dyr diskant i botten på kopp, bra eller dåligt

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
skrutten

dyr diskant i botten på kopp, bra eller dåligt

Inläggav skrutten » 2008-02-18 17:43

http://stereophile.com/standloudspeakers/208fre/

Gissa koppens diameter (inte kaffekoppen nu :roll: )
Synd om skribenterna... eller revolutionerande?
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-02-18 18:08

Bild
inte direkt vad jag skulle kalla "fin" frekvensgång.. med en 12" som midrange kanske det inte är så konstigt?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2008-02-18 18:16

Hans patent verkar heller inte vara det starkaste i världshistorien om jag får tyda det från min amatörhorisont.

Jag gissar på 8 tum.

/D

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-02-18 18:26

inte direkt vad jag skulle kalla "fin" frekvensgång.. med en 12" som midrange kanske det inte är så konstigt?

skulden ska nog inte läggas på mellanregistrets storlek, det går att åstakomma fina övergångar med oxå stora element

jag tror nästan att stora mellanregisterelement är att föredra över småpluttar

när var man äger ett eget mätlabb är det underligt att något sånt där släpps till recension, det förstår väl alla att om det mäter dåligt så är det dåligt
Bikinitider

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-02-18 18:29

Dahlqvist skrev:Jag gissar på 8 tum.

/D

kolla här
The Fremont is a 2-way, Direct Coupled, full-range design with a 12 inch woofer complement. At first glance, the obvious question may be where is the midrange going to come from?

Så vitt jag kan se är det en isobarik-variant. inte speciellt speciellt. Redan gjorts av Linn och Totem.

Ang diskanten i en kopp så tror jag Isidor redan avgjort att en sån liten WG har rätt liten effekt?

edit:

Design Type: Direct Coupled*
Woofer: 2 x 12"
Tweeter: ring radiator, soft-dome
Freq. Response: 18Hz - 50kHz
Amp: 1 - 1000 watts
Sensitivity: 93 dB
Impedance: 8 Ohms nominal

edit: koppstorleken kanske är 8 tum ja.. :oops:
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-02-18 18:38

nono ingen wg, de handlar om en kopp :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-18 19:17

Menar de på fullt allvar att de låter en isobarikkonstruktion arbeta upp i mellanregistret?

Är koppen bara en variant av tidsförskjutning?

Mycket underlig konstruktion på det hela taget...

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-02-18 19:33

Totem har också en isobarik som spelar midrange kolla
här

ingen aning om hur de låter dock.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2008-02-19 11:09

celef skrev:skulden ska nog inte läggas på mellanregistrets storlek, det går att åstakomma fina övergångar med oxå stora element

jag tror nästan att stora mellanregisterelement är att föredra över småpluttar

Menar du att uppbrytningar och beaming inte är något problem för stora element? Handlar det om rena mellanregister så finns det ju knappast någon anledning att ha stora membranytor. Jag kan iallafall inte komma på någon, såvida det inte handlar om hornladdade monster.

/D

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-02-19 11:15

Kraniet skrev:Totem har också en isobarik som spelar midrange kolla
här

ingen aning om hur de låter dock.

Jag har lyssnat på dem. De är fina, men jag tycker den något mindre Totem Model One lät ännu bättre, fast Mani-2 ska var Totems finaste stativare. Mani-2 går djupare i basen men är lite oprecis jämfört med Model One. Model One är en normal basreflexkonstruktion med porten baktill, medan Mani-2 alltså har två baselement i push-pull-konfiguration, dvs det som britterna kallar isobarik. Och en port baktill.

Båda är bland det bästa man kan höra av små högtalare, men Model One, Totems första konstruktion, är hittills bäst från den firman, anser jag. Men är djupare bas viktigare än det sista i precis återgivning kanske man ska välja Mani 2. Om man har råd.

Jag tyckte alltså Mani-2 lät en aning bumligt, men det kan ju bero på rummet, bör jag kanske ange som reservation. Rummet var hos HiFi Art. Numer säljs de hos Audio Concept, de kanske har bättre rumsförutsättningar, vad vet jag. Men det rum där jag lyssande på dem är ganska likt ett normalt vardagsrum, och det är väl där man ska ha dem.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-02-19 11:16

Kraniet skrev:Bild

Den här ser litet bättre ut:
Bild

(KEF Reference 207/2)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-02-19 11:58

Menar du att uppbrytningar och beaming inte är något problem för stora element? Handlar det om rena mellanregister så finns det ju knappast någon anledning att ha stora membranytor.

det låter motsägelsefullt men det är min mening. men du kan förståss inte ta vilket stort element som helst lika som du inte kan ta vilket litet som helst.

jag tycker hitills att små element med branta filter låter absolut sämst
Bikinitider

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-02-19 12:09

Läser man så framgår det att 12"are egentligen är ett coaxialelement med en 4,25"are i mitten som köter ruljansen från ca 500-3000Hz.

Tonkurvan ser ju verkligen orginell ut. +/- 6dB kan nog faktiskt mina datorhögtalare som jag byggt bakom ryggen klara bättre...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2008-02-19 12:46

Almen skrev:Den här ser litet bättre ut:
Bild

(KEF Reference 207/2)

Läste lite om den igår, klart Ingenjörsmässig konstruktion, som mäter väldigt trevligt.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-02-19 15:08

Tror KEF 207 eller föregångaren till den demades på Sheraton, inte sist men gången innan den. Spelade i det största rummet där Hificonsult huserade sist om jag inte minns fel. Spelade mycket bra, klart och väldigt dynamiskt.

/Peter

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-02-19 18:07

lite boostade ytterändor vore inte fel, ser ju ut som en köksradio
Bikinitider

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-02-20 08:14

celef skrev:lite boostade ytterändor vore inte fel, ser ju ut som en köksradio
:D Precis, -5 dB vid 10 Hz, för jävligt! :evil:

Nä, vore intressant att lyssna på musik på den också. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-02-20 09:34

nja, jag hade då hellre boostat lite mera, även i andra änden, men smaken är ju olika
Bikinitider

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-02-20 09:43

Kraniet skrev:Bild

En sådan här kurva säger ju egentligen inte någonting om hur det låter när man sitter med skapelsen framför sig i sitt lyssningsrum. Hur och var är denna kurva mätt? Det framgår inte av grafen. Att rycka ut en frekvensgångsmätning ur sitt sammanhang och tro att den säger något om hur det låter är tämligen naivt.

/ B

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-02-20 09:44

celef skrev:nja, jag hade då hellre boostat lite mera, även i andra änden, men smaken är ju olika

Diskantfallet kan jag hålla med om, men basen - hallå, hur många "fullregister" håller nivån under 30 Hz?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-02-20 09:50

Bill50x skrev:En sådan här kurva säger ju egentligen inte någonting om hur det låter när man sitter med skapelsen framför sig i sitt lyssningsrum.
En kurva nej, men vi jämför ju två stycken.
Att rycka ut en frekvensgångsmätning ur sitt sammanhang och tro att den säger något om hur det låter är tämligen naivt.
Din förmåga att bedöma mätkurvor behöver ju inte vara identisk med alla andras.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2008-02-20 09:57

Ser kurvan bra ut så finns det iaf. möjlighet att det kan låta bra, den andra kurvan kan ju inte låta naturligt oavsett hur låg distorsion man lägger på.

Det är väl ingen nyhet att jag och Morello gjort en hel del mätningar på diverse element och högtalare, under en liten tid hade vi en liten tävling...

Vi spisade musik som för oss var känd sen ritade vi upp frekvenskurvan för hur vi trodde att högtalaren (blandat både kompisars DIY högtalare och köpta högtalare) skulle mäta, sen mättes det...

Jag var ingen direkt klippa på det här men Morello är en rackare på att
rita av en närhet av sanningen, faktiskt otroligt hur nära sanningen han skissat på de flesta lådorna. 8)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-02-20 10:56

Bill50x skrev:[
En sådan här kurva säger ju egentligen inte någonting om hur det låter när man sitter med skapelsen framför sig i sitt lyssningsrum. Hur och var är denna kurva mätt? Det framgår inte av grafen. Att rycka ut en frekvensgångsmätning ur sitt sammanhang och tro att den säger något om hur det låter är tämligen naivt.

/ B

Bild

Escalante Fremont, anechoic response without grille on tweeter axis, averaged across 30° horizontal window and corrected for microphone response, with nearfield responses of the woofers (blue) and ports (red),

tror vi konstaterade för nåt år sen i en lång tråd att rak frekvenskurva föredras av majoriteten av alla personer.
den skarpa utsläckningen vid 4000hz gör nog att högtalaren inte låter påfrestande. så det kanske inte låter "skit" direkt men jag tror inte jag skulle upleva det som bra/korrekt ljud.

edit: den förra kurvan är
Escalante Fremont, spatially averaged, 1/6-octave response in LG's listening room.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-02-20 13:37

<sarkasm>
Att tonkurvor inte har så mycket med hur ljudet låter är allmänt accepterat.
Vilka nivåer som ljudstyrkan har utefter frekvensaxeln för det ljud som når öronen har praktiskt taget ingen betydelse för hur det upplevs, speciellt inte det ljud som når öronen först.
Hur högtalaren upplevs ljudmässigt bedöms först och främst efter ytbehandlingen.
</sarkasm>

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-02-20 15:11

skrutten skrev:<sarkasm>
Att tonkurvor inte har så mycket med hur ljudet låter är allmänt accepterat.
Vilka nivåer som ljudstyrkan har utefter frekvensaxeln för det ljud som når öronen har praktiskt taget ingen betydelse för hur det upplevs, speciellt inte det ljud som når öronen först.
Hur högtalaren upplevs ljudmässigt bedöms först och främst efter ytbehandlingen.
</sarkasm>

En blank låda ger ett mer glättat ljud?

Skämt åsido, visst är frekvensgången viktig. Lika viktig som en massa andra parametrar. I de fall där det finns fakta om hur mätningen är utförd så har man givetvis mer att gå efter och har lättare att bedömma det hela. Men bara en frekvenskurva rakt upp och ner säger inte så mycket. Jag gissar att en frekvensgångskurva ser väldigt olika ut mätt någon cm från membranet jmf med mätning vid lyssningsplats - bara för att ta ett exempel. Hur mäter en Carlsson-högtalare jmf med en "direktstrålare" om de båda har en upplevd likartad klangbalans? Hur mäter en högtalare vid lyssningsplats hemma hos mig jmf med hos någon annan?

Men visst, har man två kurvor upptagna vid samma tillfälle och förutsättningar så kanske man kan dra slutsatser om hur högtalarna skiljer sig från varandra. Kanske alltså, eftersom det beror på hur mätningarna är gjorda.

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-02-20 15:49

Bill50x skrev:En blank låda ger ett mer glättat ljud?

Nej nu missförstår du. Med en blank låda låter det glatt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-02-20 17:50

Vi spisade musik som för oss var känd sen ritade vi upp frekvenskurvan för hur vi trodde att högtalaren (blandat både kompisars DIY högtalare och köpta högtalare) skulle mäta, sen mättes det...

Jag var ingen direkt klippa på det här men Morello är en rackare på att
rita av en närhet av sanningen, faktiskt otroligt hur nära sanningen han skissat på de flesta lådorna.

det där måste ju vara skitsvårt, det måste ju innebära att man helt och fullt förstår varje högtalares utstrålning i 3d - respekt!

Diskantfallet kan jag hålla med om, men basen - hallå, hur många "fullregister" håller nivån under 30 Hz?

verkligheten ser nog annorlunda ut då mätningen är mjukad (eller förskönad), och eftersom den är mjukad/förskönad så vore det ju rimligt att tro att målet är en snörrät linjäritet och det är den ju inte
Bikinitider

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-02-22 10:17

Vart man upplever att ljudet kommer ifrån påverkas även av tonkurvan.
Detta innebär att vi möjligen inte alls tycker att det låter lika illa som det ser ut på grafen ifråga men ljudets position påverkas.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-02-22 11:11

celef skrev:det där måste ju vara skitsvårt, det måste ju innebära att man helt och fullt förstår varje högtalares utstrålning i 3d - respekt!

det är ju därför du har två öron !

Det hjälper dig att identifiera från vilken riktning den där dumma hungriga tigern kommer som vill äta upp dig och din lilla kotte!
så du kan springa fort därifrån.

Gör ett F/E test med lite inspelat tigerljud. Är det en bra återgivningskedja startar omedelbart flyktreflexer hos lyssnarna :)

Visst är det så att högtalare låter "bättre" ofta än vad de mäter, speciellt om man inte "smothar" kurvorna. Jag tror man måste "öva" upp sin hörsel för att kunna göra bättre bedömningar. Inget konstigt med det egentligen. Och det är ingen ursäkt för att tillverka högtalare där frekvenskurvan ser ut som en bergskedja...

Återgå till Teknikforum