Jocke skrev:Det är väl inte så svårt att förstå? Ofta sägs det ju att ju mer kunskap man har dessto mer inser man att det finns kvar att lära!
Väl formulerat.
//BB
Moderator: Redaktörer
Jocke skrev:Det är väl inte så svårt att förstå? Ofta sägs det ju att ju mer kunskap man har dessto mer inser man att det finns kvar att lära!
BB skrev:Kaffekoppen skrev:Intressant påstående om att det återstår mycket grundforskning, det får ju gärna utvecklas
Så länge det finns fler membran i ett återgivningskejda än de som representerar örats trumhinna och mikrofonkapslarna i inspelningsutrustningen, är det nog lika bra vi inser att vi kunskapsmässigt befinner oss i slutet av början snarare än i början av slutet, för att travestera en känd politiker.
//BB
Vad säger att det bästa sättet att återskapa ljudvågor är det samma som att fånga dom?BB skrev:Kaffekoppen skrev:Intressant påstående om att det återstår mycket grundforskning, det får ju gärna utvecklas
Så länge det finns fler membran i ett återgivningskejda än de som representerar örats trumhinna och mikrofonkapslarna i inspelningsutrustningen, är det nog lika bra vi inser att vi kunskapsmässigt befinner oss i slutet av början snarare än i början av slutet, för att travestera en känd politiker.
//BB
Harryup skrev:BB skrev:Den som tror att allt som går att höra också går att mäta, har långt kvar. Komplexiteten är i själva verket så stor att den är snudd på omöjlig att överblicka. Här återstår mycket grundforskning.
//BB
Ojdå Bosse,
det finns ett antal tongivande personer här som påstår motsatsen.
Lycka till.![]()
BB skrev:”Rak tonkurva” vid lyssningsplatsen ses till exempel idag som ett kriterium för god reproduktion, men det är bara halva sanningen. Om en högtalare (och dess kringutrustning) inte kan reproducera en snygg fyrkantvåg vid lyssningsplatsen, kan den inte heller förväntas vara ”färglös”. Det finns undersökningar som hävdar motsatsen. Jag ler gott när jag ser dessa.
Magnuz skrev: Jag vet inte om jag kanske missförstår dig, men finns det verkligen undersökningar som hävdar att det finns "färglösa högtalare"? Nog är det väl en allmänt vedertagen sanning att vi ännu är ganska långt ifrån den transparenta högtalaren?
Bill50x skrev:Kan man säkerställa att skillnaden är bunden till testobjekten måste det därmed finnas någon parameter som skiljer och den bör givetvis kunna mätas. Kanske inte igår, kanske inte idag men säkert någon gång.
Alexi skrev:Vad säger att det bästa sättet att återskapa ljudvågor är det samma som att fånga dom? Låter i mina öron lika klokt som att munnen och örat borde vara lika utformade.
Varför skulle en färglös högtalare ha ett visst utseende?
Rydberg skrev:Jag förstår inte vad sådana här lösryckta påstående tillför diskussionen om jag ska vara ärlig. En utsaga postuleras som en sanning helt utan förankring med argument. Är det månne för att den som skriver det tycker att återgivingsproblematiken är så svår att han inte tror sig kunna lösa det hela och därmed inte tror att andra kan göra det, eller vill han rent av inte att andra ska lösa det? Finns det inga kunskap kan man ju sälja vad som helst med vilka påståenden som helst.
Får jag inlägga en stilla protest mot begreppet "Färglös högtalare"? Det låter så himla tråkigt så inte ens den mest drivne försäljare hade lyckats få mig att gå hem från butiken med sådana!
celef skrev:
ps. jag hatar live-album, applåder låter alltid fruktansvärt illa - varför är det så? är det så himla svårt att på ett naturtroget vis spela in applåder? troligen!
Det känns för mig naturligt med membran för att exitera lufttrycksförändringar som mina flimmerhår kan översätta till ljuv musik.BB skrev:Vad jag avsåg med mitt inlägg var att vi bör eftersträva membranlösa högtalare.
Mvh//BB
celef skrev:Får jag inlägga en stilla protest mot begreppet "Färglös högtalare"? Det låter så himla tråkigt så inte ens den mest drivne försäljare hade lyckats få mig att gå hem från butiken med sådana!
godtas icke för hur ska jag kunna ändra mitt språk?
Kaffekoppen skrev:Det känns för mig naturligt med membran för att exitera lufttrycksförändringar som mina flimmerhår kan översätta till ljuv musik.BB skrev:Vad jag avsåg med mitt inlägg var att vi bör eftersträva membranlösa högtalare.
Mvh//BB
Det är långt ifrån orimligt att sträva mot så ofärgande återgivning som möjligt; det är väl i själva verket motorn som håller vår strävan efter bättre ljud igång? Vad som krävs är kunskap om hur detta skall tillgå. Bland annat krävs det extremt högpresterande teknik, allt från den första mikrofonen och hela vägen framåt, något som lindrigt sagt är ganska ovanligt idag.
Den som tror att allt som går att höra också går att mäta, har långt kvar. Komplexiteten är i själva verket så stor att den är snudd på omöjlig att överblicka. Här återstår mycket grundforskning.
Frågan om hur en ”helt” färglös högtalare ser ut hoppas jag vi får svar på inom en rimlig framtid. En teknisk parameter som bör ägnas mer uppmärksamhet är energilagringen i våra högtalarelement och lådor. En annan är diffraktion. En tredje är faslinjäritet. Det finns fler, oerhört många fler, men de här kan räcka för ögonblicket.
”Rak tonkurva” vid lyssningsplatsen ses till exempel idag som ett kriterium för god reproduktion, men det är bara halva sanningen. Om en högtalare (och dess kringutrustning) inte kan reproducera en snygg fyrkantvåg vid lyssningsplatsen, kan den inte heller förväntas vara ”färglös”. Det finns undersökningar som hävdar motsatsen. Jag ler gott när jag ser dessa.
Att som så ofta sker idag, d.v.s. att man exempelvis tillverkar en flervägs-högtalare med element som är linjära inom ett begränsat område och sedan försöker lösa tillkortakommandena genom att använda komplexa, branta filterlösningar, skapar fler problem än det löser.
Ett kul exempel på detta är en viss känd högtalarproducent som på 70-talet hävdade att man hade filterlösningar med upp till 60 komponenter i filtret, varav 24 i högpass-delen. När man så till sist lyckades framställa ett HF-element med relativt rak frekvens- och faskarakteristik, bytt man ståndpunkt och framhärdade plötsligt att nu gjorde man minsann så bra element att det räckte med i princip en (1) komponent för HF-systemet.
Ofta är det en känsla av stekt fläsk redan på inspelningen men även resultat av hög dist från mellan och diskant.. ev. parat med förhöjd nivå i övre registret. Lite fladderekon på det så blir det outhärdligt.
Får man ordning på dom bitarna man kan rå på dvs. i avspelningsändan så brukar många applåd-inspelningar gå mot att låta "köttigt" och "kroppsligt" från att låta stekt fläsk.
Ja detta är min erfarenhet iaf.
BB skrev:Rydberg skrev:Jag förstår inte vad sådana här lösryckta påstående tillför diskussionen om jag ska vara ärlig. En utsaga postuleras som en sanning helt utan förankring med argument. Är det månne för att den som skriver det tycker att återgivingsproblematiken är så svår att han inte tror sig kunna lösa det hela och därmed inte tror att andra kan göra det, eller vill han rent av inte att andra ska lösa det? Finns det inga kunskap kan man ju sälja vad som helst med vilka påståenden som helst.
Att du säger dig inte förstå innebär inte med automatik att mitt argument saknar förankring. Jag låter mig inte provoceras av det du säger i tredje meningen - det får stå för sig självt. Det blir som jag ser det lite väl motsägelsefullt. Jag trodde att det förelåg koncensus beträffande att den tekniska utvecklingen går framåt? Denna utveckling torde med näst intill visshet gränsande sannolikhet omfatta även ljudåtergivning.
Mvh//BB
Känns inte naturligtJocke skrev:Kaffekoppen skrev:Det känns för mig naturligt med membran för att exitera lufttrycksförändringar som mina flimmerhår kan översätta till ljuv musik.BB skrev:Vad jag avsåg med mitt inlägg var att vi bör eftersträva membranlösa högtalare.
Mvh//BB
Vad säger du om snabba ventiler och tryckluft?![]()
/Jocke
celef skrev:Ofta är det en känsla av stekt fläsk redan på inspelningen men även resultat av hög dist från mellan och diskant.. ev. parat med förhöjd nivå i övre registret. Lite fladderekon på det så blir det outhärdligt.
Får man ordning på dom bitarna man kan rå på dvs. i avspelningsändan så brukar många applåd-inspelningar gå mot att låta "köttigt" och "kroppsligt" från att låta stekt fläsk.
Ja detta är min erfarenhet iaf.
jaha du påstår att jag har taskig avspelning? och det har du rätt i![]()
men problemet är även tydligt via olika hörlurar![]()
jag inbillar mig att problemet ligger mest på skivan och då tycker jag det är konstigt att dessa applåderna är så dåligt upptagna - eller så är det bara svårt att fånga handklapp naturtroget
Kaffekoppen skrev:Det känns för mig naturligt med membran för att exitera lufttrycksförändringar som mina flimmerhår kan översätta till ljuv musik.
Anser du att vi bör ha elektroner kopplade till hjärnbalken istället för att överföra frekvensinnehållet luftledes?
Att det finns membran med i återgivningskedjan ser inte jag som ett problem, bara man som konstruktör är väl insatt i vad det innebär praktiskt.
Det finns konstrutörer som vet att utnyttja och använda sig av informationen om vågutbredning i materialet och kan reproducera de mest komplexa förlopp duktigt.
Men det är klart, att kan vi reducera antalet överföringspunkter finns det säkert något att vinna
Tycker du att vi är långt ifrån målet?BB skrev:Jag upplever det personligen som att vi börjar närma oss gränsen för vad som är möjligt att uppnå med membranteknik.
Elektronerna lär väl anslutas till hjärnbalken medelst elektroderVarken elektroner eller elektroder. Det finns luftburna metoder för membranlösa ljudöverföringar. Modulerat ultraljud till ex. Eller plasma. Eller…nej det är inte dags ännu…![]()
Absolut inte. Jag tänker iallafall inte bli ledsen om någon hittar på något fantastiskt. Det fanns ju några som med.. varerande framgång... labbade med plasmaelement. Visade sig vara rätt så labil teknikDet förändrar inte det faktum att det elektrodynamiska högtalarelementet efter drygt 100 års existens på sikt kanske är moget att ersättas av något bättre…?
celef skrev:ps. jag hatar live-album, applåder låter alltid fruktansvärt illa - varför är det så? är det så himla svårt att på ett naturtroget vis spela in applåder? troligen!
Kaffekoppen skrev:Kan du nämna någon teknik du tror på framledes?
Vi kan väl också, för sakens skull, vara överrens om att andratonsdist inte är välljudets hörnsten?
BB skrev:Kaffekoppen skrev:Kan du nämna någon teknik du tror på framledes?
Inte för närvarande, då det skulle innebära nyhetshinder avseende pågående patentansökan.Vi kan väl också, för sakens skull, vara överrens om att andratonsdist inte är välljudets hörnsten?
Låg dist är aldrig fel...![]()
Mvh //BB
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 21 gäster