Moderator: Redaktörer
Fler än jag som känner en viss skeptiscism över att tex en förstärkare inte förvränger singalen nästan någonting alls? Vi talar ju en yttepytte signalstyrka som förstärks rätt rejält innan den när högtalarna.
Ungefär som att jag blir extremt skeptisk till en stärkare med 0,000005dist (förvrängning). Låter liksom mer otroligt än troligt egentligen. Har man missat nått eller finns det verkligen så "bra" prylar?
Ranefjord skrev:Fler än jag som känner en viss skeptiscism över att tex en förstärkare inte förvränger singalen nästan någonting alls? Vi talar ju en yttepytte signalstyrka som förstärks rätt rejält innan den när högtalarna. Ungefär som att jag blir extremt skeptisk till en stärkare med 0,000005dist (förvrängning). Låter liksom mer otroligt än troligt egentligen. Har man missat nått eller finns det verkligen så "bra" prylar?
EngelholmAudio skrev:Ja jag såg att jag såg fel och det förstod jag efter ditt inlägg här ovan där din mening var att belysa och påpeka de bristerna du ser i de argument som framkommer mot/angående F/E-testning. Korrekt?![]()
Detta får nog stå för dig själv och är enligt mig inte en världssanning. Många trivs bättre med att jämföra olika ljudliga signaturer (direkt) mot varandra.Det är bättre att testa "ingen förstärkare alls" mot en förstärkare för att ta reda på hur förstärkaren i testets påverkar ljudet, dvs ett f/e-test.
Vilken av dessa sidor anser du att du tillhör?
Varifrån har du fått uppfattningen att folk är rädda att ställa upp i blindtest?
Flint skrev:Dahlqvist
Jag skrev. Jämför med osv... Jag påstod inte att du har sagt det om THD.
Börjar du bli trött?
.Jag börjar förstå vad som skiljer oss åt. Du nöjer dig med att konstatera att färgning finns och ondgör dig över det.
Flint skrev:dimitriVarifrån har du fått uppfattningen att folk är rädda att ställa upp i blindtest?
Redovisa resultaten.
Ranefjord skrev:Ok... 0,005då... tycker även det känns så lite liksom. känns inte helt rimligt. Men det kanske det är. Den andra siffran överdrevs för att medvetet få lite extra 'ilska' i tråden.
Flint skrev:Jag väljer att vilja ha bevis på att båda sidornas argument är
praktiskt användbara och till nytta för mitt lyssnande.
Jag börjar förstå vad som skiljer oss åt. Du nöjer dig med att konstatera att färgning finns och ondgör dig över det.
Ranefjord skrev:
Att någonting fungerar bra bara för att det verkar rationellt i teorin innebär inte att det med lugn o ro kan appliceras i 'verkligheten'. Man måste dubbelkolla. Och det är det man gör till en viss del när man testar två NAD208or i serie.
Öhman skrev
Okej, jag förstår vad du är ute efter. Kanske räcker det isåfall att många andra apparater (inlusive slutsteg) testats i flerdubbel kedja för att vederlägga de osäkerheter du skissar. Det behöver ju inte vara just NAD 208 för att kunna testa metoden.
Varför vill du ha bevis på nåt du redan vet?
Du har väl sagt flera gånger att du föredrar vissa färgningar för att det i dina öron skall låta bra.
Oj oj oj. Sorry. Nej du behöver inte bemöta mig om jag missuppfattat dina inlägg. Det är ju allas fria vilja att svara eller inte.Dahlqvist skrev:Jag tycker kanske själv att jag har uttryckt den tillräckligt för att slippa uttrycka den igen bara för att du inte har uppfattat den korrekt.
Som sagt, får stå för dig. Att ställa två förstärkare bredvid varandra och lyssna på dessa kan vara ett sätt att testa dessa mot varandra. Man kan göra det blint (om man är rädd för att överglänses av lysdioderna eller namnskylten) och subjektivt välja ut den förstärkare man trivts bäst med.Dahlqvist skrev:Ja, men om nu målet är att göra en subjektiv bedömning av "frånvaro av ljudlig signatur" mot "närvaro av ljudlig signatur" finns det ju ingen anledning till att använda en approximation av "ingen ljudlig signatur". Eller har jag missuppfattat uppsåtet med detta a/b-test? Eller finns det möjligen flera?/Dahlqvist
Ranefjord skrev:Hörbarheten ligger ungefär vid 0.1% THD.
Perfekt. Då köper jag en Audion Sterling som distar ca 0.1% (på rätt ställen dessutom) vid 1W!
Ranefjord skrev:Då får den väl dista 10% i basen då.
Det hade varit nått! Jag har läst detta lösningsförslag från dig ett flertal gånger! Vore intressant om ett NAD208 med endast en distpedal skulle kunna sjunga lika "vackert" som en SET fast med < 200watt att tillgå.Morello skrev:Ranefjord skrev:Då får den väl dista 10% i basen då.
För 10 minuter sedan fick jag senaste steroephile i brevlådan. Det första jag råkar läsa var en insändare, där någon kommenterade testet av ett ultra-dyrt (350 000 USD) tillika extremsunkigt SET-slutsteg. Snubben som skrev insändaren menade att det torde vara bättre att köpa en högklassig förstärkare och sedan komplettera med en EQ för att justera klangen (vilket nästan alla SET-slutsteg gört pga hög utgångsimpedans). Distorsionen kan man ju fixa en med en sådan där dist-pedal elgittarrister brukar ha
EngelholmAudio skrev:
Jag tror att det är mer som skiljer än bara distspektrat.
Många rördyrkare hävdar ju att det allt som oftast "spelar förvånande högt". Man kan välja att testa antingen med samma ljudtryck eller låta varje förstärkare spela så högt man känner är "bra".Max_Headroom skrev:EngelholmAudio skrev:
Jag tror att det är mer som skiljer än bara distspektrat.
En typsik SET ger väl bara 1/60-del av effekt av vad en 208 kan klämma iväg, så SETen klipper väl "lite oftare"... Tror dessutom inte att den skulle klara att med "vanliga" högtalare ge vettiga ljudtryck. Men med horn däremot kan det nog funka fint.
Användare som besöker denna kategori: MoonMartin och 22 gäster