Moderator: Redaktörer
Skulle alldrig få för mig att bygga ett sådant system
Det låter väl inte alls som nåt som alla byggt, skojar du med oss?
I USA däremot är ju detta en klassisk modell, med kompressionsdriver och horn i diskanten.
Delning ner mot 500hz med R3.1 ...
En ofärgande apparat borde återge det som spelats in, tex en flygel på ett korrekt sätt. Hur kan det finnas ett behov av färgning?
Då lät ju flygeln illa (eller dåligt mickad) från början, eller?
med alla de problem en bredbandare innebär ,intermodulering, off axis , orolig frekvensgång , distortionsnivå , fallande nivå i diskanten
celef skrev:Jag ett par Fostex FE127 som jag tänkt att använda på liknande sätt det roliga med dom är att dom kan ta fram saker som jag sällan hört i andra system, det är ngt magiskt nästan.
se där, en känga till
Nähädu inte alls en känga till. Seriöst så skulle fostexarna in i en ljudtestlåda för högtalade telefoner. Jag kopplade upp ett par lådor och lyssnade till dem med behållning under arbetstid , tyvärr så saknades bas helt och hållet, men det kan ju alltid åtgärdas.
Du skall vara medveten om att det du vill åstakomma är drömen, och det är ju inte så lätt att åstakomma.
Jag har sett ett kul projekt i HiFi World med en PA-aktig 10" Audax PM210 nånting och en Peerless dome med hornladdning.
8" HiVi M8a och en XT25. 24dB-filter för att diskanten inte ska brinna upp...
celef skrev:jag tror jag känner igen högtalaren, men visst var det med en audax-diskant!? skruvhålen i hornet gav så mkt rippel att dom var tvungna att spackla igen dessa hål8" HiVi M8a och en XT25. 24dB-filter för att diskanten inte ska brinna upp...
vilken delningsfrekvens? inte 300-500hz väl?
Jag skojjar inte.celef skrev:nä nu skojjar du nog allt!?för den ideala högtalaren är ju ingen punktkälla, har jag läst...
Hehe.. inte pratar du om det systemet jag visade ovan ditt inlägg, eftersom det redigerades under tiden du skrev ditt ?Piotr skrev:Jag tror inte konceptet skulle ge prestanda som tillfredställer mig. Funkar lär det göra.. frågan är hur bra.
/Peter
Det skulle jag nog klassa det somPiotr skrev:Nä, jag svarade på en fråga tidigare till mig.
Grejorna på dina bilder skulle jag gärna lyssna på.. men det är ju en trevägare ju.
/Peter
Lazyworm skrev:Ingvar har något konelement som går sjukt snyggt upp i riktigt höga frekvenser, det tillsammans med en 10" avdelat runt 400Hz skulle nog fungera riktigt riktigt bra.
Piotr skrev:Lazyworm skrev:Ingvar har något konelement som går sjukt snyggt upp i riktigt höga frekvenser, det tillsammans med en 10" avdelat runt 400Hz skulle nog fungera riktigt riktigt bra.
Ja en sån lösning skulle jag valt i detta fall. Tänker du på det elementet som sitter i de nya plutt-högtalarna?
Koppen, vad heter dom små du visade mig på inflyttningsfest no1?
/Peter
Kaffekoppen skrev:Det skulle jag nog klassa det somPiotr skrev:Nä, jag svarade på en fråga tidigare till mig.
Grejorna på dina bilder skulle jag gärna lyssna på.. men det är ju en trevägare ju.
/Peter, även om ljudet strömmar från "två" punkter.
Frekvensen på HiVi/Vifa ligger på 1200-1300Hz.
Det här är tillsammans med Ino Audio i28/i32 det bästa jag hört:
"hornet" som agerar mellan 300hz uppåt:
Jag tror inte konceptet skulle ge prestanda som tillfredställer mig. Funkar lär det göra.. frågan är hur bra.
Ingvar har något konelement som går sjukt snyggt upp i riktigt höga frekvenser, det tillsammans med en 10" avdelat runt 400Hz skulle nog fungera riktigt riktigt bra.
Ja en sån lösning skulle jag valt i detta fall.
Det skulle faktiskt kunna bli en riktigt grym högtalare
Den här 60 mm diskanten kan delas lågt:
Det är ett skrämmande faktum att konceptet kom till av Tom Danley under ett rejält marujana race...snillet skrev:Kaffekoppen skrev:Det skulle jag nog klassa det somPiotr skrev:Nä, jag svarade på en fråga tidigare till mig.
/Peter, även om ljudet strömmar från "två" punkter.
Skrämmande likt en PA uppställning det där.
celef skrev:Frekvensen på HiVi/Vifa ligger på 1200-1300Hz.
nja, det är inte tillräckligt lågt jö![]()
Det svåra är att hitta ett baselement med tillräckligt låg induktans för att vara användbart, och med tillräcklig prestanda för att kunna spöa konventionella två-vägare på fingrarna.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 208 gäster