Lynx Power Amp Group buy

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2008-02-22 09:31

Ragnwald skrev:Länk

Snacka om att gå från ord till handling! Han jobbar snabbt, den där Jan!

Detta är precis vad jag letar efter. Det ger mig möjlighet att "bygga själv" men utan större risk att bli elektrifierad.

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2008-02-22 09:34

Ragnwald, du blir medlem bums men är under moderering de 5 första inläggen.
Senast redigerad av peranders 2008-02-22 15:11, redigerad totalt 1 gång.
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-02-22 14:02

Ok, intressant och lärorikt att tvingas skriva på engelska i forum.

Blir att jaga lämplig trafo för att driva två PCB med en PSU.

Jan kör tydligen själv monosteg med toroider på 2x30 eller 2x35 VAC, 300 VA per PCB. Vilket ger +/-42 eller +/-50 VDC

Hittar inget på ELFA, några förslag någon ?

Edit. ändrade två bokstäver.
Senast redigerad av Ragnwald 2008-02-23 22:58, redigerad totalt 1 gång.

manw

Inläggav manw » 2008-02-22 14:37

soundbrigade skrev:Och det här kommer du med nu när jag sitter med trissor till både LEACH och SymAsym..... :?

Ifall det var jag skulle jag bygga LeachAmp istället, eller eventuellt den kraftfullare klonen. Men nu kom någon med nåt annat, och alla verkar rusa efter den bollen istället. Gillar LeachAmp bättre, i synnerhet för att konstruktören kunnat motivera varje detalj varför han gjort så, och inte på något annat sätt.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-22 14:43

soundbrigade skrev:Och det här kommer du med nu när jag sitter med trissor till både LEACH och SymAsym..... :?

Ifall det var jag skulle jag bygga LeachAmp istället, eller eventuellt den kraftfullare klonen. Men nu kom någon med nåt annat, och alla verkar rusa efter den bollen istället. Gillar LeachAmp bättre, i synnerhet för att konstruktören kunnat motivera varje detalj varför han gjort så, och inte på något annat sätt.
(Djävla skit!!!! måste få bort den där moderatstämpel bums - förlåt Manw!)
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-02-22 14:45

reichelt.de är betydl billigare än elfa, men du måste beställa för minst 150 € och så blir det såklart frakt.

bmm-electronics.com (i NL) är dyrare men betydligt billigare än ELFA.

de har båda 30 och 35 V. Men haka inte upp dig på om det är 28 eller 30 V , det har ingen större betydelse med 2 V hit eller dit. En trafo med dålig reglering kan tappa från 35 till 33 V lätt när den belastas. Dessutom gör det inte så mycket i effekt , förvisso är effekten ~ spänningen^2 men räknar man i dB blir det inte så stor skillnad.

conrad.se har kanske, de är nog billigare än elfa.

mitt tips är att söka på hifimagasinet.com, och ha lite tålamod. brukar dyka upp då och då begagnat men trafos åldras med välbehag :)

där har jag hittat kondingar, trafos och kylflänsar till bra priser. de har förvisso legat ett tag men när jag inser hur mycket jag sparat så...

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2008-02-22 15:15

Ragnwald, glöm inte att skriva upp dig på wiki sidan.

http://www.diyaudio.com/wiki/index.php? ... +group+buy
/Per-Anders

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-02-22 21:04

peranders skrev:Ragnwald, glöm inte att skriva upp dig på wiki sidan.

Done.

manw

Inläggav manw » 2008-02-23 10:43

Skulle jag bygga den så skulle jag nog vilja se en version 4 först, med några smärre men dock viktiga "justeringar". :wink:

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-02-23 12:06

vilka förändringar skulle du vilja se?
Layout, komponenter eller schematiska?

/Rickard

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-02-23 23:15

Trafos 600VA.

RTR-625
http://www.transformatorteknik.se/produ ... ne_rtr.pdf

TTS-600
http://www.tufvassons.se/pdf/Toroid.pdf

Kan någon av dessa duga för 1st PSU och 2st PCB ?[/url]

manw

Inläggav manw » 2008-02-24 00:38

rikkitikkitavi skrev:vilka förändringar skulle du vilja se?
Layout, komponenter eller schematiska?

/Rickard

Schematiska :!:

Vill inte påstå att jag är någon erfaren förstärkarkonstuktör, men vad jag tycker det ser ut som, är att man har letat upp den dyraste OP-förstärkaren man kan hitta, sedan gör man allt för att köra skiten ur den :cry:

Skulle vilja börja med en lokal motkoppling kring OP-förstärkaren. När denna OP inte har någon motkoppling så har den en pol vid 10Hz (För att slippa en pol så lågt som 10Hz i den globala motkopplingen).

När man nu har två emitterföljardrivsteg, så kunde man åtminstonde köra det första i klass-A... och plocka motkopplingen av högre frekvenser därifrån.

Vad jag tror är att det här är en förstärkare som riskerar att ha en högt TIM, och lätt börjar "rampa", så att den riskerar att låta hetsigt och hårt som resultat.

Kanske jag har helt fel, men hoppas i så fall att konstruktören kan motivera varför han gjort som han gjort. Läs gärna och begrunda texten här http://users.ece.gatech.edu/~mleach/lowtim/ som jag tror är en bättre förklaring än vad jag kan ge. Killen är elektronikprofessor, och det verkar väldigt genomtänkt det han skriver 8)

Användarvisningsbild
viggen

Inläggav viggen » 2008-02-24 05:13

Ragnwald skrev:Ok, intressant och lärorikt att tvingas skriva på engelska i forum.

Blir att jaga lämplig trafo för att driva två PCB med en PSU.

Jan kör tydligen själv monosteg med toroider på 2x30 eller 2x35 VAC, 300 VA per PCB. Vilket ger +/-42 eller +/-50 VDC

Hittar inget på ELFA, några förslag någon ?

Edit. ändrade två bokstäver.

här finns det 300va 2*30vac
http://www.electrokit.se
squeezebox-hemmabygt passivt försteg med fjärr-monoblock med lm3886-stativhögtalare med jordan jx92s

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2008-02-24 08:17

manw skrev: Killen är elektronikprofessor, och det verkar väldigt genomtänkt det han skriver 8)

Notera att "professor" i USA är lektor = universitetslärare

manw, om du har ideér, varför förverkligar du dem inte? Det är lätt att sitta på bänken och tycka. Personligen tycker jag det är ett utmärkt val av opamp även om det säkert finns en dussin till som är bra. För övrigt finns det en hel del förbättringspotential men det finns ju alltid
/Per-Anders

manw

Inläggav manw » 2008-02-24 10:59

Jo, den OP'n är nog en av de bästa (och dyraste), det var mera sättet att använda den på som jag tyckte såg lite alarmerande ut.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-02-25 02:50

viggen skrev:här finns det 300va 2*30vac
http://www.electrokit.se

De blir ju bra om man bygger monosteg, men då blir det två trafos och bygga två PSU.

600VA på 30-35VAC verkar inte så lätt att hitta i Sverige i alla fall.

BMMs J98018 - Toroidal power transformer 2 x 35V 8.93A 625VA kanske kan vara något, drygt 900:- + frakt av 5kg. Kvalitén vet man ju inget om.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-02-25 10:09

manw, hade varit kul om du byggt en förstärkare enligt din tanke och så jämför vi dem i lyssningstester ;)

Hur har du tänkt kring dina modifieringar?

Motkopplingen av högre frekvenser från drivsteget, jag hänger inte riktigt med? Skall dessa inte motkopplas från utgången ?

En lokal motkoppling kring OPn är givetvis möjlig att realisera med mindre ombyggnader på existerande PCB :)

Jag tänker dock inte stoppa in en OPA627 i kopplingen... det är den för dyr för. Finns lika bra och billigare.

Jag har läst om liknande förstärkare enligt denna schematiska lösning och enligt lyssningstester är de bäst för de lägre frekvenserna, men det är subjektivt och det är svårt att generalisera. Jag tror inte Jan har "designat" så mycket i den meningen, detta schemat har jag sett i många snarlika varianter.

Jag skall testa den ialla fall ( i mån av tid) Låter det inte bra (nog) river man ut kretskortet och stoppar i något annat.

Det pågår ju diskussioner om gruppköp kring LEACHs förstärkar dessutom. Den har möjligen lite hög dist i diskanten dock även om TIM givetvis är låg. Men skall man snöa in på enbart TIM?

Ragnwald, 2 trafos på 2*18 volt?
Det blir dyrare dock med 2*300 jmfrt med 600VA . Snöa inte in för mycke på effekten dock. Hur ofta spelar man på 0dB uteffekt, kontinuerligt med sinus? :)

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2008-02-25 10:29

När det gäller OPn, hur rankar ni LM7462 från National Semiconductor? Den har börjat ersätta många OPar i mid-hifi-ljudkort på sistone, tex från Auzentech och Creative.

Länk: http://www.national.com/pf/LM/LM4562.html

EDIT: Såg att det finns en singel-variant: http://www.national.com/pf/LM/LME49710.html

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-02-25 11:00

det är en OP med vad jag måste säga är IMPONERANDE mätdata...

den driver dessutom 600 ohm full spänningsving så det är inte till en nackdel i en LYNX förstärkare (se Manws kommentar om att OPn får jobba) . Nu driver ju inte OPn i LYNX till full spänningsving iofs

den har gott rykte på diyaudio iall fall också.

jag har aldrig haft nöjet att få "lyssna" på den. Men den har goda förutsättningar att kunna fås att låta bra.

Det är en av dem jag funderat på att använda istället för OPA627, fast i singelversionen. Observera OPA627 är en JFET op och har betydligt lägre biasström på ingångarna. Nu är alla resistanser låga så det borde inte göra ngn skillnad men man får räkna lite på vad det gör i offsetspänning.

Det sitter en kondensator i återkopplingen ner mot jord som begränsar DC-förstärkningen till 1, och läckströmmarna är dessutom större än biasströmmen till OPA627...

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2008-02-25 11:04

Jag beställde 5 samples för säkerhets skull. Jag hoppas att den går att använda. Jag har tidigare kört med LM4562NA i mitt X-Meridian med gott resultat. Men man kanske inte kan byta rakt av, som du säger.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-02-25 11:11

Man kan ALDRIG byta rakt av, man måste alltid kontrollera :)

annars blir det tumregler och vi vad vi tycker om sådana ;)

(jag vet exempel där man har bytt säkerhetsventiler [ som skyddar processkärl mot övertryck] utan att göra ordentliga kontroller av tex avblåsningskapacitet, med tragiska följder som dödsfall och dyrbara skador och produktionsbortfall därför att de "verkade" passa i applikationen och man följde "tumregler")

Jag har inte kontrollerat färdigt givetvis. Det finns säkert flera faktorer som påverkar valet av OP. Men utan att skrämmas ser det lovande ut :)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2008-02-25 11:56

manw skrev:Vill inte påstå att jag är någon erfaren förstärkarkonstuktör, men vad jag tycker det ser ut som, är att man har letat upp den dyraste OP-förstärkaren man kan hitta, sedan gör man allt för att köra skiten ur den :cry:

Vad menar du med "köra skiten ur"?

manw skrev:och plocka motkopplingen av högre frekvenser därifrån.

Varför? Har kretsen visat sig vara instabil i tidigare skepnader?

manw skrev:Vad jag tror är att det här är en förstärkare som riskerar att ha en högt TIM, och lätt börjar "rampa", så att den riskerar att låta hetsigt och hårt som resultat.

Varför tror du det? Är det något särskilt steg som du misstänker?

Undrar,

D

manw

Inläggav manw » 2008-02-28 23:35

I det stora hela så tycker jag kopplingen är kul, med en OP som ingångsteg, men vad jag reagerade över med hur man använder OP'n "motkopplingsmässigt". OP förstärkare är ju i regel designade och internt kompenserade för att vara stabila ner till en viss förstärkning, oftast 1ggr/0dB (exvis OPA627), eller för t.ex. OPA637, 5ggr och NE5534 är stabil ner till 3ggr.

Det är ganska vanligt att man från utgången lägger en buffer med 1ggr spänningsförstärkning, och återkopplar signalen därifrån. Det ger ju en rad positiva egenskaper som t.ex. högre utström, och motverkar även termisk återkoppling från utgångsteget (när man börjar dra lite ström ur chipet) till ingångsteget. Har inte själv verifierat detta, men Walt Jung på Analog Devices påstår detta, och han lär ju ha designat flera av förstärkarna så jag litar på honom.

Går man ner under den lägsta förstärkningen som förstärkaren är designad för så blir den instabil. När man har hängt på ett förstärkeri, med hög förstärkning, efter den icke motkopplade OP-förstärkaren (inuti OP'ns loop), så har man gått långt under gränsen för var den är stabil, och den bidrar själv i högsta grad till att göra hela kopplingen instabil.

Utgångsteget är inte egentligen så mycket att orda om eftersom topologin är den allra vanligaste. Som i alla förstärkare med utgångsteg biaserat under klass-A så får man ju en olinjäritet eller övergångsdistortion. Denna olinjäritet skall ju spännigsförstärkaren ta hand om. Fungerar bra sålänge spänningsförstärkaren hinner med att kompensera för detta. Utgångstegets oliljäritet skapar ju även en hel del övertoner som spänningsförstärkaren måste ta hand om och reglera. När man hamnar ovanför den frekvens som man klarar att reglera (vid varje given amplitud) så kommer den högfrekventa signalen gå in i ingångsteget och störa detta. Det var väl därför jag reagreade lite på C109's placering, som man är tvungen att applicera på detta sätt då inte OPA627 har någon extern kompenseringsmöjlighet likt t.ex. NE5534.

Hade man istället sänkt förstärkningen i OP'n via en enkel motkoppling lokalt, så hade man inte behövt C109. I de flesta förstärkare brukar man ha kring 20dB förstärkning i ingångsteget, i detta fall så har man med den omotkopplade OP'n 120dB. Omotkopplat så börjar avrullningen för OPA627 i förstärkning redan vid 10Hz. För mycket open-loop förstärkning tillsammans med för låg open-loop bandbredd brukar innebära att förstärkaren gärna börjar "rampa" med TIM-distorsion som följd. Vad gäller drivförmågan hos utgångsteget på OP'n så borde det inte vara några större problem. När allting fungerar så lär amplituden där vara ganska låg dessutom.

Summa sumarum så har man skaffat sig en väldigt stor open-loop förstärkning, och man har en pol redan nere vid 10Hz i ingångsteget, så det känns som akilleshälen borde ligga just där. Om man istället hade motkopplat OP'n lokalt till en förstärkning på 20dB så får den en övre gränsfrekvens kring 2MHz, och man behöver varken oroa sig för vare sig frekvens eller fasgång i ingångsteget, utan man kan helt förlita sig på att ha en dominerande pol i steget Q103, Q104 där den största förstärkningen ligger.

Om man för första strömförstärningsteget Q106, Q107 tar och skippar kopplingen till utgångslinan (mellan R116 och R117), så kan man köra detta steg i klass-A och slippa övergångsdistorsionen i detta steg. Ett litet trix som jag lärde mig av Leach är att man kan med ett enkelt/dubbelt filter t.ex. återkoppla alla frekvenser under 200kHz från utgången (som sig bör) men för att bibehålla högfrekvensstabiliteten, återkoppla frekvenser över 200kHz från drivsteget som går i klass-A och slippa återmata högfrekvent skit över 200kHz in i ingångsteget.

Det var väl bara de här grejerna jag spontant kände när jag tittade på schemat, bara några små förändringar skulle jag vilja göra så skulle jag kunna tänka mig att bygga den själv. Skissade och simulerade lite på en likande topologi tidigare, så det var väl mest hanteringen av OP'n som jag reagreade så starkt över.

Pust, nu hoppas jag kunna lämna den här tråden :wink:

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2008-03-03 12:22

manw, ursäkta men när jag läser dina inlägg så är det delvis rätt och delvis fel så helhetintrycket blir ett vilset inlägg. Ditt prat om förstärkningsnivån, förstärkningen är runt 30 gånger, långt ifrån dina 0 dB som du oroar dig för.

Tråden är mest till för att promota Jans gruppköp och inte diskutera hans konstruktikonslösningar i minsta detalj.

Hur bra hans konstruktion fungerar kan man utröna genom t ex stegsvaret. Ser det bra ut så finns det ingen anledning till oro.
/Per-Anders

manw

Inläggav manw » 2008-03-04 14:38

peranders skrev:manw, ursäkta men när jag läser dina inlägg så är det delvis rätt och delvis fel så helhetintrycket blir ett vilset inlägg. Ditt prat om förstärkningsnivån, förstärkningen är runt 30 gånger, långt ifrån dina 0 dB som du oroar dig för.

Näe, du behöver inte ursäkta dig för att du läser mina inlägg, men eftersom du hittat tankegrodor i mitt resonemang och så resolut påpekar det, så vore det trevligt om du delar med dig av din kunskap till oss som inte besitter samma kunskap.

Det var väl inte riktigt till vilken förstärkning man motkopplat hela förstärkaren till som jag menade, utan hur man hanterat open-loop förstärkning och open-loop bandbredd. Blandar man ihop dessa så är det nog lätt att man går vilse iofsg.

peranders skrev:Tråden är mest till för att promota Jans gruppköp och inte diskutera hans konstruktikonslösningar i minsta detalj.

Jovisst, förstod jag redan från början att tråden var en försäljningsaktivitet, men eftersom någon ställde frågan riktat till mig, hur jag format min ståndpunkt inför denna pryl, så kände jag mig tvungen att ge min personliga syn på saken. Någon annan kanske har en bättre förklaring, så är jag beredd att ändra min personliga ståndpunkt.

Det är ganska lätt hänt att det blir tekniska diskussioner på ett tekniskt diskussionsforum. Det mesta av tjusningen med DIY på ett forum är just att hjälpas åt och diskutera fram den bästa lösningen.

peranders skrev:Hur bra hans konstruktion fungerar kan man utröna genom t ex stegsvaret. Ser det bra ut så finns det ingen anledning till oro.

Stigtider och eventuella ringningar kan man se, det är ju sant.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2008-03-04 15:51

Problem med TIM är väl främst ett storsignalsproblem där något steg inte orkar driva de interna kapacitanserna med tillräcklig ström, dvs. att bandbredden vid full nominell effekt understiger småsignalbandbredden på ett sådant sätt att det producerar hörbar distortion.

Man kan väl enklast konstatera att Jan Dupont har använt denna kretslösning i olika konstruktioner under flera år (i Lynx sedan 2002) och de empiriska resultaten verkar inte infria manw:s farhågor.

/D

manw

Inläggav manw » 2008-03-04 18:02

Dahlqvist skrev:Problem med TIM är väl främst ett storsignalsproblem där något steg inte orkar driva de interna kapacitanserna med tillräcklig ström, dvs. att bandbredden vid full nominell effekt understiger småsignalbandbredden på ett sådant sätt att det producerar hörbar distortion.

Yess, det var typ så jag menade, att eftersom OP-förstärkaren saknar lokal motkoppling, och man får då en pol i loopen vid 10Hz, det var den jag var rädd för då man lägger på en ytterligare stor förstärkning inne i återkopplingslingan.

Dahlqvist skrev:Man kan väl enklast konstatera att Jan Dupont har använt denna kretslösning i olika konstruktioner under flera år (i Lynx sedan 2002) och de empiriska resultaten verkar inte infria manw:s farhågor.
/D

Om du säger att det är väl utprovat så funkar det uppenbarligen. Skall testa att gämföra båda varianterna (med och utan en inre motkopplingslinga) någon gång, av rent teknikintresse om inte annat.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2008-03-04 22:03

manw skrev:Yess, det var typ så jag menade, att eftersom OP-förstärkaren saknar lokal motkoppling, och man får då en pol i loopen vid 10Hz, det var den jag var rädd för då man lägger på en ytterligare stor förstärkning inne i återkopplingslingan.

Fattar nada, men så är jag heller inte elektronikingenjör.

/D

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2008-03-04 22:12

Tyvärr så är detta "basic knowledge" när det gäller reglersystem i allmänhet vilket en förstärkare också är. Har man ingen koll på detta så famlar man i mörker när man konstruerar en förstärkare med motkoppling (återföring av utgångssignalen till ingången).

Här är två bra böcker i ämnet (gratis dessutom)
http://www.analog.com/library/analogDia ... dbook.html
http://focus.ti.com/lit/an/slod006b/slod006b.pdf
/Per-Anders

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2008-03-05 00:27

peranders skrev:Tyvärr så är detta "basic knowledge" när det gäller reglersystem i allmänhet vilket en förstärkare också är. Har man ingen koll på detta så famlar man i mörker när man konstruerar en förstärkare med motkoppling (återföring av utgångssignalen till ingången).

Problemet är nu att förstå vad du menar med "detta" (jag fattade inte kopplingen till TIM). Men tack för nedladdningstipsen. Mitt eget ex av Jungs bok håller på att falla sönder.

/D

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum