Moderator: Redaktörer
Richard skrev:Ja, är detta element lämpligt för detta ?
I sådanafall, vad är optimal låda och vilken gränsfrekvens nedåt talar vi om då ?
Hoppas någon som är fena på datorsimuleringar kan hjälpa mig.
Länk till elementet:
http://www.tymphany.com/files/products/pdf/830667.pdf
H. Richard
Richard skrev:Ja, är detta element lämpligt för detta ?
I sådanafall, vad är optimal låda och vilken gränsfrekvens nedåt talar vi om då ?
Naqref™ skrev: Optimal låda kan man fråga sig vad det är. Speciellt när man med det höga Qts får en puckel i basen oavsett avstämning. Förutom möjligen följande: Välj lådvolym som motsvarar någonstans i närheten av en sluten med ett Q på 1/sqrt(2) och avstäm sedan någon tiopotens under fs...
phon skrev:[
Extramagnet? .... !!![]()
![]()
![]()
(jaja, jag skall ta mina tabletter snart ....)
.
paa skrev:Är den som är mest underavstämd också därmed bäst? Eller finns det någon underavstämning som är optimal? Varför heter den i så falll underavstämning?
Naqref™ skrev:Mja. Det finns väl ingen definierad BW-avstämning för ett element som detta.
Underavstämt verkar istället användas som en generell term om fb/fs<1
Svante skrev:Naqref™ skrev:Mja. Det finns väl ingen definierad BW-avstämning för ett element som detta.
Underavstämt verkar istället användas som en generell term om fb/fs<1
Nä, sant, jag tänkte mig ett element med Qts~0,38 eller lite större.
Samtidigt, om man gör en chebychevavstämning, är den underavstämd?
På nåt sätt assicierar jag "underavstämd" mer till en sån där tonkurva med backe mot lågbasen. Men det kanske är dumt av mig.
celef skrev:ebs (extended bass shelf) nämns ibland
http://www.diysubwoofers.org/prt/ported5.htm
Jocke skrev:Det här med avstämningen har jag alltid relaterat till impedanskurvan, åtminstånde var det så förr...
/Jocke
PS. Subwoofer i sluten låda kanske inte är helt fel med hänsyn till grupplöptiden?
Richard skrev:Jocke skrev:Det här med avstämningen har jag alltid relaterat till impedanskurvan, åtminstånde var det så förr...
/Jocke
PS. Subwoofer i sluten låda kanske inte är helt fel med hänsyn till grupplöptiden?
Du har nog rätt i detta, men jag tänkte provbygga en underavstämnd låda, med ett element med högt q, i en stor låda, för att se om det låter bra eller inte. jag har ju alltid förut tyckt, att överavstämnda lådor låter bättre. kanske har jag bara använt fel element.
H. Richard.