Under julhelgen smittade mitt lekande med med olika förstärkare av sig på min kollega som fick ett nyvaknat intresse för välljud.
Men när högtalarna plockades fram hade basarna torkat i plastkanten så det blev inget spelat.

Vi satt och sökte lite inspiration och jag tipsade om den utmärkta tråden där IÖ redogör för hur man väljer delningsfrekvens för basmoduler. Så nu sitter min kollega och löder ihop ett aktivt delningsfilter med 80 Hz enligt de förslag som LTS visat, och inspirationen flödar.

Men vad säger alla ni som är intresserade av lådberäkningar, funkar det med att få det nu befintliga bredbandselementet JBL 2110 (ibland benämnt D208/2110) att jobba ned till 80 Hz? rimligen bör det bli en basreflexlåda, eller?
Data för elementet: Fs:60 Hz, Vas: 1.2 cu ft, Qts:0.31, diameter:8", imp:8 ohm, 95 dB SPL 1W/1m
Med att korrigera våra beräkningar vi ursprungligen gjorde, (det är tur man sparar allt ...) så fick vi följande förslag.
Lådvolym 13 liter + element och portvolym, portdiameter 7,5 cm och längd 11 cm, vi får då ett element som funkar ned till ca 80 Hz. Vi har inte kollat beräkningarna, så det "kan hända" att den kulturdryck som kunsumerades skummande i glas i detta inspirerande ögonblick fick oss att trycka fel på räknarna.

Det skulle vara intressant att höra vad ni andra använder för beräkningar och program. Är det Svantes program vi behöver?
Eller skall vi satsa på ett helt annat element och lägga våra 2110 på hyllan för museala föremål? Det bör vara ett element med liknande känslighet (95 dB SPL 1W/1m) så min kollega kan fortsätta att spela med sin 12 watts rörbygge.
Som ni förstår så är det två elektronik byggare som sitter och "spånar", och vi är väl inte direkt så att vi sågar lådor lika lätt som vi löder ihop en ny förstärkare, men som min kollega säger att det är rätt kul att bygga högtalarlådor, om det inte dammade så rysligt ...

Annars var det intressant att jämföra mina 2110 element, som spelats i stort sätt dagligen sedan 78 hur de lät "helt lika" min kollegas element som legat i "flyttådor" i nästan 20 år, är det rimligt att en högtalare håller i 30 år, eller hör vi sämre ... men det får bli en annan tråd.

Om någon vill ha ett par baselement att "öva skumkantsbyte på" så finns det två att hämta i sydöstra småland, annars åker de med julklappspappret till återvinningen.
Vi vet inte om det är Jamo som tillverkat elementen, men märkningen på lådorna stämmer inte med märkningen på elementet (CS00150, 8 ohm).