Bra att ha högtalare.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Helmut

Bra att ha högtalare.

Inläggav Helmut » 2008-02-26 20:35

Skall besöka Stockholm i veckan och funderar på att besöka Hi-fi kit och köpa på mig ett lager högtalarelement för kommande experiment.
Frågan är skall jag offra pengar på baselement som är konstruerade för små lådor och är konstruerade för att arbeta ihop med en slavbas. Kan jag byta ut en slavbas och montera in två element istället för att få två koner som så att säga jobbar i takt och få samma eller bättre resultat.
Skall jag överhuvudtaget betala 2500 kronor för ett element som är konstruerad för en liten låda. Eller kan jag välja en billigare bas och bygga en större låda ”max 2 x 300 liter” och få samma resultat.

Hur kan det komma sig att vissa färdigbyggda trevägshögtalare låter bättre om jag fasvänder mellanregisterelementet. Rösterna lät lite hesa i delningsfrekvensen men blev klarare i delningsfrekvensen.

Frågan är också om jag skall besöka Hi-fi kitt eller lägga in en beställning hos ett företag i Holland. Hur skall jag isåfall betala om jag har alldeles för mycket pengar på mitt konto för att jag skall våga skicka kontonummer via nätet.

Jag går på teater och konserter ca 35 – 40 ggr om året och det är den erfarenheten som sätter prägeln för hur en högtalare skall låta. Gillar så att säga när man hör plåten vibrera i blåsinstrument och ljudet av trumpinnar som slår mot kanten av trummorna. Gillar också ljudet som uppstår när trumpinnar träffar trumskinnet och andra ljud som sällan finns med på en inspelning.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-02-26 20:48

Hur kan det komma sig att vissa färdigbyggda trevägshögtalare låter bättre om jag fasvänder mellanregisterelementet. Rösterna lät lite hesa i delningsfrekvensen men blev klarare i delningsfrekvensen.

du menar att flertal fabrikstillverkade högtalare tjänar på en fasvändning av mellanregistret?

Hur skall jag isåfall betala om jag har alldeles för mycket pengar på mitt konto för att jag skall våga skicka kontonummer via nätet.

jag skulle ha skaffat ett nytt xtrakonto enbart för användning vid e-handel
Bikinitider

Användarvisningsbild
bomellberg

Re: Bra att ha högtalare.

Inläggav bomellberg » 2008-02-27 01:50

Helmut skrev:Hur skall jag isåfall betala om jag har alldeles för mycket pengar på mitt konto för att jag skall våga skicka kontonummer via nätet.

Nordea har ett smart system med ett VISA-anslutet kort där du själv måste reservera pengar innan du genomför internetköp. Alla försök till köp utan att du själv har initierat det förs på Nordeas hemsida kommer att misslyckas.

EDIT. Hittade en länk: http://www.nordea.se/sitemod/default/index.aspx?pid=205784 Man knyter tydligen ett "internetVISAkortnummer" till sitt befintliga VISA-kort.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Re: Bra att ha högtalare.

Inläggav KarlXII » 2008-02-27 02:04

bomellberg skrev:
Helmut skrev:Hur skall jag isåfall betala om jag har alldeles för mycket pengar på mitt konto för att jag skall våga skicka kontonummer via nätet.

Nordea har ett smart system med ett VISA-anslutet kort där du själv måste reservera pengar innan du genomför internetköp. Alla försök till köp utan att du själv har initierat det förs på Nordeas hemsida kommer att misslyckas.

EDIT. Hittade en länk: http://www.nordea.se/sitemod/default/index.aspx?pid=205784 Man knyter tydligen ett "internetVISAkortnummer" till sitt befintliga VISA-kort.

Föreningssparbanken har det också, men gör ingen reklam för det.
Otroligt bra grej, man känner sig trygg vid e-handel. Ett visst kortnummer kan bara utnyttjas för summan du själv satt och funkar bara en gång.
Tjänsten heter "ekort".

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2008-02-27 02:39

Vet du vad du ska bygga? Vet du vart du vill komma med ditt bygge?

Om du inte vet det skulle jag tipsa om den nya golvstående LTS-högtalaren på Hifikit. Den verkar riktigt rejäl tycker jag.

[slrt]
admin

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-02-27 17:29

Har man inte 5% rabatt på Hifi-kit om man beställer på nätet? Borde väl täcka frakten(?)

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2008-02-28 11:08

Tack för tipsen.
Jag vill inte påstå att det är så att alla filter är så illa konstruerade att ljudet blir tydligare om man fasvänder mellanregisterelementet. Jag tyckte bara att det var mystiskt att rösterna blev tydligare när jag kopplade ur baselementet. Frågan är bara om filter konstruktörer missat något vid konstruktionen av delningsfiltret. Uppstår det något fasfel i filtren som vi glömmer att ta hänsyn till när vi plockar ihop filter?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-28 14:51

Du behöver kompetenta högtalare och ett väl fingerande rum om du vill återskapa "livekänslan" hemma fullt ut.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-02-28 15:06

Helmut skrev:Tack för tipsen.
Jag vill inte påstå att det är så att alla filter är så illa konstruerade att ljudet blir tydligare om man fasvänder mellanregisterelementet. Jag tyckte bara att det var mystiskt att rösterna blev tydligare när jag kopplade ur baselementet. Frågan är bara om filter konstruktörer missat något vid konstruktionen av delningsfiltret. Uppstår det något fasfel i filtren som vi glömmer att ta hänsyn till när vi plockar ihop filter?

Det uppstår alltid fasvridning i filter. I sämsta fall leder det till total utsläckning vid delning men en kompetent konstruktör tar hänsyn till det. Ett rent mellanregister arbetar kanske mellan 800 och 4000Hz, alltså något mer än 2 oktaver. Vanligtvis brukar man bedöma att ett element bör vara linjärt en oktav över delning vilket innebär att mellanregistret i stort sett samverkar med bas resp diskant över hela sitt arbetsområde. Filtret blir ju mer kritiskt för att elementen ska samverka på ett bra sätt. Fasvändning av mellan och/eller diskant är inte helt ovanligt.

/J

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-02-28 22:03

Egentligen skulle faktiskt haft en filterskola, kanske till och med en högtalarbygg skola. Just för att reda ut denna typ av frågeställningar.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Återgå till DIY-forum