JockScott skrev:jag kontrar, DITT SENASTE INLÄGG MISSADES FÖR ATT JAG POSTADE MITT SENASTE SAMTIDIGT
Vet ej om jag missat fler motfrågor ovan, men om jag har det så visa på dem på lämpligt sätt.
Hehe, ja, det jag tänkte på var nog det jag frågade om AC och DC högre upp om 0,02 var volt eller millivolt (det var ingetdera). Svaren har ju kommit allteftersom i tråden, men det jag efterlyser är nog direkta svar på frågorna, gärna med en citering så att man vet vems fråga du svarar på.
JockScott skrev:För att återkoppla till ditt senaste inlägg:
Resistans, spänning...det är för mig inte självklartvad jag mäter men nu vet jag att jag mätit motståndet eftersom jag var ute efter att mäta just om det finns koppling mellan två punkter. Inte vilken ström som gått genom. Detta kanske är en del av de missförstånd som verkar finnas i tråden.
Ok.
JockScott skrev:1: Vredet står på 20k, dvs det stämmer nog med din teori att den visar på 25ohm motståndet. Jag har nog inte full kunskap om hur man använder multimetern

och då kanske allt är Ok, trots allt?!
Ja, det verkar ju ok. Men ta och vrid vredet till 200 så ser du bättre vad det är för resistans. Jag skulle tippa att multimetern kommer att visa ungefär 26 ohm (pga resistansen i L4 och multimeterns ledningar) om du mäter där förstärkaren ska anslutas, dvs vid Generator 3. Mäter du direkt över motståndet R2 så blir det nog drygt 25 ohm. Allt utan högtalarelementet anslutet.
JockScott skrev:
Är den enbart genom att pararellkoppla motsåndet man får kontakt mellan + och -, strömmen går mellan och tar ner spänningen till "oskadlig" styka..ungefär?
Här kommer en fråga

: Menar du med "mellan + och -" punkten 11 och jord i schemat, dvs vid generator 3?
I sådana fall: Ja, det enda som kan leda likström från punkt 3 till jord är motståndet R2 (och högtalaren, men den är väl inte ansluten <- = fråga

)
Vad du menar med oskadlig styrka förstår jag inte. R2 kommer att sänka nivån till högtalaren vid dess impedanstopp(-ar), men det är väl lite tveksamt om det är ett bra sätt att koppla in motståndet så. Det måste tex tåla ganska mycket effekt (1/3 av elementets effekttålighet, ungefär, om det är ett 8-ohmselement).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.