meanmachine skrev:OM man inte behöver blinttesta högtalare så faller allt resonemang i trovärdighet. Skall bt gälla som norm skall alla delar i kedjan falla under dommen. Att man helt subjektivt väljer ett öppet test är ok om man då står för det faktum att teste inte betyder ett dugg!

MM,
Det finns metoder att särskilja (eller konstatera att ingen skillnad kunnat påvisas med det aktuella testet) två objekt där små eller mkt små skillnader föreligger. Och märk väl att ett påvisande av en skillnad inte säger något om vilket av objekten förmedlar signalen mest oförvanskat.
Detta torde vara icke kontroversiellt men oftast blir det på ett hififorum. Orsaken är att det inte sällan hävdas att stora skillnader föreligger mellan två objekt som sedan inte kan höras i ett BT.
Alltså: kan detta gälla även högtalare? Mitt svar är ja. Detta kan även gälla högtalare. Ett underbart yttre skulle kunna lura oss att gilla ljudet mer än från en till det yttre oansenlig högtalare. En annan källa till bias kan vara konstruktörens rykte eller rekommendation från ngn som uppfattas en auktoritet. (Noterar du att jag ger dig och CL rätt i sak så långt?)
Men med just högtalare föhåller det sig lite annorlunda. Två olika fabrikat/modeller kan kräva olika uppställningar, akustiska behandlingar av rummet osv för att komma till sin rätta. Dessutom är de ljudliga skillnaderna större mellan olika högtalare än mellan andra ljudlänkar.
Men detta oaktat håller jag fortfarande med er om att en hårdför BT förespråkare kan förväntas att leva som denne lär.
Men nu kommer mina invändningar mot era ståndpunkter:
1. Är Subjektivisten en hårdför BT förespråkare?
2. Vad är det för dumheter att dra in stackars Burke och prata om godhet och ondska? Vilka ord finns det kvar att benämna riktig ondska?
3. Det framgår helt klart att det inte fanns förutsättningar till ett BT genom att Strauss skulle ha gäster, skulle till jobbet.
Så visst, ngt bevis på att det föreligger ljudmässiga skillnader mellan båda högtalarna har inte presenterats i tråden. Men det var inte heller avsikten med tråden
Vh
D