Moderator: Redaktörer
Hfls-1 rosas ju inte precis på forumet här!halvsnal skrev:Så här har jag tänkt mig idag (är mer än villig att bli övertygad till andra lösningar)
Bygga 5 st Hfls-1 samt behålla CW basen.
halvsnal skrev:För att vara lite mer tydlig så tänkte jag att man kanske skulle kunna bygga ett U där botten är större än soffan så att man får bra rumsuppfattning.
Om an tillverkar denna i limmade ek och asklister kan det nog bli rätt effektfullt.
Martin: Ok då skall jag se vad LRC samt 23 graders regeln betyder.
Kommer bli klart snyggt med skiffer.
Ok så¨du bygger först högtalarna sedan konstruerar du filter osv då du vet hur rummet på verkar ljudet?
Själv har jag inte mätt ljud någon gång och har inte erfarenheten så jag tänkte att en genväg måste vara att kopiera en bra produkt.
-Martin- Nej jag var lite luddig i min skrift där. Då Martin sa att han skulle sätta sina högtalare inbyggda i taket i form av ett U (halvcirkel med öppning mot duken) Så svarade jag att detta lät som en bra lösning.
Dock kommer jag inte riva upp min fina panel i taket utan i så fall kommer jag bygga en ställning där jag fäster högtalarna.
Denna ställning borde då ha formen av ett U och hänga över soffan.
Kaffekoppen skrev:Tycker det verkar som bra råd i tråden
Har det inte tagits fram några bra billiga surrounder på faktiskt som fortfarande är byggbara, eller är det dags för nya tag där?
halvsnal skrev:
-Martin- ok då förstår jag ang 23 graders regeln, får bli att ta fram tejp och testa detta ikväll.
Låter förresten som ett riktigt trevligt sätt att bygga högtalare, men lite väl svårt sätt att bygga sina första på.
halvsnal skrev:Har ett biorum som är 3*3,4 meter.
Bildmässigt ok med projektor och duk men ljudet lämnar en heldel er att önska.
Har idag ett gammalt canton system samt en extra CW bas.
Då jag tycker det verkar roligt att bygga själv har jag tänkt göra detta och när jag ändå kör igång är det inte mycket mer jobb att bygga surround än 2 kanalers.
Garanterat en rejäl kvalitets ökning men kanska kan man få bättre ljud för pengarna.
------------------------------------------------------------------------------------
Jag räknar med att lägga runt 8000 kr och då räknar jag inte in mdf samt ytbehandling.
Richard skrev:halvsnal skrev:Har ett biorum som är 3*3,4 meter.
Då jag tycker det verkar roligt att bygga själv har jag tänkt göra detta och när jag ändå kör igång är det inte mycket mer jobb att bygga surround än 2 kanalers.
Garanterat en rejäl kvalitets ökning men kanska kan man få bättre ljud för pengarna.
------------------------------------------------------------------------------------
Jag räknar med att lägga runt 8000 kr och då räknar jag inte in mdf samt ytbehandling.
Eftesom det är ett ganska litet biorum kanske en inwallösning med 5 st LTS F1:or är en väldigt bra lösning. Inwall fungerar i vart fall väldigt bra hos mig.
( Bättre än konventionella högtalare- speciellt vid multikanal, filmåtergivning. ) Någon subbas lär du knappast behöva.
H. Richard.
-Martin- skrev:Richard skrev:halvsnal skrev:Har ett biorum som är 3*3,4 meter.
Eftesom det är ett ganska litet biorum kanske en inwallösning med 5 st LTS F1:or är en väldigt bra lösning. Inwall fungerar i vart fall väldigt bra hos mig.
( Bättre än konventionella högtalare- speciellt vid multikanal, filmåtergivning. ) Någon subbas lär du knappast behöva.
H. Richard.
Har du vinklat högtalarna, Richard?
/M
halvsnal skrev:WAF faktorn är just i dettafall inte så intressant då det är mitt lekrum.
Bytte mot att hon fick en egen klädkammare![]()
Inwallhögtalare är inte dumt, men då detta är ett biorum så spelar det mindre roll att de syns och i princip spelar det väl mindre roll om lådan sitter i väggen eller utanför?
Jag tycker takmoterade högtalare låter klart intressant.
Är dett någon nackdel?
Och nu en riktigt dum fråga![]()
Vad innebär LTS egentligen. Har förstått att det betyder Ljud TekniskaSällskapet men vad innebär detta och var hittar jag ritningar?
halvsnal skrev:PAA. dina surround högtalare verkar intresanta. Är du nöjd med dem ännu?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], pLudio och 231 gäster