Lite intryck i56,i64s

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2008-02-13 16:45

Det betyder förtstås inte automatiskt att du kommer ha världens bästa ljud. Vad har du gjort åt rummet?

Alldeles riktigt. Tyvärr gjorde jag rummet i ett ganska tidigt skede, så åtgärderna är fortfarande tämligen små. Rejäl heltäckningsmatta, lite Aco-skivor, samt mjuka soffor och tygtavlor är det enda än sålänge.
Kommer att klä främre delen av rummet med draperier och mera Aco-skivor i och med pY-8. I övrigt använder jag en Tact som eq i basen, vilket fungerar ganska bra för att bota dom största resonanserna.
Blundar inte för mera åtgärder, men väljer att ta en sak åt gången.

Finns det verkligen en hörbar anledning att gå längre än Y-4?

Tror nämligen ingen spelar så starkt att det behövs mer

Fast såklart har jag fel där

pY-4 räcker säkert väldigt långt, för det gör även pX-6 hemma hos mig.
Men för att vara på den säkra sidan så blev det pY-8s utförande för att kunna få ytterligare lite kapacitet...om det nu SKULLE behövas. Better be safe than sorry :wink:

Fick förövrigt hem två balar med dämpmaterial till pY-8 igår.
Nu väntar jag bara på att snickaren ska betsa klart lådorna. Han hade tydligen lite problem att hänga upp så stora saker på lacklinan 8)

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2008-03-01 12:58

var och hämtade lite lådor hos snickaren igår :)

Bild

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-03-01 13:17

Haha, jag blir helt fnittrig av sådana där bilder. Herrejösses...
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2008-03-01 14:26

David, mycket imponerande samling moduler. Vilket faner och best är det där. Ser fram emot en lite mer närbild på ytskiktet för att bättre se hur det ser ut.

Får nog säga att du är lite tokig, du skall verkligen ha ett av världens mest kompetenta bassytem. Verkar som det ända sättet att bräcka dig är väl att beställa Infra Z-12. Fast då är man trots allt bara värre på vissa frekvenser, på en del andra är det jämt skägg.

Får säga att själv så är jag jäkligt nöjd med Infra X-6. Det jag inte är nöjd med är mitt rum och dess två super toppar (ca 12 db vid 40 Hz, samt en något mindre vid 70). Det värsta är att åtgärderna jag behöver göra i mitt rum är så pass extrema att jag verkligen drar mig för att fixa det. Rumsfixning är något man skall ha med i beräkningarna för att få riktigt bra basåtergivning. Hoppas bara att de flest inte behöver regla om väggen för att få ordning på basen.
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-03-01 15:00

Oj vad häftigt! Nu får du ta och skruva på lite och ställa in dom i rummet :P

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-03-01 15:49

wayfarer skrev:David, mycket imponerande samling moduler. Vilket faner och best är det där. Ser fram emot en lite mer närbild på ytskiktet för att bättre se hur det ser ut.

Får nog säga att du är lite tokig, du skall verkligen ha ett av världens mest kompetenta bassytem. Verkar som det ända sättet att bräcka dig är väl att beställa Infra Z-12. Fast då är man trots allt bara värre på vissa frekvenser, på en del andra är det jämt skägg.

Vill bara säga att jag är mycket imponerad av den analysen. Det du skriver stämmer exakt. :o :)

wayfarer skrev:Får säga att själv så är jag jäkligt nöjd med Infra X-6. Det jag inte är nöjd med är mitt rum och dess två super toppar (ca 12 db vid 40 Hz, samt en något mindre vid 70). Det värsta är att åtgärderna jag behöver göra i mitt rum är så pass extrema att jag verkligen drar mig för att fixa det. Rumsfixning är något man skall ha med i beräkningarna för att få riktigt bra basåtergivning. Hoppas bara att de flest inte behöver regla om väggen för att få ordning på basen.

Det kan finnas enklare metoder att fixa också. Vem (eller vad) har du konsulterat för att få svaret att "extrema åtgärder behövs"?

(Jag säger inte att det är en felaktig uppgift, alls inte, bara att jag är nyfiken på varifrån den kommer. Visst finns det rum där det är precis som du skriver, men för det mesta är det så bara om man låser andra variabler. Finns det ett oändligt spektrum av tillåtna möbleringar kan man ofta tygla problemen i varje fall lite. Men visst - vissa rum har väggar som gör det mesta nästan omöjligt, utan att man tar till extrema åtgärder. Gäller i synnerhet rum med en eller flera felbyggda väggar som själva lagrar energi.)

Vh, iö

Edit: Stavning
Senast redigerad av IngOehman 2008-03-04 03:30, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2008-03-01 15:56

David_A skrev:var och hämtade lite lådor hos snickaren igår :)

Bild

Ha ha ha,the skåp is put ; )

Herregud,fy fasiken vad kul med en !"filur" som tar ut svängarna lite (mycket) Snälla david följ upp detta,eller skapa en egen tråd,detta projekt förtjänar lätt det.

Mvh nicke

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2008-03-01 16:47

IngOehman skrev:
wayfarer skrev:Får säga att själv så är jag jäkligt nöjd med Infra X-6. Det jag inte är nöjd med är mitt rum och dess två super toppar (ca 12 db vid 40 Hz, samt en något mindre vid 70). Det värsta är att åtgärderna jag behöver göra i mitt rum är så pass extrema att jag verkligen drar mig för att fixa det. Rumsfixning är något man skall ha med i beräkningarna för att få riktigt bra basåtergivning. Hoppas bara att de flest inte behöver regla om väggen för att få ordning på basen.

Det kan finnas enklare betoder att fixa också. Vem (eller vad) har du konsulterat för att få svaret att "extrema åtgärder behövs"?

Det är ingenjören själv :D. Dock är det ju min emfas och tolkning av vad som är extremt. För en del är det kanske inte det. För det du sa IÖ, var regla om väggen mot resten av lägenheten. För att sedan bygga en spaltabsorbent mot den väggen. En andra åtgärd var att bygga membranbsorbenter av bokhyllornas bakstycke. För att se om det hela räckte. Om inte så var det aktuellt med spaltabsorbent även på den väggen.

Hade det bara varit att bygga en spaltabsorbent så hade jag nog gjort det, kanske redan. Det som är lite jobbigt med att regla om den där jäkla väggen, är att den är gemensam med badrummet. Dessutom kaklad i badrummet. Det gör att man kan orsaka en hel del skada eller i alla fall extra kostnader om det går galet.
Magnus Westerlund

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2008-03-01 17:17

David_A: 8O :P

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-03-01 19:53

wayfarer skrev:
IngOehman skrev:

Det kan finnas enklare betoder att fixa också. Vem (eller vad) har du konsulterat för att få svaret att "extrema åtgärder behövs"?

Det är ingenjören själv :D. Dock är det ju min emfas och tolkning av vad som är extremt. För en del är det kanske inte det. För det du sa IÖ, var regla om väggen mot resten av lägenheten. För att sedan bygga en spaltabsorbent mot den väggen. En andra åtgärd var att bygga membranbsorbenter av bokhyllornas bakstycke. För att se om det hela räckte. Om inte så var det aktuellt med spaltabsorbent även på den väggen.

Hade det bara varit att bygga en spaltabsorbent så hade jag nog gjort det, kanske redan. Det som är lite jobbigt med att regla om den där jäkla väggen, är att den är gemensam med badrummet. Dessutom kaklad i badrummet. Det gör att man kan orsaka en hel del skada eller i alla fall extra kostnader om det går galet.

Aha, ja, jag misstänkte att det kunde vara du. Det vill säga att det kunda vara jag. :wink:

Fast jag sa ju inte att det behövdes några extrema åtgärder. Tvärtom är ju allt som behövs att regla lite, och bygga lite spaltabsorbenter (bara några få meter dessutom). Inte alls som att bygga pyramiderna inte.. 8)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-03-01 22:33

David_A: Hur stort är rummet där detta ska in? Och vad har du för hus? Kommer det att hålla?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2008-03-01 22:55

helt sjukt david helt sjukt....jag tycker py-2 är ganska lagomt :lol:

å jag spelar starkare än dom flesta 8O

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2008-03-01 23:28

Haakan_W skrev:å jag spelar starkare än dom flesta 8O

Men inte så hårt som mig :?: Ska nog bottna mina femtontummare så småningom :D
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

lordnilsson

Inläggav lordnilsson » 2008-03-02 00:48

Ja ja....en som vill komma in på Richterskalan....

Imponerande.
Hoppas att du lägger upp bilder när det hela är uppställt och klart.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2008-03-02 01:19

Vad lustigt att vi fokuserar så på möjligheten att spela starkt, förresten!

Jag själv anser mig vara en förtappad basnarkoman av svåra mått, men efter att ha hört vad pY-4 kan göra i ett ganska litet lyssningsrum så inser jag att jag aldrig kan komma att behöva mer kapacitet än så. Liväl skulle jag hellre ha pY-8 - men då enbart för att det erbjuder bättre möjlighet att undertrycka resonanser.

En relevant fråga till David blir då: Hur tänker du placera burkarna? Tänker du mäta eller räkna fram bra positioner, eller kanske anlita en akustiker?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-02 01:25

Blir det verkligen så stor skillnad mellan 4 eller 8 stycken när det gäller att undertrycka resonanser? Man vill ju iallafall placera den efter högtalarväggen för att få riktningsverkan..

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2008-03-02 01:48

Så oerhört mycket jämnare blir det kanske inte. Det är Ingvar och andra akustiker bättre skickade att besvara än en akustikamatör som jag.

Jag har sett någon rapport där man experimenterade med olika antal basmoduler i en mängd olika positioner, men jag slutade läsa den eftersom de tycktes utgå ifrån att det var en självklarhet att man eftersträvade helt rak frekvensrespons i lyssningsposition. Det tyckte jag var ett lustigt grundantagande.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2008-03-02 02:02

Kommer mera bilder så fort jag fått ihop dom.

Kommer faktiskt inte ihåg vad det är för faner på dom :oops:
Snickaren (på bilden) jobbar mest med resturang inredningar, så han använder färdigfanerad mdf som sedan betsas efter kundens behov.
Fick prov som jag kunde ta med hem och jämföra med mot resten av inredningen. Blev iallafall ett mycket bra resultat!

Rummet som dom ska stå i är 35kvm. 3+3 moduler kommer att staplas i hörnen vända mot varandra. Dom två andra hamnar längs med golvet vända mot bakväggen.
Jag valde helt enkelt antalet moduler efter hur mycket jag fick plats med på det givna utrymmet utan att det skulle se alldeles för tokigt ut.
Staplarna i hörnen kommer att täckas med drapperier på långsidorna, och dom två i mitten kommer eventuellt att få en bänkskiva över sig. Således kommer systemet inte att synas mycket alls.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-02 09:49

Morgan skrev:Så oerhört mycket jämnare blir det kanske inte. Det är Ingvar och andra akustiker bättre skickade att besvara än en akustikamatör som jag.

Jag vet inte heller med säkerhet. Se det som en fråga.

Lägre dist lär det bli och spela tillräckligt starkt lär David kunna göra :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-03-03 02:51

Morgan skrev:Så oerhört mycket jämnare blir det kanske inte. Det är Ingvar och andra akustiker bättre skickade att besvara än en akustikamatör som jag.

Jag har sett någon rapport där man experimenterade med olika antal basmoduler i en mängd olika positioner, men jag slutade läsa den eftersom de tycktes utgå ifrån att det var en självklarhet att man eftersträvade helt rak frekvensrespons i lyssningsposition. Det tyckte jag var ett lustigt grundantagande.

Det där sista, de två sista meningarna alltså, var det bästa jag läst på mycket länge! :)

Tänk om alla hade kunskap, förnuft och mod nog att alltid leta efter de där sanningarna* som pensionerar behovet av de förutfattade meningarna...

Vh, iö

- - - - -

*Då menar jag förstås inte att de är garanterade äkta sanningar, utan bara att de kännetecknas av att sakna "just nu kända luckor" för att kunna passa in i stringenta resonemang, som i sin tur är baserade på verklighetens erfarenheter. Kort sagt: Uppfattning som passar in i teorier.

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2008-03-03 15:00

IngOehman skrev:Aha, ja, jag misstänkte att det kunde vara du. Det vill säga att det kunda vara jag. :wink:

Fast jag sa ju inte att det behövdes några extrema åtgärder. Tvärtom är ju allt som behövs att regla lite, och bygga lite spaltabsorbenter (bara några få meter dessutom). Inte alls som att bygga pyramiderna inte.. 8)

Nej, visst inga stora pyramider i sten. Dock är det lite bråkigt att ge sig på en existerande vägg utan att förstöra andra sidan på den. Får väl se om jag tar mig tid att göra något åt det till sommaren eller snarare nästa längre semester.

Och spaltabsorbenterna är ju inte extrema. De är ju rätt rakt fram när det gäller jobbet. Visst, en del jobb med alla lister. Men hanterbart ändå.

Som jag sa tidigare är det min emfas på extremet, och det var ju i sig överdrivet. Låt mig kalla det hela lite problematiskt.
Magnus Westerlund

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2008-03-03 17:41

IngOehman skrev:

Det där sista, de två sista meningarna alltså, var det bästa jag läst på mycket länge! :)

Tänk om alla hade kunskap, förnuft och mod nog att alltid leta efter de där sanningarna* som pensionerar behovet av de förutfattade meningarna...

Vh, iö

- - - - -

*Då menar jag förstås inte att de är garanterade äkta sanningar, utan bara att de kännetecknas av att sakna "just nu kända luckor" för att kunna passa in i stringenta resonemang, som i sin tur är baserade på verklighetens erfarenheter. Kort sagt: Uppfattning som passar in i teorier.

Hmmmm Nu är jag inte riktigt med här,men tar mig mod att fråga iallafall : )

Vill man inte försöka ha så rak kurva som möjligt från sin favorit lyssnings position?

Mvh Nicke

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-03-03 17:52

Nej, man vill ha en något förhöjd nivå i låga basen av psykologiska skäl...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2008-03-03 18:47

Nu när DU säger låga basen (fd infra ägare) vad menas då 10Hz : )

Mvh Nicke

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-03-03 19:39

Nicke skrev:Nu när DU säger låga basen (fd infra ägare) vad menas då 10Hz : )
Mvh Nicke

Jag tror Bamsefar skojar lite med oss, och att det inte alls är detta som iö och Morgan menar.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-03-03 22:06

:lol: varför är det så poppis att tala i gåtor på faktiskt.se, anar jag en viss utbredd självgodhet här
Bikinitider

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-03-04 03:41

Bamsefar skrev:Nej, man vill ha en något förhöjd nivå i låga basen av psykologiska skäl...

:lol:

Den var bra. Jo, visst kan vi "må bra" av en massa bas. :wink:

Kan dock komplettera med att man kan "vilja" ha det av psykoakustiska skäl också.

Med "vilja" menar jag då "behöva för att det skall uppfattas som en neutral återgivning".

Det är nämligen en logisk effekt av att kombinera upplevelsen att "märka att man sitter i sitt eget lyssningsrum" med "oskruvat frontalt anländande ljud" - alltså ett direktljud* återgivet med rak tonkurva.

Om man tar upp en jätteöppning i väggen framför sig, för att släppa in ljud utifrån (t ex en orkester om man tänker sig att man lyfter ned sitt lyssningsrum i konserthuset) kommer de där musikerna inte att låta naturliga om de är utsatta för eq (hur det nu skall gå till i verkligheten...) för att kompensera effekterna av ens lyssningsrum.

Det som skall klinga naturligt för att man skall uppfatta det som naturligt klingande - är ju de ljud som man projicerat ut till att vara där framme i ljudbilden, de som kommer från instrumenten. Förvisso har vi en förmåga att modifiera vår klangupplevelse med hjälp av reflekterade inom ett visst tidsfönster, men det gäller inte ljud från alla håll.

Kort sagt: Det som skall ha rak tonkurva (inom rimliga gränser) är det ljud som kommer från ljudbilden. Det vi mäter med en rundtagande mokrofon på lyssningsplats är dock summan av flera ljud, så en sådan mätning är vilseledande för vad vi uppfattar. Med kunskap om effekterna kan man dock hyggligt väl bestämma vilken tonkurva på lyssningsplats som representerar ett neutralt anländande frontalljud, om det är den tonkurvan man bör eftersträva på lyssningsplats. Sådana mätningar brukar (efter Stig Carlsson) kallas totalljudsmätningar.

Det kan tilläggas att den tonkurva jag i det ovanstående menar att man bör eftersträva för att uppleva klangen neutral, gäller för en uppspelning enligt Ino-filosofi#. Enligt ortokaustisk folosofi, bör ljudets tonkurva vara rakare än så, man det kräver skälvklart att man också använder ortoakustiska högtalare, och en ortoakustisk uppställning av dem i ett ortoakustiskt optimerat lyssningsrum. Annars blir det ju bara pannkaka.

Vh, iö

- - - - -

*Med direktljud menas denna gång psykoakustiskt direktljud, vilket i högtalarefallet är de ljud som kommer från högtalarna, samt de som vi inte kan skilja från dem som kommer från högtalarna, vilket brukar vara golvreflexen och den från väggen bakom högtalarna. Alla dessa ljuds summa bestämmer hur vi tycker att det klingar därframme i ljudbilden.

#Alltså en uppställning där högtalarna bara representerar en ändlig öppning (<4 i steradianer) till musikhändelsen framför lyssnarna. I Ino-världen behöver man gå vidare till flerkanaligare uppspelningsalternativ, om man vill öppna till inspelningsvärlden hela vägen runt (och upp).

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-03-04 17:42

jag tolkar det som en spark på smalbenet åt alla som kör rumskorrigering!?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-03-04 18:37

celef skrev:jag tolkar det som en spark på smalbenet åt alla som kör rumskorrigering!?

Det skulle man ju kunna göra - som Ingvar brukar säga...

Men det beror på vilken target kurva man väljer för att göra kompenseringen - dvs väljer du en spikrak targetkurva så blir det såklart rakt. Men om du "tiltar" den lite och höjer basen med vad +10dB runt 20Hz eller så och tja något så kanske du får en psykologisk psykoakustisk effekt ;)

Men visst all digital rumskorrigering är inte av godo - det är nog mest behövligt för att ta ned toppar i basåtergivningen men sedan bör man nog låta bli helt enkelt.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-03-04 21:44

å det tolkar jag som en spark på smalbenet på alla dom som inte kör rumskorrigering
Bikinitider

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino