LTS F/E test, blindtest m.m

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-16 13:22

Harryup: Tänk dig att du krockar 10 volvo mot 10 olika lyktstolpar. 9 personer av 10 överlever. Tänk dig att du sedan tog 10 Skoda och krockade mot 10 olika lyktstolpar. 1 överlever. Vilken bil skulle du välja om du var tvungen att köra in i en lyktstolpe? Volvo? Trots att det var en som överlevde i en Skoda, men en som dog i en Volvo?

F/E handlar (för mig) om att göra det troligt att en förstärkare funkar bra i andra kopplingar. Bevis kommer jag aldrig att få. Men jag kan ändå använda trolighetsbegreppet som grund för val, precis som många bilköpare gör.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-08-16 13:30

Svante:
"F/E handlar (för mig) om att göra det troligt att en förstärkare funkar bra i andra kopplingar. Bevis kommer jag aldrig att få. Men jag kan ändå använda trolighetsbegreppet som grund för val, precis som många bilköpare gör."

Är det inte enklare att blindtesta förstärkare med rätt högtalare än testa med någon jädra konstlast och sedan hoppas att det låter bra?
Och låter det inte bra, kan man ju alltid njuta av alla fel som alla odrägliga inspelningar har, för det kan ju inte vara så att inspelningarna avslöjar brister i anläggningen?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-08-16 13:30

Harryup skrev:Men sanningen är att ingen har en aning om hur ofärgad en 208 är med en viss högtalare. Eftersom testen säger att 208 är för all framtid ofärgande så kommer den alltid låta bäst i alla kombinationer?

Jo, en aninga har man i alla fall om konstlasten är känd. En högtalar med likarat last kommer att ge likartat resultat. En svårare last kan man inte säga något säkert om. Men en aning har man! Är det bra med konstlast och den är skapligt svår, och förstärkaren klarar att ge tillräckligt med ström, bör det funka bra med en svårare last. Man kan inte vara säker, men man kan anta att det borde gå. Lättare laster klaras ju rimligen galant, och kan kanske även klaras med en billigare och snyggare förstäkrare.

EngelholmAudio: Jag räknade med att 208an ger 600W och en typsik SET 10W. Vissa ger mer, andra mindre. En 300B-förstärkare brukar väl få iväg 7-8W.

Harryup: En förstärkare får inte brusa hörbart på lyssningsplats. Det är inte acceptabelt. Att det brusar om man lyssnar precis när högtalaren är en sak, det gör nästan alla.
Jag har hört talats om förstärkare för nära 100kkr som brusat hörbart på lyssningplats. Transistorkonstruktion, till och med. Dåligt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-08-16 13:30

Svante skrev:
F/E handlar (för mig) om att göra det troligt att en förstärkare funkar bra i andra kopplingar.

En som jag tycker sansad inställning som jag kan skriva under på.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-08-16 13:32

Harryup skrev:Men sanningen är att ingen har en aning om hur ofärgad en 208 är med en viss högtalare. Eftersom testen säger att 208 är för all framtid ofärgande så kommer den alltid låta bäst i alla kombinationer?

Det har ingen hävdat mig veterligen utan man brukar alltid vara noggran att påpeka att resultat är bara giltigt med den testuppsättningen som gäller vid testtillfället, med den musik som användes, med de personer som var med ochmed den volym som det spelades med. Ändrar man något litet här så kan resultatet bli ett helt annat.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-08-16 13:35

EngelholmAudio: Jag räknade med att 208an ger 600W och en typsik SET 10W. Vissa ger mer, andra mindre. En 300B-förstärkare brukar väl få iväg 7-8W.

Aha - jag räknade på att NAD'n ger 200 watt innan man lyckats detektera hörbar påverkan. Morello's ide är ju att man skall ha en IHF förstärkare och SEN lägga till den färgning man vill ha. Då torde man rimligtvis endast använda sig av de första 200 watten.

Igår lyssnade jag på ett steg som lämnar en bra bit över 400 watt/kanal...över 400 watt beroende på att han har 16 amperesdragning. Effekt är roligt!
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-08-16 13:36

EngelholmAudio skrev:
Max_Headroom skrev:
EngelholmAudio skrev:
Men visst...skall man vara "äkta SETare" är det väl 2, 3 watt som gäller...allt annat är ju pubertalt! :D :lol:

Precis. Maximalt ett 2A3-rör per kanal, trafo som mättar redan av viloströmmen och naturligtvis noll återkoppling. 2 W vid 25% THD ska det vara. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-08-16 13:37

Max_Headroom
En 300B-förstärkare brukar väl få iväg 7-8W.

-och bör kanske inte spela högre än 0.5-1W medel och då blir det inga 25% dist. Snarare 0.25%. Dom effekterna klarar jag mig med vilket kanske inte alla gör. Det skulle däremot inte falla mig in att driva ett hårdmetall-PA med några SE 300B-slutsteg.[/quote]
Senast redigerad av Flint 2004-08-16 13:38, redigerad totalt 1 gång.

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-08-16 13:37

OK Flint, ledsen

Tycker fortfarande att iden med blint A/B test mellan en minimalt färgande grej enl F/E och en vida uppskattat men bevisligen färgande (enl F/E) produkt, vore kul. Dels för att se om man kan höra skillnad, dels för att se vilka preferenser vi egentligen har.

Kanske ngn som har försänkningar i den omtalade Blåa Studion kunde ordna en test?

För annars så liknar detta en duell mellan två bockar, för åskådaren på liv och död medan i själva verket utkämpas kampen enligt strikt koreografi i avsikt att ingen kommer till skada.

Dimitri

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-08-16 13:37

Naqref:
Precis så tycker jag med.

Så alltså är det kanske inte direkt livsfarligt att dra generella slutsatser av testen men vågat iaf.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-08-16 13:39

Flint skrev:Morello
Säker på att den inte distar mer? Typiskt distar SET-steg mer än 10% i basregistret. Inte helt sällan är distorsion högre än 25%.

Och ändå låter det så bra. Du ser så fel mätnissarna kan ha. Vem kan man lita på? :D

(Bevisa de 25%)

Har Flint lyssnat på Audion Sterling? Jag hade ett sådant hemma och testade tillsammans med B&W 802 Matrix Serie 3 och det lät så fruktansvärt illa att man blev grön i ansiktet 8O. Lät inte bara svårt orent, utan helt beslöjat i diskantregistret.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-16 13:40

Harryup skrev:Är det inte enklare att blindtesta förstärkare med rätt högtalare än testa med någon jädra konstlast och sedan hoppas att det låter bra?

Nej. Det är inte enklare att testa varje kombination av förstärkare och högtalre än att testa varje förstärkare för sig och varje högtalare för sig. Tag 10 förstärkare och 10 högtalare och räkna ut hur många kombinationer det blir (tips; det står tidigare i tråden).

Med tanke på att det finns fler än 10 förstärkar- och högtalarmodeller inses lätt att vi aldrig kommer att få se ett test som innefattar alla dessa kombinationer. Däremot är det troligt att många förstärkare kommer att testas individuellt.

Vilken bil skulle du välja då?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-08-16 13:45

Svante skrev:
Harryup skrev:Är det inte enklare att blindtesta förstärkare med rätt högtalare än testa med någon jädra konstlast och sedan hoppas att det låter bra?

Nej. Det är inte enklare att testa varje kombination av förstärkare och högtalre än att testa varje förstärkare för sig och varje högtalare för sig. Tag 10 förstärkare och 10 högtalare och räkna ut hur många kombinationer det blir (tips; det står tidigare i tråden).
Med tanke på att det finns fler än 10 förstärkar- och högtalarmodeller inses lätt att vi aldrig kommer att få se ett test som innefattar alla dessa kombinationer. Däremot är det troligt att många förstärkare kommer att testas individuellt.
Vilken bil skulle du välja då?
Jag har själv skrivit att man inte skall anmärka på analogier eller liknelser. Min åsikt är att dessa är avsedda att hjälpa till visa ståndpunkt, att neutralisera och att ta pedagogiska nya grepp i diskussionen.

Hur som helst. Om man nu inte kör in i stolpen då? Om man bor på landet utan stolpar? Om dom 9 som överlevde blev helt paralyserade, handikappade och levnadströtta - vad väljer man då? En Ferrari så klart och kör på racing bana med bra sökerhetsutrustning, hjälm och en ambulans precis vid sidan om.

Föresten skulle jag välja min Saab 9.5 kombi! :lol: 8O :D
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-08-16 13:45

Harryup skrev:Naqref:
Precis så tycker jag med.

Så alltså är det kanske inte direkt livsfarligt att dra generella slutsatser av testen men vågat iaf.

Är ju kanske inte så mycket tyckande utan mer en logisk slutsats av hur testet är konstruerat. :wink:

Och jag vet inte om det är så vågade slutsatser heller om man gör det vettigt från början. Förvisso så kan man råka i problem om man som du har högtalare som har en känslighet som är så hög att man hör artefakter som inte hörs i 95% av alla andra högtalare. Men då är det ett undantag. Har man laster som är svårare än den relativt svåra konstlasten så kan man också få avvikelser. (Det kanske gäller mindre än 10% av alla högtalare.) Men det är inte nödvändigtvis så att man kommer att märka något ändå. :)

Fast dessa speciella problem hör mer till effektförstärkare. Det går ju att f/e-testa andra delar i kedjan oxå. Förförstärkare exempelvis och där är problemen så mycket mindre. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-08-16 13:45

Svante:
Kör tyskt, idag en Passat.

Jamen det är väl ingen som ber dig att du skall F/E testa hela marknaden. Om man är någorlunda noga i sitt val av grejor så kan man ju sortera bort en hel del beroende på, storlekar, utseende, ljud, etc. Som inte går i hemmet pga att man kanske har en familj.

Och då blir det inte eoner med kombinationer kvar. Om man kanske har typ 2-3 steg och 2-3 högtalare som är intressanta så är det ju frågan om så mycket pengar att jag skulle iaf vilja veta att jag tycker att det blev rätt. Inte köper du väl utan att lyssna?
Provar du inte bilarna? Även om du kanske inte provar alla motorkombinationerna.

Fattar fortfarande inte motståndet mot att få veta innan man köper hur kombinationen man är intresserad av låter i jämförelse med några andra.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-08-16 13:50

dimitri
Jag är också uppriktigt nyfiken på hur en blindtest skulle falla ut.
Både ur f/e- och kabel-synpunkt. Det har tjatats så mycket fram och tillbaka så det borde vara dags för lite facit snart. Hur mycket av teorierna kan höras när man inte vet vad vad det spelas på?

Regiserad debatt? Jo, som LO:s löneförhandlande med arbetsgivarsidan. Ganska förutsägbart.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-08-16 13:52

Har ärligt inte kollat igenom hela tråden (sorry). Nån som e snäll nog att visa mig till konstlasten? Mitt minne säger att det är en last likt en 2 vägare.

Isf missas ju potentiella fasvridningar i basområdet beroende på delningen mellan bas och mellanregister.

Som sagt..stå ut med mig: nån som kan ge en länk till konstlasten?
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-08-16 14:01

EngelholmAudio.

Lite OT. Jag såg din tråd på ett annat "ställe" om fas och dist. Har du fått fram något av värde där?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-08-16 14:09

Harryup skrev:Thomas:
Ok, låter ju bra fast vad är det för grejor? Var liksom det min fråga gällde.

Anläggningen på Studio Blue består av 2 Ino Audio r56 studiomonitorer med 4 åttatumselement och en diskant i varje högtalare. De delas vid 80 Hz till 4 st Ino Audio Z-4 moduler med totalt 4 st 15-tums element. Kapaciteten på basmodulerna är >139 dB vid 1 meter @ 20 Hz, innan distorsionen stiger brant. Dvs, högtalarsystemet är överdimensionerad för att erhålla låg distorsion vid normala nivåer. Förförstärkare är så vitt jag vet en Sentec SC9, CD/DA en Denon som driver Sentec DiAnan (kanske bytt till Pioneer, senaste testade). Slutsteg var tidigare 4 st NAD 208 THX, men är tror jag, numera Rotel RB1090, men är osäker på antalet.

Sedan måste jag säga att det verkar vara en viss skillnad mellan vad som helst duger till Studio Blue. Om ni tycker jag fattat fel, är det nån mer som har gjort det?

Jag föstår jag inte din mening. Viss skillnad mellan vad?

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-08-16 14:13

Flint skrev:EngelholmAudio.
Lite OT. Jag såg din tråd på ett annat "ställe" om fas och dist. Har du fått fram något av värde där?
Många järn i elden eller så fattar jag allmänt dåligt - vad menar du? OK att ta via PM för att hålla OT så långt borta som möjligt...
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-08-16 14:26

Harryup skrev:Vad jag tycker i grunden är helt fel och till och med förkastligt är att
F/E anhängare tror att endast dom är ute efter ett ofärgat ljud.
Då kommer nån genast att säga "jamen bara vi vet eftersom vi gjort rätt test".

Det är går alltid att diskutera hypoteser fram och tillbaka. Vore det inte bättre för debatten att de som misstänker metoden provar att göra en dylik test? Eller en ABX mellan två förstärkare? Ta en billig Yamahaförstärkare på 2 x 100 Watt och testa mot Halcro eller Krell.

Men sanningen är att ingen har en aning om hur ofärgad en 208 är med en viss högtalare. Eftersom testen säger att 208 är för all framtid ofärgande så kommer den alltid låta bäst i alla kombinationer?

Sanning? Sanningen är som den är, ingen har hört en skillnad upp till 250 W med den konstlast som används i testet. Detta motsvarar naturligtvis inte alla högtalare på marknaden, men täcker väl in säkert över 90%. LTS har aldrig hävdat att det inte går att framtvinga hörbarheter med ex en tuff last.

Så det steg som refuserades som färgande kan mycket väl i en kombination som döms ut på förhand vara det "riktigaste" alternativet eftersom färgningen ifrån högtalare i kombination med en viss stärkare är så mycket större.

Kan du bevisa påståendet? Blint? Utan seriösa tester blir det bara spekulationer. Dvs att en förstärkare som är färgande jämfört med en kabel helt plötsligt skulle bli ofärgande? Förstärkarna testas ju dels med konstlast och dels med ren resistans, så vitt jag vet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-16 15:20

Harryup skrev:Svante:
Kör tyskt, idag en Passat.

Jamen det är väl ingen som ber dig att du skall F/E testa hela marknaden. Om man är någorlunda noga i sitt val av grejor så kan man ju sortera bort en hel del beroende på, storlekar, utseende, ljud, etc. Som inte går i hemmet pga att man kanske har en familj.

Och då blir det inte eoner med kombinationer kvar. Om man kanske har typ 2-3 steg och 2-3 högtalare som är intressanta så är det ju frågan om så mycket pengar att jag skulle iaf vilja veta att jag tycker att det blev rätt. Inte köper du väl utan att lyssna?
Provar du inte bilarna? Även om du kanske inte provar alla motorkombinationerna.

Fattar fortfarande inte motståndet mot att få veta innan man köper hur kombinationen man är intresserad av låter i jämförelse med några andra.

Nej, det är klart att det är vettigt att lyssna på exakt den kombination man tänkt sig, jag är inte motståndare till det. Men för att göra urvalet, eller för den stackaren som ska skriva en recension av en produkt, eller om man bara ska uttala sig om just en produkt.

Har du aldrig funderat över frågan: "är just den här förstärkaren bra?"?

Jag tror inte att vi tycker så olika egentligen, det har bara hakat upp sig på två olika syften med att testa och då funkar olika metoder olika bra.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-08-16 15:37

Morello
Har Flint lyssnat på Audion Sterling? Jag hade ett sådant hemma och testade tillsammans med B&W 802 Matrix Serie 3 och det lät så fruktansvärt illa att man blev grön i ansiktet . Lät inte bara svårt orent, utan helt beslöjat i diskantregistret.

Jag förstår dig men vill helst inte kommentera vare sig maskin eller konstruktör. Trivdes du med färgen i övrigt. Grön alltså.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-08-16 15:45

EngelholmAudio skrev:
Dahlqvist skrev:Ja, men om nu målet är att göra en subjektiv bedömning av "frånvaro av ljudlig signatur" mot "närvaro av ljudlig signatur" finns det ju ingen anledning till att använda en approximation av "ingen ljudlig signatur". Eller har jag missuppfattat uppsåtet med detta a/b-test? Eller finns det möjligen flera?
/Dahlqvist
Som sagt, får stå för dig. Att ställa två förstärkare bredvid varandra och lyssna på dessa kan vara ett sätt att testa dessa mot varandra. Man kan göra det blint (om man är rädd för att överglänses av lysdioderna eller namnskylten) och subjektivt välja ut den förstärkare man trivts bäst med.

Att bara skriva "det får stå för dig" är väl knappast ett argument. Jag säger inget om A/B test som metod för att jämföra två objekt. Något annat sätt finns det väl inte? Men jag undrar vad kunskapstillskottet är jämfört med ett f/e-test om målet är att ställa "frånvaro av signalpåverkan" mot "signalpåverkan av en viss typ". Det finns bl.a. praktiska hänsyn: snabba skiftningar måste väl ske på högnivå om man a/b testar två slutsteg. Kör man f/e-test sker skiftningarna på linjenivå. Man bör komma ihåg att känsligheten hos ett lyssningstest är starkt beroende av hur snabbt man kan koppla om. Om man måste ta paus och byta kablar måste det till rejäla skillnader för att man skall kunna märka någon skillnad. Jag tror det kan vara det som givit blindtester dåligt rykte bland entusiaster.

Jag tycker själv jag har varit väldigt tydlig på vad jag tycker att f/e-testen är, nämligen en metod för att jämföra ljudpåverkan från en apparat med en absolut referens. Något annat är det inte. Värdeomdömen om det låter bra eller dåligt, mer eller mindre verklighetstroget kan man göra på grundval av denna metod men det är inte en del av metoden i sig. Frågan är vilka slutsatser man kan dra från ett f/e-test, inte vilka slutsatser man bör dra.

/Dahlqvist

PS. I ett av mina senare inlägg glömde jag ett "inte". Det kanske rörde till det en del. Fast jag tycker nog att jag sagt samma sak flera gånger bara i den här tråden.
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-08-16 16:01

Flint skrev:Jag grundar detta på att du stannar vid förträffligheten i testet och att du inte kommer med tänkbara vägar till förbättring annat än att man ska välja ofärgande prylar. När man så frågar vilka dessa är så vill du inte uppge det. Knappast konstruktivt.

Du blandar ihop mig med någon annan. Några belägg för ditt påstående om hur man bör välja prylar på grundval av f/e-test finns inte. Med mindre än att du kan hitta citat som belägger detta tycker jag du skall låta bli att pådyvla mig åsikter jag inte har. Så, fram med några citat om hur jag tycker att en kedja med "icke-färgande" apparater är det enda rätta att köpa. Ingen skulle vara mer mån än jag att lägga eventuella missförstånd till rätta. Att testet i förhållande till andra metoder är tämligen förträffligt betyder ingalunda att jag tycker att man bör välja icke-färgande prylar. Testets förmåga att generera tillförlitliga data och värderingen av dessa data är två helt skiljda saker.

/Dahlqvist
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-08-16 16:07

EngelholmAudio skrev:Har ärligt inte kollat igenom hela tråden (sorry). Nån som e snäll nog att visa mig till konstlasten? Mitt minne säger att det är en last likt en 2 vägare.

Isf missas ju potentiella fasvridningar i basområdet beroende på delningen mellan bas och mellanregister.

Som sagt..stå ut med mig: nån som kan ge en länk till konstlasten?

Är det LTS konstlast du menar? Jag vet inte om den finns på nätet. Den presenterades ursprungligen i en MoLt i början av 90-talet. Konstlasten motsvarar en trevägare med ett 10 tum baselement.

/Dahlqvist
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-08-16 16:11

Dahlqvist
Kanske har jag missuppfattat dig. Det tror jag i så fall beror på att att ditt budskap lätt försvinner i textmängden. Vad menar du egentligen? Kör en förtydligande kortversion. Vi kanske till och med delar uppfattning.
Å' du, skriv samtidigt den där listan på prylar som är befunna vara transparenta.
Senast redigerad av Flint 2004-08-16 16:19, redigerad totalt 1 gång.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-08-16 16:15

Du Dahlqist. Jag skrev såhär:
EngelholmAudio skrev:Jag ser här två personer som skjuter (långt) utanför varandras mål.

Dahlqvist verkar vilja hålla testet till det snäva område som det avser testa. Flint verkar vilja vidga vyerna och blanda in aspekten subjektivt tyckande till hela testmetoden och ger exempel på testsituationer.
Känner jag Flint rätt så skall detta testa ske blint. Nått som jag tycker borde tas emot med öppna armar av F/E förespråkarna.

10 valfria (men helst olika) låtar och koppla mellan icke hörbart färgande förstärkare och en "Flintförstärkare" eller testet med kablar som Flint nämner ovan. Om man får en lyssningssession med 9 av 10 som föredrar den ena lösningen framför den andra har man ett intressant och viktigt indata till hela denna diskussionen.
Jag tror och har länge trott att F/E är ett bra sätt att testa fram det som F/E-testet avser. Du verkar vara fast i den diskussionen fortfarande.

Ja, men om nu målet är att göra en subjektiv bedömning av "frånvaro av ljudlig signatur" mot "närvaro av ljudlig signatur" finns det ju ingen anledning till att använda en approximation av "ingen ljudlig signatur".
Nej precis. Men om man vill utreda om vilken man BÄST tycker om borde man klara det minst lika bra genom ett abx test, blint så klart.

En annan fråga. Vid F/E-lyssning - har det framkommit några andra mer djuplodande beskrivningarna av skillnaderna än att "en färgning i diskanten har kunnat detekterats"? Nån roligare och mer givande beskrivning av den detekterade färgningen?
vänligen
// Pär Engelholm

Maarten
Rävolutionär

Inläggav Maarten » 2004-08-16 16:33

EA!

www.sonicdesign.se under artiklar finns bildenpå en konstlast. Har för mig att det är en tvåvägare. EDIT: Det var nog som DQ skrev, trevägare med 10" bas.

I övrigt: HarryUp, Ranefjord(?) m fl, jag tycker att det blir smått absurt att ifrågasätta en metod som sållar ut ca 90% av testade produkter, på grundval av funderingar om testanläggning, om förutsättningar etc.

GLÖM DETTA för en stund!....Timeout...

Nu: Dessa frågor är ENDAST intressanta om man

1: Vill uppnå en noggrannhet större än ca 90%, vilket är det ungefärliga resultatet i praktiken.

2:Och/eller vill använda laster (högtalare etc) som har en väsentligt annorlunda (läs svårare) last än den konstlasten innebär.

Tycker Ni att Ni har läst detta förut? Jag erkänner, jag har skrivit det förut, men frågorna tycks återkomma.

Kontemplera svaren ovan. Man skriver inte frågor som att 'vad händer om man har begränsad upplösning i testanläggningen', eller 'ett test med en konstlast har ingen relevans' etc, om man tar in vad som står under punkt 1 och 2. Naturligtvis har man sin fulla rätt att ta avstånd från testmetoden utifrån sin synvinkel, men jag tycker att det är synd om det är så att man tar avstånd innan du helt har tagit till sig vad metoden egentligen medför.
Det är heller ingen, vad jag vet, som har generaliserat resultaten från F/E-lyssning till att gälla under alla omständigheter. Aldrig. Tvärtom, tar metoden i större utsträcking hänsyn till omständigheterna, eftersom omständigheterna är klart specificerade!!!! Varje person kan sedan dra sina slutsatser utifrån detta och efter egen förmåga överföra resultatet till sina förutsättningar. Metoden idiotförklarar inte sina användare. Tvärtom ställer den krav på egen förståelse, vilket ökar kunskapen hos alla inblandade, oavsett om man gillar metoden eller inte. På detta vis, har den något att tillföra till HiFi-branschen, även om man inte vill anamma resultaten.

Flint och Dahlquist m fl: Jag tror att Flint vill dra resonemangen till sin spets. Flint nog är Jokern på Faktiskt.se. Det gör han rätt i att vara, tycker jag.
Man kan, som Flint gör, ifrågasätta den praktiska nyttan med F/E-lyssning.

Dimitri: Jag instämmer. Resultaten från F/E-lyssning ger nog en 'tråkigare' världsbild. Som sådan har den nackdelar eller fördelar, beroende på vad man önskar av sin 'hobby'.

Mvh Mårten

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-08-16 16:42

Flint skrev:Dahlqvist
Kanske har jag missuppfattat dig. Det tror jag i så fall beror på att att ditt budskap lätt försvinner i textmängden. Vad menar du egentligen? Kör en förtydligande kortversion. Vi kanske till och med delar uppfattning.

F/e-testens kärna är att lyssna "före" och "efter". "Före" lyssnar vi hur signalen låter innan den går in i testobjektet och "efter" lyssnar vi hur den låter när den passerat testobjektet. Hör vi en skillnad påverkar apparaten ljudsignalen. Mer än så stipulerar egentligen inte själva testmetoden. Man kan köra den på förförstärkare, slutsteg och a/d+d/a kombinationer.

Vi kan också gå bortom att bara konstatera "det är skillnad" till att använda testet för att karaktärisera skillnaden mellan "före" och "efter". Ljudet kan exempelvis låta mer distorderat och beslöjat "efter" än "före" men det kan också låta mer detaljrikt och rumsligt eller "varmare". Båda typen av intryck finns rapporterade i MoLt. Det finns helt klart apparater som "förbättrar" ljudet under vissa förutsättningar.

Hur man använder resultaten från en f/e-test där man även analyserat karaktären hos eventuell ljudpåverkan från testobjektet är helt subjektivt. Man kan mycket väl föredra en "färgande" förstärkare framför en "icke-färgande" på grundval av att det låter mer verkligt.

Tolkningen av resultatat från f/e-test i MoLt sker normalt sett i förhållande till begreppet "återgivning". Men det är en annan fråga som man inte bör blanda ihop med hur man kan använda testet.

/Dahlqvist
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi