Moderator: Redaktörer
Men det är ju inte fråga om att skapa en dynamik som inte finns, utan endast att ha möjlighet att reglera volymen så att det låter bra. Dynamiken bestäms av fonogrammet, och anläggningen bestämmer hur lågt (!) du kan spela.subjektivisten skrev:Att ha enorm dynamik är inget självändamål. Att lyssnar på vanlig popmusik med ett crest på 50db skulle nog vara helt värdelöst. All musik har sin naturliga dynamik inbyggt i musiken, då tror jag man förstår om man "överskapar" en dynamik som inte passar musiken.
IngOehman skrev:Almen skrev:Jag tycker Telarcs utgåva av Eldfågeln med Atlanta (tror jag det är) är häftigare i det avseendet.
Håller med, och det gör faktiskt Telarc också!
Flera representanter för Telarc som jag talat med håller den än idag som referensen för vad de kan åstadkomma
petersteindl skrev:Telarcs 1812 på vinyl hade ett litet aber. På den tiden det begavs sig så roade sig mina LTS kompisar med att kolla in spåren i LP-skivan. Ingen kunde nämligen få pickupen att spåra ordentligt och man ville se hur det såg ut.
Hur såg det då ut i spåret? Dom skannade i mikroskop och fann att den vertikala rörelsen var så stor att spåret smalnade ihop och försvann helt under en pyttekort period. Dom fotograferade detta och jag fick se spåret uppförstorat och vad jag minns skickade dom sina bilder till Telarc. Jag vet inte om skivan graverades om men originalgraveringen fanns det ingen möjlighet att spåra hur bra pickupen och tonarmen än var.
Eldfågeln var som flera påpekat ett mästerverk vad gäller inspelning. Hur den står sig idag vet jag ej men jag tror att den står sig bra.
IngOehman skrev:Svante: Har du hört den där 1812 på Telarc som diskuteras? Det är trots allt riktiga kanoner (ehuru halvsmå) som är inspelade, och det finns ingen kompressor inblandad... (på vinylutgåvan nota bene, CDn klipper till och med)
Almen skrev:Nä, jag har CD:n.
Oops. Det är inte Atlanta, det är Zinman dirigerar Baltimore som jag har.![]()
Nå, den är också bra.
Nefilim skrev:Jag var och lyssnade på Terry Bozzio för ett antal år sedan här i stan. Och snacka om dynamik då.. Jag har dessutom ett antal CD-skivor med honom, som jag spelat på anläggningar från 10KKr-500KKr utan att uppleva samma dynamik som irl..
Almen skrev:Men det är ju inte fråga om att skapa en dynamik som inte finns, utan endast att ha möjlighet att reglera volymen så att det låter bra. Dynamiken bestäms av fonogrammet, och anläggningen bestämmer hur lågt (!) du kan spela.
En modern popproduktion på CD hamnar typiskt 15 dB lägre än en riktigt bra dynamisk inspelning, så visst, man kan se det som att man då har onödigt headroom. Och spelar man aldrig högdynamiska inspelningar så har man så klart ingen nytta av det.
subjektivisten skrev: Såklart vill jag ha dynamik, men jag tror även att det finns gränser för när det låter bra och när det inte låter så bra.
Det kan jag hålla med om - all musik skall produceras efter sina egna förutsättningar. Om jag skulle spela in trummor till en popproduktion (roligt ord) så skulle jag ha en hel del kompression. Smakfullt applicerat, givetvis.subjektivisten skrev:Det jag menar är att så som man spelar in idag, så är det nog inte omöjligt att få popskivor att ha enorm dynamik, men jag tror inte det skulle låta bra. Fokuset på musiken skulle försvinna. Såklart vill jag ha dynamik, men jag tror även att det finns gränser för när det låter bra och när det inte låter så bra.
Jag var på Salem Al Fakir + Maia Hirasawa på Storan i höstas, och vad som slog mig var just hur mycket mer dynamik det är live jämfört med studioinspelningar (om det är bra mixat).Live så är allt så komprimerat så den röran kan knappast kallas dynamik alls
Almen skrev:Nä, jag har CD:n.
Nå, den är också bra.
Du har fel.eNils skrev:Almen skrev:Nä, jag har CD:n.
Nå, den är också bra.
Jag tror att jag har CD:n, nämligen denna
Rätta mig om jag har fel.
Det kommer ju veritabla pustar av luft!De är verkligen jättemaffiga på denna, liksom fysiska, dvs känns i kroppen.
Låter som en juste kombo.PS. Jag testar kanoner genom McIntosh MC602 och pi60s. DS.
Svante skrev:Är det inte så att det krävs ganska mycket av en sångare om hon ska klara att sjunga i en mikrofon utan kompressor? Det är ju så lätt att "råka" göra en styrkeändring om man ändrar mikrofonavståndet bara litegrann.
Kan dagens sångare den tekniken?
Svante skrev:Är det inte så att det krävs ganska mycket av en sångare om hon ska klara att sjunga i en mikrofon utan kompressor? Det är ju så lätt att "råka" göra en styrkeändring om man ändrar mikrofonavståndet bara litegrann.
paa skrev:Svante skrev:Är det inte så att det krävs ganska mycket av en sångare om hon ska klara att sjunga i en mikrofon utan kompressor? Det är ju så lätt att "råka" göra en styrkeändring om man ändrar mikrofonavståndet bara litegrann.
Hur menar du?
Sjunga utan att ändra mikrofonavståndet, eller sjunga och ändra mirofonavståndet? Sanna Nielsen sågs i alla fall tydligt ändra mikrofonavståndet i rent kompressionssyfte i lördags.
Almen skrev:Svante: Har du sett DVD:n "Alison Krauss and the Union Station Live"? Sätt på DTS-spåret, dra upp full volym, och njut.
Förutom att det är helt superbt ljud, underbart musikantskap, och himla skön musik, så kan man också studera hennes mikrofonteknik i just det avseendet du nämner.
Absolut. Som sångare gör man det också mycket lättare för ljudteknikern därigenom. Om sångaren slarvar med avståndet så blir det ju inte enbart så att det låter för starkt på höga toner (eftersom man tar i mer då), det låter också för svagt när man inte sjunger rätt in i micken på svagare partier.Svante skrev:Ja, vad jag undrar är om inte det är så att bra mikrofonteknik faktiskt innebär manuell kompression. Man backar när det blir starkt.
RogerGustavsson skrev:Tycker det är en befrielse varje gång jag bevistar ickeförstärkta evenemang.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster