Ino Pi60 vs Sony SS-M9

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-03-02 12:06

Efter att ha kikat på impedans- och fasvinkelmätningarna som Stereophile gjort är jag övertygad om att de 100 W (8 ohm) knappast räcker till för att spela högt med dynamiskt material.
Från 8-20 kHz ligger de vid ca 4 ohm samt med en fasvinkel som pendlar mellan 22 - 45 grader, tungt!

Dock inte tyngre än att en Denon 1907 utan problem kan driva dom.

H. Richard.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2008-03-02 12:13

Richard skrev:

Efter att ha kikat på impedans- och fasvinkelmätningarna som Stereophile gjort är jag övertygad om att de 100 W (8 ohm) knappast räcker till för att spela högt med dynamiskt material.
Från 8-20 kHz ligger de vid ca 4 ohm samt med en fasvinkel som pendlar mellan 22 - 45 grader, tungt!

Dock inte tyngre än att en Denon 1907 utan problem kan driva dom.

H. Richard.

8O 8O :lol: Du måste skämta, du menar alltså att det inte behövs mer effekt för att spela på hög volym (vilket jag antar att de gjort). Den förstärkaren som använts är inte tillräcklig anser jag. Visst om man räknar ihop alla kanaler så är den stark men här används bara 2 kanaler och då finns det inte mycket pulver 8)

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-03-02 12:17

Alltid svider det i ögonen på någon när man säger att pi60 lät bättre än något annat, det slår aldrig fel. :lol:

Testet gav i alla fall mig och subjektivisten det kött på benen som behövdes.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2008-03-02 12:25

Strauss skrev:Alltid svider det i ögonen på någon när man säger att pi60 lät bättre än något annat, det slår aldrig fel. :lol:

Så kan vissa se på det, jag gav bara en tänkbar förklaring till varför de lät som de gjorde 8) .

Ps, Jag har själv lyssnat på Pi60s med riktigt bra elektronik och mig gav det inga indikationer på att byta för att få bättre återgivning :D 8)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2008-03-02 14:07

Callisto skrev:Ps, Jag har själv lyssnat på Pi60s med riktigt bra elektronik och mig gav det inga indikationer på att byta för att få bättre återgivning :D 8)

Låt mig gissa, det var i ett superbt rum :wink:

http://bildarkiv.hififorum.nu/Rydberg/m ... rklang.GIF
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2008-03-02 14:47

IngOehman skrev:Tack, det vill säga varsågod.

dimitri skrev:
Chris_Lymme skrev:Den uppenbara kommentaren är att ni inte lyssnade blint och att det därför är helt ointressant vad ni tyckte att ni hörde.

Naturligtvis färgades ni av en oemotståndlig placeboeffekt i er öppna lyssning.

Det är ju ytterst beklämmande att okunskapen, subjektivismen, anti-vetenskapen och öppna lyssningar sprider sig även till detta forum.

Some people!

8O :lol: :roll:

mkt insiktsfullt

insåg just att du kontrade med att vara "potentiellt ironisk" du me'! Fast å andra sidan tror jag att ditt pytteinlägg är mera flerdimensionellt än det ser ut...

Hur många dimensioner kontemplerade du när du postade?

Vh, iö

De flesta av mina inlägg är mångbottnade; det tar bara en stund att upptäcka det.

Mitt pytteinlägg belyste det hyckleri om ljud som odlas och sprids från detta forum.

I ett otal inlägg hånas personer som ägnar sig åt öppen lyssning och törs beskriva sina lyssningsintryck utan blindtest i botten.

Sedan skapar blintestpolisen nummer 1 (Subjektivisten) en tråd där han beskriver en av de mest ostrukturerade och subjektiva lyssningsjämförelser som jag har läst.

Vad händer då, när man inte lever som man lär? Får man en tillsägning? Blir man hånad? Blir tråden stängd på grund av sitt ovetenskapliga innehåll?

Nej, då. De virriga, subjektiva lyssningsintrycken tas för givna och väcker stort intresse.
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-03-02 15:22

Chris_Lymme skrev:Sedan skapar blintestpolisen nummer 1 (Subjektivisten) en tråd där han beskriver en av de mest ostrukturerade och subjektiva lyssningsjämförelser som jag har läst.

Du kanske skulle läsa dina egna inlägg, dom är rätt fyllda med totalt nonsens som "denon är åt det ljusa hållet" och liknande pinsamheter. :lol:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2008-03-02 15:29

subjektivisten skrev:
Chris_Lymme skrev:Sedan skapar blintestpolisen nummer 1 (Subjektivisten) en tråd där han beskriver en av de mest ostrukturerade och subjektiva lyssningsjämförelser som jag har läst.

Du kanske skulle läsa dina egna inlägg, dom är rätt fyllda med totalt nonsens som "denon är åt det ljusa hållet" och liknande pinsamheter. :lol:

Vad har Denon för klangfärg då? Om den inte har någon - passar den med vilka högtalare som helst? För om den inte drar åt något håll bör den ju kunna styra upp allt från "ljusa" till "mörka" högtalare, m.a.o säger en kund att denne äger en Denon är det bara att säga: "köp vilka högtalare du vill, de kommer att låta perfekt ihop med den, med Denon har man lämnat matchningsproblematiken bakom sig!"

Det finns "mörk" och "ljus" elektronik eller ska vi säga "varmt" respektive "kallt" ljud. Sedan har vi det "neutrala" ljudet. Som ligger mittemellan och låter välbalanserat.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-03-02 15:37

AVR4000, Om du tror att alla Denon har samma ljud så har du en hel del att lära dig. Sluta lyssna på okunskaperna som Chris slänger ur sig, var med här istället. :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2008-03-02 17:33

Rydberg skrev:
Callisto skrev:Ps, Jag har själv lyssnat på Pi60s med riktigt bra elektronik och mig gav det inga indikationer på att byta för att få bättre återgivning :D 8)

Låt mig gissa, det var i ett superbt rum :wink:

http://bildarkiv.hififorum.nu/Rydberg/m ... rklang.GIF

Jag tycker det ser ut som ett "vanligt vardagsrum" enligt mätningen. Det vore konstigt ifall Pi60s enbart låter bra i akustikreglerade rum, det är knappast ett gott betyg. Att alltid skylla på rummets inverkan håller inte :) .
Den problematiken gäller alla högtalare mer eller mindre, alla högtalare vinner på ett optimerat ljudrum, eller hur.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2008-03-02 17:38

subjektivisten skrev:

Du menar alltså att du inte hör någon skillnad på olika förstärare :o

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2008-03-02 17:46

Callisto skrev:Det vore konstigt ifall Pi60s enbart låter bra i akustikreglerade rum, det är knappast ett gott betyg. Att alltid skylla på rummets inverkan håller inte :) .
Den problematiken gäller alla högtalare mer eller mindre, alla högtalare vinner på ett optimerat ljudrum, eller hur.

Vissa högtalare kommer aldrig att låta bra hur bra rummet än är medan vissa vinner enormt på att anpassad miljö. En formel 1 bil gör ju sig knappast rättvisa på en grusplan heller....precis samma sak är det med pi60s i mitt rum.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2008-03-02 18:04

Rydberg skrev:
Callisto skrev:Det vore konstigt ifall Pi60s enbart låter bra i akustikreglerade rum, det är knappast ett gott betyg. Att alltid skylla på rummets inverkan håller inte :) .

Vissa högtalare kommer aldrig att låta bra hur bra rummet än är medan vissa vinner enormt på att anpassad miljö. En formel 1 bil gör ju sig knappast rättvisa på en grusplan heller....precis samma sak är det med pi60s i mitt rum.

Ditt vardagsrum motsvarar nog mer "vanliga vägnätet" och jag tror inte många bilar skulle hänga med en formel 1 bil på E4:an. Det är nog kanske ingen formel 1 bil vi talar om isåfall 8) :wink:

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-03-02 18:15

Callisto skrev:
Rydberg skrev:

Ditt vardagsrum motsvarar nog mer "vanliga vägnätet" och jag tror inte många bilar skulle hänga med en formel 1 bil på E4:an. Det är nog kanske ingen formel 1 bil vi talar om isåfall 8) :wink:
E4:an är knappast "vanlig väg", det är en mycket liten del av det svenska vägnätet anpassat för höga hastigheter.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2008-03-02 18:20

Alexi skrev:
Callisto skrev:
Rydberg skrev:

E4:an är knappast "vanlig väg", det är en mycket liten del av det svenska vägnätet anpassat för höga hastigheter.

Ok, E4:an är ovanlig väg :mrgreen:

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2008-03-02 18:21

herregud hur orkar ni....år efter år

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 2008-03-02 18:26

Rydberg skrev:

Jag vill minnas att flera tyckte att dina piP med tydlig marginal presterade bättre än dina pi60s i ditt rum, Rydberg?

Det tycker jag säger en hel del om vikten av rummets inverkan.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2008-03-02 18:36

Callisto skrev:
Rydberg skrev:

Till skillnad från dig vet jag ju hur de kan prestera men jag tänker inte ödsla någon energi på att övertyga dig. Du verkar ju rätt nöjd med det du har :)

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2008-03-02 19:23

Haakan_W skrev:herregud hur orkar ni....år efter år

Oj Oj Oj, här håller jag med Haakan också. Det är här nog inte bra.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2008-03-02 19:37

jeppe skrev:
Rydberg skrev:

Jag vill minnas att flera tyckte att dina piP med tydlig marginal presterade bättre än dina pi60s i ditt rum, Rydberg?

Jag har hört bägge i Rydbergs rum och Pi60s lät bättre än Pip. Du demade bägge två och det var klart att de större lät bättre. Konstigt att du påstått att Pip låter bättre i ditt rum :o

Till er som stör er på att frågan kom upp så var det inte jag som påstod att Pi60s var en formel 1 och underförstått en av världens bästa högtalare :lol: :wink:

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-03-02 19:47

Pi 60s är ju en fullregisterhögtalare, om du skulle byta toppar (för jag antar att du spelar på elektrostater)är det ju bättre att jämföra med ex i14.

Vh Christer

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2008-03-02 19:49

Callisto skrev:
jeppe skrev:
Rydberg skrev:

Jag har hört bägge i Rydbergs rum och Pi60s lät bättre än Pip. Du demade bägge två och det var klart att de större lät bättre. Konstigt att du påstått att Pip låter bättre i ditt rum :o

Vad har jag skrivit det menar du???!!!!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-02 20:37

Ingvars kommentar var ju näpperliggen riktad till dig, men det låtsades du förståss inte förstå, bara för att få berätta att du iallafall tycker att dina inlägg är så finurliga. Lustigt då att du anser att du behöver utveckla vad ditt inlägg egentligen handlade om. Vi kanske är för dumma?

Är det så att du är mycket otydlig Chris? ;)

Chris_Lymme skrev:
IngOehman skrev:Tack, det vill säga varsågod.

dimitri skrev:
Chris_Lymme skrev:Den uppenbara kommentaren är att ni inte lyssnade blint och att det därför är helt ointressant vad ni tyckte att ni hörde.

Naturligtvis färgades ni av en oemotståndlig placeboeffekt i er öppna lyssning.

Det är ju ytterst beklämmande att okunskapen, subjektivismen, anti-vetenskapen och öppna lyssningar sprider sig även till detta forum.

Some people!

8O :lol: :roll:

mkt insiktsfullt

insåg just att du kontrade med att vara "potentiellt ironisk" du me'! Fast å andra sidan tror jag att ditt pytteinlägg är mera flerdimensionellt än det ser ut...

Hur många dimensioner kontemplerade du när du postade?

Vh, iö

De flesta av mina inlägg är mångbottnade; det tar bara en stund att upptäcka det.

Mitt pytteinlägg belyste det hyckleri om ljud som odlas och sprids från detta forum.

I ett otal inlägg hånas personer som ägnar sig åt öppen lyssning och törs beskriva sina lyssningsintryck utan blindtest i botten.

Sedan skapar blintestpolisen nummer 1 (Subjektivisten) en tråd där han beskriver en av de mest ostrukturerade och subjektiva lyssningsjämförelser som jag har läst.

Vad händer då, när man inte lever som man lär? Får man en tillsägning? Blir man hånad? Blir tråden stängd på grund av sitt ovetenskapliga innehåll?

Nej, då. De virriga, subjektiva lyssningsintrycken tas för givna och väcker stort intresse.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2008-03-02 20:51

Tengil skrev:

Pi 60s är ju en fullregisterhögtalare, om du skulle byta toppar (för jag antar att du spelar på elektrostater)är det ju bättre att jämföra med ex i14.

Vh Christer

Öhhhh, jag har en sub som tar hand om nedre reg ner till 18 Hz. Tre 10:or med varsitt 250W steg räcker mer än väl 8) :)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-03-02 20:54

Lymmes första post i denna tråd är ju en bilvande legend. Ni har lagt upp för en smash som någon bara var tvugen att ta och Chris hade balla nog att göra det. Jag hade gjort den om jag inte blivit så förblindad och snäll på senare tid.

Det är ju en svinaktigt hyckleri när man börja tänka på saker eftersom har någon gjort något liknande och utfallet varit annat än det väntade hade maffian kommit med hela artelleriet! BT, Dubbel BT rum och allt vad det nu är och idiotförklaringar av lyssnarna osv.

Med dett endast för att man inte kan låta andra och deras test och intryck vara respekterade.

Så var snäll med Chris för jag känner att tigern börjar växa till liv igen. :evil:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-03-02 20:56

"Physics is like sex. Sure, it may give some practical results, but that's not why we do it. "

Ren poesi! :D

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-03-02 20:59

Vart har det varit blindtest av högtalare på programmet? Jag kommer inte ihåg faktiskt.

Däremot på kablar, cd-spelare och i viss mån förstärkare som kan vara väldigt svåra att skilja åt.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-03-02 21:01

Callisto skrev:
Strauss skrev:Alltid svider det i ögonen på någon när man säger att pi60 lät bättre än något annat, det slår aldrig fel. :lol:

Så kan vissa se på det, jag gav bara en tänkbar förklaring till varför de lät som de gjorde 8) .

Ps, Jag har själv lyssnat på Pi60s med riktigt bra elektronik och mig gav det inga indikationer på att byta för att få bättre återgivning :D 8)

Jag hasr haft pIP på besök och de var väldigt imponerande för sin storlek med det var inte väldens frälsning. En värligt bra högtalare det skall inte sticks under stolen med och det är säkert Pi60 med. Hyser inga tvivel om detta. Det finns dock många goda ting i högtalarvärlden.

Har inte heller sålt allt för att köpa pärlan! Faktisk inte sålt något och inte heller köpt några inosar.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-03-02 21:02

Strauss skrev:Vart har det varit blindtest av högtalare på programmet? Jag kommer inte ihåg faktiskt.

Däremot på kablar, cd-spelare och i viss mån förstärkare som kan vara väldigt svåra att skilja åt.

Varför skulle man inte utföra blinda tester på högtalare? 8O

hifiguru@spray.se

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-03-02 21:03

callisto skrev:

Öhhhh, jag har en sub som tar hand om nedre reg ner till 18 Hz. Tre 10:or med varsitt 250W steg räcker mer än väl 8)

Är det månne Martin logan du klämmer på ?
jag har hört lillebrorsan vantage ( med aktiva 8: or ), och måste säga att det är en av de bästa högtalarna jag någonsin lyssnat på.

H. Richard.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi