Audiomanikern skrev:Hej!
Vad tyckA* du göra i.s.f. är o köra på 1st 3.5 (el 4(?)-vägs konstruktion! O nu börjar vi snacka!
9"-ATC upp till de 2-300 Hz o därefter (ex 250Hz - 983Hz) nästa 9" upp till var du nu delar 3"-domen!
Mvh A*
Jag blir yr!!
Moderator: Redaktörer
Audiomanikern skrev:Hej!
Vad tyckA* du göra i.s.f. är o köra på 1st 3.5 (el 4(?)-vägs konstruktion! O nu börjar vi snacka!
9"-ATC upp till de 2-300 Hz o därefter (ex 250Hz - 983Hz) nästa 9" upp till var du nu delar 3"-domen!
Mvh A*
patrikf skrev:Jag blir yr!!
patrikf skrev:Sen undrar jag vilket som är sämst i detta fall, ett konelement som bryter upp, eller en dome, som pga geometrin uppför sig mindre bra(enligt resonemang tidigare i tråden)?
De problem han tar upp exemplifierar han med vad som händer med tretums kon- resp. dome vid 10 khz. Där sprider konelementet tre gånger så mycket(8ograder).markih skrev:Japp patrik, det var den jag menade! Det var länfe sedan jag läste den, så jag minns inte om den är användbar i detta fall?
markih skrev:Fast Dunlavy's resonemang är generellt. Alltså att en kon har bättre möjligheter till god spridning än en dom av motsvarande diameter. Men det beror förstås på utformningen av membranen om man lyckas utnyttja denna möjlighet.
Att använda endast en komponent per del är nog en dålig begränsning att ha med sig när man skall meka filter. Inte helt lyckat att ha det som självändamål enligt mig. Du måste ju ändå ta hänsyn till fasvridningarna som uppstår även utan filter i elementen(åtminstonde i den översta delningen).
matson skrev:Okej, lycka till! (Bara så du är helt på det klara med att "riktiga"(akustiska alltså) filter med 6 dB/oktav är komplicerade saker att få till i ett HP-sammanhang där elementet i sig själv är ett andra ordningens system. En komponent per del har inget med detta att göra.)
patrikf skrev:När det gäller domer är jag fortfarande osäker efter åtskillig genomläsning av diverse trådar.
Exiteras böjvågen där membranet är fäst vid talspolen, eller vid membranets centrum?
Är en viktig skillnad mellan membrantyperna att energi i membranet(böjvågor) inte kan dämpas bort i domen som det görs i konmembranets upphängning?
norman skrev:patrikf skrev:När det gäller domer är jag fortfarande osäker efter åtskillig genomläsning av diverse trådar.
Exiteras böjvågen där membranet är fäst vid talspolen, eller vid membranets centrum?
Är en viktig skillnad mellan membrantyperna att energi i membranet(böjvågor) inte kan dämpas bort i domen som det görs i konmembranets upphängning?
Vågen går från talspolen i kanten till mitten (och tillbaka och sen till mitten igen o.s.v. om det är låg dämpning)
Detta gör att mitten kommer röra sig lite efter kanten, om det gör något för spridningen beror på vilken frekvens man har och diameter på domen och våghastighet i domen (aluminiumdomar till diskanter brukar ju sprida bättre än mjuka domar då aluminiummembran har högre våghastighet)
Man borde kunna ha ett membran som är dämpat i sig självt, fast jag vet inte om man brukar ha det.
Definitivt kan problemen minskas med kantupphängningen, men (är ute på lite hal is nu eftersom jag saknar praktisk mäterfarenhet) om man inte gör nåt speciellt vid domens mitt kommer en våg
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster