Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Frodrak skrev:Håller alla tummar jag har(dvs ca 10, om jag inte ska finpilla, då känns det som 37).
Erik_Johansson skrev: Högtalaren som beskrivs i patentet var tänkt att bestyckas med ett 38mm element och delningsfrekvensen var tänkt att läggas strax under 1,5khz. Efter att ha studerat olika diskanter och hur de presterar med så låg delningsfrekvens så är min plan i dagsläget att till en början prova med Seas 27TDFC som jämfört med 38mm elementet också lär erbjuda kraftigt förbättrad spridning.
/Erik
paa skrev:Erik_Johansson skrev: Högtalaren som beskrivs i patentet var tänkt att bestyckas med ett 38mm element och delningsfrekvensen var tänkt att läggas strax under 1,5khz. Efter att ha studerat olika diskanter och hur de presterar med så låg delningsfrekvens så är min plan i dagsläget att till en början prova med Seas 27TDFC som jämfört med 38mm elementet också lär erbjuda kraftigt förbättrad spridning.
/Erik
Tänker du montera ytterligare en diskant vid den avsedda diskantplaceringen också, kanske en med mindre dome, eller konstruerar du om den till en tvåvägare?
RogerGustavsson skrev:Vilka delningsfrekvenser var tänkta för "trevägaren"?
Erik_Johansson skrev:RogerGustavsson skrev:Vilka delningsfrekvenser var tänkta för "trevägaren"?
Det står inget exakt angivet i patentet. Det som står är 800-1000hz för delningen mellan baselementet och mellanregisterdomen och 3-5khz för delningen mellanregister/diskant.
För den förenklade 2-vägs versionen står det dock "närmare 1500hz".
/Erik
paa skrev:Erik_Johansson skrev:RogerGustavsson skrev:Vilka delningsfrekvenser var tänkta för "trevägaren"?
Det står inget exakt angivet i patentet. Det som står är 800-1000hz för delningen mellan baselementet och mellanregisterdomen och 3-5khz för delningen mellanregister/diskant.
För den förenklade 2-vägs versionen står det dock "närmare 1500hz".
/Erik
Ska man alltså köra upp till 1500 Hz genom en spalt från en högtalare nere vid golvet?
Jag är mycket skeptisk till förtjänsterna med detta.
celef skrev:blir det inte svårt att bygga en så odokumenterad högtalare som trevägaren?
Jocke skrev:Är du nöjd med passformen ? Det börjar bra !
/Jocke
celef skrev:Jag är ganska nöjd. Bafflarna är ju trots allt gjorda med handcirkelsåg, linjal och penna.
inte alls tokigt för frihandskörning men du fuskade väl inte med styrlinjal/skena
och du fick även med överhänget på frontpanelen
celef skrev:och även de publiverade bilder som finns på trevägaren
det var som... var hittar man dom?
C4rlsson skrev:Är baffeln bara en tunn skiva eller har du snesågat den i sidorna för att den ska passa?
Ser väldigt snyggt ut. Är riktigt sugen på att bygga egna
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst