland annat satte han lite sprätt på Roxy Musics första album!

/ B

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-03 19:52

Bill50x skrev:Två underbara grupper/musiker. Fläskkvartetten har varit min favvo i många år och att se deras konsert förra året med en massa kända gästartister var en enorm höjdare!

Fripp & Eno dom är, ja.... Fripp & Eno. Som enskilda artister lutar jag mer åt Eno, bland annat satte han lite sprätt på Roxy Musics första album!

/ B

Enligt ett nyhetsbrev från MissingPiece har Fläskkvartetten kommit med en ny platta med Thåström och Robyn och Freddi.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-06 10:48

Har inte lagt av. Hustrun sjukskriven och jag är mitt i ett stycke med lågt WAF-musik....

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-08 14:49

Giles, Giles & Fripp - Cheerful Insanites of .... Det här är obeskrivligt. Om man förväntar sig något ännu mer utFrippat av pre-KingCrimson blir man besviken för det här är sådan musik jag inbillar mig spelas i musikbarerna på engelska semesteranläggningar för 50++. Och så får man sagan om Rodney Toady.
Men det är SÅ snyggt gjort.

Bild

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-09 11:28

På alldeles för låg volym har jag spelat:
Robert Fripp/The League Of Gentlemen - God Save The King Knasigt knasigt knasigt - men helt dj*a underbart. David Byrne "sjunger" Under Heavy Banners.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-11 11:19

Robert Fripp and The League Of Crafty Guitarists - Live. Njah ... kanske för mycket plinke-plånk. Man känner igen det här när man lyssnar på California Guitar Trio.
Robert Fripp - Exposure. En ruggigt bra, spännande, oväntad och besynnerlig platta. Här finns så mycket udda musik och konstiga vändningar; låtar som You burn me up I'm a cigarette, Exposure och Mary sticker ut. Absolut bästa spåret är Here Comes The Flood, där Peter Gabriel sjunger och spelar piano med Fripps gitarrslöjor som förstärker.
Plattan är värd 5 Gibson Les Paul.

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2008-02-11 11:31

soundbrigade skrev:Robert Fripp and The League Of Crafty Guitarists - Live. Njah ... kanske för mycket plinke-plånk. Man känner igen det här när man lyssnar på California Guitar Trio.
Robert Fripp - Exposure. En ruggigt bra, spännande, oväntad och besynnerlig platta. Här finns så mycket udda musik och konstiga vändningar; låtar som You burn me up I'm a cigarette, Exposure och Mary sticker ut. Absolut bästa spåret är Here Comes The Flood, där Peter Gabriel sjunger och spelar piano med Fripps gitarrslöjor som förstärker.
Plattan är värd 5 Gibson Les Paul.

jag har inte hör den versionen av Here Comes the Flood, men den från Gabriels soloalbum är en av mina absoluta favoriter.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-11 12:08

pingvinen skrev:jag har inte hör den versionen av Here Comes the Flood, men den från Gabriels soloalbum är en av mina absoluta favoriter.

Låter som Gabriels original (som spelas om 5 låtar) men med Fripps dystra gitarrer.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-02-11 12:16

Det på Exposure är väl Gabriels demo-version, inte tänkt att använda egentligen. På soloskivan är den omåttligt överproducerat av Bob Ezrin, och även om det är rätt så pampigt så är det ingen tvekan om vilken version som är bäst.

Gabriel spelade in ytterligare en version med bara piano till hitsamlingen Shaking the Tree, och live kör han den alltid med bara piano som ackompanjemang.

Fantastisk låt, i vilket fall som helst. Såg en konsert med Bette Midler på TV för många år sedan där hon framförde den! 8O
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

FöregåendeNästa

Återgå till Skivrekommendationer