Callisto skrev:IngOehman skrev:Callisto skrev:IngOehman skrev:Callisto skrev:Självklart är det fel att sälja något som inte man lagligen anförskaffat. Det är häleri.
Men det är okej att stjäla det menar du?
Vh, iö
Nu får du ursäkta, men var antyder jag att det skulle vara okej att stjäla det

.
Dina slutsatser är verkligen inte lätta att förstå ibland

Jag frågade bara om du tyckte det. FRÅGADE. Jag har inte dragit några
slutstser. Jag
kunde inte dra några slutstaser utan att fråga. Därför
frågade jag,
Orsaken till att jag inte kunde dra några slutstaser och frågade, var att
du pekade på häleriet, och inte på stölden.
Om en person stjäl något och sedan försöker sälja det är det i regel
stölden som är huvudåtalspunkten. Den bestulna personen blir ju
inte extra drabbad av häleriet.
När du skriver "Men det är okej att stjäla det menar du?" så gör du en klar antydan.
Jag frågade helt enkelt om det var det du menade. Om du vill kalla något en antydan så får du väl göra det, men hur skall man kunna fråga om något om man inte får antyda vad man undrar över???
Jag ville bara tydliggöra att jag uppfattade att du menade att stölden i sig är okej, men genom att ställa frågan fick du chans att förtydliga dig. Jag gav dig "the benifit of the doubt", jag ifrågasatta den uppfattning jag fått av det du skrev. Det var väl bra?
Hade jag inte frågat dig hade jag än idag trott att du tyckte att det var okej med något som "inte man lagligen anförskaffat" (stölden alltså), men inte att sälja det (häleriet). Orsaken till att jag hade trott det, var att du inte nämnde ett ord om att stölden var fel, men påpekade att häleriet var det. Då behövde jag fråga dig.
Därtill är det ju ingen hemlighet att många här tycker att det är okej att ladda ned musik mot musikers och skivbolags vilja.
Vet inte vad du svarat på saken förresten: Tycker du att det är okej att ladda ned för eget bruk, när materialet är skyddat av upphovslagar och både skivbolag och artist motsätter sig nedladdning?
Callisto skrev:Hade du skrivit "med det är inte okej att stjäla det menar du" så gör du inte en antydan till att jag skulle tycka att det är okej. Nu har du lärt dig något nytt.
Nej du, så knasigt/oärligt beter jag mig inte. Hade jag frågat så skulle det ju ha verkat som om jag tolkat det du skrivit som att du tyckte att det INTE var okej att stjäla, när det du skrev i verkligheten gav mig det motsatta intrycket.
Det hade varit oärligt av mig att formulera frågan så. Det är i princip alltid min ambition att vara ärlig.
(Men självklart kan jag göra undantag från det, t ex om en lögn skulle kunna rädda mig eller någon annan från något förfärligt.)
Callisto skrev:Sedan skrev du följande:
iö skrev:Om en person stjäl något och sedan försöker sälja det är det i regel
stölden som är huvudåtalspunkten. Den bestulna personen blir ju
inte extra drabbad av häleriet.
Sorry men det stämmer inte alls.
Den som säljer stöldgodset blir åtalad för häleri och inte stöld. Bäst att du läser på tror jag allt

.
Läste du vad jag skrev? (Jag har fetmarkerat det som jag tror du missade.)
Att en person som BARA ägnar sig åt häleri bara blir åtalad för häleri är ju självklart, men det var inte det fallet jag beskrev.
Häleri är inte att sälja stöldgods, det är att förmedla stöldgods*.
Vh, iö
- - - - -
*Häleri, gör i svensk rätt den sig skyldig till som 1. på ett sätt som är ägnat att försvåra ett återställande
tar befattning med något som är frånhänt annan genom brott, 2. bereder sig otillbörlig vinning av
annans brottsliga förvärv, eller 3. genom krav, överlåtelse eller på annat liknande sätt hävdar genom brott tillkommen fordran.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).