Oj, jisses vad detta bar iväg, kul!
Svante:
Absolut! Men alla dessa 300B älskare, det kanske är samma sak?
roren:
I min värld är inte övertoner att likställa med dist. Man måste skilja på att skapa och återgiva.
Har läst någonstans, rätt eller fel, att det är övertonsspektrat som ger oss (örat) möjligheten att särskilja olika instrument.
Om detta stämmer eller inte vet inte jag.
Piotr:
Håller också benhårt på - inte bara andratonsdist - utan jämn deltonsdist vad gäller att
skapa välljud.
I mitt fall har jag ganska bred erfarenhet av gitarrförstärkare, där klarar jag inte av transistorstärkare alls (hittills!).
Gitarrförstärkare (rör) hävdas dista med till största delen jämna deltoner till skillnad från transistordito.
Detta leder till kärnan i frågan, hur tusan kan "man" uppleva ett lager till av dist i återgivningapparaturen som "öronvänligt"?
Kaffekoppen:
Är det basar som låter bra eller mycket? (Nyfiken

)
Bill50x:
En ofärgande apparat
borde återge det som spelats in, tex en flygel på ett korrekt sätt. Hur kan det finnas ett behov av färgning?
Då lät ju flygeln illa (eller dåligt mickad) från början, eller?
skrutten:
I dom inspelningar jag gjort är kompression bara ett sätt att kompensera för min kassa inspelningsteknik!
/Janne P