Lackerare i Stockholmsområdet

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
regent8

Lackerare i Stockholmsområdet

Inläggav regent8 » 2008-02-18 10:50

Hej!
Har sökt omkring på Faktiskt för att hitta lackerare i Sthlmsområdet, men
hittar inget specifikt.

Har ni funnit ngn som kan ta på sig att lacka högtalarkabinett med gott resultat dvs ordentligt underarbete, sprickfritt spackel samt utsökt finish?
Senast redigerad av regent8 2008-02-19 12:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
bupp

Inläggav bupp » 2008-02-18 11:48

målarföretaget "två målare" i solna gjorde ett grymt bra jobb med mina garderobs/kökskåpsdörrar.. så testa och hör med dom, dom tog 3000 (vitt) för 5 garderobsdörrar, 7 köksluckor & 5 kökslådor så om dom gör småjobb som högtalarkabinett borde det inte bli så dyrt..

Användarvisningsbild
regent8

Inläggav regent8 » 2008-02-18 18:24

Tack, vilken av dem :D ?

Målaremästare
Tel. Jonstorpsv. 4, 17155 SOLNA
Två Målare Brandt & Felldin AB Målaremästare, VALLENTUNA

mvh Lars

Användarvisningsbild
bupp

Inläggav bupp » 2008-02-19 01:13

solna varianen.. men det var ett par år sen så helt säker är jag inte.
men det borde vara dom..

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2008-02-19 23:26

vill bara flika in att om du har skruvhål eller andra saker som du spacklat så kommer det synas efter ca ett halvår.

dåliga lim - "akustklim", för mjukt, rör gärna på sig.

om du ska spackla så se till att svampa ur rejält runt skruvhål + alla limskarvar. använd 2 kompspackel, wurth xtz är det bästa jag testat.

procedur: ställ in högtalarna där det är varmt och torrt, spackla och låt stå i minst 2 veckor, slipa och spackla igen, låt stå i minst 2 v, slipa och spackla igen, låt stå igen, slipa, grunda, låt stå ett par v, slipa, ev mer spackling, lackering.

om du gör allt rätt och låter spacklet lägga sig och sjunka tillräckligt så kan det eventuellt bli bra, tills det blir ny årstid dvs....

inga skruvhål/spacklingar på fronten!!

vill du att det ska synas mindre så välj en ljus (vit) färg, en matt och rejält med grundfärg, alla mfdfskivor måste dessutom putsas av med ett 400papper el liknande så du får bort all små "hår" som kommer sticka upp och resa sig när du grundar.

good luck!

hade jag haft tid att bygga andras grejer än mina egna så hade jag kunnat fixa dom men du hade antagligen inte haft råd att lösa ut dom 8) det är sjukt mycket arbete (och tid) bakom bra finish om man inte ska fuska. räkna med att betala om du ska ha bra finish.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-02-19 23:48

Ett enklare sätt är att plasta in hela lådan med kolfibermatta.
Använd en lämplig polyesterplast, så går det utmärkt att spackla och måla ovanpå.
Fördelen blir att du kan lacka finfin pianolack utan risk för att något obehagligt visar sig i framtiden.

Allra enklast är att fanéra. :wink:

Användarvisningsbild
regent8

Inläggav regent8 » 2008-02-22 18:19

Ragnwald skrev:Ett enklare sätt är att plasta in hela lådan med kolfibermatta.
Använd en lämplig polyesterplast, så går det utmärkt att spackla och måla ovanpå.
Fördelen blir att du kan lacka finfin pianolack utan risk för att något obehagligt visar sig i framtiden.

Allra enklast är att fanéra. :wink:

Din variant verkar samidigast om det nu kan bli bra resultat.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2008-02-22 23:46

den verkar mycket intressant, kanske ska testa den, har en baslåda på gång som jag kan experimentera med.

funkar det med glasfiber? hur många lager, räcker ett?
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-02-23 00:21

Har man inte hållit på med plastning tidigare, så ska man nog inte försöka med sina finaste högtalare som läroobjekt.

Kolfibern är stum och saknar näst intill elastisitet, vilket bidrar till en säker armering av ytlagret. Kevlar (Aramid) och glasfiber har båda en viss inbyggd elastisitet.

Tittar man noga på glasfiberarmerade produkter, ser man oftast en svajig yta, pga termiska dragningar i plasten. Spelar ingen roll hur man spacklar och slipar, de uppstår efter ett tag igen.

Men... för tusan, det beror ju på hur petig man är. :)

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2008-02-23 01:10

anledningen till att jag frågar är att jag har massa glasfiberväv, nån sorts duk, ganska tjock, så det blir gratis men kolfiber blir inte det, vet inte vad arken går för i dagsläget (inte billigt/gratis iaf antar jag).

finns det några för/nackdelar med att använda epoxy isället för polyester?

har nåt man blandar ihop av 2 komponenter (den ena är MEKP) som använts till bilkarosser, kan det funka tror du? (är det polyester?)

vart kan man hitta billiga kolfiberarkark i små volymer?

hur bra fäster aramid med polyester?

ev kan jag kanske få tag i utgånget prepreg men det måste autoklavas antar jag så det går nog bort.

btw ska man överlappa och slipa ner el försöka passa in arken?

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-02-23 02:48

Det var många frågor.

Epoxy har en bättre vidhäftning än polyester, men i detta sammanhang helt utan betydelse. Epoxy har inga som helst felmarginaler när man blandar bas med härdare. Risk för ofullständig härdning.
Skulle du ha för lite härdare i polyester, höjer du värmen och härdningen går lite långsammare, men härdar. Viseversa om du råkar blanda för mycket härdare, kan det gå ganska fort, sänk temperaturen kvickt.

Du kan inte använda polyesterbaserade spackel på epoxy, samt all vidhäftning på uthärdad epoxy är sämre.

Plasten som används ska ju väta dukarna/vävarna riktigt ordentligt och är då av lågviskös typ (lättflytande).

Polyester fäster utmärkt på kolfiber, aramidfiber och glasfiber.
Vissa glasfiberdukar (dm långa fibrer ligger huller om buller) har en emulsion (bindning) som inte funkar med all typ av plast, bör kollas.

Har du möjlighet att få köpa prepreg billigt, så kan du ta reda på vilken plast de använder, kanske kan funka om du får en burk extra plast.

Hur man täcker in lådan, fordrar lite förberedande tankemöda.
Beror lite på om du ska jobba med väv eller matta och att det måste vikas om kanter.
De sidor som har skarvarna ska ha väven över hela sin sida etc, etc.
Gärna en 100g - 200g glasfibermatta närmast lådan, som väts ihop med den starka väven.
Troligtvis sker inklädningen i två etapper, ex sida/topp/sida och runt kanter, sedan front/baksida där man inte går runt kanter. Beroende på var skarvarna ligger.

Men som sagt detta är inte lätt att få sträckt och snyggt om man inte jobbat lite med plastning tidigare.

Användarvisningsbild
mjak

Inläggav mjak » 2008-03-07 00:11

Jag håller själv på och bygger ett gäng subwoofers och tänkte lacka dem, antingen själv eller lämna till en billackerare. Underjobbet tänkte jag göra själv oavsett vem som lackar.

Ragnwald -> Jag köper det mesta av det du hävdar, men är det verkligen själva glasfibern som gör gör att den syns igenom gelcoat och lack? Det har väl att göra med esterplasters härdkrymp, som ju pågår i flera år. Epoxi-laminat lider ju inte av samma problem och man använder ju sällan ytmattor när man jobbar med epoxi. Jag har båda glas och kol hemma men är inte så himla sugen på att ödsla snordyr kolfiber om det inte är absolut nödvändigt.

Jag skulle istället rekomendera glada amatörer att använda epoxi, det luktar ingenting i jämförelse med esterplaster och det räcker med en vanlig hushållsvåg för att mäta upp bas/härdare.

Är det svällande mdf eller är det krympande spackel som gör att skarvar syns på målade högtalarlådor?

Återgå till DIY-forum