Nätadapter

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
TCM

Nätadapter

Inläggav TCM » 2008-02-19 18:10

Jag har en Corda Move hörlursförstärkare från Meier-Audio. Den är portabel och kan drivas med batteri (eller via usb), men för tillfället är den stationär och jag skulle vilja ha en nätadapter till den (följde inte med). Nu är det så att jag är inte helskarp på elläran så jag skulle vilja ha lite hjälp. Jag har skannat in sidorna i manualen som berör det här. Nån kanske kan peka på en passande produkt från Kjell eller Clas eller någon annan.

http://user.faktiskt.io/TCM/pics/CMPS_1.png
http://user.faktiskt.io/TCM/pics/CMPS_2.png
When routine bites hard

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-02-19 18:28

Artikelnummer 32-1063 från Classe borde funka, har dock inte kollat om kontakten passar de alternativ som medföljer, men du kan själv bestämma var + och - skall finnas i kontakten.
Leif

"man lär så länge man har elever"

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2008-02-19 21:06

Tack för svaret! Du menar alltså den här? I manualen står det att man ska använda ett
regulated powersupply

Är det "stabiliserad" på svenska?
When routine bites hard

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-02-19 21:29

Japp, glöm inte att kolla diametern på kontakterna som följer, så att det finns en som passar.
Leif

"man lär så länge man har elever"

Användarvisningsbild
Luga

Inläggav Luga » 2008-02-20 08:51

Hej!

Regulated powersupply blir på svenska "stabiliserat spänningsagg" eller
"reglerat spänningsagg".
Det betyder att utspänningen blir den du ställer in.
Batterieliminatorn "32-1063" är troligtvis inte stabiliserad.
Den kommer att ge en högre utspänning än den du ställer in.
Sedan beroende på hur hög strömmen är sjunker utspänningen.
Gör så här, ställ in en lägre spänning än den du ska använda.
Anslut till hörlursförstärkare. Mät spänningen med voltmeter och öka spänningen tills du når den önskade spänningen.
Glöm inte att kolla + och - så att du inte polvänder.

MVH,
//Luga

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2008-02-20 09:21

Luga skrev:Batterieliminatorn "32-1063" är troligtvis inte stabiliserad.

Hej!

Så du menar att trots att dom skriver

Med stabiliserad inställbar utspänning. 1.5, 3, 4.5, 6, 7.5, 9, och 12V DC.

så är den inte stabiliserad? Hur ska då jag som kund med bristande kunskaper om detta förstå hur det ligger till?

Sen har jag ingen voltmeter så det skulle vara skönt att hitta en produkt som gör att jag slipper mäta själv (fast jag borde kanske ha en voltmeter hemma, det vore bra ibland :))
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-02-20 10:12

När du gjort den interna omkopplingen för högström, så drar den ju ändock bara ca 50 mA vid 12 Volt DC och du torde inte ha några som helst problem med den nätdelen på 500 mA, en tiofaldig reserv.
Men som sagt kolla att + och - hamnar rätt.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-02-21 00:40

Problemet är att de flesta billiga nätadaptrarna kan ge en spänning som är en hel del över den angivna om de inte lastas ordentligt.
En bra reglering görs ofta med en enkelt linjär spänningsregulator, som t.ex. LM317. Om man använder en sådan i en reglerbar nätdel som t.ex. den som länkades till så kommer den vid en del spänningar och hyfsat hög ström generera hyfsat med effekt (>5W) som förlust i spänningsregulatorn.
Dvs det skulle behövas en dyr, tung och skrymmande kylfläns.
Hade det varit en DIY lösning så hade jag nog valt denna.
I en komerciell massproducerad sak som den här så misstänker jag starkt att man har valt en annan billigare lösning.
För 99:- skulle jag dock vara beredd att köpa en och hoppas att den duger. Om den inte duger så kanske den går att bygga om så att den blir som du vill ha den.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2008-02-22 11:50

silvervarg skrev:Problemet är att de flesta billiga nätadaptrarna kan ge en spänning som är en hel del över den angivna om de inte lastas ordentligt.
En bra reglering görs ofta med en enkelt linjär spänningsregulator, som t.ex. LM317. Om man använder en sådan i en reglerbar nätdel som t.ex. den som länkades till så kommer den vid en del spänningar och hyfsat hög ström generera hyfsat med effekt (>5W) som förlust i spänningsregulatorn.
Dvs det skulle behövas en dyr, tung och skrymmande kylfläns.
Hade det varit en DIY lösning så hade jag nog valt denna.
I en komerciell massproducerad sak som den här så misstänker jag starkt att man har valt en annan billigare lösning.
För 99:- skulle jag dock vara beredd att köpa en och hoppas att den duger. Om den inte duger så kanske den går att bygga om så att den blir som du vill ha den.

Problemet är att jag inte är en DIY-kille :). Du har inte ett förslag på en färdig produkt som skulle passa mig?
When routine bites hard

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-02-26 21:16

Visst skulle jag kunna tänka mig att hjälpa till med DIY delen av jobbet. Problemet är kontakten som används. Enligt länkarna i första posten kan man läsa att kontaktens fysiska mått är 3.8mm yttermått och 1.3mm innemått. Dvs 0.15" resp 0.05".
De standard-kontakter som säljs i Sverige är normalt i standard millimetermått och då finns t.ex. 3.5mm eller 4.0mm yttermått.

Om vi lyckas lösa problemet med kontakten så skall vi säkert ordna resten.
Vi har två alternativ.
1. Hitta en kontakt med rätt mått. Du får gärna söka runt, det borde kunna gå att hitta en någonstans.
2. Byta kontakten som sitter i apparaten till en standardkontakt som är lätt att hitta en passande honkontakt till.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2008-02-26 23:51

silvervarg skrev:Visst skulle jag kunna tänka mig att hjälpa till med DIY delen av jobbet. Problemet är kontakten som används. Enligt länkarna i första posten kan man läsa att kontaktens fysiska mått är 3.8mm yttermått och 1.3mm innemått. Dvs 0.15" resp 0.05".
De standard-kontakter som säljs i Sverige är normalt i standard millimetermått och då finns t.ex. 3.5mm eller 4.0mm yttermått.

Om vi lyckas lösa problemet med kontakten så skall vi säkert ordna resten.
Vi har två alternativ.
1. Hitta en kontakt med rätt mått. Du får gärna söka runt, det borde kunna gå att hitta en någonstans.
2. Byta kontakten som sitter i apparaten till en standardkontakt som är lätt att hitta en passande honkontakt till.

Mycket vänligt att erbjuda sig att hjälpa mig, men du ska inte behöva DIY:a med det här. Det jag tänkte mig var att hitta en färdig produkt, men det kanske inte är så lätt som jag trodde.

Tack igen :)
When routine bites hard

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-02-27 23:46

Det jag tänkte mig var att hitta en färdig produkt, men det kanske inte är så lätt som jag trodde.

Problemet är att det verkar vara amerikanska mått på kontakten. Dvs troligen relativt enkelt att hitta passande kontakt i USA. Om man däremot köper en komplett batterieliminator i USA så är den troligen antingen switchad som ofta ger tveksam ljudkvalitet eller så är den för enbart 110V drift.

Granska gärna kontakten som sitter i apparaten. Det är fullt möjligt att det i praktiken går att använda en med lite fel storlek. Den kommer förståss inte sitta så hårt fast, och det är oftast inte att rekommendera om det gäller stora strömmar, men nu pratar vi väldigt lite ström.
Om du har någon batterieliminator med 3.5mm plug (t.ex. gamla Nokia mobil-laddare) så kan du enkelt prova om de passar. Den skall då inte vara ansluten till 230V, fast det kommer inte att skada något om den är ansluten heller eftersom den kommer ge allt för låg spänning ut.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2008-02-28 08:34

silvervarg skrev:
Det jag tänkte mig var att hitta en färdig produkt, men det kanske inte är så lätt som jag trodde.

Problemet är att det verkar vara amerikanska mått på kontakten. Dvs troligen relativt enkelt att hitta passande kontakt i USA. Om man däremot köper en komplett batterieliminator i USA så är den troligen antingen switchad som ofta ger tveksam ljudkvalitet eller så är den för enbart 110V drift.

Granska gärna kontakten som sitter i apparaten. Det är fullt möjligt att det i praktiken går att använda en med lite fel storlek. Den kommer förståss inte sitta så hårt fast, och det är oftast inte att rekommendera om det gäller stora strömmar, men nu pratar vi väldigt lite ström.
Om du har någon batterieliminator med 3.5mm plug (t.ex. gamla Nokia mobil-laddare) så kan du enkelt prova om de passar. Den skall då inte vara ansluten till 230V, fast det kommer inte att skada något om den är ansluten heller eftersom den kommer ge allt för låg spänning ut.

Jag ska leta vidare, tack för tipsen. Jag har Nokialaddare hemma så det får jag testa. Vid ett eventuellt kontaktbyte, kommer det att krävas lödning eller brukar dom vara fastsatta på nåhot annat sätt?
When routine bites hard

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-02-28 20:07

Vid ett eventuellt kontaktbyte, kommer det att krävas lödning eller brukar dom vara fastsatta på nåhot annat sätt?

Jo, det kommer att krävas lödning.
Om du inte kan/vill löda och har vägarna förbi Linköping så kan jag löda åt dig. Söderköping kommer jag nog bara till på sommaren. Smultronstället har ju stängt nu :D

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2008-02-28 20:52

silvervarg skrev:
Vid ett eventuellt kontaktbyte, kommer det att krävas lödning eller brukar dom vara fastsatta på nåhot annat sätt?

Jo, det kommer att krävas lödning.
Om du inte kan/vill löda och har vägarna förbi Linköping så kan jag löda åt dig. Söderköping kommer jag nog bara till på sommaren. Smultronstället har ju stängt nu :D

Det finns bättre glass än Smultronstället 8) [jäklar, nu avslöjade jag en Söderköpingshemlighet... ;)]

Jag kanske skulle ta och köpa en lödstation, har inte ägt än sen gymnasiet. :)
When routine bites hard

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2008-08-02 13:11

En liten bump av den här tråden då det har blivit aktuellt igen. Jag hittade en tråd i Head-Fi:s forum där någon från Sverige rekommenderade något från Elfa - produktnummer 69-803-87 och 69-805-28. Skulle det funka för en icke-DIY:are som jag :).

#silvervarg Hoppas att du har fått en rejäl dos glass i sommar :D

Crossfeed skrev:Hi,

This is my first post here.

I received my Move yesterday. It looks so good and is so small! It's burning in now, but it sounds really great already.

I'm using a Mascot 12V 300mA power supply (230 Vac 50 Hz) that I bought at Elfa. Stock number is: 69-803-87. The power supply doesn't come with a connector for the Move. Connectors are sold separately and the 3.8/1.35 mm with stock number 69-805-28 fits perfectly. The power supply is stabilised and I measured the output to 12.00V out of the box and 11.97V after half an hour connected to Move.

Move works fine with my Linux computer. I'm running Gentoo Linux, but it should work with any Linux installation that has the general usb audio driver and alsa. I'm happy to help with Linux issues.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-08-03 01:33

Jepp, det är precis de sakerna du behöver. Det ser ut som att man kan vända kontakten 180 grader för att välja om man har + matningen i mitten (vanligast) eller i kanten. Det är alltså viktigt att du ser till att den är rätt vänd.
Kolla först på din Corda Move hur det skall vara. Om du inte har mätutrustning så kolla på produkten innan du lämnar ELFA, de kan säkert hjälpa dig med att kolla så den är rätt isatt innan du lämnar affären.

P.s. Visst har det blivit lite glass, men smultronstället blir först nästa vecka (om vädret verkar lovande).

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2008-08-03 19:43

Ja, då får det bli en utflykt till Lkpg och Elfa (och kanske Lefflers & HiFi-klubben :D).

Tittar man på den andra bilden i mitt inledande inlägg ser man att + är i mitten (eller hur...? :oops: ), och det står även

The amplifier is protected against supply voltages of reversed (false) polarity

Så jag antar att även om jag skulle råka vända fel, så kommer inget att paja :)
When routine bites hard

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2008-08-08 08:58

Den funkar bra :)
When routine bites hard

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-08-10 22:02

Skönt att höra att allt funkar som det skall.
Nu är årets tur till Smultronstället avklarad, men det kunde vara kul att höra vad för ställe som har bättre glass?
Nu är det visserligen inte kvaliteten på själva glassen som är smultronställets trumfkort utan upplägget som helhet. Läget vid kanalen, efterliknandet av seriös resturang, fina menyer och härliga glass-kreationer.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2008-08-10 23:08

silvervarg skrev:Skönt att höra att allt funkar som det skall.
Nu är årets tur till Smultronstället avklarad, men det kunde vara kul att höra vad för ställe som har bättre glass?
Nu är det visserligen inte kvaliteten på själva glassen som är smultronställets trumfkort utan upplägget som helhet. Läget vid kanalen, efterliknandet av seriös resturang, fina menyer och härliga glass-kreationer.

Du sätter fingret på Smultronstället ganska bra, tyvärr så leder ju populäriteten till att det blir ganska långa köer ibland.

Jag ser att jag skrev inlägget i februari (om det andra stället) och jag tror inte att jag har varit nere i Söderköping och köpt glass en enda gång i år, så jag vet inte hur kvalitén var denna sommar. Stället jag menade ligger på rådhustorget, bredvid systembolaget och La Uva. JAg vet inte om dom har SÅ märkvärdig glass, men det är "hemmagjord"(?) italiensk glass istället för Smultronställets Triumfglass (eller vad det är). Kul med lite omväxling jämfört med de stora tillverkarna (och sen brukar man slippa köerna :))
When routine bites hard

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Nätadapter

Inläggav PerStromgren » 2008-08-11 10:07

TCM skrev:Jag har en Corda Move hörlursförstärkare från Meier-Audio. Den är portabel och kan drivas med batteri (eller via usb),

Nu är väl detta problem löst sedan länge, men du kunde väl också använt en USB-laddare?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
TCM

Re: Nätadapter

Inläggav TCM » 2008-08-11 10:17

perstromgren skrev:
TCM skrev:Jag har en Corda Move hörlursförstärkare från Meier-Audio. Den är portabel och kan drivas med batteri (eller via usb),

Nu är väl detta problem löst sedan länge, men du kunde väl också använt en USB-laddare?

Ja, det borde väl också funka. Precis som du skriver så är det redan löst, till ungefär samma kostnad, men tack ändå för förslaget :) Kanske ska ta och köpa en sån ändå - just för att ladda t.ex. min iAudio när jag är på resande fot.
When routine bites hard

Återgå till Teknikforum