Moderator: Redaktörer
[url][/url]Jocke skrev:Jag är också lite inne på slavbasspåret. Är man en driven konstruktör kan man nog göra en basreflex riktigt bra men som glad amatörkan det ju kännas tryggt att eliminera blåsljud och pipresonanser.
Det har förekommit att slavbassystem kallats för 5:e ordningen (hmf med basreflex som är 4:e ordningen) medans andra hävdar att det är samma sak. Nån skillnad är det i alla fall. Slavbasen har något fuffens för sig under avstämningen.
/Jocke
boom skrev:Jocke skrev:boom skrev:varför inte simulera med 2st slavar i stället för en
På vilket sätt skulle det gagna resultatet?
/Jocke
får en jämnare impedans med 2 slavar
Jocke skrev:boom skrev:Jocke skrev:boom skrev:varför inte simulera med 2st slavar i stället för en
På vilket sätt skulle det gagna resultatet?
/Jocke
får en jämnare impedans med 2 slavar
Utveckla gärna ditt resonemang!
Jag drog igång Basta för att se om storleken på konytan spelade någon roll, men icke! Massan kan man ju justera men den relaterar ju till arean. Men det är klart, Svante kan ju ha shabblat även om han brukar ha rätt!
/Jocke
boom skrev:Jocke skrev:Tja du kan ju ställa avstämningsfrekvens! För en given lådvolym är det massan som ändras. Basta ger massan för dessa förutsättningar.
/Jocke[/quote
det har jag nog märkt men när massan ändras till kilo då vete fan
för ett rör skall massan vara 0.8717g med 2 rör så är massan uppe i 4.014gram och det på en lådvolym på 125 liter
Jocke skrev:boom skrev:Jocke skrev:Tja du kan ju ställa avstämningsfrekvens! För en given lådvolym är det massan som ändras. Basta ger massan för dessa förutsättningar.
/Jocke[/quote
det har jag nog märkt men när massan ändras till kilo då vete fan
för ett rör skall massan vara 0.8717g med 2 rör så är massan uppe i 4.014gram och det på en lådvolym på 125 liter
4kg är ju inget man får att röra på sig i första taget men det här måste vara ett väldigt specifikt fall som vi inte diskuterat i den här tråden. För att vi ska kunna diskutera det här fordras mer uppgifter. Men att generellt säga att två slavbasar är att föredra framför en köper jag inte utan bättre argument!
Kom igen!![]()
/Jocke
Haakan_W skrev:slavbasen behöver kunna pumpa mycket mer luft än huvudelementet behöver kunna.....gärna mer än dubbelt så mycket (om inte mer)
boom skrev:du kan prova att vikta en slav med 1 kilo och se vad som händer
och sedan vikta 2 st med 500g och se vad som händer
Svante skrev:Haakan_W skrev:slavbasen behöver kunna pumpa mycket mer luft än huvudelementet behöver kunna.....gärna mer än dubbelt så mycket (om inte mer)
Ja, i en butterworthdimensionering räknade jag ut nån gång att det rör sig om 2,7 ggr har jag för mig, för att systemet ska kunna hantera samma inspänning vid fh som vid högre frekvenser. Detta kan hanteras genom att man ger slaven större slaglängd, eller större yta (tex genom att ta två). Sen är det ju inte säkert att musiken man vill spela ger lika mycket spänning vid låga frekvenser. Den kan ge både mer och mindre beroende på musiksmak.
Jocke skrev:Svante skrev:Haakan_W skrev:slavbasen behöver kunna pumpa mycket mer luft än huvudelementet behöver kunna.....gärna mer än dubbelt så mycket (om inte mer)
Ja, i en butterworthdimensionering räknade jag ut nån gång att det rör sig om 2,7 ggr har jag för mig, för att systemet ska kunna hantera samma inspänning vid fh som vid högre frekvenser. Detta kan hanteras genom att man ger slaven större slaglängd, eller större yta (tex genom att ta två). Sen är det ju inte säkert att musiken man vill spela ger lika mycket spänning vid låga frekvenser. Den kan ge både mer och mindre beroende på musiksmak.
2,7ggr är ju rejält mycket mer. Gängse rekommendation brukar ju vara att välja en storlek större slav än baselement. Innebär väl c:a 1,4-1,5 ggr konarean. Skulle då innebära att slavbasen bör ha närmare dubbla slaglängden mot basen. Vad är bakgrunden?
/Jocke
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 220 gäster