Bamsefar skrev:Nej, man vill ha en något förhöjd nivå i låga basen av psykologiska skäl...
Den var bra. Jo, visst kan vi "må bra" av en massa bas.
Kan dock komplettera med att man kan "vilja" ha det av psykoakustiska skäl
också.
Med
"vilja" menar jag då
"behöva för att det skall uppfattas som en neutral återgivning".
Det är nämligen en logisk effekt av att kombinera upplevelsen att
"märka att man sitter i sitt eget lyssningsrum" med
"oskruvat frontalt anländande ljud" - alltså ett direktljud* återgivet med rak tonkurva.
Om man tar upp en jätteöppning i väggen framför sig, för att släppa in ljud utifrån (t ex en orkester om man tänker sig att man lyfter ned sitt lyssningsrum i konserthuset) kommer de där musikerna inte att låta naturliga om de är utsatta för eq (hur det nu skall gå till i verkligheten...) för att kompensera effekterna av ens lyssningsrum.
Det som skall klinga naturligt för att man skall uppfatta det som naturligt klingande - är ju de ljud som man projicerat ut till att vara där framme i ljudbilden, de som kommer från instrumenten. Förvisso har vi en förmåga att modifiera vår klangupplevelse med hjälp av reflekterade inom ett visst tidsfönster, men det gäller inte ljud från alla håll.
Kort sagt: Det som skall ha rak tonkurva (inom rimliga gränser) är det ljud som kommer från ljudbilden. Det vi mäter med en rundtagande mokrofon på lyssningsplats är dock summan av flera ljud, så en sådan mätning är vilseledande för vad vi uppfattar. Med kunskap om effekterna kan man dock hyggligt väl bestämma vilken tonkurva på lyssningsplats som representerar ett neutralt anländande frontalljud, om det är den tonkurvan man bör eftersträva på lyssningsplats. Sådana mätningar brukar (efter Stig Carlsson) kallas totalljudsmätningar.
Det kan tilläggas att den tonkurva jag i det ovanstående menar att man bör eftersträva för att uppleva klangen neutral, gäller för en uppspelning enligt Ino-filosofi#. Enligt ortokaustisk folosofi, bör ljudets tonkurva vara rakare än så, man det kräver skälvklart att man också använder ortoakustiska högtalare, och en ortoakustisk uppställning av dem i ett ortoakustiskt optimerat lyssningsrum. Annars blir det ju bara pannkaka.
Vh, iö
- - - - -
*Med direktljud menas denna gång psykoakustiskt direktljud, vilket i högtalarefallet är de ljud som kommer från högtalarna, samt de som vi inte kan skilja från dem som kommer från högtalarna, vilket brukar vara golvreflexen och den från väggen bakom högtalarna. Alla dessa ljuds summa bestämmer hur vi tycker att det klingar därframme i ljudbilden.
#Alltså en uppställning där högtalarna bara representerar en ändlig öppning (<4 i steradianer) till musikhändelsen framför lyssnarna. I Ino-världen behöver man gå vidare till flerkanaligare uppspelningsalternativ, om man vill öppna till inspelningsvärlden hela vägen runt (och upp).
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).