Moderator: Redaktörer
Luga skrev:Batterieliminatorn "32-1063" är troligtvis inte stabiliserad.
Med stabiliserad inställbar utspänning. 1.5, 3, 4.5, 6, 7.5, 9, och 12V DC.
silvervarg skrev:Problemet är att de flesta billiga nätadaptrarna kan ge en spänning som är en hel del över den angivna om de inte lastas ordentligt.
En bra reglering görs ofta med en enkelt linjär spänningsregulator, som t.ex. LM317. Om man använder en sådan i en reglerbar nätdel som t.ex. den som länkades till så kommer den vid en del spänningar och hyfsat hög ström generera hyfsat med effekt (>5W) som förlust i spänningsregulatorn.
Dvs det skulle behövas en dyr, tung och skrymmande kylfläns.
Hade det varit en DIY lösning så hade jag nog valt denna.
I en komerciell massproducerad sak som den här så misstänker jag starkt att man har valt en annan billigare lösning.
För 99:- skulle jag dock vara beredd att köpa en och hoppas att den duger. Om den inte duger så kanske den går att bygga om så att den blir som du vill ha den.
silvervarg skrev:Visst skulle jag kunna tänka mig att hjälpa till med DIY delen av jobbet. Problemet är kontakten som används. Enligt länkarna i första posten kan man läsa att kontaktens fysiska mått är 3.8mm yttermått och 1.3mm innemått. Dvs 0.15" resp 0.05".
De standard-kontakter som säljs i Sverige är normalt i standard millimetermått och då finns t.ex. 3.5mm eller 4.0mm yttermått.
Om vi lyckas lösa problemet med kontakten så skall vi säkert ordna resten.
Vi har två alternativ.
1. Hitta en kontakt med rätt mått. Du får gärna söka runt, det borde kunna gå att hitta en någonstans.
2. Byta kontakten som sitter i apparaten till en standardkontakt som är lätt att hitta en passande honkontakt till.
Det jag tänkte mig var att hitta en färdig produkt, men det kanske inte är så lätt som jag trodde.
silvervarg skrev:Det jag tänkte mig var att hitta en färdig produkt, men det kanske inte är så lätt som jag trodde.
Problemet är att det verkar vara amerikanska mått på kontakten. Dvs troligen relativt enkelt att hitta passande kontakt i USA. Om man däremot köper en komplett batterieliminator i USA så är den troligen antingen switchad som ofta ger tveksam ljudkvalitet eller så är den för enbart 110V drift.
Granska gärna kontakten som sitter i apparaten. Det är fullt möjligt att det i praktiken går att använda en med lite fel storlek. Den kommer förståss inte sitta så hårt fast, och det är oftast inte att rekommendera om det gäller stora strömmar, men nu pratar vi väldigt lite ström.
Om du har någon batterieliminator med 3.5mm plug (t.ex. gamla Nokia mobil-laddare) så kan du enkelt prova om de passar. Den skall då inte vara ansluten till 230V, fast det kommer inte att skada något om den är ansluten heller eftersom den kommer ge allt för låg spänning ut.
Vid ett eventuellt kontaktbyte, kommer det att krävas lödning eller brukar dom vara fastsatta på nåhot annat sätt?
silvervarg skrev:Vid ett eventuellt kontaktbyte, kommer det att krävas lödning eller brukar dom vara fastsatta på nåhot annat sätt?
Jo, det kommer att krävas lödning.
Om du inte kan/vill löda och har vägarna förbi Linköping så kan jag löda åt dig. Söderköping kommer jag nog bara till på sommaren. Smultronstället har ju stängt nu
Crossfeed skrev:Hi,
This is my first post here.
I received my Move yesterday. It looks so good and is so small! It's burning in now, but it sounds really great already.
I'm using a Mascot 12V 300mA power supply (230 Vac 50 Hz) that I bought at Elfa. Stock number is: 69-803-87. The power supply doesn't come with a connector for the Move. Connectors are sold separately and the 3.8/1.35 mm with stock number 69-805-28 fits perfectly. The power supply is stabilised and I measured the output to 12.00V out of the box and 11.97V after half an hour connected to Move.
Move works fine with my Linux computer. I'm running Gentoo Linux, but it should work with any Linux installation that has the general usb audio driver and alsa. I'm happy to help with Linux issues.
The amplifier is protected against supply voltages of reversed (false) polarity
silvervarg skrev:Skönt att höra att allt funkar som det skall.
Nu är årets tur till Smultronstället avklarad, men det kunde vara kul att höra vad för ställe som har bättre glass?
Nu är det visserligen inte kvaliteten på själva glassen som är smultronställets trumfkort utan upplägget som helhet. Läget vid kanalen, efterliknandet av seriös resturang, fina menyer och härliga glass-kreationer.
TCM skrev:Jag har en Corda Move hörlursförstärkare från Meier-Audio. Den är portabel och kan drivas med batteri (eller via usb),
perstromgren skrev:TCM skrev:Jag har en Corda Move hörlursförstärkare från Meier-Audio. Den är portabel och kan drivas med batteri (eller via usb),
Nu är väl detta problem löst sedan länge, men du kunde väl också använt en USB-laddare?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster