Moderator: Redaktörer
Hej,jag har ju 6 db delning så diskanten har tappat 6db vid 10000 ock 12 db vid 5000 så den låter högt i alla fall,har fått lagt till en dämpning på 3db också(hade jag haft en 18 eller 24db delning vid 20000 hade dom nog inte hörts alls) .Tittar du längre ner i tråden har jag ett annat inlägg om detta.Det jag undrar över framgår av mitt första inlägg.Mvh.Kalejdokom skrev:Delning vid 20000 Hz? En s.k. "superdiskant" brukar man dela som högst vid 6-8 kHz. Ingen med normal hörsel brukar uppfatta ljud över ca 16 kHz. Hur ser bestyckningen ut i övrigt? Vad är det för diskant du har ovanpå lådorna? Förmodligen skulle du få bättre ljud genom att dela väsentligt längre ner.
Hej igen,ljudmässigt blev det ett lyft för högtalarna med diskanterna uppepå,nöjd med ljudet förutom att jag tycker att dom kan va lite skrälliga på vissa ljud(tror dom går för långt ner i frekvens helt enkelt fast jag har en delning vid 20khz)Dämplänk har jag lagt till föressten.mvh.Kalejdokom skrev:OK, då är jag med. Men du skriver inte om du är missnöjd med ljudet, eller varför du vill veta om 12 dB är bättre. Jag skulle nog börja med att behålla "filtret" och laborera lite med en dämplänk för att möjligen anpassa styrkan på diskanten till övriga lådan. Min erfarenhet är att i princip alla diskanter låter bättre om man dämpar dom något.
Hej,ja då får jag helt enkelt leta på några diskanter som låter bra med filtret som sitter där orginal då.orginal så är det en 6 db delning på 10000 för toppdiskanten,nu har jag flyttat upp delningen till 20000.Trodde inte det skulle påverka resten av högtalaren.Mvh.PS fick en annan ide, då får jag helt enkelt köra med orginalfiltret ock dämpa diskanterna till rätt nivå då,då påverkar jag väl inte nåt annat?Kaffekoppen skrev:Du kan inte förändra delningen på toppdiskanten utan att det får påverkan på resterande filter. Ändrar du ett elements filter, betyder det att allt får tas från början.
zapanasta skrev:Hej,har ett par diskanter på 8 ohm uppepå mina lådor som är delade vid 20000hz 6 db,en kondensator på 1.0 uf i serie med +.Skulle det va bättre att ha en 12 db delning i stället?Om jag behåller kondensatorn i serie med + som är på 1.0 uf ock lägger till en spole,vilket värde ska spolen ha ,ock var hamnar delningen då?runt 12000? Hoppas nån kan hjälpa.Mvh.
Hej,en sak inte jag förstår med detta,sitter ju ett trevägs filter i lådorna som har 12 db branthet på bas,mellan o diskant,denna extradiskant jag håller på med har bara en kondensator i serie med + orginal,förstår inte riktigt hur jag kan påverka det övriga filtret för att jag håller på att triksa lite med delningar osv?bild på filtret,2.2 uf kondensatorn är till orginal extra diskanten.Kaffekoppen skrev:Orginalfiltret fungerar endast med orginaldiskanten. Det är inte så att man bara kan byta ut en "8-omsdiskant" mot en annan "8-ohmsdiskant".
zapanasta skrev:Hej,har ett par diskanter på 8 ohm uppepå mina
lådor som är delade vid 20000hz 6 db,en kondensator på 1.0 uf i serie
med +.Skulle det va bättre att ha en 12 db delning i stället?Om jag
behåller kondensatorn i serie med + som är på 1.0 uf ock lägger till en
spole,vilket värde ska spolen ha ,ock var hamnar delningen då?runt
12000? Hoppas nån kan hjälpa.Mvh.
IngOehman skrev:Hej,har ett par kryddor som är i glasburkar med blå hatt i mitt kryddskåp.
De är malda och är till kött. Skulle det vara bättre om de vore mera finmalda
och kanske man bytte lock till sådana med lite mindre hål? Om jag behåller locket
som det är, men ändrar fuktigheten i kryddskåpet, hur kommer kvaliteten
på min matlagning påverkas då? Blir det som att mala lite finare, och vilket luftfuktighet
skall det vara egentligen? Runt 45%? Hoppas nån kan hjälpa.Mvh.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 239 gäster