Skall besöka Stockholm i veckan och funderar på att besöka Hi-fi kit och köpa på mig ett lager högtalarelement för kommande experiment.
Frågan är skall jag offra pengar på baselement som är konstruerade för små lådor och är konstruerade för att arbeta ihop med en slavbas. Kan jag byta ut en slavbas och montera in två element istället för att få två koner som så att säga jobbar i takt och få samma eller bättre resultat.
Skall jag överhuvudtaget betala 2500 kronor för ett element som är konstruerad för en liten låda. Eller kan jag välja en billigare bas och bygga en större låda ”max 2 x 300 liter” och få samma resultat.
Hur kan det komma sig att vissa färdigbyggda trevägshögtalare låter bättre om jag fasvänder mellanregisterelementet. Rösterna lät lite hesa i delningsfrekvensen men blev klarare i delningsfrekvensen.
Frågan är också om jag skall besöka Hi-fi kitt eller lägga in en beställning hos ett företag i Holland. Hur skall jag isåfall betala om jag har alldeles för mycket pengar på mitt konto för att jag skall våga skicka kontonummer via nätet.
Jag går på teater och konserter ca 35 – 40 ggr om året och det är den erfarenheten som sätter prägeln för hur en högtalare skall låta. Gillar så att säga när man hör plåten vibrera i blåsinstrument och ljudet av trumpinnar som slår mot kanten av trummorna. Gillar också ljudet som uppstår när trumpinnar träffar trumskinnet och andra ljud som sällan finns med på en inspelning.