Förslag på låda till JBL-2110? Resultat och mätningar.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
snubber

Förslag på låda till JBL-2110? Resultat och mätningar.

Inläggav snubber » 2008-01-14 11:05

I skarven mellan 70- och 80-talet byggde jag och en kollega var sitt högtalarsystem med lite olika principer. Min kollega valde en lösning som verkar vara ganska populär nu, dvs. två sidosystem kompletterat med två baslådor. (jag provade olika horn)
Under julhelgen smittade mitt lekande med med olika förstärkare av sig på min kollega som fick ett nyvaknat intresse för välljud.

Men när högtalarna plockades fram hade basarna torkat i plastkanten så det blev inget spelat. :(

Vi satt och sökte lite inspiration och jag tipsade om den utmärkta tråden där IÖ redogör för hur man väljer delningsfrekvens för basmoduler. Så nu sitter min kollega och löder ihop ett aktivt delningsfilter med 80 Hz enligt de förslag som LTS visat, och inspirationen flödar. :)

Men vad säger alla ni som är intresserade av lådberäkningar, funkar det med att få det nu befintliga bredbandselementet JBL 2110 (ibland benämnt D208/2110) att jobba ned till 80 Hz? rimligen bör det bli en basreflexlåda, eller?

Data för elementet: Fs:60 Hz, Vas: 1.2 cu ft, Qts:0.31, diameter:8", imp:8 ohm, 95 dB SPL 1W/1m
Med att korrigera våra beräkningar vi ursprungligen gjorde, (det är tur man sparar allt ...) så fick vi följande förslag.
Lådvolym 13 liter + element och portvolym, portdiameter 7,5 cm och längd 11 cm, vi får då ett element som funkar ned till ca 80 Hz. Vi har inte kollat beräkningarna, så det "kan hända" att den kulturdryck som kunsumerades skummande i glas i detta inspirerande ögonblick fick oss att trycka fel på räknarna. 8O :roll:

Det skulle vara intressant att höra vad ni andra använder för beräkningar och program. Är det Svantes program vi behöver?

Eller skall vi satsa på ett helt annat element och lägga våra 2110 på hyllan för museala föremål? Det bör vara ett element med liknande känslighet (95 dB SPL 1W/1m) så min kollega kan fortsätta att spela med sin 12 watts rörbygge.

Som ni förstår så är det två elektronik byggare som sitter och "spånar", och vi är väl inte direkt så att vi sågar lådor lika lätt som vi löder ihop en ny förstärkare, men som min kollega säger att det är rätt kul att bygga högtalarlådor, om det inte dammade så rysligt ... :roll:

Annars var det intressant att jämföra mina 2110 element, som spelats i stort sätt dagligen sedan 78 hur de lät "helt lika" min kollegas element som legat i "flyttådor" i nästan 20 år, är det rimligt att en högtalare håller i 30 år, eller hör vi sämre ... men det får bli en annan tråd. :idea:

Om någon vill ha ett par baselement att "öva skumkantsbyte på" så finns det två att hämta i sydöstra småland, annars åker de med julklappspappret till återvinningen.

Bild
Bild
Vi vet inte om det är Jamo som tillverkat elementen, men märkningen på lådorna stämmer inte med märkningen på elementet (CS00150, 8 ohm).
Senast redigerad av snubber 2008-02-18 19:47, redigerad totalt 1 gång.
Leif

"man lär så länge man har elever"

Användarvisningsbild
paradigm

2110

Inläggav paradigm » 2008-01-19 15:58

JBL's 2110, är en av de bästa och mest välljudande midbasar som någonsin byggts.

Jag skulle föreslå ett HP filtel som skär av nedåt vid c:a 100 Hz upp till 1000Hz LP, då får du en ökad effekttålighet och kan på så sätt välja ett kraftigare lågbaselement och med fördel välja JBL's 2" driver uppåt.
Om din budget är begränsad kan du välja nån JBL-klon, t ex, Peavey, Beyma, eller P-Audio.
Vill du dessutom ha en topp diskant, rekommenderar jag JBL 075/077, eller , eller t ex Beymas klon, om kassan är begränsad.

Med en sån här rigg, kommer du att bli helnöjd och den kan jämföras, med de allra dyraste högtalare som finns att köpa för pengar.

/Rolle

Användarvisningsbild
paradigm

Re: Förslag på låda till JBL-2110?

Inläggav paradigm » 2008-01-19 16:21

snubber skrev:I skarven mellan 70- och 80-talet byggde jag och en kollega var sitt högtalarsystem med lite olika principer. Min kollega valde en lösning som verkar vara ganska populär nu, dvs. två sidosystem kompletterat med två baslådor. (jag provade olika horn)
Under julhelgen smittade mitt lekande med med olika förstärkare av sig på min kollega som fick ett nyvaknat intresse för välljud.

Men när högtalarna plockades fram hade basarna torkat i plastkanten så det blev inget spelat. :(

Vi satt och sökte lite inspiration och jag tipsade om den utmärkta tråden där IÖ redogör för hur man väljer delningsfrekvens för basmoduler. Så nu sitter min kollega och löder ihop ett aktivt delningsfilter med 80 Hz enligt de förslag som LTS visat, och inspirationen flödar. :)

Men vad säger alla ni som är intresserade av lådberäkningar, funkar det med att få det nu befintliga bredbandselementet JBL 2110 (ibland benämnt D208/2110) att jobba ned till 80 Hz? rimligen bör det bli en basreflexlåda, eller?

Data för elementet: Fs:60 Hz, Vas: 1.2 cu ft, Qts:0.31, diameter:8", imp:8 ohm, 95 dB SPL 1W/1m
Med att korrigera våra beräkningar vi ursprungligen gjorde, (det är tur man sparar allt ...) så fick vi följande förslag.
Lådvolym 13 liter + element och portvolym, portdiameter 7,5 cm och längd 11 cm, vi får då ett element som funkar ned till ca 80 Hz. Vi har inte kollat beräkningarna, så det "kan hända" att den kulturdryck som kunsumerades skummande i glas i detta inspirerande ögonblick fick oss att trycka fel på räknarna. 8O :roll:

Det skulle vara intressant att höra vad ni andra använder för beräkningar och program. Är det Svantes program vi behöver?

Eller skall vi satsa på ett helt annat element och lägga våra 2110 på hyllan för museala föremål? Det bör vara ett element med liknande känslighet (95 dB SPL 1W/1m) så min kollega kan fortsätta att spela med sin 12 watts rörbygge.

Som ni förstår så är det två elektronik byggare som sitter och "spånar", och vi är väl inte direkt så att vi sågar lådor lika lätt som vi löder ihop en ny förstärkare, men som min kollega säger att det är rätt kul att bygga högtalarlådor, om det inte dammade så rysligt ... :roll:

Annars var det intressant att jämföra mina 2110 element, som spelats i stort sätt dagligen sedan 78 hur de lät "helt lika" min kollegas element som legat i "flyttådor" i nästan 20 år, är det rimligt att en högtalare håller i 30 år, eller hör vi sämre ... men det får bli en annan tråd. :idea:

Om någon vill ha ett par baselement att "öva skumkantsbyte på" så finns det två att hämta i sydöstra småland, annars åker de med julklappspappret till återvinningen.

Vi vet inte om det är Jamo som tillverkat elementen, men märkningen på lådorna stämmer inte med märkningen på elementet (CS00150, 8 ohm).

Om du har lust att skicka dem med posten, betalar jag gärna frakten.
Jag har ett par gamla epicure högtalare, som saknar skumkanter och ett par Sony/Gylling, där ena basens skumkanter gått hädan, som jag också tänkt fräscha upp. Om jag beställer flera satser skumkanter så blir det billigare. Jag är en såndär som gärna återanvänder, hellre än att kasta.

Det slog mig just, att 2110 kan du med fördel ha i slutna lådor, då kanske du rent av slipper hänga på ett HP filter.

Jag brukar använda JBL' SpeakerShop, som du kan tanka hem från nätet.

Här t ex finns den med flera program: http://www.samodelka.ru/favorite_soft.php

/Rolle

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-01-19 23:20

Du har ett PM Paradigm.

Jo, vi gillar våra 2110, och vi har 075 som diskant.
Vi har provat med lite lådor och snabbt konstaterat att det borde funka nedåt 100 - 80 Hz.
Vi har redan dammat ned ett helt garage genom att såga lådbitar, så man kan väl säga att vi härmed är aktiva hifi-byggare :wink:

De första mätningarna indikerade att min kollega bör möblera om rummet och byta tavlorna mot dämpmattor på ena väggen, hans fru var inte direkt "nöjd" med inredningsförslaget ... :roll: så han får nöja sig med en parametrisk EQ så länge.

Om någon råkar ha lite idéer på låda så är förslag välkomna.
Leif

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-01-20 00:51

Det aktuella elementet var ett rekommenderat alternativ till sidosystem för RT-hornen. Det fanns en artikel i RT nr 1, 1976, som även återutgavs i Bygg Själv/Ljudteknik. Det rörde sig då om en sluten låda på 6 liter.
Det kom sedan en artikel i RT nr 10, 1977, där Bjarne Bäckström, som också är Faktiskt-deltagare, skrev en flera sidors artikel om modifiering av dessa sidohögtalare med JBL 2110, med filterförslag till 075, mm. Den hette "Högtalardimensionering enligt Q-värdesmetoden". Detta med dimensionering efter Q-värde var inte så vanligt på den tiden!.
Problemet är väl, att för hornen så kunde man köra 300Hz delning till satelliterna när det var utförda som slutna lådor, och för den modifierade till basreflexlåda så rekommenderads ända ner till 150 Hz delning!
Det resulterade i alla fall att 6 liters-lådan modifierades med fyra hål på fronten med en sammanlagd area på 90 kvadratcentimeter vid en baffeltjocklek på 16mm. Frekvensgången går då ner till ca 80 Hz enligt artikelförfattaren även om han inte rekommenderade så låg delningsfrekvens.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2008-01-20 00:56

paa skrev:Det aktuella elementet var ett rekommenderat alternativ till sidosystem för RT-hornen. Det fanns en artikel i RT nr 1, 1976, som även återutgavs i Bygg Själv/Ljudteknik. Det rörde sig då om en sluten låda.
Det kom sedan en artikel i RT nr 10, 1977, där Bjarne Bäckström, som också är Faktiskt-deltagare, skrev en flera sidors artikel om modifiering av dessa sidohögtalare med JBL 2110, med filterförslag till 075, mm. Den hette "Högtalardimensionering enligt Q-värdesmetoden". Detta med dimensionering efter Q-värde var inte så vanligt på den tiden!.

OK, jag erkänner! :wink:

Anledningen till att jag inte har blandat mig i ärendet är helt enkelt, att jag inte har det materialet kvar. (Utlånat och försvunnet som det mesta underlag från den tiden...)
--

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-01-20 00:57

MacBruce skrev:
paa skrev:Det aktuella elementet var ett rekommenderat alternativ till sidosystem för RT-hornen. Det fanns en artikel i RT nr 1, 1976, som även återutgavs i Bygg Själv/Ljudteknik. Det rörde sig då om en sluten låda.

OK, jag erkänner! :wink:

Anledningen till att jag inte har blandat mig i ärendet är helt enkelt, att jag inte har det materialet kvar. (Utlånat och försvunnet som det mesta underlag från den tiden...)
--

Menar du fortfarande att det inte kan delas vid 80 Hz?
(Jag har RT 1977-10 här.)
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2008-01-20 01:01

paa skrev:Menar du fortfarande att det inte kan delas vid 80 Hz?

Nja, jag menar ingenting, eftersom jag visserligen minns artikeln men inte har underlaget för ställningstagandet kvar. Det är ju några år sedan...

Edit: Glömde att kommentera den här:

(Jag har RT 1977-10 här.)

Jag har alltså inte heller tidningarna kvar.
--
Senast redigerad av MacBruce 2008-01-20 01:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-01-20 01:04

MacBruce skrev:
paa skrev:Menar du fortfarande att det inte kan delas vid 80 Hz?

Nja, jag menar ingenting, eftersom jag visserligen minns artikeln men inte har underlaget för ställningstagandet kvar. Det är ju några år sedan...
--

Förresten, har du en sån där DKW, eller vad det är i avataren?
Numera pensionär.

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2008-01-20 01:10

paa skrev:Förresten, har du en sån där DKW, eller vad det är i avataren?

Jag hade en sådan, fast röd, runt år 1960. Ja, det är en 1939 års DKW Cabriolet (med ekerhjul!). Den "dog" tyvärr av att ha matats med bensin utan oljeinblandning. Sedan fick jag aldrig tid att göra den i ordning igen.

När jag fick se bilden kände jag, att jag bara måste ha den som avatar. Det är många trevliga minnen förknippade med den. :)
--

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-02-18 19:43

Tack för tips om lådor etc. Efter "lite letande" i vårt egna bibliotek (eller pappersinsamling som frun kallar det) så hittade vi lite artiklar mm.

Nåväl, efter lite fixande och trixande med lödpennor och figursågar så har vi nu fått följande kurva som är dokumenterad med Tombstone.

Bild

Mät mik B&K 4131, förstärkare B&K 2613, Voltmeter B&K 2606, lite sladdar och en Dell ... tänk vad roligt man kan ha på sportlovet när frun jobbar ... :)

Basdelen är inte inkopplad utan högtalaren matas via ett filter liknande LTS-filtret med 80 Hz delning och 3 länkar.

Så ... nu är det bara resten kvar ...

Och hur det låter ... näää, här spelar vi inte musik, här lyssnar vi bara på wobblande sinusar och vitt brus ... 8O :wink:
Leif

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-02-18 20:29

Hur stor låda blev det, sluten eller basreflex?
Är det med eller utan diskant? Med eller utan baffelstegsfilter?
Frekvensgången ser nästan osannolikt bra ut, kan den verkligen stämma?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-02-18 22:03

jesus! det var inte illa 8O

å andra sidan med sådan apparatur så är det nog inga duvungar som provar sina vingar
Bikinitider

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-02-19 00:07

Det blev en basreflex på 33 liter, mest för att lådan fanns.
Insidan är täckt av träbitar i ett våffelmönster för att hindra resonanser, samt att det är lite mer ull i lådan än vad vi brukar ha.

Porten består av sågat hål i lådan, som därmed är lätt att justera storleken på.

Mätavståndet var ca. 3 m, anledningen till att basen inte är med var att grannen (100 m bort) borrar för bergsvärme, vilket gör att det "mullrar" ganska ordentligt utan att jag exiterar mätsignaler. Vi fick styra ut åtskilliga watt för att få lite avstånd till störningen. Så jag valde att inte mäta på signaler under 50 Hz

Mätningen är på både mellan och diskant med delningsfilter och dämplänk. Delning vid 3300 Hz med 12 / 18 dB/oktav.

Vi har ett par till lådor vi skall testa också, så det kommer nog fler kurvor. :)
Det skall också villigt erkännas att det oftast inte ser så tjusigt ut, men ibland vill det gärna bli bra. :wink:
Leif

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-02-19 03:00

Menar du att den där mätningen är gjord i ett rum med golv väggar och tak, på tre meters avstånd, med svept sinuston, utan gating och utan smothing?

Isåfall är något naturlagsvidrigt.

Har jag missförstått mätbetingelserna/-situationen?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2008-02-19 03:05

sådana snygga kurvor ser man bara på anorektiker nuförtiden satan i gaatan vad rakt och snyggt keep on the good work
fråga förresten kan det som är så rakt kallas kurva 8)
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2008-02-19 08:16

IngOehman skrev:Menar du att den där mätningen är gjord i ett rum med golv väggar och tak, på tre meters avstånd, med svept sinuston, utan gating och utan smothing?

Isåfall är något naturlagsvidrigt.

Vh, iö

Smoothing 10hz står det på grafen i alla fall. :)
Back in black!

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-02-19 10:09

IngOehman skrev:Menar du att den där mätningen är gjord i ett rum med golv väggar och tak, på tre meters avstånd, med svept sinuston, utan gating och utan smothing?

Vh, iö

Nja ... mätningen är utförd utomhus, men filtreringen är minimal.
Voltmetern är satt på "fast" enligt IEC Rec. 179, visst ger det en viss utjämning.
Jag tog detta som ett bra tillfälle att "leka lite" med Tombstone, så jag bytte ut generator och programvara mot Svantes. Mest ville jag jämföra mot mätning med brus och tersbandsfilter, (samt att få lite "känsla" på bredbandiga mätningar, oftast mäter jag inom 1 ters - 1 oktav).

Jag har inte analyserat resultatet närmre annat än att dB-skalan på voltmetern stämmer mot Tombstone inom 50 dB, och då det var så fint väder ute i vårsolen så fick det bli lite utomhusaktivitet. :)
Men den lilla dip vid 200 Hz är reflexen från plattan som stativet står på, så det finns ett "liv" i mätningen. Jag kan hissa mikrofonen 3 m upp med stativet och lägga högtalaren "på rygg" och då slipper man den krusningen.

Mest intressant var hur riktad diskanten är, det behövs inte många grader off axis för att tappa diskant utan hjälp av spridningslins, flyttar man högtalaren i ett "vanligt" rum så är upplevelsen helt annorlunda. Det var även kul att delningsfiltret funkade så bra, jag har lagt ned ganska mycket arbete på beräkningar på olika länkar.

Testade med samma prylar på en annan högtalare inomhus (garaget), och om jag sänker svephastigheten till 2-3 minuter så kommer det (så klart) en helt annan kurva som kastar +/- 10 - 15 dB, skall bli intressant att mäta högtalaren inomhus i våra "lyssningsrum", vi får se om sportlovet räcker till ... :roll:
Leif

Återgå till DIY-forum