Och så kommer rummet vara optimerat för båda högtalarna, när dom står brevid varandra?
Kanske är underförstått ?
Chris_Lymme skrev:
Jag är färdig med denna svinstia.
O-roligt, mångfall förnöjer !
Moderator: Redaktörer
subjektivisten skrev:Lust skrev:Och varför får nu inte Calisto genomföra sitt test på samma sätt som ni gjorde?
Det räcker väl med att informera om de gällande förutsättningarna så är det upp till läsaren att avgöra värdet.
Såklart han får det, sålänge han och alla andra förstår att det inte är perfekt test.
jag kommer ihåg när s var antiöhman
men s har ju i alla tider drivet en jakt på bra bild och ljud
samt en jakt på det oförstörda originalet
ve den som har spedat ljudspåret eller kantskärpt
subjektivisten skrev:Du Martin, testa Paul Wall, grym hiphop med SKÖN lågbas!
Strauss skrev:Fast väldigt roligt är det också, sitter här och småfnissar som en liten donna
Supernollan skrev:Man får väl bara hoppas att inte Chris Lymme och Subjektivitisten träffas i verkligheten någon gång. Det kan
nog sluta illa...![]()
Supernollan skrev:Angående blindtest så kan jag iofs förstå reaktionen. Blindtest brukar ju likställas med LTS och Faktiskt på andra
forum. Att blindtesta högtalare verkar dock lite märkligt. Skillnaderna mellan två konstruktioner, framtagna med
olika ljudideal, är ofta så stor att det inte behövs. Det kan knappast jämföras med CD-spelare, kablar osv.
meanmachine skrev:This is the fight you can't win!
Det är kappvänderi och svineri ...
Laila skrev:Lust skrev:
Jag tror att sådana kommentarer reducerar den allmänna viljan till skriva om subjektiva lyssningsintryck här.
Eller t.o.m. lusten.
subjektivisten skrev:Jag citerar mig själv:
"Därför krångla vi inte med blindtest, det hade vi inte tid eller möjlighet att göra. För det är ju absolut HELT meningslöst att göra ett blindtest om man inte optimerar för båda högtalarna. Skulle vilja påstå det är mycket SÄMRE test om man inte optimerar för varje högtalare eftersom man kommer få större legitimitet för testet när det är blint (eller vissa kommer uppfatta det iaf) när det i verkligheten inte korrekt gjort. "
dimitri skrev:meanmachine skrev:This is the fight you can't win!
Det är kappvänderi och svineri ...
Som tur är så har du inget inflytande över det. Det har ingen. Inos (och Gurus) rykte, renomé, anseende bestäms av kunderna.
subjektivisten skrev:Callisto skrev:Ursäkta men jag måste komma med en liten kommentar här.
Jag har vid ett tillfälle jämfört Pip med mina elektrostater.
Det var en öppen lyssning, jag och en vän lyssnade. Hur lät det då?
Jo, vi bägge upplevde ljudet från Pip lite "burkigt" och en aning nasalt i jämförelse med elektrostaterna. Likaså var det markant skillnad på ljudbild och "närvaro" i ljudet.
När jag skrev om detta blev jag "kraftigt påhoppad" och sen hade jag stimmet på mig, så att komma och säga att öppna lyssningar är välkomna kanske beror på VAD som jämförs.
Do not touch the holy grail![]()
![]()
Och pip var optimalt uppställda så du kan dra slutsatser som är 100% korrekta?
Om du läser vårat test så skriver vi hela tiden att vi TROR vi hör den och den skillnaden och påpekar flera gånger att det inte är optimalt eftersom vi inte kunde optimera uppställningen för båda högtalarna.
subjektivisten skrev:Erbjudigt mig flera gånger under 1,5 år att träffas och göra tester som vuxna människor men blivit avböjd varje gång.
BACH skrev:subjektivisten skrev:Callisto skrev:Ursäkta men jag måste komma med en liten kommentar här.
Jag har vid ett tillfälle jämfört Pip med mina elektrostater.
Det var en öppen lyssning, jag och en vän lyssnade. Hur lät det då?
Jo, vi bägge upplevde ljudet från Pip lite "burkigt" och en aning nasalt i jämförelse med elektrostaterna. Likaså var det markant skillnad på ljudbild och "närvaro" i ljudet.
När jag skrev om detta blev jag "kraftigt påhoppad" och sen hade jag stimmet på mig, så att komma och säga att öppna lyssningar är välkomna kanske beror på VAD som jämförs.
Do not touch the holy grail![]()
![]()
Och pip var optimalt uppställda så du kan dra slutsatser som är 100% korrekta?
Om du läser vårat test så skriver vi hela tiden att vi TROR vi hör den och den skillnaden och påpekar flera gånger att det inte är optimalt eftersom vi inte kunde optimera uppställningen för båda högtalarna.
Om jag inte minns helt fel så hette tråden som Callisto pratar om, någonting i stil med "Varför låter piP nasalt?", eller något åt det hållet, det är väl kanske inte en så där jättelyckad trådtitel om man inte är ute efter att provocera.![]()
Jag tror inte att jag själv gjorde något påhopp dock, jag vill helst inte hoppa på folk.![]()
Men däremot kanske jag ifrågasatte om högtalarna verkligen var korrekt placerade, fast det är väl inte något påhopp?
Vh
Kaffekoppen skrev:meanmachine skrev:Man kanske inte skall ta det hela så bokstavligt utan se ironin och humorn i Lymmes inlägg. Har har ju skoj på samma gång som det är en realitet att denna lilla grupp (som växer till och breddas med tiden har jag märkt) är klar polarisead i sina uniforma åsikter.
Tillhör jag den "gruppen", och på vilket sätt yttrar det sig?
Kan du exemplifiera det, och kanske också ge exempel på de uniforma åsikterna du pratar om?
Kaffekoppen skrev:Jag är inte van vid att du ignorerar mina frågeställningar MM.
Varför gjorde du det nu?
Kaffekoppen skrev:meanmachine skrev:Man kanske inte skall ta det hela så bokstavligt utan se ironin och humorn i Lymmes inlägg. Har har ju skoj på samma gång som det är en realitet att denna lilla grupp (som växer till och breddas med tiden har jag märkt) är klar polarisead i sina uniforma åsikter.
Tillhör jag den "gruppen", och på vilket sätt yttrar det sig?
Kan du exemplifiera det, och kanske också ge exempel på de uniforma åsikterna du pratar om?
mats skrev:Jag har skrivit om Piparna efter har hört dem hos fabror Nattlorden. Visst de låt väldans bra, men om de är bäst inom sin genre vette katten har hört andra i ungefär samma prisklass som låter lika bra.
Nattlorden skrev:mats skrev:Jag har skrivit om Piparna efter har hört dem hos fabror Nattlorden. Visst de låt väldans bra, men om de är bäst inom sin genre vette katten har hört andra i ungefär samma prisklass som låter lika bra.
Betänk dock att jag inte ännu har dem uppställda enligt instruktion; de blir bättre när bakväggen dämpats så som de designats för...
meanmachine skrev:Att ständigt exemplifiera är ett sätt att sakta ned tempot tycker jag. Förstår man inte det rätt uppenbara när man läser?
dimitri skrev:meanmachine skrev:Att ständigt exemplifiera är ett sätt att sakta ned tempot tycker jag. Förstår man inte det rätt uppenbara när man läser?
Att leta exempel/citat på det man menar är en bra metod. Det ger tyngd åt egna argument. Ständigt upprepade påståenden utan exempel ter sig så småningom oseriösa. Jag tror eller snarare påstår att du kommer att ha det rätt svårt att hitta exempel på det du hävdar. Anledningen är bl.a. att inläggen ter sig annorlunda vid en andra eller tredje genomläsning, det tillkommer liksom en ny dimension vid upprepad genomläsning. Det händer mig inte sällan att jag knappt känner igen ett inlägg jag läst tidigare.
Och, vad är det för fel med att sakta ned tempot ibland? Dvs ge sig lite tid för eftertanke.
Här kommer ett exempel på att det visst finns refleterande synpunkter på forumet.
mats skrev:Nattlorden skrev:mats skrev:Jag har skrivit om Piparna efter har hört dem hos fabror Nattlorden. Visst de låt väldans bra, men om de är bäst inom sin genre vette katten har hört andra i ungefär samma prisklass som låter lika bra.
Betänk dock att jag inte ännu har dem uppställda enligt instruktion; de blir bättre när bakväggen dämpats så som de designats för...
Jo jag vet att de blir bättre då, det var det jag menade, piparna är fina högtalare men man måste hålla på med dämpning innan de kommer till sin rätt. Fast jag hade nog ändå varit nöjd med dom ändå, men det är för mycket jag, eftersom jag är totalt ohändig.
Hm får se nu enligt Meanmachine så skall jag få riktigt på hugget och IÖ skall åka ner till mig och skälla ut mig. Jag hoppas inte det blir så även om ingenjörer var mer krigiska, de första ingenjörerna tillverkade krigsmaskiner osv. Men Ingvar är rätt så snäll, vi två har inte kommit överens alltid men ond är han inte.
Användare som besöker denna kategori: Imperial-Blomman och 37 gäster