Dynamik

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-02-18 16:15

Hornhögtalare har ju möjlighet till höga ljudtryck, eftersom de kräver mindre effekt ur förstärkaren.

det där lät lite konstigt
Bikinitider

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-02-18 16:17

celef skrev:
Hornhögtalare har ju möjlighet till höga ljudtryck, eftersom de kräver mindre effekt ur förstärkaren.

det där lät lite konstigt
Hehe, ser det nu.

Jag menade att det är enklare att få mer ljudtryck ur ett horn, eftersom det finns fler och billigare förstärkare tillgängliga för den tillämpningen. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-18 16:28

Tja, ju högre verkningsgrad ett system har ju lättare måste det väl vara att spela starkt. Trevligt också om det kan göra det utan trist effektkompression.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2008-02-18 16:30

Almen skrev:Tilläggas bör att det definitivt inte är priset som bestämmer den dynamiska förmågan. Vad än folk säger om "rörwatt", "single-end-watt" eller "Klass A-watt", så måste man ha mängden watt för att få dynamiken.

Jag ser det mera så, att man behöver många watt om man vill höra de svaga partierna. (Eftersom om man inte har tillräckligt många watt så blir de starka partierna då outhärdliga.)

Det är nog så ofta... men spelat genom rätt burkar med en hög verkningsgrad och snäll impedans så kan illusionen av att "vara där" bli svårslagen med SE's eller även annat välkonstruerat med få watt.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-02-18 16:32

Nefilim skrev:Jag var och lyssnade på Terry Bozzio för ett antal år sedan här i stan. Och snacka om dynamik då.. Jag har dessutom ett antal CD-skivor med honom, som jag spelat på anläggningar från 10KKr-500KKr utan att uppleva samma dynamik som irl..

Svaret är enkelt: Kompressor under inspelning, mixning och/eller mastering. Det är kutym att komprimera bla. trumkanalerna i pop/rock.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-02-18 16:38

matereo skrev:...spelat genom rätt burkar med en hög verkningsgrad och snäll impedans så kan illusionen av att "vara där" bli svårslagen med SE's eller även annat välkonstruerat med få watt.
Tror jag säkert. Ljudtrycket bestäms ju av förstärkaruteffekt*högtalarkänslighet, så det kan man ju tweaka på lämpligt sätt.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-02-18 16:44

Almen skrev:
matereo skrev:...spelat genom rätt burkar med en hög verkningsgrad och snäll impedans så kan illusionen av att "vara där" bli svårslagen med SE's eller även annat välkonstruerat med få watt.
Tror jag säkert. Ljudtrycket bestäms ju av förstärkaruteffekt*högtalarkänslighet, så det kan man ju tweaka på lämpligt sätt.

Det där kan inte vara hela sanningen.
Förstärkaren ska ju inte lämna mer effekt än vad som krävs för att exakt återge det inspelade materialet. Och eftersom det är en begränsad dynamik i både CD- och vinylmaterial ställer jag mig frågande till vissas krav på ohemula effekter "för att skapa headroom".

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-02-18 17:11

KarlXII skrev:Förstärkaren ska ju inte lämna mer effekt än vad som krävs för att exakt återge det inspelade materialet.
Jag är inte säker på att jag förstår riktigt vad du menar.

Och eftersom det är en begränsad dynamik i både CD- och vinylmaterial ställer jag mig frågande till vissas krav på ohemula effekter "för att skapa headroom".
Du får nog definiera "ohemula" i det här sammanhanget. :)

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-02-18 17:17

Det som är min rgentlis fråga: Vad är dynamik???
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-02-18 17:17

KarlXII skrev:
Almen skrev:

Det där kan inte vara hela sanningen.
Förstärkaren ska ju inte lämna mer effekt än vad som krävs för att exakt återge det inspelade materialet. Och eftersom det är en begränsad dynamik i både CD- och vinylmaterial ställer jag mig frågande till vissas krav på ohemula effekter "för att skapa headroom".

Det bygger ju förstås på att man hittar inspelningar som inte är limiterade/dynamikreducerade. De finns. CD-mediet i sig är inte särskilt begränsat, med sina dryga 90 dB i SNR.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-02-18 17:43

Det skulle vara kul med några tips på CD med riktigt mycket dynamik. Någon som känner till några?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-02-18 17:47

Nefilim skrev:Det som är min rgentlis fråga: Vad är dynamik???

Skillnad mellan det starkaste och svagaste ljudet. Anges i dB.

/ B

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-02-18 17:54

Vad är det för verkningsgrad på en bastuba, klarinett, trombone, trumpet osv..?
Denna synpunkt har större djup än vad man vid första anblick kanske kan tro.

Naturliga musikinstrument har ganska bra "verkningsgrad". Dock är det ingen elektrisk omvandling som sker så man får räkna med andra storheter.

Om jag inte minns fel så kan en full symfoniorkester ge ifrån sig sisådär 10 Watt. I topparna lär det vara mer.

Om en högtalare har 0,5 % verkningsgrad behövs det lite effekt om man vill återge en symfoniorkester med låg distorsion.

Frågan är som jag ser det vilken SPL som man har live i konsertlokalen på lyssnarplats om det är just denna typ av ovannämnda instrument man vill lyssna på.

Jag förstår dom musiker som har trumpeten i nacken och klagar. :)

För att återge samma SPL hemma åtgår det mindre effekt, såvida man inte bor i ett konserthus förståss.

Med Hörlurar behöver man inte så mycket effekt men det är nog si o så med livekänslan tycker jag och detta även om man spelar med naturlig SPL och även dynamik mot trumhinnan. Binauralgänget kommer nog att kasta sig in i debatten med pekpinnar o fradga :D men jag står fast vid det jag skrivit.

Vilken SPL behövs det då? Och i så fall, vilken lägsta nivå behöver återges för att återge originallivekänslan?

Vad är då dynamik?

Mapem, jag tror Stig Carlsson skulle rekommendera denna CD från 1991:
Gustafsson/Lovens
Nothing to read
Blue Tower Records BTCD 03
Märk väl, du sa inget om musik :-) Stig uppskattade musiken.

Nu ska ni få höra. Nu skall jag ge det absolut, fullständiga, fullkomliga, oinskränkta, totala, korrekta, felfria, oklanderliga, rätta och entydiga, otvetydiga, omisskännliga, svaret som ingen kan ifrågasätta, inte ens IÖ. 8O :D

Väl mött :D
Peter Steindl

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-02-18 18:24

petersteindl skrev:Naturliga musikinstrument har ganska bra "verkningsgrad". Dock är det ingen elektrisk omvandling som sker så man får räkna med andra storheter.

Ja, ska vi försöka räkna på en trumpet tillsammans. Om jag lägger mattegrunden så kan ni andra fylla på med rimliga siffror att stoppa in. Jag slänger dit mina gissningar först.

Om vi tar en trumpet som exempel.

Uteffekten från en punktkälla är:

Wut=J*4*pi*r²

där r är avståndet i meter och intensiteten

Wut=J*4*pi*r²
J=Jref*10^Lj/10

där Lj är intensitetsnivån i dB. Den kanske är 110 dB på 1 m avstånd om det är en trumpet. Jref=10^-12 W/m²

Hur mycket effekt matar man in då? Mja, det är ju lungorna som pumpar luft genom ett flödesmotstånd, framförallt läpparna som flärpar ihop och isär. Effekten som går åt till det är tryckfallet p över läpparna multiplicerat med luftflödet Q.

Win=p*Q

Gissningsvis är trycket i en trumpetarmun ungefär 100 cm vattenpelare, eller 10 kPa. Flödet då? Ja, om man har 4 liter luft i lungorna och gissar att luften tar slut på 10 sekunder, så blir flödet 0,4 l/s eller 0,0004 m³/s.

Så:

Wut=10^-12 * 10^110/10 * 4*pi*1² = 1,3 Watt

Win=10000*0,0004=4 Watt

Det är en verkningsgrad på 30% det...

Hmm, hittade just denna, de kom fram till lite lägre verkningsgrad, verkar det som. Jaja.

http://www.phys.unsw.edu.au/music/peopl ... al1999.pdf
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-02-18 18:36

Silver e bra har jag läst :D i hifiblasker fast tjejer föredrar guld 8O

Kanske silvertrumpeter e bäst? :D :D

PS

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-02-18 18:36

mapem skrev:Det skulle vara kul med några tips på CD med riktigt mycket dynamik. Någon som känner till några?

Muddy Waters - Folk Singer
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-02-18 18:46

Linn Records har väldigt hög dynamik på sina inspelningar har jag för mig.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-02-18 18:57

Alltså, jag kan göra en CD med hög dynamik, men den kommer inte att bli särskilt spännande... :roll:

Jag tror att sambandet mellan upplevelsen som kallas dynamik och det som mäts i decibel hör till de mest skakiga i hifisvängen. Jag tror tex att det för en del personer finns en omvänd mappning, dvs att lägre dynamik där ekosvansarna framhävs upplevs som mer högdynamiska.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-02-18 19:11

Jag instämmer helt med det Svante skriver angående subjektivt upplevd dynamik.

PS

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-02-18 19:19

Ja, fast egentligen så gäller det ju inte att uppleva något som dynamiskt, utan att man har fått fel etikett på upplevelsen. I fallet med omvänd mappning alltså.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-02-18 19:58

Svante: Mycket bra inlägg där om verkningsgrad på trumpet!

Dynamik: Enligt min erfarenhet så kan lite mild kompression uppfattas som en förbättrad dynamik. En hörvilla, förståss, men ändå.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
BertilAlving

Inläggav BertilAlving » 2008-02-18 20:21

Max_Headroom skrev:Svante: Mycket bra inlägg där om verkningsgrad på trumpet!

Dynamik: Enligt min erfarenhet så kan lite mild kompression uppfattas som en förbättrad dynamik. En hörvilla, förståss, men ändå.

Faktiskt.se, allt är inte svart eller vitt här i livet, jag är visserligen supermotståndare till det missbruk av kompressorer och limiters som sker nästan utan undantag idag (Subjektivistens grafer talar sitt tydliga språk om hur illa ställt det är i fonogrambranschen) men i vissa fall kan en liten försiktig dynamikkompromering få de lyssningsmässiga fördelar som påtalats här. Men det gäller att vara försiktig son f-n!

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-02-18 20:54

Morello skrev:
Nefilim skrev:Jag var och lyssnade på Terry Bozzio för ett antal år sedan här i stan. Och snacka om dynamik då.. Jag har dessutom ett antal CD-skivor med honom, som jag spelat på anläggningar från 10KKr-500KKr utan att uppleva samma dynamik som irl..

Svaret är enkelt: Kompressor under inspelning, mixning och/eller mastering. Det är kutym att komprimera bla. trumkanalerna i pop/rock.

Ok.. Men hur fasiken kan man uppleva en en komporessor på en intim spelning, där det är närhet och få åhörare? Vi var ca 200 i publiken, och det var en mycket nära relation, där vi ställde nära och(intima) frågor till Terry. Och vilken uppsättning han hadfe dessutom..

Bild

Kom nu inte och påstå att han är en amatör, för betänk att han har spelat med Frank Zappa i många år, och Zappa var kräsen på sina musiker..

:wink:

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-02-18 20:55

petersteindl skrev:Jag instämmer helt med det Svante skriver angående subjektivt upplevd dynamik.

PS

Förklara mera.. :?

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-02-18 20:58

Jag har en del inspelningar gjorda av DMP, jazz då framförallt, och där kan man verkligen snacka om just dynamik.. Eller så har de lyckats lura örat, men då har man ju lyckats.. Eller?
Senast redigerad av Nefilim 2008-02-18 21:00, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-02-18 20:59

Nefilim skrev:Ok.. Men hur fasiken kan man uppleva en en komporessor på en intim spelning, där det är närhet och få åhörare?

Nej, nej, tvärtom alltså. Det är inspelningarna du jämfört med som varit komprimerade.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-02-18 21:02

Magnuz skrev:
Nefilim skrev:Ok.. Men hur fasiken kan man uppleva en en komporessor på en intim spelning, där det är närhet och få åhörare?

Nej, nej, tvärtom alltså. Det är inspelningarna du jämfört med som varit komprimerade.

??? När jag upplever liveuppträdandet som mer dynamiskt???

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-02-18 21:08

Nefilim skrev:
??? När jag upplever liveuppträdandet som mer dynamiskt???

Ja. Liveuppträdandet är mer dynamiskt.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-02-18 21:09

Ok Nefilim

petersteindl skrev:
Jag instämmer helt med det Svante skriver angående subjektivt upplevd dynamik.

PS

Förklara mera..

Jag ska ge ett fullständigt uttömande svar.

Så här vare Svante skrev
Alltså, jag kan göra en CD med hög dynamik, men den kommer inte att bli särskilt spännande...

Jag tror att sambandet mellan upplevelsen som kallas dynamik och det som mäts i decibel hör till de mest skakiga i hifisvängen. Jag tror tex att det för en del personer finns en omvänd mappning, dvs att lägre dynamik där ekosvansarna framhävs upplevs som mer högdynamiska.

Är du helt nöjd med mitt svar? :D

Väl mött
PS

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-02-18 21:11

Tja Peter.. Möjligen, men ändå inte.... :wink:

Ställ in ett trumset i vardagsrummet, och låt en duktig batterist spela på detta. Spela samma stycke på ett fonogram och jämför sedan...

Vad tycker du?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi