Ragnwald skrev:Länk
Snacka om att gå från ord till handling! Han jobbar snabbt, den där Jan!
Detta är precis vad jag letar efter. Det ger mig möjlighet att "bygga själv" men utan större risk att bli elektrifierad.
Moderator: Redaktörer
Ragnwald skrev:Länk
soundbrigade skrev:Och det här kommer du med nu när jag sitter med trissor till både LEACH och SymAsym.....
soundbrigade skrev:Och det här kommer du med nu när jag sitter med trissor till både LEACH och SymAsym.....
rikkitikkitavi skrev:vilka förändringar skulle du vilja se?
Layout, komponenter eller schematiska?
/Rickard
Ragnwald skrev:Ok, intressant och lärorikt att tvingas skriva på engelska i forum.
Blir att jaga lämplig trafo för att driva två PCB med en PSU.
Jan kör tydligen själv monosteg med toroider på 2x30 eller 2x35 VAC, 300 VA per PCB. Vilket ger +/-42 eller +/-50 VDC
Hittar inget på ELFA, några förslag någon ?
Edit. ändrade två bokstäver.
manw skrev: Killen är elektronikprofessor, och det verkar väldigt genomtänkt det han skriver
viggen skrev:här finns det 300va 2*30vac
http://www.electrokit.se
manw skrev:Vill inte påstå att jag är någon erfaren förstärkarkonstuktör, men vad jag tycker det ser ut som, är att man har letat upp den dyraste OP-förstärkaren man kan hitta, sedan gör man allt för att köra skiten ur den![]()
manw skrev:och plocka motkopplingen av högre frekvenser därifrån.
manw skrev:Vad jag tror är att det här är en förstärkare som riskerar att ha en högt TIM, och lätt börjar "rampa", så att den riskerar att låta hetsigt och hårt som resultat.
peranders skrev:manw, ursäkta men när jag läser dina inlägg så är det delvis rätt och delvis fel så helhetintrycket blir ett vilset inlägg. Ditt prat om förstärkningsnivån, förstärkningen är runt 30 gånger, långt ifrån dina 0 dB som du oroar dig för.
peranders skrev:Tråden är mest till för att promota Jans gruppköp och inte diskutera hans konstruktikonslösningar i minsta detalj.
peranders skrev:Hur bra hans konstruktion fungerar kan man utröna genom t ex stegsvaret. Ser det bra ut så finns det ingen anledning till oro.
Dahlqvist skrev:Problem med TIM är väl främst ett storsignalsproblem där något steg inte orkar driva de interna kapacitanserna med tillräcklig ström, dvs. att bandbredden vid full nominell effekt understiger småsignalbandbredden på ett sådant sätt att det producerar hörbar distortion.
Dahlqvist skrev:Man kan väl enklast konstatera att Jan Dupont har använt denna kretslösning i olika konstruktioner under flera år (i Lynx sedan 2002) och de empiriska resultaten verkar inte infria manw:s farhågor.
/D
manw skrev:Yess, det var typ så jag menade, att eftersom OP-förstärkaren saknar lokal motkoppling, och man får då en pol i loopen vid 10Hz, det var den jag var rädd för då man lägger på en ytterligare stor förstärkning inne i återkopplingslingan.
peranders skrev:Tyvärr så är detta "basic knowledge" när det gäller reglersystem i allmänhet vilket en förstärkare också är. Har man ingen koll på detta så famlar man i mörker när man konstruerar en förstärkare med motkoppling (återföring av utgångssignalen till ingången).
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 219 gäster