Jomen, så är det.
Helst bättre än AD7524, t ex.
Helst flera på samma chip, så länge dom har oberoende Vref.
Kan nån ge fler förslag än AD7112??
Ska användas i tonbandsavspelning, för att kunna rationalisera val av korrektion osv.
Moderator: Redaktörer
rikkitikkitavi skrev:idag använder väl i princip alla designerade volymkontrolkretsar...
Upplösning, nollgenomgångsswitchning, signalseparation mm allt är bättre. D/A omvandlare är avsedda för stabil Vref bla...
minns att det stod någonstans i Haj Fidelity i deras förförstärkarbygge att multiplicerande D/A omvandlare minsann hade bättre ljud än volymkontrolkretsar avsedda för ändamålet. Det var i början av seklet... Varför göra det enkelt när man kan göra det svårt ?
Ialla fall, jag har inget tips att ge. De använde snarlik AD7524 har jag för mig.
Du kan ju också bygga passivt med switchelement och resistorer.
rikkitikkitavi skrev:kom på en sak:
volymkontrolkretsar delar ju i en logaritmisk skala, och frågan är om upplösningen räcker till för att få just de tidskonstanter du behöver?
En 12 bitars DAC ger iofs en fördel med att upplösningen är 1/4096 vilket ger rätt stor chans att du lyckas få in just dina värden.
Kan du inte ge ett exempel på kretslösningen så är det lättare att se?
Moderna switchkretsar (multiplexers o dyl ) har mycket jämn on-resistans beroende på signalnivå vilket ger låg distortion, samt god kanalseparation o liknanden parameters.
Maxim excellerar inom detta området!
rikkitikkitavi skrev:kom på en sak:
volymkontrolkretsar delar ju i en logaritmisk skala, och frågan är om upplösningen räcker till för att få just de tidskonstanter du behöver?
En 12 bitars DAC ger iofs en fördel med att upplösningen är 1/4096 vilket ger rätt stor chans att du lyckas få in just dina värden.
Kan du inte ge ett exempel på kretslösningen så är det lättare att se?
Moderna switchkretsar (multiplexers o dyl ) har mycket jämn on-resistans beroende på signalnivå vilket ger låg distortion, samt god kanalseparation o liknanden parameters.
Maxim excellerar inom detta området!
rikkitikkitavi skrev:scrollmaffia!!!
alltså, jag har en 19 tums skärm och jag såg inte halva bilden
n3mmr skrev:Nå, jag kan säga följande dessutom: PGA2310 är hemskt dyr att använda i detta sammanhang: Som ensam volymkontroll går det väl bra, men lite dyrt är det även då.
Jag hittar inte PGA2310 på Schuro.de, vet nån nåt ställe där den är bi9lligare än i Sverige??
rikkitikkitavi skrev:nja, jag har inte ändrat så att den automatiskt skalar om bilder, räknade liksom inte med att folk lägger upp 3000*2000 pixelbilder ...
skit samma.
Andra leverantörer är bla digikey men då får man göra beställning från USA eller via deras europeiska agenter
kostar 15-20 dollares, men lägg på 250 SEK i frakt och hantering till digikey(utlandsorder) och sedan 30% i tull o frakt samt 100spänn till posten för inbetalning av moms o tullavgifter.
jag är dock intresserad av ett antal och kan tänka mig göra en sambeställning. Att jag bor i Holland är inget hinder, det går att skicka med brev hit o dit.
Det finns ju samples också...om man bara behöver en st (det är ju stereokrets)
ett alternativ är WM8816 , men den är out of production men distributören i Europa www.profusionplc.com får antagligen in en ny batch. den kostar ca en hundring.
ialla fall, alla andra än elfa som leverantörer är intressanta.
rikkitikkitavi skrev:får fundera lite...
men ialla fall:
om det är för dyrt med designerade volympot, varför skulle det bli billigare med multiplicerande dacar?
å andra sidan har det hänt en hel del på switchfronten och idag finns det betydligt linjärare kretsar än 4053 o liknande.
i din koppling är on-resistansen (som är den som varierar med signalspänningen och inducerar dist) i serie med motkopplingsmotstånden. tror nog det kommer bli hyfsat därför.
rikkitikkitavi skrev:en tanke: reläer,surplus, reed, billiga, NOS, Belganet Data eller Bhiab
http://www.bde.se/skat08_1.pdf
kolla på sidan 28.
billigare än så (2 spänn per relä) blir det inte.
kontaktstuds javisst. (men har du make-before-brake är det inte så illa)
billigt javisst.
dip/dil smått o enkelt ja.
kvalitet ???
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 220 gäster