Höjd impedans med slavbas?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bupp

Höjd impedans med slavbas?

Inläggav bupp » 2008-03-03 12:00

Börjat skissa på ett nytt bygge och tänkte använda mig av en slavbas istället för basreflexrör..

Orsaken till detta är dels att jag gillar tanken på att lätt kunna reglera avstämmningsfrekvensen och att jag vill testa något nytt.
Dels att lådan är lite osymmetrisk + väggmonterad och röret kan bli krångligt att få plats med.

Men i simuleringarna ser jag nåt som jag inte gillar.. impedansen skjuter i höjden med en faktor x2 (30>~60ohm) på båda sidorna av resonansfrekvensen.

Hur kommer sig detta och vad får detta för inverkningar på förstärkaren? om man nu antar att förstärkaren är en normal hembiotyp på ca 100w..

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-03-03 12:11

Att impedansen skjuter i höjden gör bara förstärkarens arbete enklare.

Varför pucklarna blir högre kan man klura på en stund. Den övre av dessa pucklar är när elementet har ett rörelsemaximum p g a resonansen som bildas av elementets rörliga massa, elementets fjädring och lådans luftfjädring. Det är helt enkelt motsvarande resonans en sluten låda av samma storlek har. Nu är detta system inte utan förluster och man får förmoda att slaven är bättre att hålla dessa förluster i schack helt enkelt. Det ger en högre topp på impedanskurvan.

Den nedre av pucklarna ligger vid elementets andra rörelsemaximum. Det bildas av elementets rörliga massa, den akustiska massan (hos port eller slav) samt elementets fjädring. Om allting är oförändrat så beror höjningen här även på att slaven uppvisar lägre förluster. Men det kan ju bero på en massa andra saker om man bara förändrar något annat.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
bupp

Inläggav bupp » 2008-03-03 12:56

Tack! bra förklaring som jag får fundera vidare lite på..

Får väl utgå från att detta inte ett problem iaf, men det brukar ju alltid dyka upp nånting så småningom..
Eftersom man så sällan ser slavbaskonstruktioner annat än i subw:ar så kan man börja undra.. :?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-03-03 15:08

Jag är också lite inne på slavbasspåret. Är man en driven konstruktör kan man nog göra en basreflex riktigt bra men som glad amatör :) kan det ju kännas tryggt att eliminera blåsljud och pipresonanser.

Det har förekommit att slavbassystem kallats för 5:e ordningen (hmf med basreflex som är 4:e ordningen) medans andra hävdar att det är samma sak. Nån skillnad är det i alla fall. Slavbasen har något fuffens för sig under avstämningen.

/Jocke

Användarvisningsbild
bupp

Inläggav bupp » 2008-03-03 16:07

ungefär så jag resonerade också..
jag gjorde mitt första par högtalare i somras och tyckte det var riktigt roligt.
Dom nådde mitt mål att låta bättre än mina gamla dynaudio42:or men så här i efterhand känns det som jag kompromissade lite för mycket..

Jag var lite återhållsam med lådvolym och en groende misstanke om att längden på basreflexröret kunde ställa till ofog gjorde att jag såhär efter nåt halvår började fundera på om jag inte kunde göra bättre..

Vad jag kan se som omedelbar skillnad är att slavbasen faller av mycket brantare, men kanske ger lite mer nivå i de lägre registrerna innan fallet(obs bara simuleringar).
Men som sagt att kunna reglera avstämmning med vikt istället för att limma dit ett nytt rör känns som en mycket smidigare lösning, kombinerat med avtagbar baffel och bakstycke!
nytt bygge iaf, ska bli kul!

Jocke skrev:Jag är också lite inne på slavbasspåret. Är man en driven konstruktör kan man nog göra en basreflex riktigt bra men som glad amatör :) kan det ju kännas tryggt att eliminera blåsljud och pipresonanser.

Det har förekommit att slavbassystem kallats för 5:e ordningen (hmf med basreflex som är 4:e ordningen) medans andra hävdar att det är samma sak. Nån skillnad är det i alla fall. Slavbasen har något fuffens för sig under avstämningen.

/Jocke
[url][/url]

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2008-03-03 18:02

varför inte simulera med 2st slavar i stället för en

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-03-03 18:15

boom skrev:varför inte simulera med 2st slavar i stället för en

På vilket sätt skulle det gagna resultatet?

/Jocke

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2008-03-03 18:22

Jocke skrev:

/Jocke

får en jämnare impedans med 2 slavar

Användarvisningsbild
bupp

Inläggav bupp » 2008-03-03 18:31

postade en fråga om varför men du hann innan, sopade den ;)
skulle impedansen bli jämnare? men två är nog inte aktuellt, det här e en liten burk..

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-03-03 19:19

boom skrev:
Jocke skrev:

/Jocke

Utveckla gärna ditt resonemang!

Jag drog igång Basta för att se om storleken på konytan spelade någon roll, men icke! Massan kan man ju justera men den relaterar ju till arean. Men det är klart, Svante kan ju ha shabblat även om han brukar ha rätt!

/Jocke

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2008-03-03 20:41

Jocke skrev:
boom skrev:
Jocke skrev:

/Jocke

Utveckla gärna ditt resonemang!

Jag drog igång Basta för att se om storleken på konytan spelade någon roll, men icke! Massan kan man ju justera men den relaterar ju till arean. Men det är klart, Svante kan ju ha shabblat även om han brukar ha rätt!

/Jocke

jag får då ingen större skillnad mellan basreflex och slavbas i impedansen det enda som är till fördel till slavbasen är att man kan gå lägre ner i frekvens utan blås ljud men sen måste man räkna med att viktar man om slaven så ändras parametrarna på den och det kan inte basta räkna fram.
men lådvolymen kan ha en biddragande orsak till en höjd impedans
nu vet vi inte vilken lådvolym som trådskaparen hade tänkt sig och vilka element han har tänkt sig.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-03-03 21:18

Tja du kan ju ställa avstämningsfrekvens! För en given lådvolym är det massan som ändras. Basta ger massan för dessa förutsättningar.

/Jocke

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2008-03-03 21:59

[quote="Jocke"]Tja du kan ju ställa avstämningsfrekvens! För en given lådvolym är det massan som ändras. Basta ger massan för dessa förutsättningar.

/Jocke[/quote
det har jag nog märkt men när massan ändras till kilo då vete fan
för ett rör skall massan vara 0.8717g med 2 rör så är massan uppe i 4.014gram och det på en lådvolym på 125 liter

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-03-03 22:21

boom skrev:
Jocke skrev:Tja du kan ju ställa avstämningsfrekvens! För en given lådvolym är det massan som ändras. Basta ger massan för dessa förutsättningar.

/Jocke[/quote
för ett rör skall massan vara 0.8717g med 2 rör så är massan uppe i 4.014gram och det på en lådvolym på 125 liter

4kg är ju inget man får att röra på sig i första taget men det här måste vara ett väldigt specifikt fall som vi inte diskuterat i den här tråden. För att vi ska kunna diskutera det här fordras mer uppgifter. Men att generellt säga att två slavbasar är att föredra framför en köper jag inte utan bättre argument!

Kom igen! :)

/Jocke

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2008-03-03 22:34

Jocke skrev:
boom skrev:
Jocke skrev:Tja du kan ju ställa avstämningsfrekvens! För en given lådvolym är det massan som ändras. Basta ger massan för dessa förutsättningar.

/Jocke[/quote

4kg är ju inget man får att röra på sig i första taget men det här måste vara ett väldigt specifikt fall som vi inte diskuterat i den här tråden. För att vi ska kunna diskutera det här fordras mer uppgifter. Men att generellt säga att två slavbasar är att föredra framför en köper jag inte utan bättre argument!

Kom igen! :)

/Jocke

du kan prova att vikta en slav med 1 kilo och se vad som händer
och sedan vikta 2 st med 500g och se vad som händer
och sen är det att föredra en större slav än själva huvodelementet
men dom flesta har bara perless skit slavar att tillgå

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2008-03-03 22:42

slavbasen behöver kunna pumpa mycket mer luft än huvudelementet behöver kunna.....gärna mer än dubbelt så mycket (om inte mer)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-03-03 23:08

Alltså, jag är lite förvånad över att en slav skulle ge högre toppar än ett basreflexrör. Skillnaden beror på hur mycket resistiva förluster simuleringen har fått imatat sig, och den påverkar framför allt nivån på den vänstra av topparna och dalen emellan topparna.

Om Vas är liten för basen förskjuts topparna en aning mot högre frekvenser och blir lite högre, men det är bara för tokiga dimensioneringar (slavens friluftsresonans är för hög) som det gör någon stor verkan.

Jag skulle gissa på att ditt simuleringsprogram har en ganska stor förlustresistans i fallet med basreflex?

...och sen är det ju som flera redan har sagt att höga toppar inte är någon nackdel, bara man har en rimligt låg drivimpedans. Och har man inte det kan räkna med den i dimensioneringen och förmodligen hamna rätt ändå.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-03-03 23:14

Haakan_W skrev:slavbasen behöver kunna pumpa mycket mer luft än huvudelementet behöver kunna.....gärna mer än dubbelt så mycket (om inte mer)

Ja, i en butterworthdimensionering räknade jag ut nån gång att det rör sig om 2,7 ggr har jag för mig, för att systemet ska kunna hantera samma inspänning vid fh som vid högre frekvenser. Detta kan hanteras genom att man ger slaven större slaglängd, eller större yta (tex genom att ta två). Sen är det ju inte säkert att musiken man vill spela ger lika mycket spänning vid låga frekvenser. Den kan ge både mer och mindre beroende på musiksmak. :)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-03-04 10:09

boom skrev:du kan prova att vikta en slav med 1 kilo och se vad som händer
och sedan vikta 2 st med 500g och se vad som händer

Fast då blir det inte ett ekvivalent system. Den akustiska massan ska vara samma och den transformeras via arean på slaven. Ändrar man arean till den dubbla så ska man fyrdubbla massan (den totala massan). Dessutom så måste kompliansen hos slavarna dubbleras.

Det du gör ovan är mer likt att ersätta en basreflexport med två som har halva längden av den ursprungliga. Då blir det en helt annan avstämningfrekvens. Då är det klart att det blir annorlunda. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-03-04 11:57

Svante skrev:
Haakan_W skrev:slavbasen behöver kunna pumpa mycket mer luft än huvudelementet behöver kunna.....gärna mer än dubbelt så mycket (om inte mer)

Ja, i en butterworthdimensionering räknade jag ut nån gång att det rör sig om 2,7 ggr har jag för mig, för att systemet ska kunna hantera samma inspänning vid fh som vid högre frekvenser. Detta kan hanteras genom att man ger slaven större slaglängd, eller större yta (tex genom att ta två). Sen är det ju inte säkert att musiken man vill spela ger lika mycket spänning vid låga frekvenser. Den kan ge både mer och mindre beroende på musiksmak. :)

2,7ggr är ju rejält mycket mer. Gängse rekommendation brukar ju vara att välja en storlek större slav än baselement. Innebär väl c:a 1,4-1,5 ggr konarean. Skulle då innebära att slavbasen bör ha närmare dubbla slaglängden mot basen. Vad är bakgrunden?

/Jocke

Användarvisningsbild
bupp

Inläggav bupp » 2008-03-04 17:08

hmm, ja efter svantes undrande gjorde jag om lite simuleringar och kunde väl konstratera att jag inte hade helt på fötterna.. :oops:

x2 var väl att ta i måste jag nog säga.. jag ser en ökning men inte så mycket som jag trodde, och det kan säkert ha nåt att göra med olika förlustinställningar..

Jag måste helt enkelt villat bort mig i siffrorna och nu när jag satte igång igen och simulerade tyckte jag dom var väldigt mycket högre än vad jag kom ihåg för det här elementet..
Men topparna på 55-80ohm tycker jag att jag borde reagerat på, men tydligen inte ;)

Men det är ett 5½" element med en seas 6,5" slav med över dubbla xmax, med lådvolym på runtomkring 14-15 liter..

Så om jag får tummen ur och faktiskt börja bygga nåt får jag göra om det här till en byggtråd så jag kan jämföra med verkligheten oxså ;)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-03-04 17:18

Fattar jag rätt så måste det här ju handla om vilken/vilka parametrar som är begränsande vid max ljudtryck. Om man använder flacka filter kanske diskantens effekttålighet blir begränsande. Slaglängden hos baselementet kan vara begränsande så varför inte låta slavbasen vara begränsande?

/Jocke

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-03-05 01:35

Jocke skrev:
Svante skrev:

2,7ggr är ju rejält mycket mer. Gängse rekommendation brukar ju vara att välja en storlek större slav än baselement. Innebär väl c:a 1,4-1,5 ggr konarean. Skulle då innebära att slavbasen bör ha närmare dubbla slaglängden mot basen. Vad är bakgrunden?

/Jocke

Hmm, kan inte lägga upp bilder nu, men om man plottar konamplitud respektive slavamplitud för ett butterworthdimensionerat system, med samma Sd på slav och element, så ser man att den är 2,7 ggr så hög för slaven vid fh jämfört med det högsta värdet för elementet (över fh).

Slavar kan ges högre xmax än element eftersom de inte begränsas av talspolens längd.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-03-05 10:21

Gjorde en simulering i Basta och fann ingen väsentlig skillnad mellan MOL för basreflex och slavbas. Ingen särskild skillnad på impedansen heller för att följa trådens ämne.

/Jocke

Återgå till DIY-forum