Hornhögtalare har ju möjlighet till höga ljudtryck, eftersom de kräver mindre effekt ur förstärkaren.
det där lät lite konstigt
Moderator: Redaktörer
Hehe, ser det nu.celef skrev:Hornhögtalare har ju möjlighet till höga ljudtryck, eftersom de kräver mindre effekt ur förstärkaren.
det där lät lite konstigt
Almen skrev:Tilläggas bör att det definitivt inte är priset som bestämmer den dynamiska förmågan. Vad än folk säger om "rörwatt", "single-end-watt" eller "Klass A-watt", så måste man ha mängden watt för att få dynamiken.
Jag ser det mera så, att man behöver många watt om man vill höra de svaga partierna. (Eftersom om man inte har tillräckligt många watt så blir de starka partierna då outhärdliga.)
Nefilim skrev:Jag var och lyssnade på Terry Bozzio för ett antal år sedan här i stan. Och snacka om dynamik då.. Jag har dessutom ett antal CD-skivor med honom, som jag spelat på anläggningar från 10KKr-500KKr utan att uppleva samma dynamik som irl..
Tror jag säkert. Ljudtrycket bestäms ju av förstärkaruteffekt*högtalarkänslighet, så det kan man ju tweaka på lämpligt sätt.matereo skrev:...spelat genom rätt burkar med en hög verkningsgrad och snäll impedans så kan illusionen av att "vara där" bli svårslagen med SE's eller även annat välkonstruerat med få watt.
Almen skrev:Tror jag säkert. Ljudtrycket bestäms ju av förstärkaruteffekt*högtalarkänslighet, så det kan man ju tweaka på lämpligt sätt.matereo skrev:...spelat genom rätt burkar med en hög verkningsgrad och snäll impedans så kan illusionen av att "vara där" bli svårslagen med SE's eller även annat välkonstruerat med få watt.
Jag är inte säker på att jag förstår riktigt vad du menar.KarlXII skrev:Förstärkaren ska ju inte lämna mer effekt än vad som krävs för att exakt återge det inspelade materialet.
Du får nog definiera "ohemula" i det här sammanhanget.Och eftersom det är en begränsad dynamik i både CD- och vinylmaterial ställer jag mig frågande till vissas krav på ohemula effekter "för att skapa headroom".
KarlXII skrev:Almen skrev:Tror jag säkert. Ljudtrycket bestäms ju av förstärkaruteffekt*högtalarkänslighet, så det kan man ju tweaka på lämpligt sätt.matereo skrev:...spelat genom rätt burkar med en hög verkningsgrad och snäll impedans så kan illusionen av att "vara där" bli svårslagen med SE's eller även annat välkonstruerat med få watt.
Det där kan inte vara hela sanningen.
Förstärkaren ska ju inte lämna mer effekt än vad som krävs för att exakt återge det inspelade materialet. Och eftersom det är en begränsad dynamik i både CD- och vinylmaterial ställer jag mig frågande till vissas krav på ohemula effekter "för att skapa headroom".
Denna synpunkt har större djup än vad man vid första anblick kanske kan tro.Vad är det för verkningsgrad på en bastuba, klarinett, trombone, trumpet osv..?
petersteindl skrev:Naturliga musikinstrument har ganska bra "verkningsgrad". Dock är det ingen elektrisk omvandling som sker så man får räkna med andra storheter.
mapem skrev:Det skulle vara kul med några tips på CD med riktigt mycket dynamik. Någon som känner till några?
Max_Headroom skrev:Svante: Mycket bra inlägg där om verkningsgrad på trumpet!
Dynamik: Enligt min erfarenhet så kan lite mild kompression uppfattas som en förbättrad dynamik. En hörvilla, förståss, men ändå.
Morello skrev:Nefilim skrev:Jag var och lyssnade på Terry Bozzio för ett antal år sedan här i stan. Och snacka om dynamik då.. Jag har dessutom ett antal CD-skivor med honom, som jag spelat på anläggningar från 10KKr-500KKr utan att uppleva samma dynamik som irl..
Svaret är enkelt: Kompressor under inspelning, mixning och/eller mastering. Det är kutym att komprimera bla. trumkanalerna i pop/rock.
Magnuz skrev:Nefilim skrev:Ok.. Men hur fasiken kan man uppleva en en komporessor på en intim spelning, där det är närhet och få åhörare?
Nej, nej, tvärtom alltså. Det är inspelningarna du jämfört med som varit komprimerade.
petersteindl skrev:
Jag instämmer helt med det Svante skriver angående subjektivt upplevd dynamik.
PS
Förklara mera..
Alltså, jag kan göra en CD med hög dynamik, men den kommer inte att bli särskilt spännande...
Jag tror att sambandet mellan upplevelsen som kallas dynamik och det som mäts i decibel hör till de mest skakiga i hifisvängen. Jag tror tex att det för en del personer finns en omvänd mappning, dvs att lägre dynamik där ekosvansarna framhävs upplevs som mer högdynamiska.