Löda filter - Kolla mina färdiga filter sid 6!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-25 20:49

Ingen vågar sig tydligen på att utveckla varför det blir spänning mellan plus och minus i filtret, efter att motståndet sattes dit.

Men om jag vänder på det, och försöker få verifierat det jag antar efter att läst lite.

Det går alltid(ofta) ström mellan plus och minus i ett filter, spänningen är så låg/ofarlig att det inte är skadligt eller fara för kortslutning?

Som exempel, att korsa plus och minusledare i en högtalarkabel är inte att rekommendera men i filter så fungerar det så.

Nu är lådorna nästan klara så snart är det bara filter som saknas för provspelning:

Bild

Bild

Bild

Bild
--------------------------------------------------

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-25 20:52

Snyggt jobbat!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-25 20:56

Ja djävlar i min dosa .... ska vi byta JockScott?! Jag bygger dina filter, du bygger mina lådor? :D
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-25 20:58

Skit i lådorna, svara på frågorna istället!

8)

Nog tror jag de finsn de som kan rabbla termer och tekniska förklaringar hur länge som helst.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-25 21:02

Jag tycker det är bättre att du vänder dig till konstruktören med dem eftersom du har kontakt med honom.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-25 21:03

Kaffekoppen skrev:Jag tycker det är bättre att du vänder dig till konstruktören med dem eftersom du har kontakt med honom.

Men jag förmodar att det är vanliga tekniska förklaringar, inget ovanligt.

Som jag förstått är det så att det går spänning mellan plus och minus i filter. att däremot korsa högtalarkablarna är inget att rekommendera.

Och det är som vanligt, är någon för blyg att skriva offentligt kan man PM:a

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-02-25 21:40

Om jag ser rätt, så ska motståndet vara 33Kohm, men jag kanske ser fel.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-25 21:52

Ragnwald skrev:Om jag ser rätt, så ska motståndet vara 33Kohm, men jag kanske ser fel.

Nja, du ska se på den nedersta filterkretsen som heter 11-581. och det sista motståndet som går pararellt det är 25ohm (seriekopplat 10+15, ska fungera vad jag förstår). Seriemotståndet med 0.68uf kondensatorn är 33ohm. Och har jag gjort fel så säg.

Bild
Senast redigerad av JockScott 2008-02-25 23:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-02-25 21:57

25.000 ohm blir väl 25Kohm, antar jag att det menas där.
Lite märkligt med en punkt och sen tre nollor.

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2008-02-25 22:26

OT: Jösses, vilka snygga lådor 8O .
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-02-26 20:52

Alla motstånden är skrivna med tre decimaler (x.000 Ohm), och med tanke på värdena så tror jag inte att de menar tusental ohm.
Motstånden som ligger parallellt med elementen kan vara för att justera känsligheten på elementen för att få rätt relativa känslighet på elementen.
Att de har ganska låga värden gör att man kommer att bränna lite effekt i motstånden, men jag ser inga problem med det.

Ett tips för att få en uppfattning om man har gjort rätt är att koppla in ett motstånd på ca 8 ohm där högtalaren skall sitta (om det tänkta elementet är 8ohm nominellt). Koppla in en ohmmeter där högtalarterminalerna skall vara och se vad det blir för värde. Kolla både vad det blir momentant och vart det stannar efter en stund.
Motståndet för att simulera högtalarelement behöver inte tåla några effekter. Det går förståss bra att koppla in ett element istället för att simuleringsmotstånd.

De momentana värdet visar rätt mycket av hur filtret vid diskanten fungerar och vädret det stannar på visar mycket av hur filtret till basen fungerar.

Eftersom det är "fritt fram" (dvs inga kondensatorer i vägen) för ström att gå genom L4 + R2 så kommer det att flyta ström även då en DC källa är inkopplad utan element, så det är normalt.

Tala om vad då får för mätresultat så kan vi säkert tala om ifall det låter rimligt.

Lådorna ser riktigt imponerande ut. Ser fram emot att se dem med färdigt ytskikt. Vad är det för udda riskant och mellanregister som passar i de hålen?
Är det någon form av banddiskant?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2008-02-27 09:53

Ragnwald skrev:25.000 ohm blir väl 25Kohm, antar jag att det menas där.
Lite märkligt med en punkt och sen tre nollor.

Ja, visst är det märkligt att större delen av den civiliserade världen använder punkt istället för kommatecken efter heltalssiffran. Modärnt, det är vad det är. Pyttsan.

Petrifierade hälsningar,

D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-02-27 10:05

JockScott skrev:Ingen vågar sig tydligen på att utveckla varför det blir spänning mellan plus och minus i filtret, efter att motståndet sattes dit.

Men om jag vänder på det, och försöker få verifierat det jag antar efter att läst lite.

Det går alltid(ofta) ström mellan plus och minus i ett filter, spänningen är så låg/ofarlig att det inte är skadligt eller fara för kortslutning?

jag har förklarat vad filter gör innan som du visst glömt...slussa förbi den delen av signalen som inte skall spela i det elementet. signal är ström. element skall kortslutas när det inte skall spela, men där är alltid ett annat element som spelar då, så förstärkaren blir aldrig kortsluten.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-27 10:11

Nattlorden skrev:
JockScott skrev:Ingen vågar sig tydligen på att utveckla varför det blir spänning mellan plus och minus i filtret, efter att motståndet sattes dit.

jag har förklarat vad filter gör innan som du visst glömt...slussa förbi den delen av signalen som inte skall spela i det elementet. signal är ström. element skall kortslutas när det inte skall spela, men där är alltid ett annat element som spelar då, så förstärkaren blir aldrig kortsluten.

Vad ett filter gör, rent allmänt har jag nog förstått innan jag ens började löda. Jag är mer intresserad vad ett filter gör mer konkret (detalj) och varför det blir så.

Silvervarg: Det finns bild på elementen ovan, inga ovanliga alls utan helt vanliga T&P eller Accuton heter de visst numer. Tackar för tipset om testa med motstånd.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-02-27 11:13

Ett flertal handelsnamn finns (och har funnits länge) på dessa element. Thiel & Partner, Accuton och Cerratec. Olika i olika länder pga. konflikt med andra märken.

Ang. lådan.. vad har du för mått i utrymmet bakom mellanregistret? På bild ser det ut som det är alldeles för tight med tanke på elementets utformning runt magnetsystemet. Är det för tight kan det ge ökad distortion samt resonanser.

/Peter

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-27 11:59

Piotr skrev:Ett flertal handelsnamn finns (och har funnits länge) på dessa element. Thiel & Partner, Accuton och Cerratec. Olika i olika länder pga. konflikt med andra märken.

Ang. lådan.. vad har du för mått i utrymmet bakom mellanregistret? På bild ser det ut som det är alldeles för tight med tanke på elementets utformning runt magnetsystemet. Är det för tight kan det ge ökad distortion samt resonanser.

/Peter

Lådvolymen är om jag ej minns fel 2liter kan varit större har inte måtten i skallen längre då den byggdes för halvår sedan, den är 3-kantig vilket inte synns på bild. Sedan är hålen i de 5 lagren under det yttersta större än det yttersta. Lite större än nerfräsningen.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-02-27 13:45

Hur mycket större är hålet i de fem skivorna bakom "monteringsskivan"?

Ser tight ut och det blir ju en liten tunnel som elementet spelar in i vilket kan ge distortion. Dels blir det ju en ganska smal spalt för luften att passera igenom mellan magnetsystemet och "tunneln" (kompression, turbulens, flåsljud) dels så kan en skarp förändring av strålningsimpedansen (heter så va?) ge distortion.

Du har valt bra element och gjort en väldans fin låda, hoppas du får till det och blir nöjd. :)

/Peter

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-02-27 14:05

För att det inte blev det?

Spänningen mellan plus och minus i filtret är exakt lika hög (eller låg) som mellan högtalarkablarna, eftersom högtalarkablarna kopplas in mellan plus och minus.

Som exempel, att korsa plus och minusledare i en högtalarkabel är inte att rekommendera men i filter så fungerar det så.
Att det är att rekommendera att korsa plus och minus i ett filter?

Som jag förstått är det så att det går spänning mellan plus och minus i filter.
Nej, det ligger en spänning över plus och minus.

att däremot korsa högtalarkablarna är inget att rekommendera.
Men att korsa plus och minus i filtret är OK? Varför?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-27 14:51

Almen skrev:
För att det inte blev det?

Spänningen mellan plus och minus i filtret är exakt lika hög (eller låg) som mellan högtalarkablarna, eftersom högtalarkablarna kopplas in mellan plus och minus.

Att det är att rekommendera att korsa plus och minus i ett filter?

Som jag förstått är det så att det går spänning mellan plus och minus i filter.
Nej, det ligger en spänning över plus och minus.

att däremot korsa högtalarkablarna är inget att rekommendera.
Men att korsa plus och minus i filtret är OK? Varför?

Du läser nog citaten fel i sammanhangen, innebörden inte riktigt det du menar eller tror.

men jag har iaf genom trådar samt PM fött förklarat ungefär vad jag var ute efter så det är inte så aktuellt längre.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-27 15:35

Tråden har hamnat lite fel.

Skulle det inte kunna gå och rensa den från alla inlägg och starta från scratch??? Med scheman och bilder på hela kånkarången.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2008-02-27 17:16

Det var feta lådor (utan att lägga någon värdering i det). Hur många MDF-flak går det åt till att bygga sådana där?

Nu har du säkert kommit tillrätta med din undring men det 25ohmsmotståndet gör är ju att förbinda + till - likströmsmässigt när inget element är inkopplat. Annars hänger de ju i luften med endast kondensator som förbinder dem som ju bara släpper igen växelspänning. När du resistansmäter så kommer du alltså att se en öppen krets, som att inget är inkopplat utan motståndet och en sluten krets på ca. 25ohm med motståndet ditlött.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-27 17:39

Martin skrev:Det var feta lådor (utan att lägga någon värdering i det). Hur många MDF-flak går det åt till att bygga sådana där?

3st 19mm + 2st 22mm + 2st 3mm.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-10-08 20:53

Väcker denna tråd, har inte fått ihop något filter ännu men har fått nytt schema. Ser enklare ut.

Någon som på enkelt sätt ids skissa (med kabeldragning, pilar etc.) hur komponenterna ska sitta ihop?

Eller ännu bättre någon som vill åta sig uppdraget att löda ihop filtrena?

Högtalarna har stått länge nu utan filter och börjar bli sugen provlyssna dem... 8)

Bild

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-10-08 21:19

Det somgår från generatorn är plus.

Dela upp det på tre separata plattor och löd enligt respektive schema.

Dra en kabel till respektiveplatta från högtalarens pluspol.

Det som går från elementen kopplar du till högtalarens minuspol.

Om du tycker min förklaring är barnsligt enkelberor det på att för mig ser det väldigt enkelt ut. Det kluriga är att kombinera komponenter för att nå dina värden,men det kan tex Hifikit hjälpa tillmed om du köper komponenter där.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-10-08 21:33

Kaffekoppen skrev:Det somgår från generatorn är plus.

Dela upp det på tre separata plattor och löd enligt respektive schema.

Dra en kabel till respektiveplatta från högtalarens pluspol.

Det som går från elementen kopplar du till högtalarens minuspol.

Om du tycker min förklaring är barnsligt enkelberor det på att för mig ser det väldigt enkelt ut. Det kluriga är att kombinera komponenter för att nå dina värden,men det kan tex Hifikit hjälpa tillmed om du köper komponenter där.

Det går inte dela upp, det är bara plats för en platta däremot fullt möjligt dela upp i 3 kretsar på denna.

Det jag funderar över och inte får ihop riktigt är exakt hur det ska ligga, som exempel:
*På C12 (diskanten) så finns det en 3,3uF kondensator som ser ut att gå i serie med plus dvs..plus ska gå rakt genom?! Sedan ser det ut som 2 10ohm motstånd som ska gå över varandra. Men ser samtidigt ut som pararellkoppling så hur ska dessa ligga? C79 (Mellanregister) har förövrigt samma.

* Vad det verkar så är de enda komponenter som ska ligga mellan plus och minus ett 10ohm motstånd och en 100uF kondensator på 11-581 (bas) kretsen allt annat ser ut som ska ligga i linje på plussidan.

*88uf kondensatorer finns inte jag har 4st 22uF men hur var det motstånd pararellkopplar man för att få ner värdena men hur är det med kondensatorer. För att uppnå 88uF serie eller pararellkopplar jag kondensatorerna.

Komponenter finns redan hemma så där är det inga problem...

Det som jag blir fundersam över är att jag kollar på olika scheman på nätet ex. Troels gravesens och sedan deras illustrativa bilder på färdiga filter och då ser allt som jag tidigare sagt ut som ett enda ormbo för en okunnig.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-10-08 21:46

Mitt tips är att du lägger komponenterna precis som schemat ser ut på ett bord. Lägg lite lösa trådar emellan där komponenternas egna anslutningstrådar inte räcker. Det ger en bra bild.!

Och visst är det så att signalen går rakt igenom komponenterna. Det måste den göra ibland.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-10-08 22:21

Kaffekoppen skrev:Mitt tips är att du lägger komponenterna precis som schemat ser ut på ett bord. Lägg lite lösa trådar emellan där komponenternas egna anslutningstrådar inte räcker. Det ger en bra bild.!

Och visst är det så att signalen går rakt igenom komponenterna. Det måste den göra ibland.

Jo, har provat. Men delar av det jag funderar över är som sagt:

*På C12 (diskanten) så finns det en 3,3uF kondensator som ser ut att gå i serie med plus dvs..plus ska gå rakt genom?! Sedan ser det ut som 2 10ohm motstånd som ska gå över varandra. Men ser samtidigt ut som pararellkoppling så hur ska dessa ligga? C79 (Mellanregister) har förövrigt samma.

*88uf kondensatorer finns inte jag har 4st 22uF men hur var det motstånd pararellkopplar man för att få ner värdena men hur är det med kondensatorer. För att uppnå 88uF serie eller pararellkopplar jag kondensatorerna.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2008-10-08 22:45

Du parallellkopplar konsensatorer för att addera värdena.

Till diskanten så ska du koppla så att det blir en serieslinga där 3.3uF, 5ohm (10//10ohm alltså parallellt) och elementet är seriekopplade med varandra.

Motsvarande för mellanregistret fast här ska det även sitta en spole i serieslingan. Mellanregistrets polaritet vänds i kretsen så att - pekar mot terminalernas + och + pekar mot terminalernas - i slingan.

För basfiltret kopplar du 100uF i serie med 10ohm. Denna slinga kopplar du parallellt över elementets terminaler. Sedan kopplar du 4.7mH mellan ingångsterminalen och högtalarens +terminal. 0.68uF kopplar du i serie med 27ohm. Den slingan parallellkopplar du med 4.7mH spolen.

Det ska kopplas som det ser ut. Alla ledningar som går ihop ska kopplas ihop och alla uppochnervända TV-antenner ska kopplas ihop på ett ställe. Sedan spelar det ingen roll hur man gör. Du kan göra 3-kanter, fyrkanter med tråd mellan, sätta komponenter precis vid terminalerna på högtalarna. Låta dem hänga ner i lådan i trådar. Klistrar ihop allt till en klump eller hur du vill. Det viktiga är att alla komponenter som ska ha kontakt har det och att elementen är kopplade med rätt polaritet.
Senast redigerad av Martin 2008-10-08 23:13, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-10-08 23:07

Martin skrev:Du parallellkopplar konsensatorer för att addera värdena. Tex så kan du köpa en 82uF bipolär elektrolytkondensator på 50V eller 100V och parallellkoppla en 5.6uF polyesterkondensator på 100V så blir värdet 87.6uF.

Till diskanten så ska du koppla så att det blir en serieslinga där 3.3uF, 5ohm (10//10ohm alltså parallellt) och elementet är seriekopplade med varandra.

Ok då är det tvärtom mot motstånd precis som jag hade för mig, pararell adderar värdet.

Undrar varför det är utskrivet som en pararellkoppling av 2st 10ohm motstånd och inte 5ohm direkt...

Man kan säga att genom hela filtret så går minussidan som en ren slinga förutom motståndet och kondensatorn i baskretsen. På diskant och mellanregister är - in från förstärkaren direkt till - på elementen. Sedan går resterande komponenter(värden) som en serie efter plussidan på de olika kretsarna.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2008-10-08 23:16

Anledningen till att man parallellkopplat 2 motstånd kan vara att man ville öka effekttåligheten. Alla motstånd man serie eller parallellkopplar som har samma värde adderas effekttåligheten på. En annan anledning kan vara att 4.7ohm som är ett nära standardvärde inte passade lika bra.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum