ett första bygge...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Crumboo

ett första bygge...

Inläggav Crumboo » 2008-02-22 11:45

Hej!
Jag tänkte bygga ett par högtalare. Det blir mitt första bygge, så jag har försökt läsa på så mycket jag kunnat för att lära mig. Som utgångspunkt har jag tittat bla på Morellos bygge i den här tråden: http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=3118
Alltså en trevägskonstruktion. Som baselement har jag då tänkt använda SEAS L22RN4X H1381-08 (ino w87?), 2 st per låda. Som diskanter är jag inne på ScanSpeak D2905/9700 (dvs samma som i Morellos), eller kanske D3004/6600 (som jag läst gott om någonstans).
Jag är osäker på vad jag ska ha som mellanregister till det här, och skulle behöva tips. Det som sitter i Morellos är ju något ino-element, och eftersom de måste köpas på plats så behöver jag andra alternativ (bor i skåne). Funderar på Seas px17-lts, tror ni att det skulle fungera? Några andra tips på mellanregister som kan fungera bra i den här kombinationen?

/Mattias

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2008-02-23 01:43

Jag skulle nog satsat en del av budgeten på en tågbiljett till Stockholm köpt elementen och byggt dem enligt Morellos ritning, blir bäst så. Har man aldrig byggt något själv och satsar på en trevägare direkt så är det dömt att misslyckas. Tågbiljetten kommer att verka billig när du är klar! :D

Inte för att döda din entusiasm men detta är min erfarenhet... :wink:
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-23 10:46

Det är säkert gjort hundratals mätningar och justeringar på den där högtalaren...

Åk till Sthm och köp rätt element, passa på att träffa lite trevligt folk i sthm och kanske lyssna lite hos elementkonstruktören.

Med take på högtalarens prisvärdhet så är resan försumbar :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-02-23 11:11

Jadå, en tripp till stockholm är nog trevlig, och kanske mest kostnadseffektiv. Samtidigt så skulle jag nog råda till att börja med ett enkelt projekt, där det inte gör så mycket när man misslyckas men som ger en erfarenheter.

Första bygget är så gott som alltid antingen ett plagiat eller ett misslyckande. Sett ur erfarenhetssynpunkt är misslyckandet det bättre, sett ur kortsiktig ljudkvalitetssynpunkt är plagiatet bättre.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-02-23 11:28

Om du inte vill köpa de element som är utprovade i konstruktionen så är säkert LTS trevägare ett säkrare kort än att försöka modda filter mer eller mindre på måfå för annat element.
Det är ju samma basar och diskanten är nog inte sämre heller i LTS-högtalaren.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2008-02-23 11:47

Svante skrev:Första bygget är så gott som alltid antingen ett plagiat eller ett misslyckande. Sett ur erfarenhetssynpunkt är misslyckandet det bättre, sett ur kortsiktig ljudkvalitetssynpunkt är plagiatet bättre.

Håller med, förutom att det första bygget inte behöver kännas som ett misslyckande för den som bygger det. Jag tyckte mina första byggen var riktigt bra (då hade jag iof inte lyssnat på så mycket annat (som tur var.. :) ))

Tror också på att försöka hålla det enkelt med hyffsat billiga element till en början, ingen vits att slösa pengar på dyra element om man inte har bra koll på att designa lådor och filter.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-23 11:53

norman skrev:Tror också på att försöka hålla det enkelt med hyffsat billiga element till en början, ingen vits att slösa pengar på dyra element om man inte har bra koll på att designa lådor och filter.

Delvis medhåll, vissa element är ju enklare att hantera filtermässigt och de är ju en bra början. SEAS Excel kanske inte är förstavalet...

Skall man däremot klona någt rakt av, bör man inte avvika från designen på någon punkt!

Ett första bygge kan ju faktiskt handla om mer än just det ljudande, man kan ju vara möbelsnickare som vill göra en riktigt vacker och välljudande högtalare. Då kanske en kopia är tillräcklig för att uppnå det målet.

Blir den bra... tja.. då kan man gå vidare och designa själv..och visst bör man ha lite kostnadskoll under de inledande projekten.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2008-02-23 19:36

Morellos ursprungslåda använde sig ju av SS mellanregister så det kan ju gå, men....
Det du får tänka på är att så fort du byter ut ett element så rasar hela filterfunktionen så då fpr du börja om från början med filtret och det är där den mesta tiden och jobbet ligger för att få till en bra högtalare.

Ett alternativ kan ju be någon av alla Stockholmare att köpa Ino element och skicka till dig, bygger du Morellos låda i detta utförande eller i SS mellanregutförande så kommer du iaf. få en helt sjukt bra högtalare.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: ett första bygge...

Inläggav Max_Headroom » 2008-02-23 20:37

Crumboo skrev: Funderar på Seas px17-lts, tror ni att det skulle fungera?

Det är ett bra element. SS har också något, kolla dom med pappersmembran med sånna där svängda ribbor på.

Som Lazyworm påpekar: Hela filterkonstruktionen måste göras om från noll om du byter element från Morellos konstruktion. Men jag uppfattar det som att du vill göra en egen konstruktion och mest ser Morellos som insperation och idé-låda.

Jag vet inte vad du har förekonomi, men jag sjävl skulle anävnda helt andra, billigare elmenet för mitt första bygge. Men ärpengarna inga problem så kan detta vara ett skojjigt projket.
Tips: Motera filtret påutsidan sådu komemr åt det lätt. Du kommer att tvingas bygga om det mer än en gång :)
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Crumboo

Inläggav Crumboo » 2008-02-25 10:56

Hej alla, och tack för era svar och intressanta synpunkter!
Jag har inte tänkt att klona någon existerande modell rakt av, eftersom jag vill lära mig så mycket som möjligt av bygget.

Första bygget är så gott som alltid antingen ett plagiat eller ett misslyckande.

Har man aldrig byggt något själv och satsar på en trevägare direkt så är det dömt att misslyckas.

Jag förstår era invändningar! Men ett misslyckande behöver ju inte vara så farligt (sålänge man inte misslyckas så svårt att man har sönder något), det finns ju mycket att lära sig från att misslyckas. Däremot behöver man nog en någorlunda solid grund att bygga på (dvs en uppsättning element som möjliggör en hygglig konstruktion, om de används rätt), annars finns inte förutsättningarna för att ens komma i närheten av någon som kan anses lyckat!

Som min egen utgångspunkt valde jag därför baskonstruktionen i Morellos högtalare, och detta får sedan sätta en nivå som övriga delar matchas mot. Detta leder då in på min ursprungliga fråga, dvs element som tillsammans med dessa basar har förutsättningen att ge ett gott resultat (förutsatt att man lyckas med konstruktionen). Och eftersom jag inte vill plagiera rakt av, så vore det trevligt med alternativ till det som sitter i Morellos högtalare!

Givetvis måste filter konstrueras om, och lådorna ska också byggas i samklang med både element och filter. Därför läser på så mycket jag kan (har skaffat Dicksons bok bland annat), och gör simuleringar (tack för alla fina program Svante!). Har även skaffat mätutrustning så att jag kan koppla samman simuleringar med verkligeheten så småningom. Med detta vill jag säga, att konstruerande inte kommer att bli helt och hållet "på måfå" utan bygga på en rationell (men tyvärr erfarenhetsmässigt begränsad) grund, och de misslyckande som dyker upp på vägen kommer att hanteras efter bästa förmåga. Så min förhoppning är att det i slutänden kommer bli något som tillfredställer både mina öron och mitt intresse.
Vänliga hälsningar!
/Mattias

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-02-25 11:50

Crumboo skrev:
Har man aldrig byggt något själv och satsar på en trevägare direkt så är det dömt att misslyckas.

Håller med, men bara delvis. Om man räknar med att ha en fullgod högtalare på första försöket så blir det ett misslyckande, ja. Men om man är beredd att låta bygget ta tid, dvs göra omfattande filterombyggnader med tiden, så kan resultatet bli riktigt bra! Men, är det då ett första bygge? Samma låda och samma element, men filter nummer 4 (eller nåt sånt) 2 år senare...

Ger man projektet tid bara, så kan det bli bra.

"annars finns inte förutsättningarna för att ens komma i närheten av någon som kan anses lyckat! "

Jo, faktiskt. Man kan få väldigt bra resultat med mycket billigare element.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Crumboo

Inläggav Crumboo » 2008-02-25 13:39

Jo, faktiskt. Man kan få väldigt bra resultat med mycket billigare element.

Jo det kan man absolut, men vad jag menade var en uppsättning element som har förutsättningarna att kunna fungera bra tillsammans (de behöver inte vara dyra) med avseende på tex känslighet, spridning och frekvensomfång osv. Tex är det nog olämpligt att välja en 15-tums bas för en 2-vägare (dyr eller billig spelar ingen roll!)?

/Mattias

Återgå till DIY-forum