Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:Men sanningen är att ingen har en aning om hur ofärgad en 208 är med en viss högtalare. Eftersom testen säger att 208 är för all framtid ofärgande så kommer den alltid låta bäst i alla kombinationer?
Harryup skrev:Men sanningen är att ingen har en aning om hur ofärgad en 208 är med en viss högtalare. Eftersom testen säger att 208 är för all framtid ofärgande så kommer den alltid låta bäst i alla kombinationer?
EngelholmAudio: Jag räknade med att 208an ger 600W och en typsik SET 10W. Vissa ger mer, andra mindre. En 300B-förstärkare brukar väl få iväg 7-8W.
EngelholmAudio skrev:Max_Headroom skrev:EngelholmAudio skrev:
Men visst...skall man vara "äkta SETare" är det väl 2, 3 watt som gäller...allt annat är ju pubertalt!![]()
En 300B-förstärkare brukar väl få iväg 7-8W.
Flint skrev:MorelloSäker på att den inte distar mer? Typiskt distar SET-steg mer än 10% i basregistret. Inte helt sällan är distorsion högre än 25%.
Och ändå låter det så bra. Du ser så fel mätnissarna kan ha. Vem kan man lita på?![]()
(Bevisa de 25%)
Harryup skrev:Är det inte enklare att blindtesta förstärkare med rätt högtalare än testa med någon jädra konstlast och sedan hoppas att det låter bra?
Jag har själv skrivit att man inte skall anmärka på analogier eller liknelser. Min åsikt är att dessa är avsedda att hjälpa till visa ståndpunkt, att neutralisera och att ta pedagogiska nya grepp i diskussionen.Svante skrev:Harryup skrev:Är det inte enklare att blindtesta förstärkare med rätt högtalare än testa med någon jädra konstlast och sedan hoppas att det låter bra?
Nej. Det är inte enklare att testa varje kombination av förstärkare och högtalre än att testa varje förstärkare för sig och varje högtalare för sig. Tag 10 förstärkare och 10 högtalare och räkna ut hur många kombinationer det blir (tips; det står tidigare i tråden).
Med tanke på att det finns fler än 10 förstärkar- och högtalarmodeller inses lätt att vi aldrig kommer att få se ett test som innefattar alla dessa kombinationer. Däremot är det troligt att många förstärkare kommer att testas individuellt.
Vilken bil skulle du välja då?
Harryup skrev:Naqref:
Precis så tycker jag med.
Så alltså är det kanske inte direkt livsfarligt att dra generella slutsatser av testen men vågat iaf.
Harryup skrev:Thomas:
Ok, låter ju bra fast vad är det för grejor? Var liksom det min fråga gällde.
Sedan måste jag säga att det verkar vara en viss skillnad mellan vad som helst duger till Studio Blue. Om ni tycker jag fattat fel, är det nån mer som har gjort det?
Många järn i elden eller så fattar jag allmänt dåligt - vad menar du? OK att ta via PM för att hålla OT så långt borta som möjligt...Flint skrev:EngelholmAudio.
Lite OT. Jag såg din tråd på ett annat "ställe" om fas och dist. Har du fått fram något av värde där?
Harryup skrev:Vad jag tycker i grunden är helt fel och till och med förkastligt är att
F/E anhängare tror att endast dom är ute efter ett ofärgat ljud.
Då kommer nån genast att säga "jamen bara vi vet eftersom vi gjort rätt test".
Men sanningen är att ingen har en aning om hur ofärgad en 208 är med en viss högtalare. Eftersom testen säger att 208 är för all framtid ofärgande så kommer den alltid låta bäst i alla kombinationer?
Så det steg som refuserades som färgande kan mycket väl i en kombination som döms ut på förhand vara det "riktigaste" alternativet eftersom färgningen ifrån högtalare i kombination med en viss stärkare är så mycket större.
Harryup skrev:Svante:
Kör tyskt, idag en Passat.
Jamen det är väl ingen som ber dig att du skall F/E testa hela marknaden. Om man är någorlunda noga i sitt val av grejor så kan man ju sortera bort en hel del beroende på, storlekar, utseende, ljud, etc. Som inte går i hemmet pga att man kanske har en familj.
Och då blir det inte eoner med kombinationer kvar. Om man kanske har typ 2-3 steg och 2-3 högtalare som är intressanta så är det ju frågan om så mycket pengar att jag skulle iaf vilja veta att jag tycker att det blev rätt. Inte köper du väl utan att lyssna?
Provar du inte bilarna? Även om du kanske inte provar alla motorkombinationerna.
Fattar fortfarande inte motståndet mot att få veta innan man köper hur kombinationen man är intresserad av låter i jämförelse med några andra.
Har Flint lyssnat på Audion Sterling? Jag hade ett sådant hemma och testade tillsammans med B&W 802 Matrix Serie 3 och det lät så fruktansvärt illa att man blev grön i ansiktet . Lät inte bara svårt orent, utan helt beslöjat i diskantregistret.
EngelholmAudio skrev:Som sagt, får stå för dig. Att ställa två förstärkare bredvid varandra och lyssna på dessa kan vara ett sätt att testa dessa mot varandra. Man kan göra det blint (om man är rädd för att överglänses av lysdioderna eller namnskylten) och subjektivt välja ut den förstärkare man trivts bäst med.Dahlqvist skrev:Ja, men om nu målet är att göra en subjektiv bedömning av "frånvaro av ljudlig signatur" mot "närvaro av ljudlig signatur" finns det ju ingen anledning till att använda en approximation av "ingen ljudlig signatur". Eller har jag missuppfattat uppsåtet med detta a/b-test? Eller finns det möjligen flera?
/Dahlqvist
Flint skrev:Jag grundar detta på att du stannar vid förträffligheten i testet och att du inte kommer med tänkbara vägar till förbättring annat än att man ska välja ofärgande prylar. När man så frågar vilka dessa är så vill du inte uppge det. Knappast konstruktivt.
EngelholmAudio skrev:Har ärligt inte kollat igenom hela tråden (sorry). Nån som e snäll nog att visa mig till konstlasten? Mitt minne säger att det är en last likt en 2 vägare.
Isf missas ju potentiella fasvridningar i basområdet beroende på delningen mellan bas och mellanregister.
Som sagt..stå ut med mig: nån som kan ge en länk till konstlasten?
Jag tror och har länge trott att F/E är ett bra sätt att testa fram det som F/E-testet avser. Du verkar vara fast i den diskussionen fortfarande.EngelholmAudio skrev:Jag ser här två personer som skjuter (långt) utanför varandras mål.
Dahlqvist verkar vilja hålla testet till det snäva område som det avser testa. Flint verkar vilja vidga vyerna och blanda in aspekten subjektivt tyckande till hela testmetoden och ger exempel på testsituationer.
Känner jag Flint rätt så skall detta testa ske blint. Nått som jag tycker borde tas emot med öppna armar av F/E förespråkarna.
10 valfria (men helst olika) låtar och koppla mellan icke hörbart färgande förstärkare och en "Flintförstärkare" eller testet med kablar som Flint nämner ovan. Om man får en lyssningssession med 9 av 10 som föredrar den ena lösningen framför den andra har man ett intressant och viktigt indata till hela denna diskussionen.
Nej precis. Men om man vill utreda om vilken man BÄST tycker om borde man klara det minst lika bra genom ett abx test, blint så klart.Ja, men om nu målet är att göra en subjektiv bedömning av "frånvaro av ljudlig signatur" mot "närvaro av ljudlig signatur" finns det ju ingen anledning till att använda en approximation av "ingen ljudlig signatur".
Flint skrev:Dahlqvist
Kanske har jag missuppfattat dig. Det tror jag i så fall beror på att att ditt budskap lätt försvinner i textmängden. Vad menar du egentligen? Kör en förtydligande kortversion. Vi kanske till och med delar uppfattning.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 25 gäster