Moderator: Redaktörer
xcisum skrev:13 bitars upplösning på en tokkomprimerad sörja eller 16 bitars upplösning med okomprimerat välljud.
xcisum skrev:Det behöver dom inte.
Undra hur få bitars upplösning som behövs för att kunna höra deffekterna på en komprimerad sörja?
Kaffekoppen skrev:Varför inte?
Inte att elliminera deras behov (men vilket behov är det?) men däremot så torde det blir svårt att komprimera sönder musiken i förtid.
Svante skrev:Men så här då: Om medelstyrkan på mediet är över 1,00000 så justerar spelaren medelnivån till 1,00000. Om den är lägre får den vara intakt. Det ger ett tak för medelnivån, men tillåter i princip hur höga transienter som helst. Det är upp till uppspelaren att limitera detta snyggt om det behövs.
Svante skrev:Hursomhelst, 18 dB under maxnivå skulle i ett 16-bitssystem innebära att systemet har 13 bitars upplösning. Det kan iofs låta ganska bra men jag kan redan nu höra hur fnysningarna susar på forumen.
Tore skrev:Svante skrev:Men så här då: Om medelstyrkan på mediet är över 1,00000 så justerar spelaren medelnivån till 1,00000. Om den är lägre får den vara intakt. Det ger ett tak för medelnivån, men tillåter i princip hur höga transienter som helst. Det är upp till uppspelaren att limitera detta snyggt om det behövs.
Men vad betyder nivå 1,0 för spelaren? Säg att det i spelaren sitter en 24 bitars DAC. Hur högt styrs den ut vid nivå 1,0? Skall det regleras av standarden eller är det helt upp till tillverkaren?
Tore skrev:Svante skrev:Hursomhelst, 18 dB under maxnivå skulle i ett 16-bitssystem innebära att systemet har 13 bitars upplösning. Det kan iofs låta ganska bra men jag kan redan nu höra hur fnysningarna susar på forumen.
Du jämför alltså 32 bitars flyttal med 16 bitars heltal? Snacka om äpplen och päron. Jämför med 32 bitars heltal istället så kommer saken i ett annat ljus. Saken är ju den att du kastar bort 8 bitar på en exponent som du knappast använder. Samtidigt oroar du dig för att lämna 3 bitars headroom i en heltalsstandard.
Magnuz skrev:
Nu har du nog stavat fel, tror jag. Filen é borta.
Svante skrev:Det är upp till tillverkaren. Däremot är det väl lämpligt att specificera att 1,0 ska motsvara tex 0,2 volt utspänning. Eller nåt, det återstår att se vad som är lämpligt. Det finns ju många faktorer som bestämmer vad som är rätt med en 24-bitars omvandlare. Tex kan man tänka sig att man lägger egenbruset på samma nivå som övriga elektronikens brus och att man använder det SNR som är kvar till att få headroom. Här ser man hur en sån här standrard skulle driva på att förändra mot väsentligheter. Att man får ett ökat headroom i stället för ett lägre brusgolv. Man kan tom tänka sig att det är upp till användaren, med en digital volymkontroll.
Svante skrev:Tja, jo, på sätt och vis är det äpplen och päron. Men jag kan tänka mig att jämföra 24-bit flyttal med 24-bit heltal också. Där skulle jag tveklöst rösta på flyttalen.
Tore skrev:Svante skrev:Tja, jo, på sätt och vis är det äpplen och päron. Men jag kan tänka mig att jämföra 24-bit flyttal med 24-bit heltal också. Där skulle jag tveklöst rösta på flyttalen.
Hur skulle du disponera de 24 bitarna?
Koffe skrev:Det här säger en hel del om vilken stor kostym 16 bitar är... och vilket universum av exakthet 24 bitar är.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 16 gäster