Av ekonomiska skäl samt pga svårigheten att finna en bra mellanregisterdome till rimliga pengar, har jag dock valt att börja med att bygga en sorts egen version av den förenklade version av trevägaren som beskrivs i patentet. Skissen i patentet ser ut på följande vis (med de angivna måtten utsatta):
På grund av att man som vanligt styrs av tillgängliga element så har jag justerat lådmåtten minimalt genom att ändra de två 36cm måtten till 34cm för att volymen skall passa det valda baselementet.
Vad gäller element så är baselementen spikade och köpta. Valet föll på Seas L18RNX/P som med sin goda slaglängd och erkänt goda prestanda förhoppningsvis skall passa i denna speciella applikation.
Diskantvalet är svårare. Högtalaren som beskrivs i patentet var tänkt att bestyckas med ett 38mm element och delningsfrekvensen var tänkt att läggas strax under 1,5khz. Efter att ha studerat olika diskanter och hur de presterar med så låg delningsfrekvens så är min plan i dagsläget att till en början prova med Seas 27TDFC som jämfört med 38mm elementet också lär erbjuda kraftigt förbättrad spridning.
MDF är uppsågad och lådorna skall limmas ihop någon av de kommande helgerna.
Mer info följer när det finns något intressant att berätta, eller när någon har något de undrar.

/Erik