Delningsfilter - spänning

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JockScott

Delningsfilter - spänning

Inläggav JockScott » 2008-02-26 10:04

Har börjat löda ihop ett filter, första gången jag ska göra ett komplettfilter och har en fundering.

Jag har börjat med baskretsen i detta 3-vägs delningsfilter, den som finns näst nederst i bild och heter 11-581:

Bild

Efter att jag lödit dit spolen, den seriekopplade motståndet och kondensatorn över spolen samt de pararellkopplade 100+22uf kondensatorerna (ska bli 122uF) så mätte jag om det fanns spänning mellan plus och minusledaren vilket det inte fanns enligt min multimeter. Då jag satt dit sista motståndet (seriekopplat 10+15ohm för 25ohm) så indikerar multimetern spänning mellan plus och minus. Den visar på 0.02ohm om man mäter mellan in och utgång på plus resp minus är den 0.00ohm vilket verkar vettigt.

Men varför finns det spänning mellan plus och minus efter att det sista motsåndet monterats? Är det normalt och fungerar så i filter? varför?

Att korskoppla högtalarkabel är ju inte att rekommendera pga. kortslutning men fungerar det annorlunda i filter? Om jag förstod något lite jag läst så finns det späningar mellan + och - i filterkretsar men ingen fara för kortslutning?

Så här ser det ut:

Bild

Finns det någon på detta forum som kan sånt här och förklarar?
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-02-26 10:39

Öhh...

Nog är det meningen att man ska ansluta spolen på den förtennade änden! Har du "smält fast" komponenter på isoleringen så är det kanske inte så konstigt om du inte får kontakt!

Bandspolar ansluts ofta genom att man borrar små hål i den förtennta änden och drar fast dem med skruv och mutter mellan ett par brickor, helst i koppar!

/Jocke

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-02-26 11:00

Alltså, jag förstår inte hur du mäter. Du säger/väntar dig att det finns spänning. För att det ska finnas spänning måste du ha en signalkälla, tex en förstärkare. Vad matar du isf förstärkaren med för signal?

Står multimetern på AC eller DC.

Eller har du kopplat dit ett batteri/DC-källa?

Annars är det bara restladdningar i kondingarna som kan ge spänning på multimetern.

Hur stor är spänningen du ser? Sjunker den med tiden?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-26 11:13

Alltså, jag förstår inte hur du mäter. Du säger/väntar dig att det finns spänning. För att det ska finnas spänning måste du ha en signalkälla, tex en förstärkare. Vad matar du isf förstärkaren med för signal?

Jag förväntar mig väl egentligen ingenting för jag vet inte riktigt hur detta ska fungera därav frågan. Men jag har ingen som helst ström in i filtret annat än att jag mäter med multimetern på ledarna och då visar den på kontakt. På liknande sätt som jag mäter kabel om det finns kontakt mellan plus och minus.

På mätaren står den på 0.02, men jag undrar varför den visar på kontakt efter att jag lödit dit sista motståndet samt om det är rimligt att den överhuvudtaget ska visa på kontakt mellan plus/minus och om detta är helt i ordning normalt.

Jocke: Just nu är spolen fixerad med smältlim, ska dra i en mutter i denna stora också, men nog har jag sett en del olika sätt att fixera dem, bla smältlim verkar vanligt och jag tror inte det ska skada på något sätt då ytterhöljet på spolen verkar kraftigt, eller har jag totalt fel. Sedan ska det ju en rad komponenter och att alla ska lödas på den förtennta änden så får de inte plats, eller hur menar du?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-02-26 11:16

JockScott skrev:Sedan ska det ju en rad komponenter och att alla ska lödas på den förtennta änden så får de inte plats, eller hur menar du?

Marginellt problem jämfört med om du inte har någon elektrisk kontakt till spolen som du gjort nu... kräver ju i "värsta fall" en lite snutt kabel...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-02-26 11:28

JockScott skrev:

Jag förväntar mig väl egentligen ingenting för jag vet inte riktigt hur detta ska fungera därav frågan. Men jag har ingen som helst ström in i filtret annat än att jag mäter med multimetern på ledarna och då visar den på kontakt. På liknande sätt som jag mäter kabel om det finns kontakt mellan plus och minus.

Ok, om du inte matar in något i filtret så är vad du än kan mäta för spänning med multimetern oviktig. Det finns som jag ser det två förklaringar.

Den ena är (om multimetern står på AC) att spolen och/eller ledarna plockar upp brum som du mäter. Det kan inte vara så mycket, 0,02 är det volt eller millivolt?

Det andra är (om multimetern står på DC) små restspänningar i någon/några av kondensatorerna.

I vilket fall som helst är det helt oviktigt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-02-26 11:31

Nattlorden skrev:
JockScott skrev:Sedan ska det ju en rad komponenter och att alla ska lödas på den förtennta änden så får de inte plats, eller hur menar du?

Marginellt problem jämfört med om du inte har någon elektrisk kontakt till spolen som du gjort nu... kräver ju i "värsta fall" en lite snutt kabel...

Bandkabeln är isolerad fram till förtenningen! Jag merar inte fixering av spolen utan anslutning av den! Om det inte får plats får du väl i värsta fall skaffa en rad lödöron eller liknande.

Jag fattade det som att du skulle göra ett rätt exklusivt bygge, då är det nog bra om du tar dig tid att göra en detaljerad plan. Förslagsvis kopplar du ihop alla komponenter utom spolen (tar inte så stor plats) och gör anslutningspunkter för att hänga på den sedan. Den är så tung så du ska säkert se till att montera den stadigt på en platta eller så. Du kan inte använda magnetiska skruvar för det!

/Jocke

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-26 11:40

Jag fattade det som att du skulle göra ett rätt exklusivt bygge, då är det nog bra om du tar dig tid att göra en detaljerad plan.

Till att börja med, tro mig jag har försökt... 8) Men kanske inte fått exakt de svar jag letat hela tiden så då improviserar man för att komma vidare.

Bandkabeln är isolerad fram till förtenningen! Jag merar inte fixering av spolen utan anslutning av den! Om det inte får plats får du väl i värsta fall skaffa en rad lödöron eller liknande.

Så ni menar alltså att det går helt enkelt inte att löda anslutningen till den var somhelst efter de kopparband som sticker ut? In och/eller utgångar ska sitta på den förtennta änden? Nu finsn det som ni ser ingen anslutningskabel varken från terminal eller utgång till elementet men de ska givetvis in. De ska alltså utan kompromiss sitta på förtenningen men annars ser det ok ut med komponenterna?

Men vad jag sett på andra filter så löder man komponenter som motstånd och kondensatorer efter dessa band. Vilka är skillnaderna?!

Ok, om du inte matar in något i filtret så är vad du än kan mäta för spänning med multimetern oviktig. Det finns som jag ser det två förklaringar.

Den ena är (om multimetern står på AC) att spolen och/eller ledarna plockar upp brum som du mäter. Det kan inte vara så mycket, 0,02 är det volt eller millivolt?

Det andra är (om multimetern står på DC) små restspänningar i någon/några av kondensatorerna.

Så, med detta kortfattat. Det är inget problem att jag ser någonslags kontakt mellan plus och minusledaren i filtret? De har ej kontakt annat än de pararella komponenterna i övrigt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-02-26 11:45

JockScott skrev:Så, med detta kortfattat. Det är inget problem att jag ser någonslags kontakt mellan plus och minusledaren i filtret? De har ej kontakt annat än de pararella komponenterna i övrigt.

Noll ohm är inte bra.. det är en kortslutning. ( Allt annat är i varje fall bättre. 8) )

( Exakt vad du bör få på en sådan mätning är ju beroende på vilka komponenter där sitter och hur de sitter)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-02-26 11:45

1 Slakta någon gammal skrothögtalare, alternativt inhandla billiga bilhögtalare eller nåt.
2. Koppla in filter och högtalare till förstärkare.
3. Kolla om det börjar brinna. 8)
4. Lyssna om högtalaren återger rätt frekvensområde.

Om det låter rätt är det säkert rätt. Annars - gör om och gör rätt.

Funkade för mig. ;)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-02-26 11:46

JockScott skrev:

Så, med detta kortfattat. Det är inget problem att jag ser någonslags kontakt mellan plus och minusledaren i filtret? De har ej kontakt annat än de pararella komponenterna i övrigt.

Alltså, jag kanske missförstår alltihop. :oops: Mäter du spänning, eller mäter du resistans? Om du mäter 0,02 OHM mellan + och - då är det ett problem, ja.

Jag tror du måste beskriva mer detaljerat var du kopplar multimetern och hur den är inställd. Eller så måste jag läsa bättre... :oops:

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-26 11:59

Alltså, jag kanske missförstår alltihop. Embarassed Mäter du spänning, eller mäter du resistans? Om du mäter 0,02 OHM mellan + och - då är det ett problem, ja.

Jag tror du måste beskriva mer detaljerat var du kopplar multimetern och hur den är inställd. Eller så måste jag läsa bättre... Embarassed

Förmodligen är det kombinationer mellan dåliga förklaringar och följden blir att svaren blir därefter.

Jag har inget som helst ström till delningsfiltret, varken batteri, förstärkare eller något. Jag mäter med endast pinnarna inställda på ...jag kommer ej ihåg DC eller AC...vredet är iaf ställt på lägsta skalan för Ohm 20k. Multimetern är denna:
http://www.jula.se/e-Sales/esa/default. ... 0EQ=405015

Det är ingen ström inkopplad alltså, utan vad man mäter är helt enkelt vad jag förstår...finns det kontakt mellan dessa punkter!. Blir det utslag finns det de (och det visar oftast ibland 0,00 ohm ibland högre om jag mätt på högtalarkabel) Finns det inte kontakt visar displayen en punkt endast.

Därför är det intressant veta vad händer då det går verklig ström härmellan.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-02-26 12:04

JockScott skrev:Det är ingen ström inkopplad alltså, utan vad man mäter är helt enkelt vad jag förstår...finns det kontakt mellan dessa punkter!. Blir det utslag finns det de (och det visar oftast ibland 0,00 ohm ibland högre om jag mätt på högtalarkabel) Finns det inte kontakt visar displayen en punkt endast.

Noll ohm är kortis! Kolla hur tusan du kopplat!

( Har du elementen inkopplade, eller hur har du gjort där? Du har väl inte satt ihop dessa tåtarna? )

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-02-26 12:06

Nattlorden skrev:
Noll ohm är inte bra.. det är en kortslutning. ( Allt annat är i varje fall bättre. 8) )

( Exakt vad du bör få på en sådan mätning är ju beroende på vilka komponenter där sitter och hur de sitter)

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-26 12:11

Noll ohm är kortis! Kolla hur tusan du kopplat!

( Har du elementen inkopplade, eller hur har du gjort där? Du har väl inte satt ihop dessa tåtarna? )

Nu måste vi alla läsa bättre vad som står för information i trådarna 8)

Filtret ser exakt ut som på bild, och står skrivet att inget, varken förstärkare, batteri eller element är inkopplade.

Att det står 0.00 ställer jagmig tveksam om det är kortis, det finns ingen kontakt mellan + och minus i sådana fall är det så att det är fel på komponenterna. Kan de gå sönder?

Om någon nu missförstått det jag srkev nånstans iinledningen, 0.00 värdet får jag om jag mäter från ingång (tänkta ingången för terminalkabeln) till utgång (tänkta utgärng för högtalarkabeln) på ex. plusledaren, inte korsmätning!

Saknade ett verifierande på detta, avJocke ex:
Så ni menar alltså att det går helt enkelt inte att löda anslutningen till den var somhelst efter de kopparband som sticker ut? In och/eller utgångar ska sitta på den förtennta änden? Nu finsn det som ni ser ingen anslutningskabel varken från terminal eller utgång till elementet men de ska givetvis in. De ska alltså utan kompromiss sitta på förtenningen men annars ser det ok ut med komponenterna?

Men vad jag sett på andra filter så löder man komponenter som motstånd och kondensatorer efter dessa band. Vilka är skillnaderna?!

Edit: Kollade på Julamultimetern jag har. Det måste vara motstånd jag mäter. Vilket väl är min intention, att mäta om det finns kontakt mellan två punkter.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2008-02-26 12:27

Du har ju t.ex en drossel parallellt kopplat på filtet(detta ger att du kommer mäta under 1ohm mellan + och -), den ligger ju på under 0.1 ohm, koppla in elementen och kolla läget.

Följ ett ben i taget och kolla i alla punkter där det splittar upp sig till flera att det ser bra ut(att varje komponent går till den/de komponenter de ska enl. schemat), sen kopplar du in elementen och spelar på svag volym och ser så att de verkar spela inom de frekvenser de ska, sen är det bara att kräma på :)

Jag har inte läst hela tråden så detta råd kanske redan kommit :p

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-02-26 12:34

En multimeter mäter vanligtvis resistans (R) men inte impedans (Z). Det bör innebära att den i vart fall ska känna av resistansen i spolen och 25-ohms motståndet parallellt om du inte har vare sig förstärkare eller element inkopplade.

Jodå, allt går! Jag har inte sett den lösningen med komponenter på bandspolens ledare men det kan ju förekomma, naturligtvis! Först och främst - har du avisolerat? Om inte gör om! Montera då komponenterna på annat sätt - bandspolar är inte billiga men det går säkert att komma på ett fiffigt sätt att laga hålen i isoleringen.

/Jocke

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-26 12:36

Jocke:

Detta är facit, dvs. det filter jag ska efterlikna och fått från han som konstruerat högtalaren. Det är ett fullt fungerande filter:
då han spelar på högtalaren
Bild

Ser väl inte helt olikt ut mitt, eller?! Rätta gärna til felen jag gör/gjort. Har försöt få reda på så mycket som möjligt i en annan tråd om just monteringen men fick väl inte alla svar jag ville ha klart och tydligt så jag började improvisera efter bilden för at komma vidare.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-02-26 12:46

Om konstruktören förordar den lösningen så kanske det är bäst att planka layout och anslutningar rakt av! Det går ju att läsa av de flesta komponenter på bilden. Ser ut som en förnicklad skruv genom den stora spolen men det kan ju vara en konstruktionsteknisk finess.

/Jocke

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-02-26 12:59

Nuskavise.

JockScott skrev:Jag har inget som helst ström till delningsfiltret, varken batteri, förstärkare eller något. Jag mäter med endast pinnarna inställda på ...jag kommer ej ihåg DC eller AC...vredet är iaf ställt på lägsta skalan för Ohm 20k.

Om du mäter ohm så finns ingen AC eller DC på din multimeter så det glömmer vi. Du mäter alltså resistans och inte spänning.

Fråga 1: Står vredet inställt på "200" eller på "20 k"?

Jag frågar eftersom du dels säger att det står "på lägsta skalan" (dvs 200 ohm), dels att den visar 0,02. Multimetern du har kan inte visa 0,02 på läget "200". Står vredet på 20k så visar multimetern 0,02 kohm, dvs 20 ohm, vilket är ungefär 25-ohmsmotståndet som sitter parallellt med där högtalaren ska sitta. Det skulle vara helt ok i sådana fall, men jag föreslår att du vrider ratten till "200"-läget för att mäta med högre noggrannhet.

JockScott skrev:Det är ingen ström inkopplad alltså, utan vad man mäter är helt enkelt vad jag förstår...finns det kontakt mellan dessa punkter!. Blir det utslag finns det de (och det visar oftast ibland 0,00 ohm ibland högre om jag mätt på högtalarkabel) Finns det inte kontakt visar displayen en punkt endast.

Återigen, din multimeter kan inte ge resultatet 0,00 ohm. Däremot kan den visa 0,00 kohm, om du har ställt den på läget "20 k".

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-26 13:03

Om konstruktören förordar den lösningen så kanske det är bäst att planka layout och anslutningar rakt av! Det går ju att läsa av de flesta komponenter på bilden. Ser ut som en förnicklad skruv genom den stora spolen men det kan ju vara en konstruktionsteknisk finess.

Har sett andra delningsfilter med liknande uppbyggnad. Tror de jag har nu (ihoplödda av en annan) ser ut på liknande sätt.

Men en sak jag inte har riktigt klart för mig ännu, vad är det för isolering på bandspolarna du pratar om? Sedan måste in och utledarna (kabel) sitta på de förtennta delarna? Vilket är i så fall syftet med detta?

Och till sist, har väl inte fått helt klart heller vad mina motståndsmätningar(för det verkar vara det jag mätt) innebär?! med kontakt mellan plus och minus efter sista motståndet etc.

Finns det någon som har en bra sida att läsa om allt sånt här om ingen har tid eller lust att förklara.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-02-26 13:20

JockScott skrev:Finns det någon som har en bra sida att läsa om allt sånt här om ingen har tid eller lust att förklara.

Nu tar jag i lite, ursäkta:

OM DU VILL HA HJÄLP SÅ MÅSTE DU SVARA PÅ DE MOTFRÅGOR SOM DU FÅR, ANNARS BLIR DET BARA VIRRIGT OCH DU FÅR INGEN HJÄLP. FRÅGORNA STÅR DÄR FÖR ATT DET BEHÖVS SVAR PÅ DEM FÖR ATT KUNNA HJÄLPA DIG.

Inte sagt med ilska, som det kanske kan se ut, utan med emfas för att det är viktigt och i avsikt att hjälpa.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-26 13:30

Svante skrev:
JockScott skrev:Finns det någon som har en bra sida att läsa om allt sånt här om ingen har tid eller lust att förklara.

Nu tar jag i lite, ursäkta:

OM DU VILL HA HJÄLP SÅ MÅSTE DU SVARA PÅ DE MOTFRÅGOR SOM DU FÅR, ANNARS BLIR DET BARA VIRRIGT OCH DU FÅR INGEN HJÄLP. FRÅGORNA STÅR DÄR FÖR ATT DET BEHÖVS SVAR PÅ DEM FÖR ATT KUNNA HJÄLPA DIG.

Inte sagt med ilska, som det kanske kan se ut, utan med emfas för att det är viktigt och i avsikt att hjälpa.

jag kontrar, DITT SENASTE INLÄGG MISSADES FÖR ATT JAG POSTADE MITT SENASTE SAMTIDIGT :wink:

Vet ej om jag missat fler motfrågor ovan, men om jag har det så visa på dem på lämpligt sätt.

För att återkoppla till ditt senaste inlägg:
Resistans, spänning...det är för mig inte självklartvad jag mäter men nu vet jag att jag mätit motståndet eftersom jag var ute efter att mäta just om det finns koppling mellan två punkter. Inte vilken ström som gått genom. Detta kanske är en del av de missförstånd som verkar finnas i tråden.

1: Vredet står på 20k, dvs det stämmer nog med din teori att den visar på 25ohm motståndet. Jag har nog inte full kunskap om hur man använder multimetern 8) och då kanske allt är Ok, trots allt?!

Är den enbart genom att pararellkoppla motsåndet man får kontakt mellan + och -, strömmen går mellan och tar ner spänningen till "oskadlig" styka..ungefär?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-02-26 13:34

JockScott skrev:...
Men en sak jag inte har riktigt klart för mig ännu, vad är det för isolering på bandspolarna du pratar om? Sedan måste in och utledarna (kabel) sitta på de förtennta delarna? Vilket är i så fall syftet med detta?
...

Isolering av ledaren i en spole kan tex vara lack eller som på de bandspolar jag har, någon slags plastfodral ända fram till förtenningen.

/J

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-26 13:38

Jocke skrev:
JockScott skrev:...
...

Isolering av ledaren i en spole kan tex vara lack eller som på de bandspolar jag har, någon slags plastfodral ända fram till förtenningen.

/J

Jag måste säga att något sådant plastfodral eller isolering kan jag inte upptäcka på de jag har. Jag har nog aldrig sett sådan varken på dessa Janzen eller på de Cross coil spolar från Mudorf som jag har i mina andra filer.

Eller så är det för tunnt att jag inte upptöckt det, det är ju en hel del jag missat verkar det som.

Om nu någon missat detta så just ström, kopplingar etc. är inte min grej. jag har aldrig hållit på med el och scheman så därav mina ytterst skrala kunskaper i ämnet. Jag har betydligt större kunskaper i snickerier av lådorna etc. Men för att kunna göra allt själv i framtiden är det bra börja lära sig hur det fungerar.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-02-26 13:52

JockScott skrev:jag kontrar, DITT SENASTE INLÄGG MISSADES FÖR ATT JAG POSTADE MITT SENASTE SAMTIDIGT :wink:

Vet ej om jag missat fler motfrågor ovan, men om jag har det så visa på dem på lämpligt sätt.

Hehe, ja, det jag tänkte på var nog det jag frågade om AC och DC högre upp om 0,02 var volt eller millivolt (det var ingetdera). Svaren har ju kommit allteftersom i tråden, men det jag efterlyser är nog direkta svar på frågorna, gärna med en citering så att man vet vems fråga du svarar på.

JockScott skrev:För att återkoppla till ditt senaste inlägg:
Resistans, spänning...det är för mig inte självklartvad jag mäter men nu vet jag att jag mätit motståndet eftersom jag var ute efter att mäta just om det finns koppling mellan två punkter. Inte vilken ström som gått genom. Detta kanske är en del av de missförstånd som verkar finnas i tråden.

Ok.

JockScott skrev:
1: Vredet står på 20k, dvs det stämmer nog med din teori att den visar på 25ohm motståndet. Jag har nog inte full kunskap om hur man använder multimetern 8) och då kanske allt är Ok, trots allt?!

Ja, det verkar ju ok. Men ta och vrid vredet till 200 så ser du bättre vad det är för resistans. Jag skulle tippa att multimetern kommer att visa ungefär 26 ohm (pga resistansen i L4 och multimeterns ledningar) om du mäter där förstärkaren ska anslutas, dvs vid Generator 3. Mäter du direkt över motståndet R2 så blir det nog drygt 25 ohm. Allt utan högtalarelementet anslutet.

JockScott skrev:
Är den enbart genom att pararellkoppla motsåndet man får kontakt mellan + och -, strömmen går mellan och tar ner spänningen till "oskadlig" styka..ungefär?

Här kommer en fråga ;) : Menar du med "mellan + och -" punkten 11 och jord i schemat, dvs vid generator 3?

I sådana fall: Ja, det enda som kan leda likström från punkt 3 till jord är motståndet R2 (och högtalaren, men den är väl inte ansluten <- = fråga ;) )

Vad du menar med oskadlig styrka förstår jag inte. R2 kommer att sänka nivån till högtalaren vid dess impedanstopp(-ar), men det är väl lite tveksamt om det är ett bra sätt att koppla in motståndet så. Det måste tex tåla ganska mycket effekt (1/3 av elementets effekttålighet, ungefär, om det är ett 8-ohmselement).

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-26 13:58

Här kommer en fråga Wink : Menar du med "mellan + och -" punkten 11 och jord i schemat, dvs vid generator 3?

I sådana fall: Ja, det enda som kan leda likström från punkt 3 till jord är motståndet R2 (och högtalaren, men den är väl inte ansluten <- = fråga Wink )

+ och - syftar jag längst till höger i bild:

Bild

Mellan övre och undre kopparremsa.

Övre remsan är ju +, eller den som utgår från generator 3 (punkt 11). Undre är jordsymbolerna i schemat(är väl jordsymboler?) vid 25ohms motståndet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-02-26 14:32

Hade jag varit dig JockScott, så hade jag tagit in dina foton i paint och så ritat in kopplingsschemat ovanpå bilden så som du tycker att du lyckats koppla...

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-26 14:48

Nattlorden skrev:Hade jag varit dig JockScott, så hade jag tagit in dina foton i paint och så ritat in kopplingsschemat ovanpå bilden så som du tycker att du lyckats koppla...

Varför? Ser du något fel?

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2008-02-26 15:48

Det ser rätt ut, jag förstår inte riktigt problemet faktiskt?

Sen skulle jag föredra att använda normal ekk eller EKUA istället för transformatorlindningen där det passar.

Nästa

Återgå till Teknikforum