Multiplicerande DAC, SPI, bra audiodata som förstärkn-kontr

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
n3mmr

Multiplicerande DAC, SPI, bra audiodata som förstärkn-kontr

Inläggav n3mmr » 2008-02-07 17:15

Jomen, så är det.

Helst bättre än AD7524, t ex.

Helst flera på samma chip, så länge dom har oberoende Vref.

Kan nån ge fler förslag än AD7112??

Ska användas i tonbandsavspelning, för att kunna rationalisera val av korrektion osv.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-02-07 17:30

idag använder väl i princip alla designerade volymkontrolkretsar...
Upplösning, nollgenomgångsswitchning, signalseparation mm allt är bättre. D/A omvandlare är avsedda för stabil Vref bla...

minns att det stod någonstans i Haj Fidelity i deras förförstärkarbygge att multiplicerande D/A omvandlare minsann hade bättre ljud än volymkontrolkretsar avsedda för ändamålet. Det var i början av seklet... Varför göra det enkelt när man kan göra det svårt ?

Ialla fall, jag har inget tips att ge. De använde snarlik AD7524 har jag för mig.

Du kan ju också bygga passivt med switchelement och resistorer.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-02-07 20:29

rikkitikkitavi skrev:idag använder väl i princip alla designerade volymkontrolkretsar...
Upplösning, nollgenomgångsswitchning, signalseparation mm allt är bättre. D/A omvandlare är avsedda för stabil Vref bla...

minns att det stod någonstans i Haj Fidelity i deras förförstärkarbygge att multiplicerande D/A omvandlare minsann hade bättre ljud än volymkontrolkretsar avsedda för ändamålet. Det var i början av seklet... Varför göra det enkelt när man kan göra det svårt ?

Ialla fall, jag har inget tips att ge. De använde snarlik AD7524 har jag för mig.

Du kan ju också bygga passivt med switchelement och resistorer.

Jag är lite osäker om det kan fås att funka: Det gäller en korrektionskrets för NAB, dvs (1+jw*T2)/(1+jw*T1), T1=3180 us, T2= 50us.

Så vill jag kunna ändra T2 till 17.5, 35, 50, 70, 90, 120, 140, 200 us

Man implementerar den delen som K + (1/(jw*17.5us)), och K är alltså det som ska varieras. K=1 => T2 = 17.5 us, K= 2 => T2 = 35 us.

osv. Men kanske PGA2310 kan ställas in korrekt???

Kan du ge några bra volymkontrollkretsförslag, om man går den vägen?
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-02-08 09:46

du är alltså ute efter en resistorstege? För att ändra en resistans i en krets som då har olika tidskonstanter?

då duger inget volymkontrolsteg då dessa är buffrade på ingång o utgång typiskt.

Finns ju potentiometerkretsar däremot. I drösar. Vilken som låter bäst ??? Ingen aning...

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2008-02-08 13:42

Vet inte riktigt vad du tänker göra, men WM8816 är en volymkrets utan buffer. Vad gäller resistornät (potentiometer) -kretsar så brukar de inte ha så jätte bra värden på dist och dynamik-S/N, men LM1971 & AD5290 är rätt så vettiga.

PS. Om du tänker bygga volymkontroll eller liknande med en DAC, så kanske du skall kolla in MAXIM application note 1844.

//Michael

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-02-08 13:47

kom på en sak:
volymkontrolkretsar delar ju i en logaritmisk skala, och frågan är om upplösningen räcker till för att få just de tidskonstanter du behöver?
En 12 bitars DAC ger iofs en fördel med att upplösningen är 1/4096 vilket ger rätt stor chans att du lyckas få in just dina värden.

Kan du inte ge ett exempel på kretslösningen så är det lättare att se?

Moderna switchkretsar (multiplexers o dyl ) har mycket jämn on-resistans beroende på signalnivå vilket ger låg distortion, samt god kanalseparation o liknanden parameters.

Maxim excellerar inom detta området!

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-02-08 16:30

rikkitikkitavi skrev:kom på en sak:
volymkontrolkretsar delar ju i en logaritmisk skala, och frågan är om upplösningen räcker till för att få just de tidskonstanter du behöver?
En 12 bitars DAC ger iofs en fördel med att upplösningen är 1/4096 vilket ger rätt stor chans att du lyckas få in just dina värden.

Moderna switchkretsar (multiplexers o dyl ) har mycket jämn on-resistans beroende på signalnivå vilket ger låg distortion, samt god kanalseparation o liknanden parameters.

Jag som trodde "K+(1/jwRC)" var tydligt nog...
Tänk: Integrerare 1/jwRC och en sidokedja med fast förstärkning summeras i en mixer, för att ge en karakteristik som faller från låga w upp till w=1/KRC. Ovanför är förstärkn konstant=K
:-)

Nåja, jag återkommer med bild efter helgen. Ska till landet NUUUUU.

Maxim har faktiskt en 8-vägsswitch som tål +-20V signal

Med PGA2310 kan man fixa det hela med +-0.14 db fel, dvs OK.
Men den har andra klumpigheter för sig.

Variabla resistanser, typ DS1808, är bara ute, distar och brusar och tål inget.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-02-13 17:43

rikkitikkitavi skrev:kom på en sak:

Vad jag vill göra, implementerat med mekanisk omkopplare.

Bild

Med omkopplaren i läge 1 blir sidokedjans förstärkning = 1, varvid överföringsfunktionen blir

jwRC/(1+jwRC)

Vilket, om t ex RC = 35 us, är detsamma som IEC1-korrektion vid 15 tum i sekunden.

Med omkopplaren i läge 2 blir K = 2, och överföringsfunktionen blir i stället jw2RC/(1+jw2RC), vilket då blir IEC1 fö 7 1/2 tum per sekund.
Smidigt, eller hur?

Jag vill nu ersätta sidokedjan inkl den mekaniska omkopplaren med nåt som kan styras från t ex nån mikroprocessor, eller m h a enkla logikkretsar och likspänningar.

En enkel tanke är att ersätta omkopplaren rakt av med CD4053 eller 4051 eller nåt, fast då flyttar man nog den hellre till efterföljande stegs ingång, i stället.

Sidokedjan kan ju vara en PGA2310 med buffert, förstås.
Eller nån annan 4-kvadrants multiplicerande DAC av lämpligt snitt.
Studer använde på sin tid AD7524 i AC-koppling för detta, men det blir så dyrt.

Liknande kopplingar läggs sedan till som tonhuvudsberoende EQ för bas och diskant.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-02-14 11:36

scrollmaffia!!!

alltså, jag har en 19 tums skärm och jag såg inte halva bilden :)

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-02-14 11:45

rikkitikkitavi skrev:scrollmaffia!!!

alltså, jag har en 19 tums skärm och jag såg inte halva bilden :)

Jag har 17-tum... Inga problem alls...

Du har nog konfigproblem med din läsare??

Nå, jag kan säga följande dessutom: PGA2310 är hemskt dyr att använda i detta sammanhang: Som ensam volymkontroll går det väl bra, men lite dyrt är det även då.

Jag hittar inte PGA2310 på Schuro.de, vet nån nåt ställe där den är bi9lligare än i Sverige??

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-02-14 12:30

nja, jag har inte ändrat så att den automatiskt skalar om bilder, räknade liksom inte med att folk lägger upp 3000*2000 pixelbilder ...
skit samma.

Andra leverantörer är bla digikey men då får man göra beställning från USA eller via deras europeiska agenter

kostar 15-20 dollares, men lägg på 250 SEK i frakt och hantering till digikey(utlandsorder) och sedan 30% i tull o frakt samt 100spänn till posten för inbetalning av moms o tullavgifter.

jag är dock intresserad av ett antal och kan tänka mig göra en sambeställning. Att jag bor i Holland är inget hinder, det går att skicka med brev hit o dit.

Det finns ju samples också... :oops: om man bara behöver en st (det är ju stereokrets)

ett alternativ är WM8816 , men den är out of production men distributören i Europa www.profusionplc.com får antagligen in en ny batch. den kostar ca en hundring.

ialla fall, alla andra än elfa som leverantörer är intressanta.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-02-14 12:39

n3mmr skrev:Nå, jag kan säga följande dessutom: PGA2310 är hemskt dyr att använda i detta sammanhang: Som ensam volymkontroll går det väl bra, men lite dyrt är det även då.

Jag hittar inte PGA2310 på Schuro.de, vet nån nåt ställe där den är bi9lligare än i Sverige??

Den fanns tidigare på Schuro. Kolla med deras partner http://www.ub-audio-shop.de/produkte/bauteile/halbleiter/index.php. 20 € + frakt är i varje fall billigare än Elfa (372.50 + frakt).

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-02-14 12:43

rikkitikkitavi skrev:nja, jag har inte ändrat så att den automatiskt skalar om bilder, räknade liksom inte med att folk lägger upp 3000*2000 pixelbilder ...
skit samma.

Andra leverantörer är bla digikey men då får man göra beställning från USA eller via deras europeiska agenter

kostar 15-20 dollares, men lägg på 250 SEK i frakt och hantering till digikey(utlandsorder) och sedan 30% i tull o frakt samt 100spänn till posten för inbetalning av moms o tullavgifter.

jag är dock intresserad av ett antal och kan tänka mig göra en sambeställning. Att jag bor i Holland är inget hinder, det går att skicka med brev hit o dit.

Det finns ju samples också... :oops: om man bara behöver en st (det är ju stereokrets)

ett alternativ är WM8816 , men den är out of production men distributören i Europa www.profusionplc.com får antagligen in en ny batch. den kostar ca en hundring.

ialla fall, alla andra än elfa som leverantörer är intressanta.

Njae, den blir herrans dyr, eftersom det behövs en 10 stycken.

Jag börjar se hur man ska bygga med 4053or.

Skala ner bilden nu och titta!

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-02-14 13:27

får fundera lite...

men ialla fall:
om det är för dyrt med designerade volympot, varför skulle det bli billigare med multiplicerande dacar?

å andra sidan har det hänt en hel del på switchfronten och idag finns det betydligt linjärare kretsar än 4053 o liknande.

i din koppling är on-resistansen (som är den som varierar med signalspänningen och inducerar dist) i serie med motkopplingsmotstånden. tror nog det kommer bli hyfsat därför.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-02-14 13:50

rikkitikkitavi skrev:får fundera lite...

men ialla fall:
om det är för dyrt med designerade volympot, varför skulle det bli billigare med multiplicerande dacar?

å andra sidan har det hänt en hel del på switchfronten och idag finns det betydligt linjärare kretsar än 4053 o liknande.

i din koppling är on-resistansen (som är den som varierar med signalspänningen och inducerar dist) i serie med motkopplingsmotstånden. tror nog det kommer bli hyfsat därför.

Tja, det blir nog inte så billigt.

Jo, jag vet nog hur man ska använda t o m enkla CMOSswitchar så att disten i princip försvinner: det finns ett antal vägar, beroende på vad man ska uppnå i övrigt.

Man ersätter INTE den mekaniska omkopplaren i min bild direkt, utan man försöker krypa utanför alla tyngre strömmar med switchen. Eller åtminstone så att resistansvariationen i switchen blir liten jmft med övriga resistanser i serie.

Åså har man problem med att CMOSswitchar bara orkar +-5V för de billiga sorterna.
Kan lösas, men begränsar en till lite fåtaliga lösningar.

Dessutom brusar dom lite. Men dom kostar <10 spänn styck, och det behövs kanske
20 st.

Men, OK så det finns linjärare switchar än 4053: Jag har hittat t ex MAX333 och 335.
Men det blir dyrt det med!

Obs, att med t ex MAX335 behövs kanske 10 stycken, minst.
Via ELFA är det för dyrt.

Finns det andra tillverkare än MAXIM?

Finns det billigare källor för MAX335?? (Jo, jag har letat på nätet.)

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-02-14 14:43

en tanke: reläer,surplus, reed, billiga, NOS, Belganet Data eller Bhiab
http://www.bde.se/skat08_1.pdf

kolla på sidan 28.

billigare än så (2 spänn per relä) blir det inte.

kontaktstuds javisst. (men har du make-before-brake är det inte så illa)

billigt javisst.

dip/dil smått o enkelt ja.

kvalitet ???

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-02-14 17:17

rikkitikkitavi skrev:en tanke: reläer,surplus, reed, billiga, NOS, Belganet Data eller Bhiab
http://www.bde.se/skat08_1.pdf

kolla på sidan 28.

billigare än så (2 spänn per relä) blir det inte.

kontaktstuds javisst. (men har du make-before-brake är det inte så illa)

billigt javisst.

dip/dil smått o enkelt ja.

kvalitet ???

Tqar mycket plats, åså det där med surplus.
Avsikten är att åstadkomma nåt som andra kan kopiera.

Finns det andra tillverkare av MUXar o analogswitchar i halvledarteknik?

Återgå till DIY-forum