Har tänkt mig bygga högtalare till hemmabio

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
halvsnal

Har tänkt mig bygga högtalare till hemmabio

Inläggav halvsnal » 2008-02-29 11:30

Har ett biorum som är 3*3,4 meter.
Bildmässigt ok med projektor och duk men ljudet lämnar en heldel er att önska.
Har idag ett gammalt canton system samt en extra CW bas.

Då jag tycker det verkar roligt att bygga själv har jag tänkt göra detta och när jag ändå kör igång är det inte mycket mer jobb att bygga surround än 2 kanalers.

Så här har jag tänkt mig idag (är mer än villig att bli övertygad till andra lösningar)
Bygga 5 st Hfls-1 samt behålla CW basen.

Garanterat en rejäl kvalitets ökning men kanska kan man få bättre ljud för pengarna.

Jag räknar med att lägga runt 8000 kr och då räknar jag inte in mdf samt ytbehandling.

Anledningen till att jag tvekar är att soffan endast står 30 cm från bakre väg och då är bakhögtalarna inte optimala.

Ge mig inspiration.
Ang kringutrustning så kommer denna att uppdateras efter att högtalarbygget är klart så där finns inget att ta i beaktande.
Rent spontant gäller hellre bra begagnat än senaste nytt med allra senaste funktionerna.

Dessutom är det ett dedikerat biorum så estetik är mindre prioriterat än ljud.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-02-29 13:27

Det är utmärkt med likadana högtalare i de tre framkanalerna.
Men för bakkanalerna skulle jag hellre välja fler och kanske mindre högtalare, som sprider och fördelar ljudet bättre, så att det inte går att urskilja deras placering så lätt, vilket det garanterat gör med bara två HFLS i hela bakre ljudfältet.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
snillet

Inläggav snillet » 2008-02-29 13:38

Många högtalare som surround är grejen, jobbar själv på att få frugans tillåtelse att hänga upp lite burkar på strategiska ställen....
Tekniknörd
Samlar på högtalare
Besiktigar hissar
Å sådär.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-02-29 14:05

I min hemmabio tänker jag använda trevägare för LCR med dubbla tiotummare i basen. Mellanregister blir 6,5 tum.

Bakhögtalarna (8st) kommer återanvända 6-halvorna och diskanterna från framsystemen, dock med portade lådor. Jag kommer sätta bakhögtalarna symmetriskt i taket i en halvcirkel riktade snett neråt mot lyssningsplats. Samtliga högtalare kommer vara integrerade i rummet.

Så tänker jag göra i alla fall.

Hälsningar
Martin

Användarvisningsbild
halvsnal

Inläggav halvsnal » 2008-02-29 14:44

paa: Precis vad jag tänkte, dumt med samma högtalare bak om det blir sämre ljudbild

snillet: Många högtalare låter toppen. Har redan frugans tillåtelse :) Har dessutom fått igenom att få sätta draperier längst sidorna för helmörkt och dämpat rum.

Dämpning baktill och framtill kommer jag komplittera med när jag byggt färdigt högtalarna så jag vet vad som behövs.

-Martin-: Ditt framsystem låter inte dumt, då slipper du använda sub, ypperligt. Har du någon ritning på en som du vet är bra eller kommer du konstruera en?

Baksystemet låter riktigt bra med, dock kan jag inte med lätthet dölja mina i taket då panelen redan sitter på plats där.
Men med tanke på att det är ett biorum så får mina högtalare gärna synas och då kanske man skulle kunna göra en snygg båge som man fäster högtalarna i som hänger i taket.
För att vara lite mer tydlig så tänkte jag att man kanske skulle kunna bygga ett U där botten är större än soffan så att man får bra rumsuppfattning.
Om an tillverkar denna i limmade ek och asklister kan det nog bli rätt effektfullt.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-02-29 17:02

Halloj!

Sitter och ritar i Autocad och ProE till och från med har inget färdigt än. Det mesta är bilder i huvudet än så länge...

Jag tänker riva ner innertaket i den del som blir "hemmabio" (dvs vardagsrumsdelen av bottenvåningen) och där göra en ny konstruktion dels med bakhögtalarna och dels spotar (och eventuellt sub, men jag tror inte det kommer behövas). Taket blir med denna "manöver" också sänkt från 2.60 till 2.30 vilket ökar på "mysfaktorn" lite.

Vad gälller L-R-frontarna så tänker jag gå blint på "23-graders-regeln" med ytterligare toe in på tre grader (hoppas det blir bra :? ). I "LCR-modulen" kommer eventuellt finnas plats för elektroniken; är inte säker än på om djupet räcker. Alltså, frontmodulen kommer hamna under duken som blir en ramspänd historia som man eventuellt kan vända på beroende på om man tittar på 16:9 eller 2.39:1. Frontväggen kommer beklädas med skiffer som jag även tror kommer funka lite som diffusorer...

När alla högtalarkaviteter är på plats börjar den riktiga högtalarkonstruktionen med filterdesign etc. (Naturligtvis måste det väl till lite förtester för att kolla parametrar etc.)

Det är väl i princip så långt jag kommit i "feasibility"-fasen än så länge.

//M

Användarvisningsbild
rqu

Re: Har tänkt mig bygga högtalare till hemmabio

Inläggav rqu » 2008-02-29 17:09

halvsnal skrev:Så här har jag tänkt mig idag (är mer än villig att bli övertygad till andra lösningar)
Bygga 5 st Hfls-1 samt behålla CW basen.
Hfls-1 rosas ju inte precis på forumet här!
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=21845&highlight=hfls

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-02-29 17:21

halvsnal skrev:För att vara lite mer tydlig så tänkte jag att man kanske skulle kunna bygga ett U där botten är större än soffan så att man får bra rumsuppfattning.
Om an tillverkar denna i limmade ek och asklister kan det nog bli rätt effektfullt.

Hur menar du här? Är det en konstruktion med ett "liggande" U som soffan kommer stå på?

/M

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-02-29 18:25

Flera är redan inne på samma linje. Max föreslår någon form av dipoler eller likanande för bakkanaterna.
Jag vill minnas att vifa har en intressant bredbandare som kan vara intressant för ändamålet. Tangband finns ju också för den som vill hålla i plånboken hårdare.

Max säger: Jag har inte hört CW-basen. Men en kul grej, nu eller senare, är ju att bygga en liten EQad sub i sluten låten. Peerless XXLS 10"are för sluten låda. 2 lådor, en i varje hörn i fram. Det blir smått men kan ändå gå djupt med skaplig kvalitet. Rummet är ju väldigt litet, så ljudtrycket räcker nog. Kan bli kul byggen framöver för dig!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
halvsnal

Inläggav halvsnal » 2008-03-03 07:27

Martin: Ok då skall jag se vad LRC samt 23 graders regeln betyder.
Kommer bli klart snyggt med skiffer.
Ok så¨du bygger först högtalarna sedan konstruerar du filter osv då du vet hur rummet på verkar ljudet?
Själv har jag inte mätt ljud någon gång och har inte erfarenheten så jag tänkte att en genväg måste vara att kopiera en bra produkt.

rqu: Nej jag har sett detta. Ingen blir gladare än mig om jag hittar någon bättre ersättare.

-Martin- Nej jag var lite luddig i min skrift där. Då Martin sa att han skulle sätta sina högtalare inbyggda i taket i form av ett U (halvcirkel med öppning mot duken) Så svarade jag att detta lät som en bra lösning.
Dock kommer jag inte riva upp min fina panel i taket utan i så fall kommer jag bygga en ställning där jag fäster högtalarna.
Denna ställning borde då ha formen av ett U och hänga över soffan.

Max_Headroom: Dipoler är det jag har funderat på, dock har jag inte hört varesig bredbandare eller tangband, men det måste finnas någon i Gbg trakten som har ett par man kan provlyssna på.

Ang Suben så är detta en tillfällig lösning att behålla den. Jag vill gärna ersätta den, men det känna bättre att lägga pengar på resternade system så länge för att sedan uppdatera denna på sikt.

Precis som du säger så är rummet väldigt litet så ok ljud borde inte bli alltför dyrt att genomföra då de inte måste kunna spela jätte högt.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-03 08:14

Tycker det verkar som bra råd i tråden :)

Har det inte tagits fram några bra billiga surrounder på faktiskt som fortfarande är byggbara, eller är det dags för nya tag där?

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-03-03 08:25

Martin: Ok då skall jag se vad LRC samt 23 graders regeln betyder.

Det är vinkeln som förspråkas av de flesta Hifi-människorna här på forumet. Det finns någon undersökning som visar att det blir "optimal vägskillnad för höger-vänster-ljudet" m a p öronen (eller nåt sånt...) med den vinkeln.
Kommer bli klart snyggt med skiffer.

Yes, det tror jag också. Kommer bli ett helt annat rum. Framförallt tillsammans med braskaminen som står bredvid.

Ok så¨du bygger först högtalarna sedan konstruerar du filter osv då du vet hur rummet på verkar ljudet?

Precis! Inbillar mig att det är enda sättet att verkligen få in "rummet" i designen. Så "stegen" blir väl ungefär så här:
1. Bygga stommar/kaviteter. Eventuellt lite större än vad simuleringarna ger vid hanten för att ha lite justermån.
2. Stämma av enligt simuleringarna.
3. Mäta frekvensgången.
4. Vid mismatch justera portlängd och volym provisoriskt med stenar eller nåt (obs framsystemen...).
5. Mäta igen (och igen...)
6. Ev. "låsa" volymerna med betong i botten. Har även en stagande och Q-värdeshöjande verkan.
7. Mäta impedanserna
8. Börja med filterdesignen. Nu börjar det trixiga...
9. Mäta
10. Goto 8...
Själv har jag inte mätt ljud någon gång och har inte erfarenheten så jag tänkte att en genväg måste vara att kopiera en bra produkt.

Har inte heller mätt "akustik", men jag hoppas på lite hjälp från Svante här på forumet. Dock är jag hyfsat hemma i mätmiljö osv.

-Martin- Nej jag var lite luddig i min skrift där. Då Martin sa att han skulle sätta sina högtalare inbyggda i taket i form av ett U (halvcirkel med öppning mot duken) Så svarade jag att detta lät som en bra lösning.

Dock kommer jag inte riva upp min fina panel i taket utan i så fall kommer jag bygga en ställning där jag fäster högtalarna.
Denna ställning borde då ha formen av ett U och hänga över soffan.

Aha, då förstår jag.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-03-03 10:19

Kaffekoppen skrev:Tycker det verkar som bra råd i tråden :)

Har det inte tagits fram några bra billiga surrounder på faktiskt som fortfarande är byggbara, eller är det dags för nya tag där?

Det går väl inte att få tag på elementen till dom där trekantiga surrounderna med 2" kondiskanter?
Men mina satelliter från högtalarbyggtävlingen funkar ju skapligt till surroundbruk. Jag använder f.n själv fyra sådana till bakkanalerna.
Annars finns ju t.ex inos A1 och A2 som monteringssatser också.
Speciellt A1 är ju otroligt smutta små lådor.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
halvsnal

Inläggav halvsnal » 2008-03-03 15:24

Kaffekoppen: Verkligen bra råd :) Riktigt inspirerande. Kommer du på vilka det är så skicka gärna en länk då det byggts så otroligt mycket högtalare här så man som oinvigd blir helt till sig.
Sitter just nu med haklapp som fångar dreglet samt kontoutdraget i handen för att inte få för vilda ideer.

-Martin- ok då förstår jag ang 23 graders regeln, får bli att ta fram tejp och testa detta ikväll.
Låter förresten som ett riktigt trevligt sätt att bygga högtalare, men lite väl svårt sätt att bygga sina första på.

paa: Har letat runt lite och funnit dina högtalare, verkar rejält stabila :)
Är de matchade med framsystemet?
Dina basar gav stort habegär.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-03-04 08:43

halvsnal skrev:
-Martin- ok då förstår jag ang 23 graders regeln, får bli att ta fram tejp och testa detta ikväll.
Låter förresten som ett riktigt trevligt sätt att bygga högtalare, men lite väl svårt sätt att bygga sina första på.

Och förståsigpåarna säger att det sedan skall var 3 grader toe-in också utöver detta...
M

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-03-04 09:07

halvsnal skrev:Har ett biorum som är 3*3,4 meter.

Då jag tycker det verkar roligt att bygga själv har jag tänkt göra detta och när jag ändå kör igång är det inte mycket mer jobb att bygga surround än 2 kanalers.

Garanterat en rejäl kvalitets ökning men kanska kan man få bättre ljud för pengarna.
------------------------------------------------------------------------------------
Jag räknar med att lägga runt 8000 kr och då räknar jag inte in mdf samt ytbehandling.

Eftesom det är ett ganska litet biorum kanske en inwallösning med 5 st LTS F1:or är en väldigt bra lösning. Inwall fungerar i vart fall väldigt bra hos mig.
( Bättre än konventionella högtalare- speciellt vid multikanal, filmåtergivning. ) Någon subbas lär du knappast behöva.

H. Richard.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-03-04 12:11

Richard skrev:

------------------------------------------------------------------------------------

Eftesom det är ett ganska litet biorum kanske en inwallösning med 5 st LTS F1:or är en väldigt bra lösning. Inwall fungerar i vart fall väldigt bra hos mig.
( Bättre än konventionella högtalare- speciellt vid multikanal, filmåtergivning. ) Någon subbas lär du knappast behöva.

H. Richard.

Har du vinklat högtalarna, Richard?
/M

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-03-04 12:30

-Martin- skrev:
Richard skrev:

H. Richard.

Har du vinklat högtalarna, Richard?
/M

Icke ! Detta skulle generera väldigt låg WAF ( wife acceptance faktor ) vilket i sin tur skulle leda till den oundvikliga DF-faktorn ( Divorce-faktor ) :D :wink:

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-03-04 12:34

He, he... WAF-faktorn är förvisso en svår nöt, men det finns metoder att komma runt detta problem... :)

Användarvisningsbild
halvsnal

Inläggav halvsnal » 2008-03-04 13:09

WAF faktorn är just i dettafall inte så intressant då det är mitt lekrum.
Bytte mot att hon fick en egen klädkammare :)

Inwallhögtalare är inte dumt, men då detta är ett biorum så spelar det mindre roll att de syns och i princip spelar det väl mindre roll om lådan sitter i väggen eller utanför?

Jag tycker takmoterade högtalare låter klart intressant.
Är dett någon nackdel?

Och nu en riktigt dum fråga :oops:
Vad innebär LTS egentligen. Har förstått att det betyder Ljud TekniskaSällskapet men vad innebär detta och var hittar jag ritningar?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-03-04 13:31

halvsnal skrev:WAF faktorn är just i dettafall inte så intressant då det är mitt lekrum.
Bytte mot att hon fick en egen klädkammare :)

Inwallhögtalare är inte dumt, men då detta är ett biorum så spelar det mindre roll att de syns och i princip spelar det väl mindre roll om lådan sitter i väggen eller utanför?

Jag tycker takmoterade högtalare låter klart intressant.
Är dett någon nackdel?

Och nu en riktigt dum fråga :oops:
Vad innebär LTS egentligen. Har förstått att det betyder Ljud TekniskaSällskapet men vad innebär detta och var hittar jag ritningar?

Ritningar finns publicerade i gamla tidningar (Musik&Ljudteknik), men också hos HiFiKit som säljer byggsatserna.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
halvsnal

Inläggav halvsnal » 2008-03-04 16:26

Nu har jag varit inne på HiFiKit och kollat så nu vet jag lite mer om LTS
Ser snygga ut, verkligen.

Hur de låter vet jag ej ännu men jag får ta mig dit nästa gång jag är i Sthlm

Men kostnaden blir om jag förstått det rätt
2 st F1 3890:-
4 st 2v-v1 6276:-
1 st 2v-m1 1585:-

Totalt 11 751:-
Utan lådor och ytbehandling

Ca 2 700 kr över min budget men det kan jag leva med.
Dock så vet jag ej om basen räcker?
Dessutom känns det lite fel att bakhögtalarna (2v-v1) kostar mer än framsystemet (F1).

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-03-05 10:48

Har själv lyssnat på F1-orna på Hifikit och var inte så imponerad av basen. Dock har ju Hifi-kit inget optimalt lyssningsrum med alla högtalare runtomkring som "slukar" energi. Men jag tror ändå inte att F1-orna skulle räcka om man kräven den där extra djupa basen vi filmtittande.

Användarvisningsbild
halvsnal

Inläggav halvsnal » 2008-03-13 12:17

Har funderat om lite.
Systemet jag skrev om ovan kostar ca 12 000 :-

För liknande pris går det nästan att få tag på 2 Pip samt 4 A2 och det känns som ett bättre system.
Dock kommer jag inte ha råd med detta och vill dessutom gärna bygga ett system själv.

PAA. dina surround högtalare verkar intresanta. Är du nöjd med dem ännu?
Vad tror du om att sätta sådan i taket riktade neråt?

Vilket alternativ till HFLS-1 tycker ni skulle vara bra som framsystem?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-03-18 00:36

halvsnal skrev:PAA. dina surround högtalare verkar intresanta. Är du nöjd med dem ännu?

Jag har alltså fyra sådana inkopplade och är fortfarande nöjd. Dock har jag "bara" analog surround via min Fosgate Model Four. Med DTS och Dolby Digital kanske bakkanalerna får mer att göra, och hur det skulle bli är svårt att säga, men jag har ju ingen anledning att misstänka att det skulle gå helt fel heller.
Jag är osäker på om takmontering skulle vara någon hit däremot.
De två som jag har på sidorna står på ca 1-1.20 höjd och en aning snett framför lyssningsplatsen. Dom två bakom sitter ganska högt, ca 1.80-2m, men då har jag mycket högt i tak, det är öppet ända upp i nock på övervåningen.
Numera pensionär.

Återgå till DIY-forum