Harryup skrev:Menar att du kan ha en juste referens som faktiskt är någorlunda ofärgande, men testobjektet är inte riktigt så bra.
Men varför vill du inte ha en perfekt referens, dvs en förbikoppling? Varför måste du ha nåt halvbra?
Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:Menar att du kan ha en juste referens som faktiskt är någorlunda ofärgande, men testobjektet är inte riktigt så bra.
Harryup skrev:Svante:
Jo, jag vill ha en riktigt bra referens. Men jag tycker inte att Nad 208 är en helt ofärgad förstärkare. För det finns inte. Så jag väljer att kalla den juste referens.
Harryup skrev:Så vilken anläggning duger för att testa allt?
Bill50x skrev:Men rent logiskt borde man aldrig kunna utvärdera en apparat som låter bättre än referensen. Att switcha runt tex ett testat slutsteg med det slutsteg som ingår i referensen (som någon här föreslog) är ingen lösning om den begränsande faktorn ligger i cd-spelaren, försteget eller rentav högtalarna.
Harryup skrev:Välkommen i gänget Bill50X.
Känner som du, bra med olika typer av tester, men inget kan få mig att tro att denna skulle vara överlägsen alla andra..
Och även om den skulle vara det, så skulle det snarare bevisa begränsningen på alla andra tester.
Flint skrev:Jag inser den tekniska och praktiska funktionen med testet men anser att förespråkarnas utvärdering är totalt fel. Dom anser som dom typiskt fantasilösa tekniker dom är att en påverkan av signalen alltid är av ondo och att den alltid försämrar ljudet.
Tyvärr är i princip alla på marknaden förekommande tonkontroller felkonstruerade och kan inte användas.
Du var mig en hejare på logik. Först vill du ha pedantiskt ofärgande elektronik och sen vill du rolla till det ordentligt med delay och EQ.Annars finns ju grunkor som parmetrisk EQ, digital delay (för större ljudbild, faseffekter etc) mm. Finns massor av möjligheter.
Flint skrev:Max_HeadroomTyvärr är i princip alla på marknaden förekommande tonkontroller felkonstruerade och kan inte användas.
Det där var väl i alla fall en rejäl överdrift.Du var mig en hejare på logik. Först vill du ha pedantiskt ofärgande elektronik och sen vill du rolla till det ordentligt med delay och EQ.Annars finns ju grunkor som parmetrisk EQ, digital delay (för större ljudbild, faseffekter etc) mm. Finns massor av möjligheter.
Flint skrev:Jag inser den tekniska och praktiska funktionen med testet men anser att förespråkarnas utvärdering är totalt fel. Dom anser som dom typiskt fantasilösa tekniker dom är att en påverkan av signalen alltid är av ondo och att den alltid försämrar ljudet. Tekniker förstår inte bättre. Fyrkantiga och byråkratiska. Dom tänker mer på siffror än på maskinens funktion i ett sammanhang. Detta hindrar utvecklingen mot bättre ljudande produkter. Tekniker, kom ner från formeltronen och börja lyssna på och försök förstå vad subjektivisterna säger. Subjektivister, konkretisera er. Ta reda på hur ni vill ha det att låta. Berätta det för teknikerna så att dom kan lösa det med sina fina formler. Framför allt, sluta se varandra som fiender.
Naqref skrev:D: Tillåt mig att spekulera i att Flints uttryck är snarare en del av det sätt som F använder för att få igång debatten än att det egentligen är F's synsätt (rätta mig om jag har fel F!). Läser man det på det viset och det som står i inlägget och hur det är sagt så blir det rätt komiskt faktiskt.
Flint skrev:Nagref
Klart att du har rätt. Jag menar givetvis inte att alla tekniker är fantasilösa men lite ligger det trots allt bakom mitt påstående. Att det fick vissa att slå eld är dock tydligt. Jag är inte mycket för Jantelag. Huvudsyftet med min provokation är att vända letandet efter fel i varandras uppfattningar till att istället börja leta samarbetsmöjligheter. Det framgick tydligen inte i skuggan av provokationen.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 21 gäster