Ny lagringsstandard?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
xcisum

Inläggav xcisum » 2008-02-11 02:19

13 bitars upplösning på en tokkomprimerad sörja eller 16 bitars upplösning med okomprimerat välljud.
Skit in skit ut.......

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-02-11 14:52

xcisum skrev:13 bitars upplösning på en tokkomprimerad sörja eller 16 bitars upplösning med okomprimerat välljud.

Ja, fast de som tillverkar tokkomprimerad sörja är inte mottagliga för det argumentet, tror jag. De tror fortfarande att de behöver mer än 13 bitars upplösning.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
xcisum

Inläggav xcisum » 2008-02-11 18:06

Det behöver dom inte.
Undra hur få bitars upplösning som behövs för att kunna höra deffekterna på en komprimerad sörja?
Skit in skit ut.......

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-02-11 18:31

xcisum skrev:Det behöver dom inte.
Undra hur få bitars upplösning som behövs för att kunna höra deffekterna på en komprimerad sörja?

Nej, men ändå vill de ha 24-bitars ljudkort.

Det går utmärkt att spela ganska mycket med bara 8 bitars upplösning.

Lyssna på detta tex:
http://user.faktiskt.io/svante/quant/supervisor8tri.wav

Ändå är det ganska rent ljud i den inspelningen.

...men det är inte det det handlar om här, utan om principdiskussionen som följer på införandet av en icke fullt utstyrd standard. Det ÄR ju faktiskt bäst att styra ut ett medium fullt ut, så att den starkaste toppen precis får plats. Att det sen har fått med sig att man trycker ner de starkaste topparna så att man ska kunna höja mer, det är den avarten som måste bort.

Edit: Rättat länken...
Senast redigerad av Svante 2008-02-12 00:10, redigerad totalt 1 gång.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Tore

Inläggav Tore » 2008-02-11 21:51

Kaffekoppen skrev:Varför inte?

Inte att elliminera deras behov (men vilket behov är det?) men däremot så torde det blir svårt att komprimera sönder musiken i förtid.

Varför skulle det bli svårt att komprimera? Det handlar ju bara om att höja svaga partier och begränsa starka så att allt hamnar på samma nivå. (Motivet handlar som sagt om att få musiken att höras bra i enkla anläggningar, i bilen, etc. För att inte versen skall drunkna i trafikbruset när du går på stan med din ipod höjer man upp versen till samma nivå som refrängen för att ta ett enkelt exempel.)

Användarvisningsbild
Tore

Inläggav Tore » 2008-02-11 21:58

Svante skrev:Men så här då: Om medelstyrkan på mediet är över 1,00000 så justerar spelaren medelnivån till 1,00000. Om den är lägre får den vara intakt. Det ger ett tak för medelnivån, men tillåter i princip hur höga transienter som helst. Det är upp till uppspelaren att limitera detta snyggt om det behövs.

Men vad betyder nivå 1,0 för spelaren? Säg att det i spelaren sitter en 24 bitars DAC. Hur högt styrs den ut vid nivå 1,0? Skall det regleras av standarden eller är det helt upp till tillverkaren?

Svante skrev:Hursomhelst, 18 dB under maxnivå skulle i ett 16-bitssystem innebära att systemet har 13 bitars upplösning. Det kan iofs låta ganska bra men jag kan redan nu höra hur fnysningarna susar på forumen.

Du jämför alltså 32 bitars flyttal med 16 bitars heltal? Snacka om äpplen och päron. Jämför med 32 bitars heltal istället så kommer saken i ett annat ljus. Saken är ju den att du kastar bort 8 bitar på en exponent som du knappast använder. Samtidigt oroar du dig för att lämna 3 bitars headroom i en heltalsstandard.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-02-11 22:19

Tore skrev:
Svante skrev:Men så här då: Om medelstyrkan på mediet är över 1,00000 så justerar spelaren medelnivån till 1,00000. Om den är lägre får den vara intakt. Det ger ett tak för medelnivån, men tillåter i princip hur höga transienter som helst. Det är upp till uppspelaren att limitera detta snyggt om det behövs.

Men vad betyder nivå 1,0 för spelaren? Säg att det i spelaren sitter en 24 bitars DAC. Hur högt styrs den ut vid nivå 1,0? Skall det regleras av standarden eller är det helt upp till tillverkaren?

Det är upp till tillverkaren. Däremot är det väl lämpligt att specificera att 1,0 ska motsvara tex 0,2 volt utspänning. Eller nåt, det återstår att se vad som är lämpligt. Det finns ju många faktorer som bestämmer vad som är rätt med en 24-bitars omvandlare. Tex kan man tänka sig att man lägger egenbruset på samma nivå som övriga elektronikens brus och att man använder det SNR som är kvar till att få headroom. Här ser man hur en sån här standrard skulle driva på att förändra mot väsentligheter. Att man får ett ökat headroom i stället för ett lägre brusgolv. Man kan tom tänka sig att det är upp till användaren, med en digital volymkontroll.

Tore skrev:
Svante skrev:Hursomhelst, 18 dB under maxnivå skulle i ett 16-bitssystem innebära att systemet har 13 bitars upplösning. Det kan iofs låta ganska bra men jag kan redan nu höra hur fnysningarna susar på forumen.

Du jämför alltså 32 bitars flyttal med 16 bitars heltal? Snacka om äpplen och päron. Jämför med 32 bitars heltal istället så kommer saken i ett annat ljus. Saken är ju den att du kastar bort 8 bitar på en exponent som du knappast använder. Samtidigt oroar du dig för att lämna 3 bitars headroom i en heltalsstandard.

Tja, jo, på sätt och vis är det äpplen och päron. Men jag kan tänka mig att jämföra 24-bit flyttal med 24-bit heltal också. Där skulle jag tveklöst rösta på flyttalen.

Jag tror att det ligger sååå mycket psykologi i detta. Så fort det finns en maxnivå som är möjlig att uppnå så kommer det att göras produktioner som hetsar ditåt. Jag vill som sagt att den nivån ska ligga så högt upp att det blir praktiskt omöjligt att lägga sig där. Gör man det med heltal så blir det verkligen bitslöseri. Gör man det med flyttal blir det mer ekonomiskt.

Vi har sett att det inte fungerar att släppa lös ett system med fix maxnivå, i alla fall.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-02-11 22:46

Svante skrev:
Lyssna på detta tex:
http://user.faktiskt.io/svante/supervisor8tri.wav

Nu har du nog stavat fel, tror jag. Filen é borta.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-02-12 00:11

Magnuz skrev:
Svante skrev:
Lyssna på detta tex:
http://user.faktiskt.io/svante/supervisor8tri.wav

Nu har du nog stavat fel, tror jag. Filen é borta.

Ja, så här skulle det vara:

Sorry.

Användarvisningsbild
Tore

Inläggav Tore » 2008-02-12 02:10

Svante skrev:Det är upp till tillverkaren. Däremot är det väl lämpligt att specificera att 1,0 ska motsvara tex 0,2 volt utspänning. Eller nåt, det återstår att se vad som är lämpligt. Det finns ju många faktorer som bestämmer vad som är rätt med en 24-bitars omvandlare. Tex kan man tänka sig att man lägger egenbruset på samma nivå som övriga elektronikens brus och att man använder det SNR som är kvar till att få headroom. Här ser man hur en sån här standrard skulle driva på att förändra mot väsentligheter. Att man får ett ökat headroom i stället för ett lägre brusgolv. Man kan tom tänka sig att det är upp till användaren, med en digital volymkontroll.

Hur mycket headroom det finns kommer alltså att bli apparatspecifikt eller rent av upp till den enskilda användaren? Det skulle jag se som ett potentiellt betydande problem. Risken är då att man vid mastringen söker en minsta gemensamma nämnare och anpassar sig till lägsta tillgängliga headroom. Istället för att riskera att spelaren klipper på ett för producenten okontrollerbart sätt väljer man att nivåbegränsa redan vid mastringen där man åtminstone har kontroll över hur resultatet blir. Nej, jag tror definitivt att man skall ha ett väldefinierat headroom så att alla inblandade vet vad som gäller.

Svante skrev:Tja, jo, på sätt och vis är det äpplen och päron. Men jag kan tänka mig att jämföra 24-bit flyttal med 24-bit heltal också. Där skulle jag tveklöst rösta på flyttalen.

Hur skulle du disponera de 24 bitarna?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-02-12 09:03

Tore skrev:
Svante skrev:Tja, jo, på sätt och vis är det äpplen och päron. Men jag kan tänka mig att jämföra 24-bit flyttal med 24-bit heltal också. Där skulle jag tveklöst rösta på flyttalen.

Hur skulle du disponera de 24 bitarna?

Utan att ha funderat närmare så skulle väl 16-8 vara rimligt. Som dagens 16-bitars, med en 8-bitars "volymkontroll", alltså. Det är inte ens säkert att varje sampel ska ha en sån volymkontroll, det kanske räcker med vart hundrade sampel eller nåt, och då är man tillbaka till CD-systemets bandbredd, nästan.

...fast här börjar man närma sig att problemen med dither och flyttal skulle börja bli hörbara, så jag ser nog ändå hellre en 32-bits float.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-02-12 10:16

Svante skrev:Ja, så här skulle det vara:

Wow! Jag måste säga att jag är alldeles häpen! Detta har alltså varit en 8 bitars fil? Hade du frågat mej hur jag trodde att 8 bitar lät så hade jag sagt att man nog knappt skulle kunna urskilja musiken. Det här säger en hel del om vilken stor kostym 16 bitar är... och vilket universum av exakthet 24 bitar är. :-)

Den här filen måste jag få låna i andra diskussioner!

PS. För några år sedan så lyssnade jag mycket på Trance-musik när jag tränade. Den mesta Trancen jag har låter subjektivt sämre än exempelfilen

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-02-12 10:19

Det jag egenligen skulle säga var... man lär sig något varje dag!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-02-12 10:25

Koffe skrev:Det här säger en hel del om vilken stor kostym 16 bitar är... och vilket universum av exakthet 24 bitar är. :-)

Nästan som en poet... :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-02-12 12:50

Almen skrev:
Koffe skrev:Det här säger en hel del om vilken stor kostym 16 bitar är... och vilket universum av exakthet 24 bitar är. :-)

Nästan som en poet... :)

32 bitar är väl inte att tänka på för en med underbett. Snacka om bitfel... :)

Föregående

Återgå till Teknikforum