Gissa koppens diameter (inte kaffekoppen nu
Synd om skribenterna... eller revolutionerande?
Moderator: Redaktörer
inte direkt vad jag skulle kalla "fin" frekvensgång.. med en 12" som midrange kanske det inte är så konstigt?
Dahlqvist skrev:Jag gissar på 8 tum.
/D
The Fremont is a 2-way, Direct Coupled, full-range design with a 12 inch woofer complement. At first glance, the obvious question may be where is the midrange going to come from?
Design Type: Direct Coupled*
Woofer: 2 x 12"
Tweeter: ring radiator, soft-dome
Freq. Response: 18Hz - 50kHz
Amp: 1 - 1000 watts
Sensitivity: 93 dB
Impedance: 8 Ohms nominal
celef skrev:skulden ska nog inte läggas på mellanregistrets storlek, det går att åstakomma fina övergångar med oxå stora element
jag tror nästan att stora mellanregisterelement är att föredra över småpluttar
Kraniet skrev:Totem har också en isobarik som spelar midrange kolla
här
ingen aning om hur de låter dock.
Kraniet skrev:![]()
inte direkt vad jag skulle kalla "fin" frekvensgång.. med en 12" som midrange kanske det inte är så konstigt?
Menar du att uppbrytningar och beaming inte är något problem för stora element? Handlar det om rena mellanregister så finns det ju knappast någon anledning att ha stora membranytor.
:D Precis, -5 dB vid 10 Hz, för jävligt!celef skrev:lite boostade ytterändor vore inte fel, ser ju ut som en köksradio
Kraniet skrev:![]()
celef skrev:nja, jag hade då hellre boostat lite mera, även i andra änden, men smaken är ju olika
En kurva nej, men vi jämför ju två stycken.Bill50x skrev:En sådan här kurva säger ju egentligen inte någonting om hur det låter när man sitter med skapelsen framför sig i sitt lyssningsrum.
Din förmåga att bedöma mätkurvor behöver ju inte vara identisk med alla andras.Att rycka ut en frekvensgångsmätning ur sitt sammanhang och tro att den säger något om hur det låter är tämligen naivt.
Bill50x skrev:[
En sådan här kurva säger ju egentligen inte någonting om hur det låter när man sitter med skapelsen framför sig i sitt lyssningsrum. Hur och var är denna kurva mätt? Det framgår inte av grafen. Att rycka ut en frekvensgångsmätning ur sitt sammanhang och tro att den säger något om hur det låter är tämligen naivt.
/ B

Escalante Fremont, anechoic response without grille on tweeter axis, averaged across 30° horizontal window and corrected for microphone response, with nearfield responses of the woofers (blue) and ports (red),
Escalante Fremont, spatially averaged, 1/6-octave response in LG's listening room.
skrutten skrev:<sarkasm>
Att tonkurvor inte har så mycket med hur ljudet låter är allmänt accepterat.
Vilka nivåer som ljudstyrkan har utefter frekvensaxeln för det ljud som når öronen har praktiskt taget ingen betydelse för hur det upplevs, speciellt inte det ljud som når öronen först.
Hur högtalaren upplevs ljudmässigt bedöms först och främst efter ytbehandlingen.
</sarkasm>
Bill50x skrev:En blank låda ger ett mer glättat ljud?
Vi spisade musik som för oss var känd sen ritade vi upp frekvenskurvan för hur vi trodde att högtalaren (blandat både kompisars DIY högtalare och köpta högtalare) skulle mäta, sen mättes det...
Jag var ingen direkt klippa på det här men Morello är en rackare på att
rita av en närhet av sanningen, faktiskt otroligt hur nära sanningen han skissat på de flesta lådorna.
Diskantfallet kan jag hålla med om, men basen - hallå, hur många "fullregister" håller nivån under 30 Hz?
celef skrev:det där måste ju vara skitsvårt, det måste ju innebära att man helt och fullt förstår varje högtalares utstrålning i 3d - respekt!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster