Hur väljer du kondensator till högtalarnas delningsfilter?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Vilken typ av kondensatorer använder du i högtalarnas delningfilter?

Omröstningen slutade 2008-02-12 18:35

1. Finaste som jag tycker mig ha råd med!
8
16%
2. Exakt de som konstruktören säger...
8
16%
3. Jag använder bara de som jag har utvärderat själv!
5
10%
4. Vad jag hittar i min låda märkt "Div kond."...
24
48%
5. Sa du "kondensor"?
5
10%

Antal röster : 50

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-02-09 11:31

celef skrev:vad är det för fel på elektrolytkondensatorer egentligen? :? dom sitter ju i var å varannan kommersiella högtalare, både dom med högt å lågt pris. själv äger jag bara ett fåtal kondensatorer av både elektrolyt, polyester och polypropylen så dessa åker in å ut i filtren när jag "tweakar" och jag hör ingen annan skillnad än den påverkan olika kondensatorvärden ger :o

Bipolära elektrolyter är en konstruktion som jag anser är bland det sämsta man kan hitta som kondensator med massor av förluster i.
Men den är liten i volym jämfört med filmkondensatorer. Ofta är kapacitansen tydligt frekvensberoende långt ned mot det hörbara spektrat.

Förlustfaktorn kan ofta vara flera % på bipolära elektrolyter, medan på filmkondensatorer så är den 10 - 1000 ggr lägre beroende på typ.

Genom att //-koppla (parallellkoppla) med högvärdiga filmkondensatorer av lägre kapacitans kan man komma en bra bit på vägen mot bättre kondensatorer.

Polära elektrolyter är i regel betydligt bättre, men kräver en polarisationsspänning så att strömflödet inte reverseras.

Om man hör skillnad? Jo i de flesta konstruktioner påstår jag att man hör skillnad, men det är upp till lyssnaren att avgöra. Om möjligt byt kondensatorer i diskantdelen av delningfiltret och skapa dig en uppfattning om det var värt priset av arbete och pengar. :roll: :wink:
Leif

"man lär så länge man har elever"

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-09 11:58

Problemet uppstår när du har ett sådant här filter:

Bild

Stora kondingar på 68uF resp 136uF - om man inte ska ruinera sig (eller har jobbat på RIFA och INTE haft källarinbrott) är det elektrolyter som gäller. De mindre på 2, 22, 23uF kan man ju plocka ihop av plastkondingar.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-02-09 12:31

Det är mer motstånd än reaktiva element i det filtret, ... kan det funka ... ser ut som ett "allpassfilter" :wink:

Nåväl för att vara seriös, lägg lite kraft på C1 - C3, så får de övriga bli så bra man "orkar" :roll:

150 µF brukar vara nåbart med 15 X 10 µF polyprop, skall man ha nytta av att //-koppla fler kondensatorelement får man i regel arbeta med någon stjärnkoppling, annars får man så mycket induktans i ledningarna så man inte tjänar något på det.

Med stjärnkoppling har jag byggt 500 µF / 2 kV med mycket låg förlustfaktor. (till mina elektrostatdrivare)

136 µF fixar man troligen "bäst" med 100 µF bipolär // 3 x 10 µF polyprop // 4.7 µF // 1 µF polyprop, vilket ger ca 136 µF med en "rimlig" kompromiss.

Man måste även titta på spolarna så man får nytta av bättre kondensatorer, men det får väl bli en annan tråd om vikten att snurra tråden i spolarna åt samma håll som CD-skivan snurrar 8O :idea:
Leif

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-09 12:31

Filter är inte något nödvändigt ont som bara måste finnas för att skydda högtalareelementen. Det är högtalarens hjärta och kostnaden för ett filter kan mycket väl vara i paritet med elementkostnaden.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-09 12:37

Jag slängde upp filtret som ett exempel. Ville också illustrera de problem man kan få - höga värden, höga kostnader. Räknar jag polypropkondingar kostar filtret betydligt mer än elementen ... :(
Senast redigerad av soundbrigade 2008-02-09 12:42, redigerad totalt 1 gång.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-09 12:41

Du har för billiga element :) 8)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-09 12:44

Det är väl det här som kallas "disencouraging factor". Ska man bygga bra får man nästan räkna med att betala höga priser; har man inga pengar kan man alltså inte bygga bra. Vad gör man - avstår att förse sig med (i detta fall) högtalare, eller bygger det man har råd med?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-09 12:55

Ibland gör man för krångliga filter också...

Och visst kan filterkomponenterna bli dyra, men det får ju inte vara orimmligt i förhållande till totalkostnaden.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-02-09 13:41

På nått sätt så utvärderar man kondensatorerna iaf i filtret, jag brukar roa mig med att prova olika rent subjektivt, finner dock inga större skillnader men det är kanske därför att jag inte förväntar mig detta heller (eller bara hör dåligt :lol: ).
Jag gillar ju mer att man använder rätt värde på kondingen än audiofilkondingar problemet är liksom vad som är rätt värde...
Nu mer har även hörseln befriats från möjligeheten att märka skillnaden på innehåll över 10-11kHz vilket är en stor fördel. Man kan helt enkelt gå på junkkomponenter med en gång.
Tyvärr så har jag mest Audyn och SCR i lådan + några äldre polykarbonat kondingar så då blir nivån per automatik anständig.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-09 14:56

Kaffekoppen skrev:Ibland gör man för krångliga filter också...

Du är dum! Om jag nu till varje pris använda en bas och en diskant som nätt och jämt överlappar varandra blir det komplicerade filter. :roll:

Användarvisningsbild
snillet

Inläggav snillet » 2008-02-09 16:00

snubber skrev:
Genom att //-koppla (parallellkoppla) med högvärdiga filmkondensatorer av lägre kapacitans kan man komma en bra bit på vägen mot bättre kondensatorer.

Det där har jag funderat på men aldrig provat.
Själv tycker jag definitivt att man har en hörbar förbättring med PP i signalvägen istf bipolära lyter. Du säger att med en PP paralellt över lyten så får man ett kvalitetslyft, jag har inte provat därför att jag alltid inbillat mig att lytens dumheter förstör alltihop.....

Men men, i min signatur på ett annat forum står det "Testar det som inte sägs fungera, ofta med framgång", man får väl försöka leva upp till det på det här området också :lol:
Tekniknörd
Samlar på högtalare
Besiktigar hissar
Å sådär.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-09 16:42

Så, beställt från Strassacker. Blandat godis ellyter, MKT, MKP ...Budgetvarning. Fast paketet kostar vad basarna kostade tillsammans.

Det kan bli en byggtråd.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2008-02-10 15:35

snubber skrev:Bipolära elektrolyter är en konstruktion som jag anser är bland det sämsta man kan hitta som kondensator med massor av förluster i.
Men den är liten i volym jämfört med filmkondensatorer. Ofta är kapacitansen tydligt frekvensberoende långt ned mot det hörbara spektrat.

Förlustfaktorn kan ofta vara flera % på bipolära elektrolyter, medan på filmkondensatorer så är den 10 - 1000 ggr lägre beroende på typ.

Jag är inte säker på att jag tycker att förlusterna är ett problem i sig: det är inte alltid man vill ha helt förlustfria kondensatorer eller så spelar det ingen större roll. Däremot kan ju vissa bipolära ellytar uppvisa betydande distortion i spärrbandet, dvs när det börjar ligga AC över dem. Men å tredje sidan får man försöka undvika att suboptimera konstruktionen. Vissa "audiofilkondensatorer" med normala värden kan ju kosta lika mycket som ett diskantelement av hög kvalitet. Hmmm...

/D

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2008-02-11 12:37

snubber skrev:Själv brukar jag mäta klirr då det ofta ger mig en "enkel" kontroll på vad jag anser vara en "bra" kondensator tillsammans med förlustfaktorn.

Blev nyfiken hur du mäter klirr på en kondensator. Det är ju inte så stora värden vi talar om när det gäller foliekondensatorer. AP?

Undrar,

D

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-02-11 14:19

mätmässigt (konstant värde vid olika frekvenser) hittar jag ytterst få skillnader mellan polyproper och bipolelektrolyer, polyprop brukar generellt vara mer linjära

men att ljudet skulle vara klarare eller detaljerad eller att "svärtan" i tystnaden skulle vara bättre med poly kan iaf inte jag höra

långtidsstabiliteten må vara sämre för elektrolyterna men det skiter jag i, varken jag eller mina högtalare kommer att leva för evigt
Bikinitider

Användarvisningsbild
snillet

Inläggav snillet » 2008-02-11 14:28

celef skrev:mätmässigt (konstant värde vid olika frekvenser) hittar jag ytterst få skillnader mellan polyproper och bipolelektrolyer, polyprop brukar generellt vara mer linjära

men att ljudet skulle vara klarare eller detaljerad eller att "svärtan" i tystnaden skulle vara bättre med poly kan iaf inte jag höra

långtidsstabiliteten må vara sämre för elektrolyterna men det skiter jag i, varken jag eller mina högtalare kommer att leva för evigt

Vad mäter du ?
Tekniknörd
Samlar på högtalare
Besiktigar hissar
Å sådär.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-02-11 14:42

värde vid frekvens
Bikinitider

Användarvisningsbild
snillet

Inläggav snillet » 2008-02-11 14:47

celef skrev:värde vid frekvens

Tror det mätmässiga är mer komplicerat än så. Iaf jag har alltid hört skillnader när bipolära lyter sitter i signalvägen till mellan/diskant element jämfört med att de bytts ut mot PP diton. Det är nog inte så enkelt som värde/frekvens.
Tekniknörd
Samlar på högtalare
Besiktigar hissar
Å sådär.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-02-11 15:00

just det, jag hittar mkt små skillnader vid sådana mätningar. vid mätning av tonkurveskillnader med elektrolyter kontra polyprop är skillnaden oxå mkt små - jag kan iaf inte särskilja dessa hörmässigt från varandra
Bikinitider

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-02-11 19:33

Dahlqvist skrev:Blev nyfiken hur du mäter klirr på en kondensator. Det är ju inte så stora värden vi talar om när det gäller foliekondensatorer. AP?

Undrar,

D

Helt riktigt så är det väldigt små värden, men jag brukar lägga 10 kHz/100 volt RMS över kondensatorn (eller vad kondensatorn är klassad att klara) som sedan är seriekopplad med ett mätmotstånd (1 - 1000 ohm), och så har jag ett par "twin T-länkar" som filtrerar fram 30 kHz till voltmetern.

På "bra" kondensatorer hamnar deltonerna på några µV, så det gäller att ha bra mätförstärkare som klarar 150 dB eller mer i dynamik. Jag använder B&K 2606 eller 2608 som har områdesomkopplaren uppdelad på två separerade delar för att nå över 150 dB dynamik.

Hela jordsystemet är dessutom balanserat med jorden kopplad på mitten av en 115-115 v skyddstrafo, annars är det väldigt svårt att få så stor dynamik i mätningar då jordströmmar etc kommer att spöka lite.

Är det då vettigt att mäta över 140 dB till övertonerna? Tja, var och en har sin "placebo" att jobba för enligt en annan tråd i forumet, och det är upp till var och en att bedöma vad man vill ha i sin signalväg och vad som går att höra.

Men jag har vid flera tillfällen mätt värden på -60 - 80 dB överton på "bipolära" elektrolyter, och har även vid ett fåtal ggr mätt nedåt -100 dB, ofta med väldigt stor spridning mellan kondensatorer i samma serie (-30 dB har oxo förekommit på nya kondingar, men då kanske man skall prata om defekta komponenter istället ...).

Visst finns det andra fenomen i de kemiska kondensatorerna, men MIN erfarenhet ger MIG ett bra urvalsinstrument i klirrmätningen. Mätmetoden är dessutom industriellt använd.

Som oxo skrivits i tråden är det viktigt att överväga om placeringen av kondensatorn motiverar att man optimerar data som kanske ändå inte medför en signalström som passerar kritiska punkter och nivåer.
Leif

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-11 19:44

snubber skrev:Som oxo skrivits i tråden är det viktigt att överväga om placeringen av kondensatorn motiverar att man optimerar data som kanske ändå inte medför en signalström som passerar kritiska punkter och nivåer.

Om man kollar Strassackers hemsida (http://www.lautsprechershop.de/) har de på sdian där de har sina spolar och kondingar generella råd var olika typer kan användas.
Det står tex att MKT-kondingar kan sitta "in series to tweeter" på standardhögtalare men "in parallel to bass driver" i HiEnd-högtalare.

Bra guide! :idea:

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2008-02-12 10:42

snubber skrev:Jag använder B&K 2606 eller 2608 som har områdesomkopplaren uppdelad på två separerade delar för att nå över 150 dB dynamik.

8O :D He-he. Bör ingå i varje hobbyists fatabur.
Tack för redogörelsen. Den var lärorik (för mig iallafall).

Hälsningar,

D

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2008-02-12 10:50

soundbrigade skrev:Bra guide! :idea:

Vad får dig att anse det? Det står exempelvis inget om vilka egenskaper som är önskvärda och heller inget om kondensatorernas mekaniska egenkaper.

Undrar,

D

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-12 11:21

Tyckte det var bra med enkla anvisningar för amatörer och Anfängern som jag om vilka komponenter som, lite grovt, passar var.
Jag ser ibland i en del trådar (annorstädes) frågor från absolute beginners om komponenter och får till svara att enbart ryska papper-i-olja för 1000kr styck och knaskablar för 10 000 kr duger. Det är ju vettigare att sådana personer börjar på en rimlig och ganska basal nivå - just där ger Strassacker enkla indikationer.

Din andra invändning: Tror de mekaniska måtten finns med.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-02-13 18:31

Hittade följande i intervjun med Andrew Jones, konstruktören av TAD-högtalarna:

"We have high quality parts certainly, mostly manufactured by ourselves or to our specification. If you mean name brands of audiophile parts, then no. We do not put in such parts as a means for listeners to think "Oh, it contains brand X capacitors, it must be good" for example. We select our parts based on engineering, not marketing."
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Föregående

Återgå till DIY-forum