Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
riseabove skrev:Tjena alla insatta och upplysta parter !
Hur kommer det sig att ALLA trådar i denna del av forumet STÄNDIGT utmynnar i fullständig pajkastning från olika parter i Larsen/SSC fighten ?
Om man nu som jag är intresserad av HÖGTALARE med ortho akustisk konstruktion, inte en massa ekonomiskt tjafs och hårklyverier, vart ska man vända sig,
I princip ALLA trådar jag läst på det senaste har ju urartat fullständigt.
riseabove skrev:Om man nu som jag är intresserad av HÖGTALARE med ortho akustisk konstruktion, inte en massa ekonomiskt tjafs och hårklyverier, vart ska man vända sig,
riseabove skrev:Om man nu som jag är intresserad av HÖGTALARE med ortho akustisk konstruktion, inte en massa ekonomiskt tjafs och hårklyverier, vart ska man vända sig,
avr7000 skrev:
Där är allt sådant "förbjudet och censurerat"![]()
Vee-Eight skrev:Jag iaf ser hellre lite bråk och tjafs än att vissa åsikter är tillåtna, andra inte. För att kunna ventilera hyffsat fritt så får man ta konsekvenserna av en ambition att slutföra diskussioner isf att de per censur tystas ned. En artificiell god stämning är ett hån mot idén om diskussionsforum.
IngOehman skrev:riseabove skrev:Om man nu som jag är intresserad av HÖGTALARE med ortho akustisk konstruktion, inte en massa ekonomiskt tjafs och hårklyverier, vart ska man vända sig,
1. Ortho-acoustic (ortoakustiskt) är ett varumärke/begrepp tillhörigt SSC.
2. Stig Carlsson lancerade begreppet, och att tycka att vem som helst kan kalla vad som helst ortoakustikt, tar liksom udden ur det hela.
3. Det är orimligt att kalla något för ortoakustiskt bara för att någon haft en sådan ambition med en konstruktion. Det vore lika fel som att kalla något för en Carlsson-högtalare, som ju är en nästansynonym till ortoakustisk högtalare (jag skriver nästan, eftersom inte alla av de tidiga högtalare Stig Carlsson kontruerade inte var ortoakustiska, ej heller OD11, nota bene: Enligt Stig Carlsson själv!).
Kort sagt: Det finns inga andra ortoakustika högtalare än de som Stig Carlsson och SSC gjort/ansvarat för. Däremot kan det ju finnas konstruktioner vars konstruktörer låtit sig inspiereras av vad de har snappat upp om ortoakustiska tankar.
Inte bara kan, det finns! Massor. Det har det funnits i åtminstone 40 år. Den mest kända och framgångsrikaste av dem är väl Olle Mirsch.
Vh, iö
IngOehman skrev:riseabove skrev:Om man nu som jag är intresserad av HÖGTALARE med ortho akustisk konstruktion, inte en massa ekonomiskt tjafs och hårklyverier, vart ska man vända sig,
Vh, iö
Frodrak skrev:IngOehman skrev:riseabove skrev:Om man nu som jag är intresserad av HÖGTALARE med ortho akustisk konstruktion, inte en massa ekonomiskt tjafs och hårklyverier, vart ska man vända sig,
Vh, iö
Min linjering och kursivering..
Vill inte lägga sten på börda, eller kasta nå grus i maskineriet, men:
Är "ortho-acoustic" och "ortoakustiskt" registrerat varumärke eller "bara"(om uttrycket tillåts) ett begrepp? Skillnaden är ju ganska stor.
Mvh Frodrak.
riseabove skrev:
översittar attityd som råder i den här situationen.
avr7000 skrev:Hej Peter.
Det hela kompliceras ju av att det inte riktigt bara är ett varumärke det är frågan om... Det är ju även en princip efter vilken man kan konstruera högtalare, en princip som uppfanns av Stig.
Jag kan ta ett exempel som jag vet är dåligt och inte 100% relevant men ändå...
Principen dipolära högtalare.
Om någon varumärkesskyddat dipol, dipolär etc. inom området högtalare och man tillverkar en dipolär högtalare...
Hur berättar man för kunderna att det är en dipolär högtalare?
Man kan ju säkert cirkla runt gröten och snacka om utstrålningsmönster etc. så att det framgår i alla fall...
Att inte kunna berätta för sina kunder att man inspirerats av t ex en ortoakustisk princip p g a varumärkes problem, blir till slut fånigt och man får väl då säga att man gjort en högtalare med inspiration av onämnbara principer uppfunna av en man som rimmar på "vig".
![]()
Mvh
Stefan Björklund
John Larsen fick under sitt 16-åriga samarbete med Stig Carlsson både insyn och sedermera stor delaktighet i Carlssons många konstruktioner. Idéerna har speglat hans sätt att se på högtalarkonstruktion.
Larsen-högtalarna är designade efter dessa idéer
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster