celef skrev:vad är det för fel på elektrolytkondensatorer egentligen?dom sitter ju i var å varannan kommersiella högtalare, både dom med högt å lågt pris. själv äger jag bara ett fåtal kondensatorer av både elektrolyt, polyester och polypropylen så dessa åker in å ut i filtren när jag "tweakar" och jag hör ingen annan skillnad än den påverkan olika kondensatorvärden ger
![]()
Bipolära elektrolyter är en konstruktion som jag anser är bland det sämsta man kan hitta som kondensator med massor av förluster i.
Men den är liten i volym jämfört med filmkondensatorer. Ofta är kapacitansen tydligt frekvensberoende långt ned mot det hörbara spektrat.
Förlustfaktorn kan ofta vara flera % på bipolära elektrolyter, medan på filmkondensatorer så är den 10 - 1000 ggr lägre beroende på typ.
Genom att //-koppla (parallellkoppla) med högvärdiga filmkondensatorer av lägre kapacitans kan man komma en bra bit på vägen mot bättre kondensatorer.
Polära elektrolyter är i regel betydligt bättre, men kräver en polarisationsspänning så att strömflödet inte reverseras.
Om man hör skillnad? Jo i de flesta konstruktioner påstår jag att man hör skillnad, men det är upp till lyssnaren att avgöra. Om möjligt byt kondensatorer i diskantdelen av delningfiltret och skapa dig en uppfattning om det var värt priset av arbete och pengar.