Hjälp att få bort brum önskas

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Hjälp att få bort brum önskas

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-03-02 18:07

Tacksam för hjälp!

Jag har en Inertia 2235 (se Vintage-avd; där finns ett kopplingsschema) som brummar.
Brummet kommer ut på högtalarutgångarna, bägge kanalerna. Det låter ungefär som när man ljudar "rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr".
Inte "mmmmmmmmmmmmmmmm".
Fattar någon denna beskrivning?

Jag har flyttat jordpunkter och chassiejord till förbannelse, utan postivit resultat.
Elektrolyterna i nätdelen är helt nya, men brummet fanns där även innan jag bytte ut de gamla.

Jag tror att brummet kommer in i förstegsdelen. Särar jag på för- och slutsteg och kör bara slutsteget, försvinner brummet.
Det brummar inte när volymkontrollen är helt nerdragen. Brummet börjar när jag drar upp ratten ca 1/5 av fullt utslag. Därefter ligger brummet på samma nivå även om jag drar på full volym.

Kan jag misstänka jordfel?
Eller är det nätbrum?

Tacksam för alla tips och all hjälp!

Användarvisningsbild
Fingerburner

Inläggav Fingerburner » 2008-03-02 18:51

Kan det vara så att steget börjar självsvänga när volymen kommer upp till en viss nivå. Om du har ett oscilloskåp koppla in det och se vad som händer. Annars mät strömförbrukningen. Den hoppar plötsligt upp om det börjar självsvänga.
Sjävsvängning kan ju bero på mycket. Dåliga elektrolyter i nätdelen (De hade du ju tydligen bytt), dålig jordning, defekta avkopplingskondensatorer tex C111 C113. Har du bytt IC-krets?.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-03-02 19:12

Fingerburner skrev:Kan det vara så att steget börjar självsvänga när volymen kommer upp till en viss nivå. Om du har ett oscilloskåp koppla in det och se vad som händer. Annars mät strömförbrukningen. Den hoppar plötsligt upp om det börjar självsvänga.
Sjävsvängning kan ju bero på mycket. Dåliga elektrolyter i nätdelen (De hade du ju tydligen bytt), dålig jordning, defekta avkopplingskondensatorer tex C111 C113. Har du bytt IC-krets?.

Tack för tipsen.
Jag har inte bytt IC.
Jag har inte bytt C 111 och C113.

Självsvängning, ja det har jag inte reflekterat över, men jag ska naturligtvis kolla det. Menar du att det brum jag hör är
s k "motorboating"? Jag tycker inte det låter riktigt så.

Brummet minskar något i styrka när jag jordar de bägge kylelementen, men när man sedan skruvar på överdelen av chassiet (locket) ökar det i nivå igen. Det spelar ingen roll om locket är jordat eller ej.
Ytterligare en sak är att man hör brus i högtalarna oavsett nivå på volymen och oavsett om cd-spelaren är ansluten till tape-ingången eller ej.

Medan jag undersöker detta, så tar jag tacksamt emot fler tips.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2008-03-02 20:05

För mig låter det som någon form av självsvängning eftersom det inte ändras med volymen(ovanför en viss gräns)och inte låter som brum.En sån här oscillation kan i princip låta hur som helst,t.ex hade jag en RCA-transistorradio en gång som fungerade som en perfekt 1Khz tongenerator.....
Ett annat exempel är Tandberg TR200-på kretskortets undersida sitter två avkopplingskondingar.Den som har en sån här TR200 kan ju testa med att ta bort dom och se vad som händer......man har helt enkelt dragit för långa ledningar på plussen och utan kondingar börjar de då fungera som antenner...!Man skulle naturligtvis ha ritat om kortet,men....
I ditt fall tycker jag att du ska gå på det faktum att det finns i bägge kanalerna.Prova med friska 470uF kondingar i +-9V delen.Man behöver ju inte ens byta,bara brygga över med friska kondingar.Värdet är inte alls noga.

Användarvisningsbild
Fingerburner

Inläggav Fingerburner » 2008-03-02 20:07

Kjell_Kranzberg skrev:Självsvängning, ja det har jag inte reflekterat över, men jag ska naturligtvis kolla det. Menar du att det brum jag hör är
s k "motorboating"? Jag tycker inte det låter riktigt så.

Nja motorboating är ju bara en variant av samma elände. Brummet orsakas av att förstärkaren självsvänger på en mycket hög frekvens som gör att nätdelen måste pumpa mycket ström som i sin tur får den att brumma. Brummet hör du, men inte den höga frekvensen. Den ser oscilloskåpet. Min erfarenhet är att brum orsakat av självsvängning får den vassa karaktär som du beskriver.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-03-02 22:52

Jaha, ja...
Tack så mycket.
Då ska jag prova med nya kondingar.
Får köpas nästa gång jag ska till Linköping.
Tack för hjälpen.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-03-03 05:30

Sällsynt, men har du kollat likriktardioderna ?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-03-03 18:20

Ragnwald skrev:Sällsynt, men har du kollat likriktardioderna ?

Ja, inte direkt.
Det är en brygga och den ger specificerad spänning ut. Jag har funderat på den möjligheten och har en annan brygga liggande. Kanske skulle ta och koppla in den.

Funderar på det där med självsvängning. Nivån på brummet är ju väldigt låg. Det hörs när jag håller örat framför högtalaren, men inte när jag sitter på lyssningsplatsen. Jag hade för mig, från tidigare erfarenheter av självsvängning att sådan har högre nivå.
Då funderar jag vidare på om det kan vara nätbrum i alla fall.
Kan jag i så fall få bättre resultat med två likriktarbryggor och alltså koppla ihop den ena bryggans minus med den andras plus och sedan till jord.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-03-03 21:07

Det låter ganska troligt som sagts tidigare att brummet kan bero på självsvängning som ökar strömuttaget till en nivå som nåtdelen inte orkar med ordentligt.
Främst att de då stämmer bra att brummet ligger konstant i nivå då volymen ändras och att det försvinner vid riktigt låg nivå då självsvängningen dödas bort av volymkontrollen.

Ett test som är enkelt och ofta kan ge lite information är att jorda ingången så att man är säker på att orsaken till brummet inte kommer in den vägen.
Prova gärna både ren kortslutning och 1K resistor samt 10K resistor.

Prova även att öka volymen väldigt långsamt för att se om brummet kommer i båda kanalerna exakt samtidigt. Om de kommer exakt samtidigt så ligger felet/symptomet rimligen i en gemensam del, dvs i strömförsörjningen.

Tänk på att om du har problem med självsvängning och öser på fler µF i nätdelen så kommer du kanske att minska brummet så mycket att det blir svårhörbart, men att du då bara döljer delar av det egentliga felet.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-03-03 22:16

silvervarg skrev:Det låter ganska troligt som sagts tidigare att brummet kan bero på självsvängning som ökar strömuttaget till en nivå som nåtdelen inte orkar med ordentligt.
Främst att de då stämmer bra att brummet ligger konstant i nivå då volymen ändras och att det försvinner vid riktigt låg nivå då självsvängningen dödas bort av volymkontrollen.

Ett test som är enkelt och ofta kan ge lite information är att jorda ingången så att man är säker på att orsaken till brummet inte kommer in den vägen.
Prova gärna både ren kortslutning och 1K resistor samt 10K resistor.

Prova även att öka volymen väldigt långsamt för att se om brummet kommer i båda kanalerna exakt samtidigt. Om de kommer exakt samtidigt så ligger felet/symptomet rimligen i en gemensam del, dvs i strömförsörjningen.

Tänk på att om du har problem med självsvängning och öser på fler µF i nätdelen så kommer du kanske att minska brummet så mycket att det blir svårhörbart, men att du då bara döljer delar av det egentliga felet.

Tack för tips! Stort tack alla!

Jag har redan tidigare kortslutit ingången, brummet fortsätter.
Det kommer exakt samtidigt i bägge kanalerna. Jag har lyssnat med hörlur.
Jag har dessutom gjort en annan "test", som väl också visar att det är självsvängning. Jag har dragit ur nätstickproppen med volymen uppdragen och lyssnat på den korta stund som är innan elektrolyterna laddar ur. Brummet försvinner, så fort jag drar ur stickproppen.

Jag ska till att börja med följa Rolfs metod, att byta de bägge elektrolyterna på 470 uF.

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2008-03-04 23:18

Klassiskt fel i gamla apparater är lödningar som har släppt. Det kan vara mycket svårt att se det med blotta ögat. Varför inte gå över lödningarna med en lödkolv i den region där du tror att fel sitter?
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-03-05 18:03

En oftast enkel väg att se tendenser på självsvängningar är att kolla hur mycket effekt som förstärkaren drar. Oftast ökar effektförbrukningen markant när förstärkaren börjar att svänga. En enkel wattmeter från t.ex. Classe eller Kjell kostar under 200kr och är oumbärlig att kolla stabilitet med.

Ofta svänger äldre förstärkare i stabbkretsarna i nätdelen då det sitter kondingar nära kretsen som torkat. Typiskt kretsen "723" brukar svänga runt 1-10 Mhz och orsaka flera konstiga "brum och sus"-ljud.

Även vissa äldre 79XX-kretar har haft problem med stabilitet, däremot är det sällan motsvarande 78XX haft samma problem.
Leif

"man lär så länge man har elever"

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-03-05 21:27

Jag får tacka för alla tips!
Lödningarna har jag redan kollat.
Det där med stabbkretsar... Det finns inga i "2235". Bara en zenerdiod på plus- respektive minussidan. Se kopplingsschemat som jag lagt ut på vintageavdelningen.
Det första jag ska göra är att köpa nya kondingar 470 uF, som Rolf föreslår. Jag hoppas nya sådana hjälper.
Här ovan skrev jag att brummet försvinner när jag drar ur nätkontakten. Under de sekunder det tar innan elektrolyterna laddat ur hör man brus från förstärkaren, men inte brum. Detta borde väl också vara tecken på självsvängning; alltså att brummet försvinner; eller?
:?:

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2008-03-05 21:51

Inte helt säkert.Kan också vara att AC "läcker" igenom någonstans.Men man måste nog prova med kondingbyte först.
Kjell,dum fråga kanske,men du vet väl om att du har en liten källarfirma som säljer komponenter där du bor?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-03-05 21:56

Men om den spelar musik en stund efter att kontakten är utdragen, så kan inte lytarna vara helt förtorkade.
Den som vet mest, tror minst.

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2008-03-05 22:31

Visst är det så,men han hade ju bytt de stora,så det finns ju kapacitet nog för att ljudet ska hänga kvar lite.Preampen drar ju i sin tur konstant ström från de stora,så den sas bara "hänger med".
Om jag hade den här Inertian framför mig,skulle jag leka lite med balanskontrollen.Den sitter lite ovanligt placerad mellan pre och slutsteg,så man kan jorda signalen(och ingången på slutsteget resp ut på pre)med den i endera kanalen.Kan kanske ge något.
Sen är det ju inte helt fel att ha lite komponenter liggande hemma i lådan-ett kondingbyte tar ju inte många minuter.
Däremot är jag helt emot den moderna styggelsen "recapping".Varför det då?Jo,man LÄR sig ju INGENTING av att byta alla kondingar!Nej,byt en i taget och se vad som händer-DÅ lär man sig något!

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-03-05 22:59

rolfzetterberg skrev:Kjell,dum fråga kanske,men du vet väl om att du har en liten källarfirma som säljer komponenter där du bor?

Det har jag missat...
I Motala?
Vilken?
Är det "HiFi Akustik" du menar?
M v h

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2008-03-05 23:44

Ecotec(hemsidan fung tydligen inte för tillfället).Öppet vard 16-18(ej torsd)tror jag.Åk in vid "blå kiosken",efter 100m vänst in på stora parkeringen,längst bort till hö i källarnedgången.Innehas av en äldre gentleman.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-03-06 07:16

Tack för det Rolf!
Det ska jag kolla.
M v h

Återgå till DIY-forum