Hej alla, och tack för era svar och intressanta synpunkter!
Jag har inte tänkt att klona någon existerande modell rakt av, eftersom jag vill lära mig så mycket som möjligt av bygget.
Första bygget är så gott som alltid antingen ett plagiat eller ett misslyckande.
Har man aldrig byggt något själv och satsar på en trevägare direkt så är det dömt att misslyckas.
Jag förstår era invändningar! Men ett misslyckande behöver ju inte vara så farligt (sålänge man inte misslyckas så svårt att man har sönder något), det finns ju mycket att lära sig från att misslyckas. Däremot behöver man nog en någorlunda solid grund att bygga på (dvs en uppsättning element som möjliggör en hygglig konstruktion, om de används rätt), annars finns inte förutsättningarna för att ens komma i närheten av någon som kan anses lyckat!
Som min egen utgångspunkt valde jag därför baskonstruktionen i Morellos högtalare, och detta får sedan sätta en nivå som övriga delar matchas mot. Detta leder då in på min ursprungliga fråga, dvs element som tillsammans med dessa basar har förutsättningen att ge ett gott resultat (förutsatt att man lyckas med konstruktionen). Och eftersom jag inte vill plagiera rakt av, så vore det trevligt med alternativ till det som sitter i Morellos högtalare!
Givetvis måste filter konstrueras om, och lådorna ska också byggas i samklang med både element och filter. Därför läser på så mycket jag kan (har skaffat Dicksons bok bland annat), och gör simuleringar (tack för alla fina program Svante!). Har även skaffat mätutrustning så att jag kan koppla samman simuleringar med verkligeheten så småningom. Med detta vill jag säga, att konstruerande inte kommer att bli helt och hållet "på måfå" utan bygga på en rationell (men tyvärr erfarenhetsmässigt begränsad) grund, och de misslyckande som dyker upp på vägen kommer att hanteras efter bästa förmåga. Så min förhoppning är att det i slutänden kommer bli något som tillfredställer både mina öron och mitt intresse.
Vänliga hälsningar!
/Mattias